Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, September 30, 2009

Tuesday, September 29, 2009

BERHARI RAYA BERSAMA KELUARGA DI BESUT, TERENGGANU




MOHON MAAF KERANA MASALAH TEKNIKAL , KAMI TIADA GAMBAR UNTUK DIPOSTKAN SEPANJANG CATATAN HARI RAYA.



Salah satu cabaran buat suami saya, ialah dia perlu melaksanakan banyak tugas kerana di sini, dia suami kepada kak long (saya ). Dan satu-satunya anak lelaki yang ada masa raya, kerana adik lelaki saya beraya di Kedah. Tambah lagi dengan adik2 perempuan saya yang ramai,tapi manja. Jangan mare ;)
Al maklumlah, di Besut ni, anak lelaki kena buat banyak kerja.Tidak seperti di Banting. Tugas saya pula lebih banyak di dapur menyediakan hidangan, setelah mama menyerah bulat2 pada saya. hu hu...

Alhamdulillah, suami saya yang juga abang long di banting, sabar melayani karenah adik2ku dan rajin membantu.

JUMAAT-IFTAR 28 RAMADHAN

7.45 pagi, kami hantar Ali naik bas di Jertih.Dia akan beraya di Kedah bersama isterinya dan anaknya di sana.Nura (adik kelima) pula, masih kerja di bakery hari ini. Selalunya mama, yang mepunyai lesen motor, akan menghantarnya ke Jertih. Tetapi, untuk lebih cepat, kami menghantarnya. Selepas itu, kami balik.Mama mahu ke pasar Kuala Besut yang buka setiap Jumaat.Jadi, kami membeli barang-barang kering untuk masak hidangan hari raya. Suamikulah yang murah hati membelanja, dengan bajet yang kami.

Kami balik rumah hampir jam 2 petang. Hampir pukul 4, saya dan suami keluar lagi . Adikku Jie, kerja di Demong Beach Resort. Kami bertolak ke kampung laut. Sesat jugak,kerana tak pernah ke kampung tu. Alhamdulillah, pukul 5 kami sampai juga. Sempat bersiar di pantai berdekatan.Jernih airnya..Jie membawa sate (yang mentah) yang mama tempah dari kawannya sekerjanya.

Sampai Jertih, kami singgah ambil Nura. Jalanraya agak sesak,kerana Jertih laluan persinggahan Kuala Teganu-Kota Bharu.Kami guna jalan dalam (jalan kampung) menghala ke Kuala Besut.Simpang kampung Tok Has, kami belok, dan sampai rumah dekat pukul 7.00pm.

Mama dah masak : tomyam sayur dan ayam + udang sambal tomato + ikan goreng.

SABTU-IFTAR 29 RAMADHAN



Pukul 4 pagi, saya dan suami berkejar mengambil Nurul (adik bongsuku) yang baru tiba dari Kedah. Dia mengambil kursus perguruan.

Balik, mama dah panaskan tomyam, dan goreng ikan cencaru.Saya pula ,buat sambal berlada untuk ikan cencaru tu supaya menambah selera.

Esok hari raya. Saya dan suami, berkejar ke pasar Jertih untuk membeli barang basah. Saya beli ayam, sayur untuk masak lodeh,dan cili. Daging memang dah tiada.

Petang tu, saya nak masak special untuk Ramadhan terakhir ini. Saya masak asam pedas, rendang ayam (paket segera jer), dan kue butir nangka dan goreng cempedak. sayur campur goreng dimasak adik kedua saya, Jie.

Ketupat yang ditempah belum masak, baju raya adik2 pun belum siap. Esok dah raya.Hampir maghrib, mama mengambil baju raya adik2.Malam raya tu...(yang sepatutnya kami menyediakan hidangan raya), saya dan suami berkejar pula ke rumah sedara bersama mama, mengambil ketupat palas yang baru masak petangnya. Penat....

Nura dan Nurul disuruh membeli tempat membakar sate. Malamnya, kami sempat singgah mencari arang..kelam kelibut betul. Balik dekat pukul 12 malam. Saya dan suami tidur.Ingat pagi esok jer masak hidangan raya....

