Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Tuesday, January 31, 2012

Salam, matter of heart


Sumber: Styleislam


Assalamualaikum wr wbkth,

Dengan izin Allah, saya berada di hadapan komputer. Adik bongsu saya yg bercuti seminggu di sini, dah pun balik menyambung pengajian. Lagipun, dalam waktu itu, adik Siti pun datang masa hari Rabu, kedua mertua pun datang sewaktu pengajian di masjid. Sedikit riuh dgn tetamu. :)

Hujung minggu lalu saya pergi berurut di Putrajaya. Alhamdulillah, terasa urutannya. Baru2 ini saya buat full medical check up termasuk ultrasound di rahim. Jadi, Saya berbekal hasil ultrasound, saya pergi berurut. Saya pergi tawakkal jer, sebab tak kenal, tapi saya dapat info dari orang mndapatkan khidmatnya. Suami saya kat luar, sebab lelaki tak dibenarkan masuk. Alhamdulillah, hasil berbual2, saya mndapat tahu Mak Yong ini dah 9 tahun mengurut. Dari membetulkan rahim, orang lepas bersalin, sehingga bertanggas dan sauna pun mak Yong buat. Ilmu mengurut itu pun, beliau belajar dari adiknya. Jangan tanya saya rasa apa, sebab saya memang tak pandai nak explain :) Cuma memang urutannya sedap. Saya tak rasa berat hati utk mmbayar. Hasilnya, semua dgn izin Allah dan kita hanya berikhtiar. Doakanlah saya sihat dan dimurahkan rezeki ya. Moga rahmat Allah juga ke atas teman2...



Sumber: Styleislam


TENANG DAN SABAR

Saya sedang melatih diri.

Saya di sebuah kedai makan bersama beberapa kenalan. Seorang budak lelaki, telah tertepis minuman yg baru dipesan sehingga semua tertumpah di atas meja, hampir nak kena baju saya . Ayahnya marah-marah, mengatakan budak itu tak boleh dibawa makan kat luar sebab tak mnjaga air itu baik-baik. Sedangkan saya cuma nak lap saja, sambil berharap alngkah baiknya Ayah itu bertenang, dan bersikap lembut pada anaknya supaya anaknya tak terasa malu kerana tertumpah air. Aneh, ayahnya pula yg terasa malu. Budak itu dah berubah mukanya lalu mndiamkan diri sahaja.

Di waktu lain, kami di dewan buffet. Saya pula di hadapan kenalan itu. Ayah itu sibuk berpesan pada anak-anaknya supaya bersopan. Saya pula nak angkat sosej kecil dgn pengepit, lalu terjatuh pula ke bawah meja. Akhirnya saya tergelak sendiri dan mmbiarkan saja. Lalu berlagak tiada apa2 dan mengambil sosej lain dgn berhati-hati.

Saya dan suami di kedai makan. Mejanya disambung dua. Saya memesan jus. Bila sampai saja, saya menarik jus itu ke hadapan saya, tapi meja itu tak sama level , jadi jus itu tersangkut lalu tumpah sedikit. Tisu pun takde nak cover. :) My hubby lain mukanya dah, lalu mengatakan meja itu tak sama level. Saya cuma nak cepat2 mintak kain supaya air itu tak berselerak. Salah saya sebab tarik saja jus itu, dgn meja seperti itu. Tapi malas nak berasa malu, jadi saya mintak adik pelayan tolong lap sambil senyum.

Bahkan pernah, saya baca, kisah ibu yg mana seorang anak kecil kerap ada masalah, sprt pensil hilang, buku hilang, atau bergaduh dgn adik beradiknya. Jika anak itu mmbuat hal di hadapan tetamunya, dia akan berkata pada anaknya " Kamu selalu begini, tak habis2 dgn masalah. Bila nak berubah ni? " Bayangkan air muka anak itu bila disindir atau dimarah di hadapan orang. Jadi, harapnya ibu itu tak terkejut, jika anaknya bila besar boleh berkata macam itu padanya. :(

Itu kisah dgn anak-anak. Hal suami isteri lagi macam2 yg tergigit lidahnya. Seperti saya pernah marah kerana Hubby tingalkan saya di jalan trek hutan templer sedangkan dia nak ke tandas. Hubby pula pernah marahkan saya kerana saya lambat keluar dari satu tempat, sedangkan saya menyangka Hubby masih ada di dalam.

Kata orang, semuanya melibatkan MOOD dan EMOSI. Tapi bila saya check balik, ia berkait banyak dgn sifat sabar dan tenang. Ia satu latihan, sepertimana kita mampu menahan marah di bulan Ramadhan, kerana takut pahala puasa berkurang. Begitulah!



Monday, January 23, 2012

Belajar itu memang payah, kerana dalam payah ada manisnya



Salam sejahtera,

Alhamdulillah, 'marathon' dah selesai. Itulah yg saya katakan pada adik saya, Nuru. Adik bongsu saya. Sepanjang hari kelmarin, saya bawa adik masuk kuliah sekali. Dia baru sampai Jumaat lalu dan demam sikit. Dia cuti seminggu. Kesian, saya suruh dia ikut saya kerana kawasan aprtment kami sunyi, jiran2 balik kampung, jadi risau nak tinggal dia seorang diri di rumah.

Saya pujuk dia, kita 'marathon' hari ni ya, Dik. Ikut akak. Sebulan sekali jer, kuliah Syeikh ni. Akak sayang nak tinggal bab kitab tu. Akak pun risau nak tinggal adik sorang2 kat rumah dgn demam2 ni. Nasib baikla dia ikut, terima kasih ya, Dik! :) Harap2 cuti seminggu raya cina ni, demamnya tak melarat.


Terima kasih saya ucapkan, kepada teman2 yg mengucapkan anniversary buat kami berdua. Salam kasih dari saya. Moga rumahtangga teman2 juga dalam kasih sayang Allah. 2 hari ni, saya sibuk dengan tetamu di rumah dan pergi kuliah kitab bersiri Syeikh Nuruddin di masjid bukit sentosa.


