Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, September 29, 2011

Made for each other : Tujuan berkahwin

Salam sejahtera,

Seronok kan, bila fikirkan jodoh kita telah ditetapkan di Loh Mahfuz? Satu tempat yg kita tidak tahu di mana dan rahsia di dalamnya. Cuma yg kita yakin, Allah telah tetapkan semua makhluk berpasangan di dunia ini.

Cuma, janganla berputus asa. Kerana Allah tidak suka hamba-Nya berputus asa.

Saya teringat banyak benda yg saya telah alami sepanjang hayat saya ini, dan saya rasa masih tidak layak saya mmbincangkan hal mengatasi masalah rumahtangga. Tetapi apa yg saya alami adalah bertimpa-timpa, dari awal berkahwin sehinggalah skrg tidak habis diuji dgn macam2 perkara , mmbuatkan hati saya terdetik mencatat rasa di sini. Moga jadi pengajaran, mahupun panduan, terpulangla.

Moga kita semua mndapat hikmahnya. Amin.... Serius sikit kali ini, tapi... SENYUMLAH, kan nampak cantik dan muda tu buat penawar hati suami..


^____^


Tujuan berkahwin:


1. Berkahwin, janganlah menghalang kita mendekatkan diri kepada Allah. contohnya dahulu bujang, selalu solat malam. Sekarang dah tak sempat sbb alasan penat, atau melayani suami/ isteri, atau anak-anak.

Atau dahulu suka solat di masjid. Lepas kahwin, dah suka solat di rumah bersama isteri sedangkan nabi SAW menyuruh lelaki bersolat jemaah di masjid sedaya mungkin.


2. Berkahwin, janganlah sampai melalaikan kita dari kewajipannya terhadap Allah. Contohnya sebelum kahwin dia amat menjaga solatnya. Tahu takut larangan Allah utk orang yg melalaikan solat . Tetapi selepas kahwin, dia sibuk pelbagai urusan dan penat sehingga dia telah lalai menjaga solat 5 waktu.

Contoh juga, sebelum kahwin dia tutup aurat tapi dapat suami yg tak kisah akhirnya dia mahu mengikut fesyen dgn 'tujuan memikat hati suami' dan akhirnya terjebak dalam hasutan syaitan untuk mmbuka auratnya.


3. Berkahwin sepatutnya tidak melalaikan kewajipan kita trhadap ibubapa. Hatta Mertua atau ibubapa kandung. Kerana taraf mereka ialah ibubapa kita dunia dan akhirat. Harus ada kerjasama dua pihak. Suami haruslah sabar mengajar isteri utk melayani Mertua sprtimana ibubapanya, bahkan Isteri haruslah berlapang dada utk mnerima keadaan apa pun kerana pastinya cara keluarga Mertua pastinya berbeza sangat dari keluarganya sendiri. Isteri sepatutnya trlebih dahulu memahirkan diri dgn ilmu rmhtangga spy dia tidak berasa rendah diri bila brgelar seorang isteri. Haruslah bersifat pengasih trhadap mertua yg pengasih, haruslah mengasihi, ehsan dan rasa brtanggungjawab trhadap masalah keluarga mertua mahupun ipar-duai. Kerana dah sifat suami adalah fokus dgn kerja dan tanggungjwbnya. Jadi dah tugas kita utk hal2 rumah sprt itu. Bila kita berlapang dada, kita dapat elakkan berselisih faham krn kecil hati, rs disisih dsbg. Taati Allah, berdoalah selalu spy hubungan sntiasa baik.

Sama juga dgn keluarga isteri. Suami harus melayani mertuanya sprt ibubapanya. Meskipun suami MESTI melebihkan ibubapa kandung, tetapi kebiasaannya ibubapa perempuan akan lebih mengalah dalam hal ini, dan suami tidak perlu risau mereka brkecil hati atau apa. Yg penting, ibubapa isteri itu lebih menggalakkan anak mereka TAAT pada perintah suami dan tidak mengongkong walau apa jua keadaan. Kerana sbg ketua keluarga, adalah HAK suami utk menentukan hala tuju hidup anak perempuan mereka, dalam keadaan susah atau senang, selagi dalam keadaan yg diberkati Allah. Dan dgn itu, si Suami kenalah mengucapkan terima kasih kpd ibubapa isteri itu yg mengakui haknya utk mmbuat kputusan rmhtangga dengan 'berbakti' kepada mereka apabila mereka dalam kesusahan atau sudah uzur. Kerana Allah akan merahmati rumahtangga mereka, berkat doa ibubapa ini..


4. Berkahwin tidak mnghalang kita dari melakukan kegiatan luar, sprt HOBI, perjumpaan dsbg.  Selagi bukan berkaitan  yang maksiat.... Bila kita cuti, kita ajak ahli keluarga bersantai di tempat orang, yg lain suasana dr tempat kita. Bahkan kalau kita ada hobi sekalipun, janganlah diabaikan sehingga kita terlalu fokus pada isteri/suami atau anak-anak. Jiwa kita akan letih. Sekali-sekali, isteri boleh saja balik kampung brsendirian, atau suami boleh travelling sendirian utk tujuan yg baik dgn kawan2 dsbg. Kerana berdua-duaan itu akan mengakibatkan JEMU. Tetapi trlalu sibuk mengakibatkan jiwa TIDAK SUBUR dgn kasih-sayang. Berhati-hatilah mnjaga masa. 2 pihak harus bekerjasama dalam ingat mengingati dan berpakat-pakat. Bahkan lagi elok ada adik beradik yg rajin mngadakan gathering keluarga, kerana kerjasama itu mendatangkan permuafakatan, menambah ilmu dan bertukar fikiran. Jadi, ada masa elok privacy bersama keluarga, ada masa elok kita berjauhan demi merapatkan cinta kasih, ada masa kita elok beramai-ramai. Pilihan di tangan kita. :))


5. Berkahwin bukanlah masa bersenang-senang bagi isteri, bukanlah masa memerintah bagi suami. Pernah saya baca satu keluhan bakal suami yg takut duit tak cukup bila berkahwin. Keliru dgn definisi isteri tak diwajibkan bekerja, suami diwajibkan beri nafkah pada isteri utk keperluannya dan menyara keluarga. Di sinilah letaknya persefahaman dan kasih mengasihani.

Ada suami yang tidak kisah isterinya bekerja atau tidak, kerana mndapat isteri yg biasa hidup susah dan tidak banyak meminta, atau kerana mahu isteri melengkapkan kekurangan diri dlm urusan rumahtangga dan melayaninya. Tapi dia tidaklah memanjakan isterinya, bahkan tidak juga suka memerintah sehingga isterinya berasa kecil hati dan tidak dihargai. Urusan urusan dalam rumah semua trpikul pada isterinya, dan urusan dia utk nafkah. Krn kemanjaan akan mmbuat isteri tidak berusaha lebih utk belajar. Tapi secara hikmahnya, bantu-bantu dalam apa jua urusan PENDAPATAN atau KERJA RUMAH amatlah digalakkan dan rumahtangga pun lebih stabil di zaman ini. Sama2lah berusaha...