AHAD -1 SYAWAL HARI RAYA

Saya bangun awal pagi, lihat mama dah siap masak rendang, kuah kacang, dan rebus nasi impit.Katanya tak tidur...kesiannya. Tapi memang dah sifat mama, berjaga malam untuk masak2. Saya dan suami, dah kepenatan dari siang.tak larat berjaga malam.

Masa suami dan abah smayang raya, saya berkejar masak lodeh..Alhamdulillah, siap. Adik2 sibuk menghidang, dan bersiap pakaian raya.

Mohon maaf ya, tiada gambar raya di blog. Adik2 segan.

Untuk makan tengahari, saya goreng ayam goreng rempah (guna balance rempah makcik ani). Jie buatkan sambal belacan.

Dekat tengahari, kakak dan abang tiri saya sampai 2 buah kereta.Saya yang sedang menyiapkan hidangan tengahari terkejut kerana biasanya hari raya pertama tiada orang yang datang ke rumah. Semua sibuk beraya bersama famili masing2.Jadi, hidangan tak cukup...hu hu.
Takperla. Yang penting kami bermaafan.

ISNIN -2 SYAWAL


Pagi, saya masak bihun goreng. Cincai jer. Kemudian, baru kami sempat pergi ke kubur atuk saya, belah mama.

Lepas balik dari kubur, kami masak nasi minyak, dan ayam masak merah untuk tengahari. Adik2 pula buat acar mentah. Kalaulah tanpa adik2 yang menjadi dayang2, mahu pengsan saya menjadi ketua dapur..

Saya rebus tulang lembu, untuk buat sup tulang, makan dengan nasi impit. Buat soto ringkas. Daging memang takder. Dan buat sambal kicap.
Alhamdulillah, semua orang suka makan sup tu, walaupun takder daging.

Petang, kami jemput sepupu di rumah ibu saudara yang sakit untuk makan di rumah kami.
Abang tiri sulung saya bersama keluarganya datang.

Hari ni, ada banyak kenduri, tapi hujan amat lebat. Petang, lepas Asar,mama ajak kami ke kenduri arwah sedara kat kg.padang luas.

SELASA-3 SYAWAL

Pagi, saya rebus bihun, dan makan dengan sup tulang. Kami menziarah mak long ( kakak mama saya) di kampung bukit payung. Juga ziarah kubur nenek (belah mama). Di sini ramai sedara mama saya...

RABU-4 SYAWAL

Saya ajak adik2 dan abah memziarah paksu mail di Kota Bharu. mama kena tolong rewang(masak2 ) kenduri jiran. Jalan agak sesak di jalan kubang kerian. Hanya keluarga paksu mail kami sempat singgah. perjalanan pun ambil masa 5 jam, campur singgah kejap di KB Mall,Kota Bharu. Sampai rumah ,dekat Asar.Kami singgah rumah jiran untuk berikan hadiah dan makan kenduri. Actually, itu majlis menyambut menantu, dan pengantin lelakinya kawan masa kecil kami adik beradik.


Malam, kami tidur awal. Esok, kami akan bertolak pulang ke Rawang.



KHAMIS -5 SYAWAL



Pukul 4 pagi, setelah bersalaman, saya dan suami bertolak untuk balik ke Rawang.
Kami solat Subuh di masjid dekat Losong. Suami yang teringin masuk masjid kristal tak jumpa jalan nak pergi ke masjid tu. Sempat kami amik gambar masjid kristal di tepi tasik.

Paginya,kami singgah di pasar payang,beli keropok keping, kuih muih. kami sempat singgah perkampungan pengusaha keropok Losong.Dan beli rm 50 keropok losong.Murah jer, RM1 dapat 5 ketul keropok.Bersama kuahnya.


Seterusnya, kami terus bertolak menuju Kuantan. Tetapi tersilap jalan dan melalui jalan pantai. Walaupun jauh jaraknya berbanding jalan biasa ke Kuala Lumpur, bau pantai dan pemandangan indah pantai sepanjang jalan, buat kami tak terasa letih. Sempat juga singgah Cherating.