KELAS TAFAQQUH FIDDIN

Bulan ini cuma sehari saja kuliah Syeikh Nuruddin, tidak 2 hari macam dulu. Lgpun, cuma sekali sebulan Syeikh datang. Di tempat lain, belum ada tafaqquh fiddin sprt ini. Ramai juga orang dari jauh2 pun datang.

Meskipun TAK SEMUA orang boleh ISTIQAMAH untuk datang kuliah bersiri sprt ini, dan sedar kepentingan kita belajar kitab2 ulamak dahulu, sebenarnya... masih ramai yg mahu. Cuma, sayang, ada segelintir yg menganggap kuliah Tafaqquh fiddin ini yg ertinya 'Kefahaman dalam Agama', macam kuliah biasa2. Jadi, mereka mendengar sambil lewa tanpa Kitab atau pen di tangan. Sayang sekali... Kadang2 Syeikh mmberi ijazah. Contoh, " Ini saya ijazahkan amalan ini untuk anda semua amalkan. Moga2 mmberi manfaat." Ia semacam hadiah dari seorang guru.

Belajar kitab2 macam ni, lebih kpd ASAS pelajaran 'Pondok' atau madrasah. Sesiapa yg teringin anaknya belajar hafazan al Quran, atau belajar kitab2 ulamak lama, bolehla menghadiri kuliah Syeikh Nuruddin ni untuk tahu. Syeikh pun ada sekolahnya di Bogor, Indonesia. Bahkan sekolah tahfiz di Repek, Kelantan yg mana ustaz Subki sbg pengetuanya, pernah belajar dgn Syeikh di Mekah.

Jadi, untuk memahami konsep pelajarannya, kita kena memahami adab2 berguru. Barulah kita dapat mendaki tahap berguru. Syeikh mengajarkan kitab hasil tulisannya sendiri. Hasil belajarnya berpuluh tahun di Mekah. Jika kita menghormati dan menyayangi masjid Nabawi, masjidil Haram, Kaabah, seharusnya kita menghasihi dan menghormati mereka yg pernah belajar dgn guru2 ulamak yg sanadnya terus kepada Imam Syafie, dan seterusnya kepada Rasululullah SAW. Jadi, kita ada tempat rujukan yg benar.

Selain itu, ada banyak lagi guru lain yg kita boleh ikuti seperti Habib Ali, dan majlis2 ta'lim yg lain. Boleh juga lihat di internet seperti. http://www.darulmurtadza.com/

Namun, seperti kata Syeikh, berguru dalam Internet, kurang berkatnya seperri mnghadiri kelas berhadapan dgn guru itu sendiri. Jadi, setidak2 haruslah ke kelas itu untuk merasai suasananya. :) Kelas2 sprt kelas Syeikh Nuruddin, Habib Ali, dll, para pelajar tidak kira tua atau muda, mesti mmpunyai kitab. Setidak-tidaknya 1 kitab. Barulah kita dapat mengikuti pelajarannya. :) Cubalah!

Belajar itu memang payah, kerana dalam payah ada manisnya. Manisnya untuk akhirat kita. Sekurang2nya kita dah  bukan sekadar BACA buku atau kitab, tapi kita belajar kitab DENGAN BERGURU . :)  Carilah mereka, cubalah rasai suasana jemaahnya. :)



Friday, January 20, 2012

May Allah Guide Our Marriage

Assalamualaikum,
Salam bahagia.



First time letak tangan. Tangan saya banyak ikut tangan mama saya.  Disebabkan ia tak mmbesar mengikut lilit pinggang saya ( heheh..),  jadi  saya tak rasa malu nak tayang tangan. Cuma nak tunjuk menunjuk cincin ni baru . Hadiah anniversary ke 6.
^___^

Saya tahu harganya, sebab saya pilih sendiri. Tak mahal, tak murah sangat. 1 gram emas sekarang RM187. Saya beli dlm 2 gram campo upah. Wah Chan beria-ia promote. :D Tapi bukan salah wah chan. Memang dah banyak kedai saya cari sejak berbulan lalu. Sejak 1 gram emas RM200 lagi. Saya nak berbunga camni, tapi susah cari saiz jari saya. Poh Kong kata tak boleh potong bagi kecik, saiz 11- 14 jer boleh.

Letihla si suami meneman saya memilih. Seme dia kata cantik. Tak yah pilih memilih. Tapi susah betul cari sama saiz. Pegi Wah Chan, katanya saiz 15 pun boleh potong. Tapi macam Poh Kong cakap, saiz 15 ke atas bunga atasnya besar, nanti tak cantik bila disarung. Saya berjaya cari juga saiz 14 ke bawah. Jari saya kejap saiz 10, kejap saiz 11, kejap saiz 12. Ha, yg tebal sikit kena saiz 11 1/2 - 12. Yg nipis macam yg atas, saiz 11. Memang tak melorot jatuh masa mandi. :D

Alasan beli, bukan setakat anniversary. Sebenarnya, nak ganti cincin kahwin. Dulu2, My MIL ajak saya untuk pilih cincin, saya pilih yg ada lip lap permata.  Sekarang yg tu, dah banyak dijual murah. 6 taun lepas, mahal tuh!   Satu permata tu asyik tercabut, pastu sampai sekarang malas nak besarkan saiz. Dulu cincin saya saiz paling kecik. HAHA..

Dan saya bukanlah orang yg suka memakai barang kemas. Dan memang ibubapa saya bukan orang yg mampu.  Saya terasa pelik bila lihat orang2 kampung suka pakai emas banyak2.  Ataupun memang saya ni BUTA EMAS. haha...  Tapi, sekarang, saya rasa ia satu keperluan bagi isteri. Apa-apa jadi, kita ada Aset. Emas yg pernah mak saya belikan dengan duit hantaran dulu, harganya tak sampai RM100 =1 gram. Bayangkan!   My Hubby la yg ajar seme ni. Sampaikan saya pun mula nak cari aset. :)



ANNIVERSARY

Rumahtangga saya sangat Indah. Indah bagi saya yg tidak pernah berharap mimpinya mnjadi nyata.