Namun zaman ini juga, ramai di antara kita trpaksa kerja utk melunaskan hutang pelajaran. Sistem hutang yg diamalkan di negara kita. Keluar belajar je, hutang menimbun. Tapi kerja, secukup makan. Jadi, kehidupan ini haruslah diteruskan, janganlah berputus asa atau berputus harap dalam kesusahan itu. Suami harus redha dgn isteri yg harus bekerja, isteri harus redha bahawa suaminya banyak menanggung hutang sana sini demi memenuhi keperluannya dan keperluan keluarga juga. Janganlah berkira, nescaya Allah akan mmberkati perkahwinan itu. Percayalah!


6. Berkahwin tidak mnjauhkan kita dari keluarga . Ada isteri yg trlalu mengikut cakap suami, 'bendul dan jujur' sehingga semua orang mngambil ksempatan padanya dan dibuli. Jiwanya parah dan kecewa. Jadi, pengubat dan tmpat mengadu ialah family sendiri. Mengadulah terlebih dahulu pada ALLAH, barulah pada keluarga sendiri, kerana kekecewaan kita tidak lagi bercampur baur hasutan iblis dan EMOSI kecuali meminta pandangan. Jadi di situlah peranan family utk mmbawa isteri ini mengubati hatinya dan mmbawa rumahtangga mereka ini ke jalan yg disukai Allah, yg baik utk anak mereka dan suaminya.

Juga tidak juga pada suami. yang isterinya mngambil kesempatan atas kelembutan hati suami, sehingga suami yang terpaksa mmbuat kerja rumah sejak awal perkahwinan atas alasan si isteri badan tak kuat mmbuat kerja rumah. ya mngkin mula2 dia sabar, ttpi bila dibandingkan dgn isteri teman2nya, dia akan mula brkecil hati dan KECEWA. Si isteri patut sedar kewajipannya, krn sayidatina Fatimah lebih keras mmbuat kerja rumahnya brbanding kita yg hidup serba moden ini. Bahkan kerja itu ada berkatnya yg menyihatkan tubuh badan. Percaya tak? :))

Juga isteri yg mengambil kesempatan atas kasih sayang suami dgn mengatur raya setiap tahun di kampungnya shg ibubapa suami yg menanti penuh harapan trpaksa sedih di hari raya. Tak lupa yg kerap sangat ajak suaminya balik kampungnya shg keluarga suami berasa kecewa dgn sikap isteri itu? Meskipun duit minyak balik kmapung itu, adalah duit hasil bekerja si isteri, meskipun kereta yg suaminya bawa itu adalah kereta isteri, kena ingat, suami kita diredhai Allah apabila ibubapanya REDHA padanya. Jgn pentingkan hati kita atau anak-anak kita sahaja. Letakkan belas ihsan, letakkan rasa tanggungjawb, letakkan rasa HAMBA dalam hati. Jadi kita akan merendah diri meskipun harta kita segudang pun. Bukan senang mndapat redha Allah ni kan?.. Kena korban banyak benda, kerana itulah seorang hambaNya.


7. MADE FOR EACH OTHER. Kadang2 ada keluhan, kenapa dia mndapat suami macam itu sedangkan dia seorang yg baik dan solehah. Kenapa dia jadi seperti itu, dari seorang lelaki brtanggungjwb pada ibubapa, tiba2 mnjadi lelaki yg derhaka kerana trlalu sayangkan isterinya. Kenapa dia mndapat dugaan masalah keluarga yg bertimpa-timpa sedangkan dia sentiasa berkorban. Suami garang, dapat isteri yg penyabar. Isteri jenis bengkeng, dapat suami yg tak kisah sangat.