Sampai di rumah, waktu maghrib. Lalu, kami bertolak lagi ke Banting. Sampai dalam jam 10 malam.

JUMAAT -6 SYAWAL

Kami sempat berhari raya ke rumah mak Ngah, wak mum, paman, Umi di sekitar banting dan Sijangkang. Malam tu, kami bertolak pulang ke Rawang,kerana suami kerja hari Sabtu

SABTU -7 SYAWAL

Pagi2, saya kukus keropok losong yang saya simpan di tempat beku dalam peti ais. Dah lembut, saya goreng separuh dan separuh lagi untuk makan rebus. Saya pekkan. Suami ingin menjamu rakan-rakan sekerjanya.

AHAD -8 SYAWAL

Ziarah Ainin, anak Umi yang kena apendiks. Dia di wad Hospital Klang.
Belum tentu, kena bedah ke tak. Malamnya, kami ikut jalan Subang Jaya, menjengok Kak Zie (kakak angkat).

ISNIN -9 SYAWAL

Malam tadi, kami sempat berhari raya di rumah abang Hanazli, rakan sekerja suami saya.


CATATAN PERJALANAN RAWANG, SELANGOR - BESUT, TERENGGANU



Assalamualaikum wr wbt,

Hidup selalu menceriakan...sometimes, kita hanyut dalam perasaan. gembira berhari raya di kampung, hiba dengan mama yang cedera tangannya dan tidak beritahu pada saya sepanjang ramadhan lalu.sedih mengenangkan mak yang terkena tiroid di hari raya yang saya tahu dalam perjalanan ke terengganu. gembira bakal mendapat anak saudara lagi dari adk lelakiku,Ali. Dan 3 hari lepas, Ainin, sepupu suamiku dimasukkan ke wad kerana appendiks.

RABU- IFTAR KE 26

Ini kali kedua, kami balik ke kampung dengan kereta sendiri.
Raya haji tahun lepas, kami naik bas. Jadi cabaran kali ni, suami masih perlu drive sesorang,kerana saya belom ada lesen.
Petang itu, saya tidak memasak kerana tak mahu dapur kotor. hm..alasan jer :) Siangnya saya mengemas rumah, dan barang yang patut dibawa dalam perjalanan. Alhamdulillah,bawa yang ringan2 jer. Keta pun keta kancil. Jadi,makin ringan beban,makin laju keta, makin cepat sampai! ;)

Petang tu,kami makan-makan ringan. Dalam pukul 9 malam, kami bergerak dari rumah. Kami melalui jalan Gombak menuju Kuantan. Sempat singgah di Temerloh, makan nasi berlauk ikan patin. Larut malam begini,ikan patin seketul murah RM6, yang biasanya RM12. Setelah bekerja seharian, suami agak mengantuk. Bantuan air red bull pun kurang berkesan.

Menjelang hari baru,suami mengucapkan selamat hari lahir pada saya. Kemudian pada pukul 1-2 pagi, satu persatu adik-adik saya menghantar SMS hari lahir.Alhamdulillah, moga hubungan kami adik-beradik, rumahtangga, aman ceria.

KHAMIS- IFTAR KE 27

2.52 a.m, kami sampai di Kemaman,. 3.30am sampai di Dungun. Saya masih berjaga dalam kantuk, kerana menemani suami. Sempat kami mengisi minyak, dan bersahur pada 5.00 am di sebuah kedai makan. Melihat Subuh dah masuk, kami singgah di masjid berdekatan.
Kami solat dan membersihkan diri sekadarnya.Melihat masjid yang dijadikan pusat tahfiz di kampung Rusila, suami berhenti untuk mendengar tazkirah pagi. Tetapi dah bukan rezeki, tazkirahnya pendek jer. Sampai di masjid seterusnya, dekat Kuala Terengganu, kami berhenti lagi dan kami suami isteri terlelap. Ngantuk sangat2.

