Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Sunday, February 28, 2010

sambungan : pokok herba MIL pulak

Sambungan:

Pokok Herba dan tanaman boleh dimakan..:)

Kunyit

Pandan


serai

pokok cili kampung
kedondong

kucai

ulam raja

pokok limau kasturi

pegaga

kucai

Pokok bunga MIL

Salam sejahtera, selamat petang.

Inilah beberapa projek yang saya buat 2 hari lalu. Mengambil foto pokok2 tanaman MIL. Ada yang telah diedit, guna photoshop. maklumlah, tak semua gambar sempurna lightingnya.

Tapi, saya memang tak tau apa nama pokok2 ni. MIL dan FIL yang tanam. Mereka sangat rajin menanam pokok termasuk pokok herba. Subur2 smuanya. Memang berkat menanam pokok, kerana tumbuhan selalu bertasbih kepada Allah dan mendoakan kesejahteraan tuan yang menjaganya.

Pernah dengar cerita ttg kain sembahyang yang mendoakan kesejahteraan tuan yang memakainya waktu solat? Saya percaya roh solat tu ada. Bukan jin, atau apa2. Semua dalam kekuasaan Allah jua.

Hati saya tengah bersedih untuk beberapa perkara. Tapi, di hati tiada ingin mengganggu keceriaan sesiapa. Salam kesejahteraan buat semua, salam sayang dari saya...




Saturday, February 27, 2010

Qanaah

 

Salam sejahtera, selamat petang,

Apa khabar semua? kami baru balik dari kenduri. Alhamdulillah, My Hubby dah bole drive dekat2.

NAZAR

Ramai orang yg saya kenali bernazar. Setakat ni, saya tak bernazar apa-apa, kecuali last masa sekolah dulu. kata orang, kalu kita bernazar, kita akan cepat dapat apa yg dihajat atau cepat sembuh.

Tak tau nak bernazar apa. Sungguh saya berpuas hati dgn apa yg dimiliki sekrg.
Rezeki yg tidak susut, tubuh badan yg masih kuat, adik2 yg ada pekerjaan dan berdikari, ibubapa yg tidak sakit yg kronik2, rumah telah bersewa, masih mampu makan dan minum sedap2 setiap hari, juga pasangan hidup yang mendamaikan hati dan memberi kita sebab untuk terus kuat menghadapi segala ranjau hidup.

Qanaah, suatu yg bukan mudah dicapai. Malah kerungsingan saya buang jauh2. contohnya sakit, Allah berfirman sakit itu sebagai kifarah dosa? Allah berikan kita landasan supaya, mengikut sunnah Rasul supaya tidak mudah jatuh sakit. Zikir dan doa yg diturunkan kpd Rasul, melalui para shabat, dan aulia', iaitu...:

Allahumma a'fini fi badani, allahmumma a'fini fi sam'i, allahumma a'fini fi basori = Ya Allah, berilah daku kesihatan tubuh badan, ya Allah berilah daku kesihatan pendengaran, ya Allah berilah daku kesihatan penglihatan. Semua kumpulan doa itu ada di dalam AL-MATHURAT....

Saya bersedih bila, sentiasa diingatkan kepada perkara2 yg saya dan suami sendiri tak mampu adakan kecuali ngan izin Allah....seperti bab anak, duit lebih untuk ganti kereta kancil, kedai yg tak aktif, atau beli pakaian yg cantik2 dgn duit dapur....camana? Saya ingin qanaah, qanaah, qanaah.... kuatkan hati, dan sabar. sekurang2 saya tak mahu susahkan hati Hubby yg sedia susah...

Dah, usah2 bersedih lagi, saya tayang gambar buah mangga yang sedap2 nih! bukan bagi terliur, tapi pengubat rindu buat mereka yg dah lama tak nampak pokok mangga... :)



 


Friday, February 26, 2010

Salam Maulidur Rasul...



Selawat ini, agak panjang, tapi betul bacaannya. Klik untuk besarkan. Kredit to ensiklopedia.

Maaaf, saya tak perasan tadi, salawat ni ada sedikit kesalahan huruf. Minta gantikan bacaan huruf "pa" kepada "fa". dan "wa'ali" kepada "waghali." Sumber internet.

Salam sejahtera buat semua, dan salawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad s.aw, Rasulullah.

Hari ini hari istimewa. 12 Rabiulawwal jatuh pada hari Jumaat, penghulu segala hari. Subhanallah. Sambutan Maulidur rasul diadakan dengan laungan salawat secara beramai-ramai. Kalau di kampung saya, juga ada sepanjang rabiul awwal, akan ada orang mengadakan majlis salawat beserta makan2. Indahhnya laungan salawat yang bergema...

BALIK SEMULA KE BANTING
Jangan terkejut, kerana kami balik semula ke Banting. Selasa lepas, adalah 4th week after operation. DOC cakap, Hubby dah boleh jalan tak pakai tongkat. X-RAY, pun menunjukkan sambungan telah sebati ngan daging. Jadi, pembedahan telah success. Pertemuan kami akan datang 2 bulan lagi, sebulan lepas Hubby kerja. Lepas seme selesai, dan fisio, MIL ajak FIL jalan2 kat IKEA. Sebab dalam perjalanan, kami singgah kejap kat Bro-Arts, lepas tu, terus ke Ikea. Saya borong jugakla 3 ketul barang. FIL borong alat dapur. Tak jalan banyak, lepas tu, Hubby nak ke National Library, hantar buku. Pastu...baliik Banting lagi.

POKOK MANGGA DAN MATA KUCING
Seperti yang saya pernah sebut, ini beberapa pokok yang saya amik gambarnya.


 Buah mangga yang sebijik ni betul2 atas cermin keta. hikhik. 


Asalnya pokok mangga ni, dulu tak berbuah. FIL tebang. Ia tumbuh lagi, berdahan2 besar lalu berbuah lebat. Depan rumah MIL ni.


Batang pokok mangga yg asalnya ditebang. Saya edit gambarnya.


Gambar yg saya amik ni kurang cahaya, tapi bila edit guna photoshop, nampak klasik. Ni la batang baru yg tumbuh dr batang pokok mangga yg ditebang tu. Dah besar, dah berbuah lebat.


Pokok buah mata kucing yg MIL tanam dalam pasu besar sangat. Dah banyak kali berbuah. Ramai yg dah rasa hasilnya.


Pokok mata kucing.Berbunga lagi. Dan berbuah tak lama lagi... ;)


Gambar telah diedit. Kucing tak berumah yg selalu MIL bagi makan kat belakang rumah.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────