Yg pasti, Allah dah made them for each other. Sama ada kita bertahan atau berputus asa je. Kerana banyak kekurangan diri kita, biasanya selain ibubapa, HANYA suami yg bertahan dgn kekurangan kita tu. Juga, hanya isteri yg sanggup bertahan dgn kekurangan suaminya. Bukan kawan-kawan, bukan juga anak-anak. Kerana anak2 lagi banyak protesnya selagi dia belum matang berfikir. Kerana dalam ikatan perkahwinan itu, selain kasih-sayang dan cinta, adalah IMAN yang mnjadi benteng. Benteng dr suami berlaku zina di luar, benteng dr isteri tidak setia kpd suaminya. Bila kita mampu menerima kekurangan pasangan yg tidak seberapa brbanding kebaikannya, walaupun orangluar asyik mengganggu , then.... semestinya YOU TWO MADE FOR EACH OTHER, insya Allah. bertahanlah dalam ujian, bekerjasamalah, jangan putus asa dalam melayari rumahtangga.




~~~ Pesanan Penting:

Bertunang bukan lesen untuk lelaki berbuat apa saja kepada kita. Buat adik2 puteri, ingat tu! Kita tak perlu patuh cakap tunang, dengar cakap tunang, kecuali kita melayannya seperti rakan-rakan lelaki yg Ajnabi lain sahaja. Meskipun kita sarat dgn rindu dan kasih dan nak menunjukkan kelebihan kita kpd tunang, itu masih belum diperbolehkan sehingga dia sah mnjadi suami kita. Dia pun takde hak control kita. Meskipun ibubapa kita 'open minded', atau 'sporting' mmbiarkan kita keluar dgn si dia di luar, kitalah yg lebih patut mmbantah dan menjaga diri. INGATLAH, masa bertunang itu lebih bahaya dr masa bercinta. Kerana kasih dan rindu kita berlebih-lebihan waktu ini, syahwat pun tinggi.




Tuesday, September 27, 2011

Saje nak masukkan: ) biskut oreo black beauty dan snow almond nestum

Salam sejahtera,

Saya kan, hari last syawal ni baru rasa happy beraya di rumah sendiri.

First, open house dah habis. :) jadi jemputan dah dipenuhi.

Kedua, My Mertua keduanya dan thaqif, adik ipar datang petang Ahad lalu ke rumah kami. Nasib baik kuliah masjid abis awal, macam tau2 jer tetamu nak datang rumah, hehe. Sempatla kami kemas rumah.

^___^

Ketiga, kak Fzi, FZMENU, datang ke rumah. Dah lama trserempak tengah jalan, tapi tak ajak lagi ke rumah. Rumah kami dekat woo rupaya, tak sampai 10 minit. Gi pasar, pagi2 tu, ada jodoh trjumpala. hehe.. Aritu hajat nak bertandang juga ke rumah kak fzi, tapi, selalu ada hal. Maceh kak... sudi datang ke teratak saya :D


Bawah ni, biskut yg saya buat sehari dua seblom balik banting aritu. Tapi saya tak hidangla biskut ni kat mertua aritu, sbb dah puas makan. Tapi dapatla kak fzi merasa juga, masih ada saya simpan.

Biskut oreo tu, ramai yg kata dari luar nampak misteri jer.... hitam lak tu. Tapi bila rasa, mereka kata sedap..! hihi. Resipi kat wan, citarawan, tapi ambil kat blog kak azlita. Thanx kak, sbb tayang kecomelan biskut kak. Dan mohon halalkan copy dan share kat sini.





BISKUT OREO BLACK BEAUTY

Versi saya, tak lorek coklat putih '__^

resipi: kak wan, Citarasawan
Copy dari: kak azlita masam manis

Bahan A
280 gm mentega
200 gm gula castor

Bahan B
250 gm tepung gandum
50 gm serbuk koko
30 gm tepung jagung
20 gm biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia
1/2 sudu teh baking powder

Hiasan
Putih telur - ita tak letak
Biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia
Coklat masakan putih cairkan
Croquant - ita tak letak


Pukul bahan A hingga kembang
Semua bahan B satukan, kemudian ayak dan masukkan dalam bahan A dan gaul sebati hingga menjadi doh yang lembut.
Masukkan adunan dalam piping bag dengan nozel bentuk bulat dan memanjang.
Tekan atas tray hingga habis.
Sapukan atasnya dengan putih telur dan taburkan serbuk oreo di atasnya.
Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit
Keluarkan biskut setelah masak. Tunggu biskut sejuk.
Paip kan dengan coklat putih.

Cara ita
Doh yang telah siap ita gentel bulat2 bentukkan seperti guli angaran berat 6 - 8 gm.
Kemudian ita golek2kan atas oreo hancur tu.
Susun dalam paper cup dan bakar.
Selepas tu boleh lah melorek atasnya.

Biskut ni masa kita masak dia naik cantik tau membulat. tapi bila dah kita keluarkan dari oven dia akan turun.. jadi jangan panik! dan ingat tak jadi pulak..




Ini satu lagi biskut, femes tul biskut ni tahun 2011 ni. Mana-mana pun ada orang hidang. Tapi saya sorang je yg salut nestum, adeh. Tak sempat beli serbuk roti masa kelam kabut nak buat haritu. Tapi, yg saya rasa orang punya, snow almond salut serbuk roti lagi senada rasanya. Yg saya punya salut nestum, jadi trmanis. Mgkin coklat dia kot... Tapi Rasa biskut dia sedap! Saya ada makan yg belum bersalut coklat, :D

Terima kasih buat empunya resipi dr umifeeza MyR. Buat kak Juwita, maceh banyak2 kak. Mohon halal copy dan share kat sini.. :))




BISKUT SNOW ALMOND

Versi saya takde serbuk roti, salut nestum lak.

Resipi: umifeeza MyR
Copy dari: Kak Juwitafariz

Bahan-bahan

BAHAN A:
200gm butter
100gm gula kastor
1 sudu besar shortening
1 sudu kecil esen kopi( ita gunakan nescafe)
1 biji kuning telur


BAHAN B:
220gm tepung gandum
70gm tepung ubi
50gm nestum - dikisar( boleh lebihkan dan adjust di sukatan tepung untuk lebih terasa nestum)
40gm badam kisar
1 sudu besar coffeemate - saya guna susu tepung
HIASAN:
Coklat masakan - dicairkan
white breadcrumb

Cara-cara

Pukul butter,gula dan shortening hingga sebati. Masukkan esen kopi dan kuning telur. Gaulkan rata.
Satukan kesemua bahan B dan masukkan ke dalam adunan A, sedikit demi sedikit.
Uli dan canai doh, terap menggunakan acuan pilihan anda.
Bakar pada suhu 175cc selama 20minit. Angkat dan biarkan sejuk dahulu.
Setelah sejuk, celupkan ke dalam coklat masakan yang telah dicairkan. Kemudian golekkan pula ke dalam serbuk roti putih tadi.
Setelah coklat kering, bolehlah simpan dalam bekas kedap udara.



Monday, September 26, 2011