Setiba di Kuala Terengganu, kami agak kepenatan. Suami lagilah penat.
Kami singgah di Inforana, tempat Jie berkursus perhotelan, dan mengambil sijilnya. Kemudia, suami ingin membeli ole2 sikit di pasar Payang buat kelurga. Mungkin bila pulang ke Rawang nanti, kami takut tak sempat singgah.



Selepas itu,kami teruskan perjalanan. Tiba di Jertih, Besut, dalam 4 pm. Kami berhenti di Econjaya. Membeli skit barang dapur. Maklumlah, kami ni kaklong dan abang long di sini,dan bawa kereta. maka, banyak tugas rumah, kami perlu ambil alih sementara kami di kampung. Mama masih di rumah sedara, jadi kami pergi pasar Ramadhan untuk membeli lauk berbuka.

Alhamdulillah, kami sampai juga dengan selamat.Hari yang amat meletihkan. Kami yang mahu bertarawikh di masjid, terlena denga rasa syukur yang panjang...temui tilam dan bantal yang empuk.


Raya dah berlalu, akhir tahun bakal menjelang...di mana kewangan kita


===============================
Di Manakah Tahap Kewangan Anda?
===============================

Salam Aidilfitri, dalam minda yang blank untuk cerita bab raya, saya kongsikan e-mail dari rahsiainternet.com aka Irfan Khairi.

from Irfan Khairi
to nurindah
date 28 September 2009 10:00
subject Nurindah, "Di Manakah Tahap Kewangan Anda?" dan Workshop Jutawan Internet Ahad ini!
mailed-by smtp-verifiedoptin-03.aweber.com
Signed by aweber.com


Baru-baru ini slot Radio saya telah bertukar dari rancangan "Yo!"
kepada "Irfan on Air". Irfan on Air berkonsep seperti blog anda
baca ini, menyampaikan tip perniagaan, kewangan dan juga motivasi
cara santai dan insyaallah happening! Saya juga membuka talian
telefon untuk pendengar radio24 berkongsikan pengalaman, tip atau
pun soalan bersama saya :)
Semalam di Radio24, program "Irfan on Air" (Setiap hari Khamis
2.15pm) saya kongsikan mengenai 4 tahap kewangan seseorang itu.

Berikut adalah 4 tahap tersebut...


#1: Kewangan tidak selamat (Finacially not secure)


Keadaan ini adalah apabila jika anda tidak mempunyai simpanan pun.
Dalam erti kata lain, sekiranya ada pun simpanan anda hanya mampu
menyara hidup anda dan keluarga selama sebulan sahaja. Sekiranya
anda hilang kerja esok, sebulan sahaja anda dapat hidup dengan wang
simpanan yang ada.

Tahap ini amat tidak selamat bagi sesiapapun. Boleh diumpamakan
sebagai kais pagi-makan pagi... kais petang makan petang. Zaman
modern ini, seumpama kais bulan ni, makan bulan ni... kais bulan
depan, makan bulan depan ;)

Masalahnya, ramai antara kita berada dalam keadaan yang tidak
selamat ini...


#2: Kewangan Selamat


Ini adalah pilihan yang lebih baik. Ertinya, umpamanya sekiranya
anda berhenti kerja (atau dinberhentikan :) ) anda mempunyai
simpanan untuk menyara hidup anda dan keluarga anda selama 6 bulan.
Sekiranya anda berada dalam tahap ini, tahniah! keran tidak ramai
yang berada di sini.

6 bulan adalah jangka waktu yang logik untuk seseorang itu
mendapatkan kerja lain atau memulakan perniagaan untuk menyambung
pendapatan sara hidup. matlamat utama anda sekiranya anda berada di
tahap #1 adalah untuk mencapai tahap ini... cukupkan simpanan anda
untuk menyara 6 bulan hidup anda dan keluarga- tanpa perlu kerja!


#3: Bebas kewangan / Mandiri kewangan


Ini adalah matlamat bagi ramai antara kita. Tetapi, yang
mencapainya adalah amat sedikit. Ertinya sekiranya anda berada di
tahap ini adalah- anda bebas untuk membuat pilihan untuk bekerja
ataupun tidak! Anda mempunyai simpanan atau pun aliran pendapatan
secara automatik yang cukup untuk menyara hidup anda sekeluarga
sampai bila-bila!