Mimpi saya sejak kecil bersulam jatuh dari tempat tinggi, terbang, bertemu benda pelik. Semua itu mmbuat saya takut bermimpi. Bahkan kenyataan hidup saya juga. Saya selalu tawakkal apa yg bakal terjadi, sikap mana bujang2 dulu.

Kami kahwin atas restu ibubapa.  Meskipun saya ni bukanlah orang bandar atau tidaklah setinggi mana. Memanglah my Hubby lagi tinggi. :)

Lelaki selalu berkata, dia berduit, sebab itu boleh meminang perempuan, boleh kahwin. Bole bantu sediakan kenduri belah perempuan.

Nasib baik suami saya tak cakap sprt tu.  Sebab memang ya, perempuan terpaksa menurut kehendak ibubapa. Sebab kita nak nikah, jadi kena ikut kata ibubapa.  Saya kata, kita tak payahla buat kenduri, atau just buat makan kecil2 saja, sebab kita tak mampu, saya pun tak menyimpan duit, biarlah oranglain nak cakap apa.  Tapi kehendak saya tak berlaku. Saya memang tak pandai nak tegur orangtua bab-bab  perkahwinan sederhana dalam Islam walaupun saya belajar di sekolah agama. Bagi saya, ibubapa ada HAK mereka dan perasaan mereka.


Saya serahkan pada Allah.  Nak terjadi, abang tiri saya meninggal secara mengejut dalam tidur.  Saya dah rasa lain.  Rasa tak sampai hati dan segalanya, tapi saya tetap takmo cakap apa-apa. Saya biarkan ibubapa saya uruskan mengikut kehendak mereka. Maka saya sering ingatkan mereka, saya tak mahu bergembira sangat.  Maka, jadilah sesederhana mungkin dgn bantuan suami saya juga. Kendurinya, saya mekap sendiri,  baju sanding songket yg paling simple dapat cari.  Saya jaga bajet  duit nak bagi orang van untuk hantar saya ke selangor.  Saya jaga duit yg nak beli barang2 nak orang masakkan. Semua tu duit hantaran.  Meskipun saya serba salah nak guna 'hantaran' utk semua tu, saya terpaksa tebalkan muka dgn keluarga mertua.

Sebab Kata ibubapa saya, mereka tak suka nikah gantung atau kahwin dulu, buat kenduri kemudian. Berduit atau tak, kena  wat kenduri juga.  Bahkan kena atasi rasa sedih kehilangan ahli keluarga. Itulah sedara2 saya semuanya macam takde mood masa hari kahwin saya. :)  Tapi saya faham.... sbb saya tak menangis pun.  Mungkin yg menggembirakan hati, apabila  melihat wajah gembira keluarga suami saya. Sebab itu, perkahwinan anak sulung mereka.  Rasa segan juga, sebab  saya tidak dapat buat dgn sempurna, maklumlah mereka orang bandar yg lebih arif pasal majlis macam ni.

Mama saya menangis, sebab kenduri perempuan sulungnya, bercampur kenduri tahlil arwah abang tiri saya serta Akikah anak-anak abang tiri saya. Saya masih malas nak cakap apa-apa. Saya la yg patut lagi sedih,kan? Sebab saya la Pengantin Baru.  Saya sedih, sebab mama saya sedih je.  Teruknya saya ni, kan? 

Saya selalu lihat oranglain beria-ia mengadakan kenduri kahwin sendiri dr doorgift, tempah dewan, bunga, tempah kad hantaran.  Saya senyum jer, sebab saya pernah macam tu. Tapi suasananya lain.

Bulan pertama saya sebagai pengantin baru disulami dgn pelbagai ujian. Saya ke Johor, Terengganu, dan macam macam lagi. Yalah, menjadi seorang Isteri sebenarnya  susah juga. Kesusahan yg saya cari sendiri :D   Jadi,  tahun pertama saya sebagai Pengantin Baru tidaklah Indah di mata oranglain.....

TAPI INDAH DI MATA DAN DI HATI SAYA. :)

Setiap kali ada ujian, saya mencari jalan terbaik antara itu mngikut kemampuan saya.  Saya  MENCARI YG INDAH-INDAH dari kesusahan mahupun kedukaan itu. Kalau terlebih tension, saya luahkan kat suami. Semua itulah yg mnjadi semangat saya.

Kerana itu, saya suka akan perkahwinan. Kita sah, kita tak haram lagi bersentuhan, kita ada teman kalau takut waktu malam. kita rasa selamat bila berjalan. Kita ada tempat luahkan perasaan. Kita ada orang yg kita cintai, dan kita sentiasa rasa dicintai.

Meskipun ada masa saya rebah, dan terluka. Saya tahu, mungkin ada orang terluka kerana saya,. Sama ada saya sedar atau tidak.  Jadi, itulah KAFFARAH saya. 

Dulu, saya pernah bagitau suami saya, bahawa saya sanggup bersusah senang dengannya. Tak kira dia ada hutang banyak atau masalah apapun. Tapi sejak kahwin, saya mudah kalah dgn keadaan, dgn perasaan. Jadi, rupa-rupanya 'bersusah senang itu' tidaklah sesenang perkara utk dilakukan. Ia bergantung pd penerimaan saya, dan tawakkalnya saya pada Allah.
..................