Nota pengajian

Salam sejahtera,

Jaga-jaga, panjang nota ni.

^____^

Saya sangat suka kalau kita dgar pengajian beserta kitab rujukannya, sebab dapat tengok sendiri dr mana sumber kitabnya dan hadisnya. Walaupun macam2 ceramah ada, tapi jarang yg berikan salinan buku rujukannya.

Saya penah blaja subjek Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah, syariah Islamiah.  Yg asas sahaja. Hati ni mudah brdetik utk mncari kebenaran Hadis, cerita tauladan, bab fekah yg kadang2 mengelirukan di INTERNET. Ada ustaz ni kata boleh, ada kata tidak, ada kata harus menerima semua pendapat. Yala, kita sekadar bertanya kan?

Jadi, untuk itu kita kena BERGURU. Walaupun sekadar utk mengukuhkan pemahaman dan amalan sendiri.


Kalau ada ustaz2 yg mmbuka kitab di masjid.... pergilah belajar dgnnya, tak rugi. Kitab tu maknanya buku la.. hehe... Sumber rujukan Ustaz trsebut. Kalau dapat beli, lagi bagus sbb kita simpan nota pengajian dalam tu. Kita dapat tambah pemahaman kita, bahasa Arab kita juga.


Kelmarin saya dan suami dapat belajar seharian. Bab Fekah, Ya, benda yg kita dah tau. Macam kita upgrade sistem juga. Kita upgrade pemahaman dan yg kita ingat lupa tu... Kelmarin, kami dapatla bbrp hadis dan dia trjemahkan. Cara ustaz nuruddin ini pun, menarik.... tak rugi mndengarnya. Kalu kita niat nak belajar dan mncari GURU, memang kita tak bosan mndenganrnya mengajar. :)



Dia bincangkan hadis dalam buku di bawah. Hasil kumpulannya. Tetapi tak sama dalam iklan di atas. Yang ini kami beli satu copy jer. My hubby jer la yg guna dan yg tulis note atas baris ayat tu, My hubby . :)

Di bawah ini Nota saya. Kalau ada yang tidak faham, sila bertanya pada orang yg lebih arif ya. :)




Nota pensil atas buku tu, tulisan my hubby. :) Buku ada satu copy jer. Jadi nota saya dalam buku lain. '__'  Kalb maknanya anjing. Ini kisah orang yang mmberi minum kpd anjing yg sangat haus. Dan Allah mengampunkan dosa-dosanyanya. Riwayat Malik, Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ibnu Habban.   Ingat kisah perempuan pelacur yg juga mmberi minum anjing yang haus, dan mndapat syurga? Kisah itu juga diriwayatkan, trjadi pd zaman bani israel.

Percaya tak? Saya anggap kisah2 tu, kisah dongeng utk tauladan? Dalam buku cerita kanak-kanak?  Mana tau rupanya mmg ada dalam hadis. :))




Ihsan kepada anak Yatim. Cerita ustaz Nuruddin, ”Sebaik-baik rumah adalah rumah yang di dalamnya terdapat anak yatim yang dimuliakan. Tapi seburuk-buruk rumah yang di dalamnya terdapat anak yatim yang dipersia-siakan.".    Anak yatim ialah yg berumur sebelum baligh. Lahir mengikut syarak, dan kematian bapanya. 

Saya tau semua orang brkejar pahala ini. Tapi kita mesti amanah dan jangan menyusahkan dia. Teringat budak2 anak yatim yang berkeliaran di RR, stesyen minyak dbg, contoh terbaik: RR Sungai Buloh, stesyen minyak dekat RR sungai buloh, dekat stesyen minyak damansara damai, Taman melati, depan bank kat Rawang. Siang ada, malam ada, sekolah ke tidak? Dan anak-anak gadis manis yg berjualan mintak derma madrasah dia, haish.... risau saya kalau2 ada lelaki gatal yg mengganggu. Macam mana ustazah, Ustaz menjaga MARUAH mereka? Dipergunakan sprt itu, PENJAGANYA buat apa? Tau kutip duit saja? Geram saya.. :(





Bab Najis, Mughallazah, Mutawassitah, Mukhaffafah. 


Sambil belajar bahasa Arab juga. :)

Kata syeikh nuruddin, ada juga perempuan yg tak puas hati. Mengapa air kencing bayi lelaki hanya perlu dijirus. Kenapa air kencing bayi perempuan perlu dibasuh?  Yg syaratnya yg hanya minum susu ibunya saja.  Ada ke komen macam tu? hehehe....  Jadi, hujahnya, cuba cium bau air kencing bayi peremmpuan dan bayi lelaki. Air kencing bayi perempuan lebih kuat baunya.... Hujahhnya lagi, Nabi Adam dijadikan dari tanah, tiada bau. Tapi hawa dr tulang rusuk Nabi Adam . Tulang dan tanah, mana yg berbau?  Jelas di situ.

Ada pertikaiaan, kenapa Khinzir diharamkan kita makan? Hujah syeikh, letakkan 2 ekor ayam jantan dan satu betina dalam kandang. 2 ekor itu akan bergaduh utk berebut mengawan dgn betina. Letakkan pula 2 ekor khinzir jantan dan seeekor betina pula.  Nak tau apa jadi? Khinzir jantan akan mengawan dgn betina dan seekor lagi melihat saja. Menunggu gilirannya pulak. Erkkkk..... saya tak pernah tengok. Tapi syeikh nuruddin inikan dr indonesia? Tentu biasa melihat benda tu kat sana. Kata syeikh, khinzir ini sbnarnya ghairahnya tiada, cemburunya tiada.



 BAB BERSUCI/ ISTINJAK DAN TAYAMMUM.  

Istinjak/ menyucikan najis. Najis dibasuh dgn air, atau menyapu dgn batu kecil/tisu/ kayu. Baru saya tau, apabila kita menggunakan tisu utk lap tmpat najis, lepas tu baru basuh guna air, ia lebih memudahkan kita mmbasuhnya dan menjimatkan air.  Sebab nabi suruh menghimpun najis di tmpt keluar najis tu dgn sesuatu.  Tapi syarat istinjak inipun ada .  Antaranya kalau najis tu sampai merata-rata, kena basuh dgn air juga utk menyucikan.


.Asbab Tayammum ada 7, Syarat tayammum ada 12.  Kata syeikh,  tayammum ni guna debu yg bersih. Dan ada syarat2 trtentu.  Guna debu pun tak tebal, letak tangan atas debu, tepuk lebihan dia, dan lalukan atas anggota tayammum.


BAB HAIDH DAN NIFAS.
Haidh, digelar ' Tabiat '. Ia ada masa bersih, dan masa uzur.   Nifas, ialah darah yg keluar selepas melahirkan anak. Semua perlu mandi hadas besar selepas darah kering dan telah keluar warna putih-putih dari farajnya...  



Yang ni saya dah tau, sbb ustazah dah ceritakan masa sekolah dulu. Tapi saya tertarik Cara penerangan syeikh.