Tahap ini, anda tidak perlu kerja lagi (atau menjalankan
perniagaan). namun begitu, ramai yang berada di tahap ini, masih
lagi meneruskan karier atau perniagaan kerana berasa seronok
melakukannya. Bukan kerana terpaksa, tetapi dengan sukarela...

Tips untuk mencapai keadaan ini adalah fikirkan aliran pendapatan
berganda secara automatik, contoh seperti menyewa rumah, membina
perniagaan yang dikendalikan secara automatik (perniagaan Internet)
atau membina perniagaan yang dikendalikan oleh orang lain (mungkin
pengurus).


#4: Tahap Terlalu Kaya atau Ultra Rich


Tahap ini lagi la sedikit yang capai... teramat sedikit. Mereka ini
jenis yang mempunyai wang yang banyak sehingga tak terpakai wang
yang dimiliki. Boleh derma beratus ribu ringgit atau berjuta... (kita
nak dapat beratus ribu pun payah ;) ) nama nama seperti Tan Sri
Mokhtar Bukhari, Tan Sri Daim Zainuddin, mendiang Tan Sri Lim Goh
Tong dan Tan Sri Ananda Krishnan.

Itulah 4 tahap kekayaan yang saya kongsikan di "Irfan on Air".
Sekiranya anda ikuti, saya juga kongsikan teknik dan strategi
bagaimana hendak meningkatkan tahap anda dari 1-2-3-dan-4.
Insyaallah saya akan konsikan pada hari lain. Buat masa ini, kita
faham dulu kedudukan kewangan kita...

Soalan cepu gangsa pada hari ini...

Anda berada dalam kedudukan yang mana? ;)

====

Memang tidak dinafikan, antara cara untuk perbaiki tahap kewangan
kita adalah dengan memulakan perniagaan Internet. Sekiranya anda
berminat mempelajari cara bagaimana anda boleh memulakan perniagaan
Internet dalam masa 7 hari sahaja, lawati
http://www.rahsiainternet.com/workshop sekarang!


Wednesday, September 16, 2009

Balik malam ni & cuti blogging


Salam Aidilfitri,

Insya Allah, jika tiada aral,malam ni,kami akan balik Terengganu. Hari ni, sibuk ngemas skit. Jadi saya nak war-warkan minggu cuti blogging sedunia. hi hi.

Almaklumla, kat kampung saya, takde internet. Insya Allah, saya kumpul cerita sepanjang raya tu. angkat bendera putih..tak janji tau. :)

Insya Allah, malam ni bertolak.Suami dah cuti esok. Doakan keselamatan kami,ya .

Selamat Hari Raya Aidilfitri.Mohon maaf zahir batin...



P/S: Ehem2...nak bagitau ni. suami saya ajak balik teganu taun ni, sempena birthday saya esok 17/9. Genap 28 taun..huhu. muda lagi tak?




TO KAK IKA BANGKOK- KITA BERKONGSI TARIKH LAHIR...



Ayam berempah makcik Ani



Salam Aidilfitri yang bakal menjelang,

Saya masukkan resipi ayam berempah.Resipi ini pemberian seorang makcik yang sudi berkongsi resipi dengan saya, dan berikan rempahnya skali.Saya kongsikan dengan semua.

Sejarah ayam ni,masa kami buat reunion teman-teman suami kat kalumpang.Cantik tempat tu, ada air sungai buat mandi-manda. BARBEQUE kami ialah ayam berempah ni la. Sedap sangat. Sebab tu, saya minta resipinya.

AYAM BEREMPAH-Makcik Ani,mak Amir Hamzah


1. Jintan manis + jintan putih + ketumbar = disangai( goreng tanpa minyak).Then, dikisar kering.

2. Serai + bawang putih = dikisar
3. Gula (boleh bubuh lebih skit)
4. Kunyit serbuk
5. garam halus

Gaul semua bahan pada ayam yang telah dipotong kecil2. dan perap selama 2-3 jam atau satu malam di dalam peti sejuk.

p/s: kalau nak tambah halia kisar pun ok.