Saya sayangkan Abang,
Tak kira apa yg terjadi di masa depan, saya akan mengharunginya utk keluarga kecil kita. Happy Anniversary, bang. Selamat Hari Lahir juga. Terima kasih sbb tetapkan tarikh perkahwinan kita yg senang nak ingat. Selamat hari lahir yg ke 35.  :)



Khas buat Suamiku,

Satu ketika, kita  mabuk dengan Cinta, kita  berasa dunia ini hanya milik berdua
Satu ketika dengan perkahwinan, kita berasa tiada yg kurang antara satu dengan lain, kita saling menerima.
Satu ketika dengan Cinta, kita berasa ada yg perlu dibaiki, dan kita menetapkan tiang rumahtangga itu.
Satu ketika dengan Kehidupan, kita berasa tanggungjawab itu  menyesakkan, kita teguhkan Iman.
Satu ketika, dengan  Harapan, Mimpi kita belum tercapai, kita berasa kosong.
Satu ketika, dengan Kasih dan sayang, kita berdepan dgn ombak yg berderu.
Aku masih berpaut pada lenganmu, berpayung pada dadamu.
Dan  Abang masih memegang  erat Diriku, sentiasa mendengar luahanku
Kasihku, 
May Allah Guide Our Marriage... 




Wednesday, January 18, 2012

Berdoalah , yakinlah, yang mengizinkan itu hanya Allah

Assalamualaikum,

Saya pening nak berhurai panjang. Lgpun, berfikir banyak sangat, tak baik juga utk kesihatan.
Saya pula banyak berfikir kebelakangan ni.  Tengokla my hubby, waktu trluang dia mmbaca buku. buku2 tebal pulak tu. Buku yg kena banyak berfikir. Nak tidur pun nak baca buku, kat meja makan pun baca buku. kadang2 saya menjerit mintak perhatian! Geram, :)

My Hubby tak sihat, banyak hari dah. Tapi batuknya sikit2. Biasanya dia makan apa yg ada. Tapi kebelakangan ni, memilih pula. Dia cakap tak kena dgn seleranya. Tapi saya tahu, dia kurang selera sbb badan tak sihat. Malam tadi, tempat tidur basah dgn peluhnya, sedangkan kipas terpasang.

Malam tadi, saya buat sup ayam yg MIL selalu buat, cairkan kuah pecal, celurkan sayur kangkung dan taugeh, kemudian goreng sedikit paru, buat sambal kicap, daging sos merah sedikit. Lepas makan, my hubby kata kenyang.

Tesendu saya. Dah lama dia tak kata macam tu. Selalu makan nasi pun, dia tak cakap apa2, Alhamdulillah saja. Malam tadi, saya buatkan makan malam, kena dengan seleranya barangkali. Atau badannya dah nak sihat. Tak kisahla, yg penting, my Hubby rasa puas hati dgn makanan tu. Semua isteri rasa bahagia melihatnya, meskipun suami tidak memuji, kita tahu air mukanya. Siap kata perutnya kenyang, dan menyanyi dalam bilik air tu. Tapi malamnya, rasa tak sihatnya itu datang balik.

Hari ni, saya suruh mintak MC, tak mau. Saya rasala.... badan saya pun dah tak sedap ni. hu, ya Allah janganlah. Kesian my hubby nanti.




BERDOA

Saya banyak jumpa doa-doa dan amalan kebelakangan ni. Teringat pula, kata seorang kakak. Kita beramal dgn Doa untuk memudahkan kehidupan kita, tapi hanya jika Allah mengizinkan ia berlaku. Jadi, jika ia terjadi, jangan takbur atau riak. Jaga hati kita.  Semua itu berlaku dgn kehendak Allah.

Satu doa yg pernah saya selalu amalkan, ialah doa senang, Doa keluar rumah dan Doa naik kenderaaan.  Doa ni, saya selalulah amalkan bila naik kenderaan.  Dan doa ni juga diulang, bila My hubby bawa kereta laju-laju!  :) Doa naik kenderaan  ialah , petikan dari Surah Az Zukruf, ayat 13 dan 14.




Satu saat, kami bawa kereta  sampai ke Besut. Masa Raya puasa 2 tahun yg lalu.  Ada juga sekatan polis masa bawa mama dan adik-adik pergi rumah sedara.  Polis tu telek jer, cermin kereta kami, pastu terus suruh pergi.  Hati dup dap juga, baru teringat nak check road tax semua. Bila  kami check, betullah,  Road tax dah mati sebelum kami bawa kereta ni balik ke Besut! Maknanya perjalanan 7 jam pergi dan 7 jam balik, kami bawa kereta takde road tax!  Allah,  saya rasa bape kali lalu sekatan jalan raya? Pun dah lupa. Dahla, perjalanan dgn kereta guna duit, kalu kena saman lagi, mmg rasa tak mo beraya nanti. :)  Nasib baiklah Allah mudahkan perjalanan kami. Allah...

Dan kerap kali, jika kami balik ke Banting dengan kereta kancil dalam keadaan uzur sekalipun, tidak pernah kereta mati di tengah jalan yg mmbuatkan kereta kena tarik.  Kalau enjin panas sekalipun, masih boleh sejukkan. Kalau sangkut brek dll, atau bateri kereta nak padam, masih mampu bergerak sehingga ke tempat yg dituju. Dan kereta hanya mati  bila sampai. Bahkan, susah sangat nak terlanggar apa-apa, meskipun Hubby selalu menyelit-nyelit celah kenderaan lain, sehingga mmbuat darah saya berderau. Allah... Mintak lindung. 