Masa Putaran adalah  15 hari . Ada Masa Bersih atau masa Haidh. Macam mana?  Haidh kadang2 1 hari - 15 hari. kadang2 hari ke 8 pun dah mandi wajib, dan tiba2 hari ke 12  ( dikira dr awal haidh), darah keluar lagi. Itu MASA HAIDH. Sebab masih dalam lingkungan tadi.   Tetapi kalau darah keluar selepas 15 hari, akan masuk MASA BERSIH. Kerana  sebelum masuk haidh seterusnya, darah tidak keluar selama 15 hari.  kalau keluar juga, maknanya, 'darah penyakit/ darah keletihan/ darah istihadhah'.   Kiraannya:  Kalau haidh selama 8 hari, 'masa bersih' dikira pada hari ke 22.  Kalau haidh 9 hari, ' masa bersih' dikira dari pada hari ke 23..... Masa bersih ialah ada kewajipan menunaikan Solat dsbg.

Hehe... lupa satu hal. Kata syeikh, para suami kena belajar hal haidh, nifas ini, kerana harus tau ini ialah waktu haram bersama dgn isteri (berjimak). Dan juga, harus pandai mengatur masa, apatah lagi kalu suami yg jenis selalu outstation. :) Katanya, ada kalendar bulat merah, suami dilarangla mndekati isteri. Jadi suami pun cepat tahu dan faham. :))



TOKOH ISLAM Cerita dari Syeikh Nuruddin sendiri :

Umar al Khattab

Sepanjang pemerintahannya, Umar tidak tidur pada waktu malam. Dia berjalan melihat rakyatnya. Pada satu malam, Umar mendengar rintihan seorang perempuan dari dalam rumahnya.  Perasaan rindu pada suaminya yang pergi berperang. " Kalau kerana tidak imanku.... maka katil ini akan bergoncangan setiap malam "  .  Bermakna dia boleh memanggil mana2 lelaki pun menemaninya sepanjang suaminya tiada, tetapi dia masih kuat imannya, kerana itu dia merintih.  Umar segera bertanya Hafsah, " Berapa lamakah seorang isteri sanggup tahan ditinggalkan suaminya?  Seminggu? Sebulan? " Setahun?"   Kata hafsah, " 3 bulan ".    Umar segera memanggil  pasukan Islam yg pergi ke medan perang supaya pulang utk berjumpa isteri.  Dan menetapkan tempoh seorang perajurit itu hanya 3 bulan berada di medan perang, selepals itu mesti pulang bertemu isteri dan keluarga.

Indahnya layanan  Islam terhadap wanita. :)  


Uwais al Qarni.

Cerita dari Syeikh Nuruddin sendiri:

Rasululullah telah berkata kepada Umar al khattab, setelah baginda wafat, carilah orang bernama Uwais al Warni. Dia kekasih Allah. Tandanya ada tanda sopak sedikit di bahagian perutnya. Orangnya dari Yaman, keturunan Ibnu tamim, kerja menggembala kambing.  Kalau jumpa, mintalah dia Uwais mendoakanmu, kata Nabi SAW kepada Umar.

Sampai berbelas tahun, Umar mencari  Uwais setiap kali haji di Mekah. Dia berkata " Adakah orang yaman? " Ramai... "Adakah kaum ibnu Tamim?" Ada.... " Adakah Uwais al Qarni? "  Akhirnya ada,  " Aku bapa saudaranya. Tetapi kenapa mencarinya, kerana setahu aku, dia seorang yg gila."  Yakni tidak peduli hal luar sehingga dikatakan gila.

Uwais ini ialah " penghulu semua Tabiin" . Orang yg tidak terkenal di dunia, tapi terkenal di langit. Dia pernah ingin menemui Nabi , tetapi hajatnya tidak pernah tercapai, kerana berbakti kepada ibubapanya yang tua.  Umar menemuinya, dan minta mendoakan keampunan utknya. Uwais mendoakan Umar. 


Ummu Sulaim

Cerita dari Syeikh:
Ibu Anas bin Malik.  Anas bin Malik ialah pembantu Nabi. Dia pernah bermimpi bertemu Rasulullah selepas kewafatan baginda.  Ummu Sulaim ialah isteri dan ibu yang Solehah.  Satu hari, anaknya sakit berat, dna suaminya perlu keluar beberapa jam sahaja. Tapi ditakdirkan Allah, anak itu meninggal dunia, dan dia bungkus elok2 dan letak dalam satu bilik. Lalu masakan makanan sedap-sedap, menghias rumah dan berdandan .  Setelah suaminya balik, dia melayani suami dgn baik sekali shg suaminya tertarik utk tidur bersama.

Dan seteruslah kisahnya sprt kita tahu,  Ummu Sulaim ini telah mmberitahu suaminya bahawa anaknya meninggal hanya setelah melayani suaminya. Apabila dirujuk pada nabi SAW, maka Nabi mendoakan keberkatan dalam hubungan mereka  pada hari itu. Dan Allah mngganti kesedihan mereka dgn seorang anak yang akhirnya mnjadi anak yg soleh.

Disini Syeikh menegur sikap perempuan yang suka berdandan dan berwangi-wangi di luar, tapi di dalam rumah tidak berdandan . Suami akan terfikir isterinya berdandan utk dilihat orang lain?


Imam Malik

Kisah Imam Malik .  Imam syafie sangat menyanjung gurunya, Imam Malik.   Dahulu,  pemimpin tunduk kepada Ulamak.  Imam Malik amat marah kalau ada gabenor menjemput ke rumah utk mengajar.  Imam Malik berkata,

"Ilmu itu kita datangi....... bukan didatangi".   Kita cari ilmu itu, bukan jemput ilmu tu datang.

Katanya kalau orang2 besar nak belajar pun, kena  datang ke tempatnya, dan belajar bersama oranglain. :))   Katanya ilmu itu harus dihormati, begitu juga guru.

 Imam Malik pernah marah pada gabenor kerana mmbawa watikah supaya mengajar Imam Syafie.  Dia mengoyak2 surat itu.  " Kan dah tau  masaku mengajar di mana, kenapa sampai datang ke rumah? " Katanya, kalau nak belajar, datang duduk sini, jadi muridku, jangan nak bawa surat rasmi segala".    Lalu imam syafie merendah diri.   Dan berkata " Saya  bernama Syafie bin ..........   aku ingin belajar dengan tuan guru Imam Malik. "   " Duduk di sini bersama pelajar lain, dan belajar".

Imam Syafie berkata, " Saya telah hafal semua kitab Imam Malik".  

Itulah imam kita. :)   Dia berguru dgn imam Malik dan kuat hafalannya.  Bahkan sangat menyanjung Imam Malik.


Sunday, September 25, 2011

Nikmat

Salam sejahtera,

Pagi2 lagi my hubby dah ajak saya ke pengajian. brsemangat sungguh dia. Ada kuliah ustaz nuruddin kat masjid. Dah 3 hari. Tapi kami baru pegi hari ni. Mula2 saya rasa letih nak pegi. Sbb badan rasa tak sihat. Tapi saya temankan juga, sbb my hubby lagi brsemangat bila saya ada. Dia suka saya belajar, dn jadi teman sembang agaknya.

Tak rasa pun syeikh bincangkan kitab Fekah dan hadis, sbb masa brlalu dgn cepat. Dia masuk cerita, kisah, campur hadis, tokoh islami.

Pinggul sakit bila duduk lama, kaki asyik krem je. Tapi ustaz cakap sesuatu yg mndamaikan hati saya..... Pagi tadi katanya " Orang yang menolong akan ditolong. "