Gantung kad raya sebelom balik raya :)

GANTUNG KAD RAYA:



KAK MARIA



MAMASYA



IJAN FINLAND



KAK HASUE



LOVE



JC ORLANDO



DELIAH



AMY KUWAIT



KAK ZAI TERATAK IMPIAN



KAK NUR-FIQAH99



KAK MAZ BAHRAIN



KAK NOR SECUBIT GARAM



KAK HANA-JAPAN



KAK ZANA JOHOR



NEKPP APRON AND GLOVE



KAK ALIMAZ



KAK SUZI ADELAIDE



KAK CHIK KELANTAN



KAK AYU



MAK LANG AZIE



KAK AS MYNURKASIH



KAK FIDA DUBAI



KAK ANA WAHID



KAK KIN HASHIM-IRELAND



KAK IKA BANGKOK



KAK HANIELIZA


Tuesday, September 15, 2009

Kuih butir nangka-Iftar Ramadhan 25


Salam Ramadhan,sambil menunggu suami balik,saya buat butir nangka nih. Tak pernah buat nih. Berdebar2. Alhamdulillah, ok, maintain..hi hi.Menjadi, Ijan. Thanks for this sweet menu.Resipi dari Ijan-blogresipi.

KUIH BUTIR NANGKA

Kuih Butir Nangka (7-8 orang)

* 4 cawan tepung beras pulut
* air
* sedikit kapur makan (kite tak letak, takde)
* secubit garam dan pewarna hijau @ air daun pandan
* (bahan utk kuah)
* santan dari setengah biji kelapa
* gula (kite guna brown sugar)
* 1 sudu makan halba (kite tak letak, kurang gemor)
* garam
* daun pandan

1. Masukkan sedikit air ke dalam bekas, masukkan sedikit kapur makan bersama secubit garam serta pewarna. kacau.
2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil di gaul.
3. Buat sehingga adunan menjadi doh dan tidak melekat di tangan. tambah air ikut keperluan.
4. Panaskan air hingga mendidih, masukkan doh yang telah digentelkan… bila masak ia akan timbul…
5. Apabila dah timbul tu, terus cedokkan dan masukkan ke dalam bekas yang berisi air.
6. Untuk kuahnya pula, masukkan semua bahan kedalam periuk, masaklah hingga mendidih.
7. Bila dah siap bolehla dicampurkan butir nangka bersama kuahnya. sedia untuk dihidang.
8. Lebihkan santan kalau nak kuah banyak. begitu juga dengan halba. boleh ditambah sukatannya kalau suka.



MI KAK IDA - JIRANKU




Cucur Udang- Iftar Ramadhan 25

Salam Ramadhan,

Ari ni sempat buat cucur udang.Resipi dari myresipi oleh Noor Masri. Dah lama ambik kat MYR.Tahun 2008 tak silap.

Senang jer bahannya.Tapi,tekniknya tu susah skit.hu hu. Bahan: settle,semua ada.Kepekatan adunan: settle, cantik jer.Cuma,tang nak sendukkan tu masa goreng, tepung melekat kat sudip. hu hu.

Mula2 tu lupa nak panaskan senduk.ok,tukar teknik.Teknik kedua, panaskan senduk.Baru amik adunan. Tapi melekat jugak.Malu dan segan nak tunjuk,hi hi. Takpe,nanti menerai lagi.Lihatlah hasilnya...p/s: jangan gelak tau :)



CUCUR UDANG -sumber:MYR [NoorMasri]

Bahan-bahan:

4 cawan tepung gandum
250 g udang kasar
30 sen tauge
40 sen daun kucai (dipotong)
3 cawan air
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
MSG secoet jika suka
minyak utk menggoreng

Cara membuat:

Bersihkan tauge, daun kucai dan udang.
Campurkan tepung dgn tauge, kucai, serbuk kunyit dan garam
Kemudian bancuh dgn air sehingga sebati
Panaskan minyak dlm kuali
Sendukkan adunan bubuh sekor udang di atasnya dan goreng hingga masak.


Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────