Sekarang ni, saya mmpu bagitau begini, sebab ia berlaku banyak kali dah. Dan saya yakin, ia berkat mmbaca doa naik kenderaan tu, juga doa keluar rumah dgn niat bertawakkal pada Allah. Kita kena yakin, dgn perlindungan Allah.  Dan kita  juga yakin, Allah juga bila-bila masa boleh menguji HambaNya.  Mohonlah agar kita tenang dan jauh dari kecederaan.. Cuma setakat ni, yg tak lepas, ialah jalan bila Jem teruk dan bila cari parking kereta. Saya rasa, ada doa lain yg mujarab utk keadaan itu. :)

Oh, minggu ni, hari Ahad, ada kuliah Syeikh Nuruddin. Kuliah bulanan, jangan dilepaskan. Bukan selalu dapat dengar kuliah syeikh. :) Saya dalam mood Anniversary, meskipun tengah tak sihat ni :)



Monday, January 16, 2012

Melakukan ibadah dengan baik


Allah yang menerangi langit dan bumi. Allah is the Light of the heavens and the earth.
(Petikan dalam Surah An Nur, petikan dalam ayat ke 35)



Salam sejahtera dari saya. Salam kasih buat semua teman-teman.  

Melakukan Ibadah dengan baik.

Pernah saya membaca cerpen. Ada satu babak, luahan hati seorang bapa, yang menemui calon menantunya. Dia bertemu secara sendirian dengan lelaki pilihan anak perempuannya itu. Dia bertanya macam-macam, dari menyuruh lelaki itu membaca Al Fatihah, rukun Iman dan Islam, bilangan Nabi dan rasul, sehingga bab Solat, puasa. Kemudian, Ayah itu mengatakan,

"Anakku tidak layak menjadi isterimu."

Bakal menantunya itu terkejut. Dia telah menjawab segala soalan Ayah kekasihnya itu dengan tergagap-gagap. Dia solat, tapi tidak memelihara solatnya. Dia puasa, kadang2 berbuka sebab lapar. Dia fikir Ayah kekasihnya itu akan mencemuhnya.

Ayah itu berkata lagi,
"Anak gadisku bukanlah seorang yg alim sangat, juga sempurna dalam perlakuan atau ibadahnya. Dia mudah menurut perasaan, dan belum mampu menjadi isteri yg sempurna."
" Tugas seorang suami sangat besar. Kita bukan saja nak kahwin di dunia, amalah kalau boleh nak kekal di akhirat nanti. .Kalau suami tak mahu sembahyang dan beribadah sebagai Muslim yg baik, suami itu telah meruntuhkan Tiang Agamanya."
Ayah itu berkata dia tidak sanggup benarkan anak gadisnya berkahwin dengan orang yg ingin meruntuhkan Tiang Agama, takut anaknya terhempap sama!

Tetapi 2 bulan selepas itu, lelaki itu tetap dinikahkan dengan anak gadisnya. Ia kerana, Ayah itu melihat perubahan calon menantunya itu dan perubahan pada seluruh anggota keluarga lelaki itu yg selama ini jauh dari Allah. Lelaki itu menjadi seorang yg tenang, bersikap baik, dan menjaga ibadahnya.Kerana dia mahu menjadi suami yg baik pada kekasihnya.
http://www.penulisan2u.my/2011/12/cerpen-cintaku-di-awan-biru/



Sikap baik yg berjangkit tanpa dihebah-hebahkan.

Kita tidak mudah menghebah-hebah kebaikan atau kebajikan yg kita buat.

Tapi Menghebah-hebah sikap baik seseorang orang yg mempunyai Hubungan dengan kita, barangkali akan dianggap oranglain sebagai RIAK. Apatah lagi kalau diulang-ulang di hadapan oranglain.

Mungkin, ia satu TANDA kelemahan yg nyata dlm IBADAH kita.

Sikap yang baik sebenarnya mudah dicontohi tanpa perlu dihebahkan. Orang melihat, mencontohi, juga menular dan berjangkit. Semua orang menyukai kebaikan sebenarnya, meskipun dia tidak bagitahu sesiapa, meskipun dia orang maksiat.

Saya terbaca akan kisah seorang lelaki yg dibeli oleh seorang lelaki. Dia dijadikan penjaga rumah. Dia diminta tuannya supaya tidak mengizinkan membuka pintu apabila tuan rumah itu keluar bekerja. Dan 3 orang wanita pelacur, yg merupakan anak tuannya itu ingin masuk ke rumah. Dia tidak membuka pintu, lalu dipukul oleh mereka. Bila tuannya pulang, dia tidak memberitahu apa-apa. Kejadian berulang 3 kali. Kemudian, anak sulung tuannya itu berasa kagum dgn sifat lelaki itu. Lelaki itu mengjaga pekerjaannya dgn baik, dan melakukan ibadahnya dengan baik. wanita itu insaf dan bertaubat kepada Allah. Kemudian, anak kedua tuannya itu melihat kakaknya bertaubat dan bersifat baik, juga melihat lelaki tadi bersifat baik, maka dia pun ingin menjadi baik. Sehingga semua anak tuannya itu bertaubat. Dan teman-teman 3 wanita tadi, melihat mereka bertaubat, asalnya dari lelaki yg bersifat teguh itu. Maka sekaliannya bertaubat.



Jauhi Menghukum oranglain

Satu perkara yg menyebabkan kita mudah menghukum oranglain, ialah kita mengikut-ngikut satu kumpulan masyarakat yg mudah menghukum oranglain. Selagi kita dalam kelompok itu, kita akan jadi seperti itu, malah lebih buruk.

Situasi yg sama, bila kita dihukum oranglain tanpa musabab yg jelas. Dan kita akan menghukum dan menyalah-nyalahkan mereka untuk menghilangkan rasa sakit hati kita.

Mungkin juga, ia satu TANDA kelemahan yg nyata dlm IBADAH kita.

Kita berharap ibadah kita tidak kurang. Tapi kita mudah terhasut dengan perasaan dan pandangan kita.

Satu kisah, seorang cucu sedang berehat dengan datuknya. Cucunya terpandang seorang budak yang jauh dari teman-temannya yg bermain. Dia berkata budak itu tidak pandai berkawan. Datuknya tidak menegur, tapi senyum. Dia ada teka teki. Datuk itu mengambil 2 pasang kacamata. Lalu meminta cucunya memakai salah satu.
"Kamu lihat sekeliling, rumah, pokok, apa yg kamu nampak?"
" Saya nampak semuanya kelabu"
Lalu datuk itu meminta cucu itu memakai satu kacamata lagi.
"Apa yg kamu nampak?"
"Saya nampak semuanya kebiruan"
"Kenapa rasanya kamu lihat berbeza, padahal kamu memakai kacamata."
"Ah, senang tu. Sebab kacamata itu dilapisi lapisan biru, yg satu lagi lapisan kelabu".