Katanya, dia dilimpahkan kesihatan, atas pengorbanannya merantau mengajar ugama. Allah tolong dia dalam nikmat sihat. Beruntung kan? Katanya, pernah buat kuliah sampai 15 hari. Ada orang yg sakit2, boleh sembuh lepas masuk kuliah dan kem ibadah tu. Agaknya Allah tolong orang yg cuba mndekatkan diri kpd Allah, yg mengajak oranglain mndekatkan diri pd Allah.

Saya teringat kes saya disengat tebuan. Sehari je, sakit... tapi saya masih bole senyum walaupun mengadu-ngadu. Syukur, esoknya tak nampak bengkak sangat. My hubby hairan, My mertua lagi la hairan. Sebab sape2 yg kena biasanya bengkak besar walaupun dah makan ubat.

Tapi mndengar kata ustaz tu tadi, saya yakin, Nikmat Allah yg besar masa tu ialah, Allah kurangkan sakit saya, walaupun saya baru je saya penat-penat tolong mertua dan sedara hubby rewang kenduri dan beraya rmh sedara. Dia bagi Ujian (sakit), tapi dia bagi Nikmat (kesembuhan) sekali...

"Yang menolong, akan ditolong.. " Besar maknanya bagi saya.. dan saya belajar dr pengalaman itu. Tak rugi kita brbuat baik kerana ehsan, tanggungjawab dan kasih mengasihi tanpa berkira-kira....




Saturday, September 24, 2011

Curhati 2




Setiap kali selepas rewang atau kenduri saudara, emosi saya jd tak stabil. Saya jadi teringat-ingat setiap sedara yg tayang anak masing2. Anak skolah la, anak baby la. Apatah lagi, setiap kali sedara baru brkahwin, hati saya brdebar2 adakah mereka cepat mendapat anak.

Bbrp hari lepas, saya baca info pasal anak angkat. Sebenarnya dah lama teringin, bahkan saya boleh menjaga bayi kecil.

Bila nampak budak2 menangis meragam bergolek-golek, atau meragam di meja makan. My hubby selalu juga tanya saya, kenapa budak2 selalu macam tu? Dulu-dulu bila my hubby cakap dia tensen dgar anak jiran melalak-lalak. saya kata budak tu kena kacau hantu kot.

hahaha....

Hubby tak faham, kenapa budak kecik suka menangis. Dia tanya saya, dgn wajah kelat. saya cakap.... anak kecik memang kerjanya menangis. nak makan menangis, nak benda menangis.

Kalau nak jadi Parent yg bagus, kena tahan anak menangis.

`__`


Orang keja kilang ni, kasar skit caranya. Dia kan keja kuat. Banyak kali jugalah dia cakap, kalau ada anak sendiri.... dia nak latih macam askar.

adeh

Bahkan walaupun bbrp tahun lepas dia usulkan saya mnjaga anak orang, hati saya brdetik risau. kalau anak orang conteng dinding, agak-agak dia marah tak? kalau anak orang kuat makan, dia berkira tak? kalau Parent lambat bayar yuran, dia marah tak? kalau anak orang sakit, dia berkira tak nak beli ubat?

Yala, nak jaga anak orang kena sayang-sayang.... mana boleh marah kan? 

^__^

Masa tu kami baru kawen, sedang berusaha utk dapat anak sendiri. Sedang cuba mengenal sikap masing2. Sebab sebelum kawen, kami tak bercinta-cinta sangat. Akhirnya isu mnjaga anak orang luput macam tu jer... sebab kami masih mampu berbelanja walaupun tiada duit tambahan.

My hubby suka anak-anak walaupun dia tak pandai nak jaga. Hatinya lembut juga. Motto dia, As Long As You Happy.....

Syahdu skejap. :) Sayang My hubby...



Kata forum ni, banyak Moms yang teringin baby, ambik anak angkat kat KEWAJA, dari oranglain dll. kadang2 tak trfikir pula, nak ambik anak angkat, perlu sampai rm 3,000. Utk bagi saguhati pada si ibu yg melahirkan baby tu. Sebab mereka ambik sejurus lepas lahir. Bunyi macam direct je. huhu.... tapi itulah Naluri seorang ibu. Ingin memegang baby. mahu dengar tangisan baby.

kadang2, dgar orang brcakap, "Ambikla anak-anak orang yg ditinggalkan tu, dapipada dibuang tepi jalan, baik korang jaga."

That Words...  Hati saya brdetik. Sbb kasar bunyinya. Bukan utk kami, sbb kami jer yg bole buat kptusan ke tak utk ambik anak angkat, tapi pandangan mereka pada anak tu. Kasar bunyinya, "dari dibuang-buang".

Tapi sampai sekarang kami tak ambil. Sebab itu keputusan kami. Tapi saya tabik pada moms yg sanggup ambil anak-anak ini. Bukan semua ahli family  sanggup terima, walaupun parent angkat sanggup jaga.

Okla, tutup bab tu.

We,

Always ask our best time HERE, at babyhopes ovulation calendar.

Selain makan GNC's multivitamin with pre natal formula, with 400mcg perday.

Jangan tanya produk biodex ke ape. My hubby selalu cakap kena rujuk doktor dulu seblum makan.

But i think, that's not enough.

And last night... rezeki Allah agaknya, my hubby setuju nak gi tempat dr hamid arshat. :D Kami dah dapat kumpul duit kalu dia nak riban-riban pun. My hubby cakap, kalu trial tak menjadi pun, dia takkan mengungkit-ungkit.


^ _____ ^ There's a big smile in my heart.


Doakan dia tak berubah hati. Amin, amin, amin.... :))





Friday, September 23, 2011

Curhati

Salam sejahtera,

Siang tadi sibuk betul .Mengurus sedikit masalah keluarga kat kmpg. Ber sms je, bagi nasihat, bagi teguran itu ini. Banyak masa sgt agaknya saya ni. hu..

Ada juga parent tegur, saya ni masih muda, bukan orang tua nak tegur2 adik-adik, nak marah adik-adik. Alahai...Ini adik-adik sndiri je, adik orang takkan beria-ia saya nak tegur kan? tambah pening kepala je.

Ada kala parent pesan, tak elok gaduh adik-beradik. Dah namanya adik-beradik, tak brgaduh tak sah. Umo pun tak jauh, zaman kami hampir sama. Kami dah rasa dulu drpd mereka ni. Kami boleh tunjukkan mereka jalan yg betul, dan jauhkan mereka dr jurang masalah itu. Tapi sometimes, parent tetap defend mereka jugak. :( Takut adik merajuk, marah, dsbg... Jadi adakala kita diam jerla utk jaga hati parent.

Actually, rasa dah sibuk sangat dari nak mengurus hal adik-adik ni. Bila dah tak peduli kang.... parent marah. bila peduli sangat, dia tak bagi tegur. Hurm, sabo je.
Kami pun ada masalah sndiri gak.... sape nak ambil tau? huhu...


Tutup cerita. :)) Ujian tuhan.. Nasib baikla Allah jaga adik-adik saya. Tak seorang pun jadi mat rempit ke hape. Masih jadi kebanggaan parent. Cuma kurang sikit bahagian lain jer... macam saya juga ada kurangnya, tak perfect juga.


Malam ni ada open house kat rumah jiran. Alhamdulilah. My hubby dah 3 hari berderet puasa, ada rezeki utknya hari ini.

My MIL ada pesan, kalau salam-salam ngan orang Alim, mintak dia doakan kami cepat dapat baby. Tapi saya kalau salam-salam, kalau boleh mintak semua orang doakan, bukan saja orang brgelar ustazah. Sbb mana tau ada antara mereka yg DOANYA mudah dimakbulkan Allah?

Kami hanya menumpang, sambil usaha dan doa yg tak putus.. Amin, amin, amin utk sesiapa yg mndoakan kami mndapat cahayamata. Rahmat kembali atasmu.



Thursday, September 22, 2011

Mood masih ada

Salam sejahtera,
Ada yang masih beraya?  Saya pun masih ada semangat tu, walaupun sehari dah puasa kelmarin.
Hari ni dah tak lalu nak pose, sbb kelmarin sakit kepala sampai termuntah. Insya Allah sambung esok. Open house taun ni pun, ramai yg buat waktu malam.

My hubby dah takde mood nak raya-raya. Dia sibuk nak buat Report yg masa outstation haritu. Tinggal saya jerla, masih bersemangat waja. Cuma tak buat open house je.  :)

Apa ya yang saya buat sejak Seminggu lebih balik dari kampung?


1. Hias dan kemas rumah. Takut ada tetamu express.


First, langsir. Sebab kain langsir tu, dah berzaman nak sangkut, tapi ada masalah ukuran. Saya nak buat double railing.  Mmg tempah langsir simple tu, tapi saya bagi salah info ukuran rasanya . Jadi, dgn hati kering, saya oter setakat boleh dan jahit sendiri.   Langsir malam sebenarnya  saya nak beli yg satin wane perak skit biar kilau-kilau dan sepadan dgn langsir siang wane hitam tu. Tapi My Hubby takmo beli dah.

Katanya raya nak abes.  hu...


Lepas tu, buat sarung utk kerusi ni. Kenapa? Sebab saya kesian, tetamu2 yg pernah datang, macam tak selesa nak duduk kerusi tu. Satu span dia nipis, satu ia kurang lebar tmpt duduknya. Jadi, saya buat la sarung dia.

Maap Mak, sya oter kain langsir Mak yg mula2 mak bagi kat kitaorang.  Saya tampal span pada kain dia je, pastu cantum setiap sudut.hu.... tak sabar masa buat ni, rasa nak cepat2 abeskan.  Tapi better than curtain.  Jahit langsir sangat  boring..... hu....


Jadi macam ni. My Hubby kata macam tempat duduk pengantin.  Hentam jerla bang. Dekat bape hari dah menjahit sampai tak tido malam nih.... hu..

Saya cuma ada asas menjahit. Mesin jahit pun yg murah-murah je. Jahit benda lain tak lulus lagi. Buat benda macam ni, herot pun orang tak pandang sangat . Tapi kalau baju herot-berot, masalah besar tuh!

^__^



2. Satu masalah rumah apartment ialah, kehadiran makhluk brnama kucing. 2 minggu saya takde, bermaharajalela kaum dia kat depan koridor rumah tu. Berak, kencin... hu.. Jadi, dalam kaki masih trhencot sikit lepas kena sengat tebuan, saya gagahkan diri basuh koridor tu. Jgn tanya berapa baldi saya siram, siap clorox lagi. Hu....


Inilah depan rumah saya...  ^__~


Nasib baik orang bawah tak marah sbb air mengalir. Sebab petang tu hujan lebat. ngeee...


3. Satu lagi, nak keringkan pakaian.  Terutama kalau baru pulang dari Bercuti. Hu..... nak basuh cadar, basuh selimut, campur pakaian lain. Membasuh pakaian bukanlah masalah besar. Tapi nak keringkan tu masalah dunia. Jemur kat koridor dekat sliding door tu, mmg matahari terus. Tapi matahari pun tak nampak kalau hujan lebat.

'__`

Mmg kat rumah mertua, ada basuh baju. Tapi hari last2 tu tak sempat kering. cuaca mendung petang jer hujan. tapi baju pakai setiap hari. hu.... tak sempat kering yg itu, yang ni dah basuh pulak. Seminggu juga la, saya berperang dgn hujan, sbb koridor tmpt jemur kain tu, takde AWNING, jadi tempias wo...


Nak dok, apartment, ada bajet... beli la Dryer kain. hU... kesian bini you..

^__^



Di bawah ni special, bantal baru kita.... Saya gunakan balance langsir yg saya oter tu. Jadikla, sebagai penghias sofa.....  Cara ukur kain utk bantal ni. cara mudah, letak jer bantal atas kain, balut bantal tu, bagi lebih keliling dia, dan semat dgn peniti. Jadi kita tau ukuran sebenar bantal tu. GUnting.


Ini hasilnya.  Saya jahit tepi 3 sudut je. Satu sudut lagi, tempat sarungkan bantal. Ingat nak butangkan jerla.

Buat 2 keping.  Jahit keliling dia.  Kalau ada balance tepi yg cantik, jadikan  utk renda, potong selebar 1 jari lebih campur basi jahit. Kita cantumkan  pada satu keping.

Kita jahitkan yg untuk renda tu, macam di atas. Jahit tangan jer, besar-besar, asalkan melekat dan mmbentuk kedut renda.

Pastu cantumkan dgn sekeping lagi, jahit mesin pula. Jahit 3 sudut je. Satu sudut lagi utk masukkan bantal. 

Wednesday, September 21, 2011

Special.

Salam sejahtera,

Panjang cite ni. sebab tula saya peram dulu. Tekon edit gambar susun ayat semua. :))


Apa ya saya belajar dari Rewang orang Jawa?

1. Bila saya teringat cara saya blend bawang untuk Acar Buah MIL, mmg buat saya kecut perut. hehe.... Masa tu tolong MIL, kopek bawang dan blend bawang besar utk acar buah pengantin. Aiseh, macam mana saya blend? Saya taruk air utk setiap jug setiap kali blend.

`__`

Masa ni kami buat kat rumah. My Mertua sponsor Acar Buah utk ngan dgn nasi beriani.

Kecut perut saya bila dah separuh saya buat, MIL jengok dan bagitau saya, cara yg betul ialah... blend 1 jug bawang, tapis airnya. Guna air bawang yg pertama utk setiap kali blend. Tapis setiap kali. Jadi tidakla bawang kita berair.

`__`

Kira banyak jugalah air bawang tu. MUla2 nak taruk, tapi kami tak larat tunggu bawang blend tu kering, jadi tawakal jer tapis.

Proses acar buat ni, takde gambar. Sebab kamera dah terbang bersama my hubby masa ni.

Bahannya:

1. Buah-buahan jeruk utk acar buah. Berbelas kilo.
2. Bahan jeruk dgn cuka : cili padi dijeruk dgn tangkainya sekali, bawang merah dikopek dulu juga dijeruk.