Datul itu senyum. "Kamu melihat sekelilng kamu dengan mata kamu. Tapi kemudian kamu pakai kedua kacamata itu. Ia nampak berbeza, bukan? Pandangan mata kamu, ialah yang sebenar. Semua yg kamu nampak sprt rumah, pokok, mempunyai warna tersendiri dan kecantikan tersendiri. Tapi bila kamu memakai cermin biru, kamu mula berubah pandangan berdasar apa yg kamu nampak.
"Jika kamu nak lihat semua benda dalam kecantikan tersendiri, kamu mesti buka semua kacamata itu. Kacamata itu ialah unsur negatif atau pandangan buruk yang menghalang kamu dari melihat perkara sebenar.

"Sekarang Atuk mahu kamu buka kacamata HALIMUNAN kamu itu, dan pandanglah budak itu sekali lagi!."

Sumber:  the story of the boy and his grandpa, book: Life is an open secret, by Zabina Abu Bakar, page 52.



P/S: Kita semua menginginkan IBADAH yang baik dan sempurna. Ibadah itu menjauhkan kita dari melakukan melakukan maksiat.

Takut juga, jika perlakuan kita menunjukkan kelemahan dari Ibadah kita.


Saturday, January 14, 2012

Dari kaca tingkap

Bolehkah kita menegur orang yg lebih tinggi dari kita?

Assalamualaikum, salam kasih dari saya.

Saya teringat beberapa kisah. Dikutip dari pelbagai sumber.  Bayangkan saja, itu ialah ANDA. :)

NOTA Nurindah: Ada sesetengah Ayat yang saya terpaksa EDIT, demi menjaga keharmonian sejagat. Kita tak mampu memuaskan Hati semua orang.






Kisah Pekerja
Para pekerja sebuah kompeni. Berasa sangat dibuli oleh majikannnya. Dan bagi mereka majikan itu mencabar harga diri mereka. Bila report pada pihak atasan, tiada tindakan keras dijatuhkan pada manager itu. Cuma dijauhkan ke department lain. Kisah itu tidak habis, sehinggalah satu department memulaukan manager itu, dan manager itu tetap juga naik pangkat. Apa yg tak kena?

Nyata, setiap kutukan dan umpatan orang terhadap manager itu telah menjadi batu loncatan Rezeki buatnya. Habis dah pahala orang dia dapat. Situasi, si Manager itu baru nak berubah jadi lebih baik sejak menunaikan haji. Nyata walau diboikot, diumpat, dibenci pekerja, dia tetap naik pangkat, gajinya bertambah, dan mereka tetap terpaksa bekerja dengannya. Apa gunanya kita mengutuk dia?


Kisah Anak
Seorang anak. Meskipun, dia sentiasa ada bila ibubapanya memerlukan. Ibubapanya seperti tidak nampak dia yg selalu berkorban. Malah selalu menyebut dan bangga akan si adik. Si adik itu satu ketika pernah meninggalkan keluarga. Meninggalkan perasaan berat dan sedih pernah ditanggung semua ahli keluarga. Lebih2 yg sulung, yg perlu memerhati keadaan semua keluarga yg lain dan merawat hati luka ibubapanya. Kemudian, si adik kembali dengan tanpa rasa bersalah, meminta maaf atau berterima kasih. Menunjukkan kejayaan barunya pada ibu dan bapa. Maka, dgn kejayaan baru itu, namanyalah yg selalu disebut. Dan si sulung tiada reaksi apa2. Pasrah, selagi itu membahagiakan ibubapanya. Dia cuma berharap si adik tidak mengulangi lagi.

Haruskah sorang anak berkorban, seorang lagi pentingkan diri?

Kecewakah si anak? Dengkikah?

Malah, seorang yg dewasa dan matang tdak akan begitu. Seorang anak yg berbakti akan yakin dirinya. Sentiasa berhati-hati dengan tindakannya. Merebut peluang yg ada, tapi tidak perlu mencari Batu Loncatan untuk berjaya. Bukankah Anak dengan Rezeki dan Kejayaan masing2? Bezanya ialah HATI mereka. Yg berbakti, kuat melindungi ibubapanya, atau yg lemah dan melarikan diri bila ada masalah. Maka, jadilah yg terbaik antara dua itu.


Kisah Isteri
Seorang isteri, berasa ingin menegur seorang ahli keluarga suaminya. Tapi dia malu, dia berasa tidak layak menegur.  Jadi dia mmberitahu suaminya. Malangnya, baru saja memulakan perbualan, terus suaminya mengatakan begitu begini. Bersabar.. dan langsung tidak mahu menilik atau memerhati masalah itu. Dia berkata isterinya mencari masalah! Juga membesarkan perkara yg remeh. 

Dia terus menghukum luahan rasa isterinya dan tidak peduli. Agaknya, sayangkah dia pada isterinya?


Kisah Menantu
Seorang isteri, berasa tidak senang dengan sikap suaminya. Mungkin ada sifat buruk yang susah dihakis sejak kecil, sifat yang kurang menyenangkan si isteri. Ada ketikanya dia bercerita pada  Mertuanya. Dengan tujuan agar mertua menegur suaminya  dengan cara yg terbaik. Tapi, mertuanya mempertahankan anaknya.  Dan memberi alasan itu ini. Katanya bersabar.  Seakan si menantu berbuat dosa dengan memburukkan suami sendiri, anaknya.

Agaknya, mereka tidak sedar, si menantu cuma inginkan Nasihat. Ingin tahu cara yg terbaik untuk menyenangkan hati dalam hidup berumahtangga.