3. Yg ni lupa nak tulis pagi tadi. Secret recipy : rempah biji disangai, pastu blend kering. Lupa dah apa isinya, tapi rempah biasa yg kita guna la. kalau takde yg ni pun still mnjadi. tapi kalu bubuh, lagi sedap baunya. :)
4. Bahan yg digoreng dahulu dgn minyak, baru kisar : Cili kering , bawang merah, bawang putih.
5. Bahan blend saja: Bawang besar.
6. Gula berpaket-paket.
7. Garam 1 paket.
8. Kawah besar.

Tumis bawang besar dulu sampai kuning dan pecah minyak, baru masuk bahan kisar 4. Lepas-lepas tu baru masuk cili api jeruk (buang air sbb pedasnya turun), bawang merah jeruk (masuk dgn air cukanya, rasanyala ), rempah kisar, gula, dan garam. Akhir sekali masuk buah jeruk yg dibeli tuh. Gaul rata. :)

Takde gambar masa tu, sbb petangnya terus hantar ke rumah pengantin. Tapi ini balance yg saya simpan.


2. Rewang Rumah Pengantin 1

- Mana ada gambar, sbb kamera saya takde. Tapi Mereka kahwin orang sekampung. Masing2 kerja bagus. Kenduri akad nikah malam, Sabtu hantar pengantin dan bersanding. Kenduri pengantin lelaki belah kami hari Ahad.

Kami belah pengantin lelaki. Tapi meriah juga. Bersanding lagi tuh.

Hari Jumaat, hari akad nikah lagi, dah mula masak rewang. Siangnya, Chefnya dah datang.

Kopek bawang, buat inti karipap, kisar kacang utk buat kuah rojak. Chefnya sibuk masak inti kelapa manis, buat inti koci. Juga sangai kelapa parut putih utk inti kuih Lemper. Kopek labu untuk dikukus sebagai Kuih Koci Labu. Lepas masak inti, pakat-pakat kepal inti kelapa tu untuk senang masuk dalam bungkusan koci.

Cuma satu jer yg silap, kami dah potong daun pisang awal-awal. Sedangkan nak layur daun pisang tu spy tak koyak bila bungkus. Jadi berpanasan jugak, bila layur daun pisang. huhu..

Yg lain, ada juga dimasak utk makan malam sedara-mara. Tapi saya tak jengok, sebab kami semua pergi mandi dan bersalin baju kat tmpt lain.

Malamnya sibuk mengetip kuih karipap. Dan seterusnya mghantar pengantin utk akad nikah. My hubby takde masa tu, jadi saya mengekor je My Mertua ke mana-mana. :)

3. Rewang 2

- Masa ni saya datang tengahari dah. My Hubby baru sampai KLIA malam sebelumnya. Dia penat sesangat campur sakit gigi. Sempatla beli hadiah pengantin. Terus ke rumah pengantin sebab nak hantar pengantin bersanding rumah perempuan.

Ni gambar kecik ya.

Saya dan family


 Salah-satu hidangan meja pengantin yang fofular di kenduri orang jawa. Nenas ada udang goreng rambui-ramba. :)

Lepas balik semula dr hantar pengantin, saya tolong-tolong kat dalam jer.
Orang kat luar dah siap masak Rendang Palembang, Sup Soto, Rojak, dan nasi lauk pauk. Kemas itu dan ini. Sampaila malam baru kami balik ke banting semula.


4. Hari Kenduri

- Masa ni datang kelam-kabut. My hubby suruh kemas baju semua. Katanya nak balik terus. Padahal dah berhari-hari saya kepenatan berulang-alik ke rumah kenduri..... rasa nak nangis. Mana sempat nak cekau time tu. Campur baju dia balik OT lagi. Sepupu hubby siap tegur, tak aci kami datang lewat. Saya pula jenis tak sampai hati, sebab kita kenal kan? anggap macam sedara sendiri walaupun sedara my hubby.

Terus ke sana, orang dah datang makan kenduri. Menonong jer saya masuk dapur.

`__`

Chefnya kata, ha... siapkan hidangan pengantin. Pengantin nak datang dah, sejam lagi. Ops... mana pinggan? huhu. Bukan tugas siapkan hidangan pengantin, adalah orang tua-tua yang pakar ke? Alahai...

Tapi kami semua sepakat hidangkan. Selesai. Lega.

Lupa.... Hidangan hari tu Nasi beriani, ayam goreng ketumbar rasanya, Ikan bawal masam manis, sayur goreng, Acar Buah, Dalca dll... lupa dah.



Baju pengantin petang tu, cantik betul. Ala istana melayu. Suka.... mulala berangan nak bersanding lagi. :)

walaupun banyak jurai-jurai tapi tersusun.


" SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT ALONG DAN ISTERI :) "



Petang tu, kami bersiap balik. Dapat rezeki pula.


Kena sengat benda ni. `__`

Kata kawan My MIL, saya dapat rezeki. sabo je. hehe. Bermanjala jugak seharian dgn my hubby macam orang baru lepas beranak. Hush.. benda tu masuk dalam kain. Tapi kena BITE kat betis dan tangan je. huh.

Sapu minyak angin tak jalan, my MIL bagi air baca selawat syifa' rasanya, hati lega skit.

Gi klinik hari Ahad, cuma klinik doc india yg bukak. Doc bagi ubat tahan sakit, ubat gatal, ubat sapu dan ubat alahan. Cucuk kat punggung da kat bahu.

My hubby siap tanya Doc, cucuk tempat lain tak bole ke? Doc lelaki india.

'__`

Tak kisahla bang, sakit sangat ni. huhu. Pedih, panas, perit, semua rasa. Padahal kecil jer bite tu.

Akhirnya kat rumah saya dapat petua ni kat intenet. Masa mula-mula kena tu baca, Al Fatihah 7 x , al ikhlas 7/3 kali, ludah kat tmpat sakit. masa mula-mula kena. pastu gi klinik la. Tak pun dapatkan air zam zam sapu-sapu. Yg ni My MIL yang buatkan. :-)  My MIL yang tolong buangkan tebuan tu dari kain baju kurung saya. Dah trlucut dah masa tu.

`__`


Bila disengat tebuan : Sumber

Maceh, Mak.... Cayang mak.  Muah utk My hubby juga. Semua tolong saya . :-)

Ini special utk Mak, balance kenduri aritu tu tau.  Saya buatkan Nasi Tomato, makan dengan...


Nasi Tomato Chef Hanieliza

Acar special Mak @ my MIL . Special ni, sebab saya tolong buat sekali. hikhik.... sedap...!

Rendang Daging Palembang yg dah dikeringkan. Asalnya ia basah-basah. Nak bagi tahan lepas kenduri kan? Elok je, rasanya tak berubah sangat. Pandai Cik Ramlah tu buat, kan?

Ini asalnya sambal kering Jawa, yg ada hati, kentang, tempe, tauhu dan sambal ditumis tu. Dibubuh santan. Versi di atas sudah dikeringkan sebab lepas kenduri kan? Elok rasanya. Seminggu lebih dah.

Ini biasala. Menu saya dan hubby. hihi..

Kita makan dgn nasi Tomato ya puan-puan... :))



Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────