Kisah Adik beradik
Seorang kakak telah menegur isteri adiknya, yg dirasanya terlalu boros. Tidak padan dengan gaji si suami, adiknya. Yg berapa kali ditegur ibunya, si anak lelaki buat tak tahu. Duit simpanan ibunya pun dipinjam sebab tak cukup beli susu anak. si kakak menegur Direct kerana keduanya tidak mendengar cakap sesiapa. Dan, itu menyakitkan hati si isteri. Terus, si kakak menjadi sasaran kemarahan keduanya. Dikatanya, si kakak dengki.

Ada gitu?

Kita selalu berkata, nak tegur, tegurlah aku. tak yah takut. Jangan cakap belakang2. Berhadapan. Tapi, kita sebenarnya takut ditegur. nak orang cakap baik2. Pastu, kita dengar tak teguran baik orang tu? Kita buat tak endah. Kita tak muhasabah diri. Kita bela diri kita, kita bela orang yg ditegur.


Kisah Seorang Ibu
Seorang ibu yang ingin menegur kelakuan isteri anaknya. Dia meluahkan perasaan pada anaknya dengan berhati-hati. Namun malangnya, anak lelakinya itu terang2 'pass' luahan rasa ibunya itu pada isterinya. Macam pembaca berita, lalu marah2 pada isterinya. Jadi, sang isteri berasa diumpat atau tidak disukai si ibu.

Anda rasa, si suami tu bijak tak handle situasi?
Bukankah elok kalau si anak tadi memerhati, betulkah ada yg tak kena pada isterinya. Jika betul, barulah tegur isterinya tanpa melibatkan ibunya. Dan janganlah marah2. Bukankah keduanya orang yg dia sayang?

Dari kisah itu, saya lihat kematangan suami itu di mana.


Satu kisah bela-membela.
Tak lama dulu, saya pernah terlibat dalam pertengkaran dua pihak. Satu pihak membela seorang yang katanya dizalimi, dituntut kerana di sakiti hatinya. Satu pihak membela yg seorang lagi, yang katanya lebih patut dikasihani dari yg itu. Mereka sebenarnya dari sebuah keluarga yg besar.

Saya ni fikir, agaknya, mereka sayang satu sama lain tak?

Bagi saya kalau bab2 membela satu sama lain ni, tanpa merubah apa2... tak membuatkan tidakan kita matang. Sepatutnya kita harus berusaha selesaikan masalah yg memuaskan hati kedua pihak. Kita bukan budak kecil lagi nak berkecil hati dan bergaduh2.

Allah.... bukankah elok cari jalan penyelesain, bukan menunjuk Ego atau siapa yg lebih bersalah? Satu keluarga, ialah umpama badan yg satu, dicubit terasa. Bagaimana dari satu keluarga, boleh berpecah kerana harga diri masing2?

Kenapa perlu kalah dengan perasaan sendiri?
Tiadakah orang di kalangan itu yg fikirannya Adil dalam menghukum salah masing2?


Allah.... banyak betul masalah manusia. Banyak betul karenah manusia. Lemahnya manusia...
Semua kerana yang bernama HATI.


Kata orang , tenang itu darinya HATI. Bila hati tenang, fikiran kita mengarahkan kelakuan. Jadi kita akan tidak terburu-buru.

Dan manusia mudah terburu-buru. Tenanglah. Jangan nak cepat dan senang semua. Jangan pula terlambat dari oranglain.





Friday, January 13, 2012

Luangkan 15 minit bersamaNya : peliharalah solat

Salam kasih dari saya, Salam sejahtera buat semua teman2,

Sejak kelmarin, komputer ni masuk virus. Alhamdulillah dah settle.
Pagi ni, tiba-tiba teringat masa zikir solat sunat tasbih haritu. Selain masa Qiyamullail dan sunat tasbih, jarang sekali kita sebut alunan zikir ini. Sedap bunyinya... Saya, dah biasa dengar sejak sekolah asrama lagi. Cuma nak beristiqamah dengan amalan yang berterusan itu yg payah. Allah...

Kadang2, bila hati tengah lara, rasa Allah bersama kita, ya, selagi kita ingat padaNya, dan menjauhi larangannya. Seperti pesan terakhir Rasulullah SAW, "Peliharalah Solat!"

Rasulullah tak cakap "Dirikan solat". Kalau sekadar bersolat, banyak yg saya nampak mereka yg bersolat.  Tetapi  mahukah kita menjaga aurat kita selepas kita solat?  Menjadi pemimpin yang Adil dan tidak membuli, menjadi pekerja yang tawaduk bukan semata kerana Gaji.  Mahukah kita menjauhi sifat buruk dalam hati ? Menjauhi sifat lagha. Menjauhi hasad, marah, benci, memaki dan menghina. Dari Takbur, riyak, sombong dan Bakhil. Bersifat pemurah dan mengasihi orang miskin. Bersikap baik pada orang yg lemah, yang kecil, juga yang tua dari kita? Meskipun kita tidak mndapat layanan baik atau dibalas dari mereka, mampukah kita?  Kuatkah kita menjauhi Hiburan dan sahabat2 yg melalaikan?

Allah...

...........

"Peliharalah Solat!"

Cukupkah solat kita 5 waktu? Tidak sempatkah 15 minit untuk meluangkan waktu bersama Pencipta setiap kali. Sibukkah kita? Bagaimana jika Allah sibuk dari mendengar doa dan rayuan kita?
Sempurnakah solat kita tanpa solat sunat.
Terbayarkah hutang Solat kita?



Pagi ini bacalah  bacaan Al Mathurat.  Syeikh Nuruddin sendiri berkata ada amalan Rasulullah, para sahabat, dan ulamak di dalamnya. Hayatilah, cantik bacaan dan terjemahannya :)
Jangan lupa hari ini,  (Jumaat) baca surah al Kahfi untuk menjauhi fitnah Dajjal. Kita tak mahu menjadi pengikutnya di akhir hayat kita. Nau'zubillah min zalik!

Dan kita mulai dengan zikir indah ini...



Allah, Allah, Allah, ya Allah,

Cukuplah Allah yang Maha Agung sebagai Tuhanku,
Tiada di dalam hatiku melainkan Allah,
Cahaya Nabi Muhammad SAW.





Thursday, January 12, 2012

Muhasabah

Salam sejahtera,
Bertemu kembali harini,

Allah, lama betul menunggu kunci rumah. bukan kunci rumahtangga, ya :D Sajak sebelum ini tiada kena mengena dgn saya yg menyepi. Kami dalam keadaan bahagia, menunggu rumah baru.

Oklah,
Saya tayangkan Video sayu ni. Takpela, sayu di malam Jumaat. Moga kita bermuhasabah diri...




Kiriman di youtube dan edit oleh:
http://ab-ab.blogspot.com/2011/12/saat-saat-akhir-kehidupan-rasulullah.html




Mencari redha Manusia

:)
Assalamuaikum,

Sajak ini sajak kehidupan. Saya rasa, semua wanita pernah mengalami situasi itu. Dan saya melihat seorang wanita, yang tidak habis-habis berkorban untuk orang tersayangnya. Tapi tidak memandang, orang yg sangat menyayanginya, yg ingin dia berubah, dari berusaha memuaskan hati manusia. :(

Kita bermuhasabah..



Dia menghitung kenapa?
Dia berbakti,
Dia mengorbankan hati,
Dia berharap dihargai
Berharap pandangannya tidak diketepi.

Benarkah
Mendapat Redha Allah itu,
degan berbakti pada ayah bonda,
Taat pada suaminya?
Tapi kenapa rasa seperit ini?
Bila Bayangan kita diketepi?
Muncul susuk pentingkan diri?

Saban waktu,
Rasa itu mencucuk dalam,
Rasa itu berbaur darah,
Mengalir tanpa kesan terbelah.

Allah,
Adakah mencari redha Allah,
kemudian rasa sepedih ini?
Dia termanggu di tiang Hatinya,
Dia terperosok di lubang kepedihannya.
Sakit.

Di saat cintanya diuji,
Dia tenggelam,
Lupa bertasbih.

Dalam Akal membasuh Hatinya,
Dia terfikir bijaksananya Allah,
Adakah selama ini dia mencari,
Redhanya Manusia?

Bukankah Redha Allah di situ?
Memuaskan hati orang tersayang dan menepikan rasa diri?
Dia mengira-ngira lagi.

Puaskah hati manusia?
Jika diberikan sedikit, mahunya banyak.
Antara Hatinya yan berharap Redha Allah,
Mungkin juga...
Redha manusia dia tidak dapat di dunia,
Kerana Allah memberinya ganjaran di Syurga!

Allah maha bijaksana dan luas kasihnya,
dan luas kasihnya,
Dia amat cinta pada manusia yg cinta padanya..
Allah...
Luasnya MAKNA kasihMu.

Meskipun begitu,
Kurniakanlah
"Rabbana Aatina fiddunnya hasanah, wafil aakhirati hasanah,
waqinaa a'zaabannar.

Mysweetlife-nurindah.blogspot




Friday, January 6, 2012

Lapang

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah pertunjuk)?
Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam)
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?
Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran ada disertai kemudahan,
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran ada disertai kemudahan.    
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal salih), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal salih yang lain),
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).
   
Surah Al Insyirah . Terjemahan: http://www3.pmo.gov.my/webNotesApp/RqrMainM.nsf/WebQuranBannerMalay?OpenFrameSet



Assalamualaikum,

Moga semua teman dalam keadaan sejahtera dan rahmat Allah. Bulan ini, tahun ke 6 perkahwinan kami. Banyak dah perubahan hidup yg dialami.


Namun, meskipun kami berdua bukan tahap duduk semeja untuk mesyuarat keluarga, kerap juga saya buat kertas cadangan lalu tunjukkan pada suami untuk meluluskan ataupun tidak. Dari kertas lebih besar dr A4 yg bertulis marker, sampaila buat kira2 bodoh lalu saya usulkan pada suami utk melihatnya melalui E-mail.

Saya masih ingat, dari awal kahwin lagi my FIL selalu ingatkan saya untuk check surat penyata hutang dan bil my hubby. Meskipun masa tu, saya masih "blur" ttg kedudukan kewangan hubby, sebab saya bukanlah orang yg mmpu mmbeli Aset apapun. Bagi saya berhutang bank itu menyusahkan! :) Sedangkan prinsip orang lelaki yg baca buku donald trump ni, berbeza yg amat .

Namun, utk mengurus Aset adalah satu cabaran yg besar. Apatah lagi, Aset pun ada yg aktif, ada yg tiada penyewa. Lepas tu, bank sini mintak, bank sana mintak. Itu belum campur bil-bil keluarga. Mula2 saya tertekan juga. Namun perlahan-lahan saya mula biasakan diri. Masa tu saya redha Hubby dahulukan bayaran bulanan Aset dari belanja rumah. 

Itu saat yg getir. Namun, Hubby yakinkan saya utk melepasi tahap getir itu.


IA BERMULA

Aset juga harus diuruskan.
Masalah besar,  berpunca dari  Aset LOT KEDAI  di damansara yg tidak aktif dan tiada penyewa. Dari awal kami nikah.

Bayaran saja 1k setiap bulan trmasuk maintenance.  Aset ini, memang makan banyak duit dan belum mmberi pulangan. Allah yg menguji...   Alhamdulillah. Setakat ini, rumah apartment dah disewa. Itupun kena layan karenah penyewa yg liat nak bayar sewa. Lot kedai pula, sampai sekarang belum maju dan tidak ada penyewa. Itulah aset kami. Saya tak mahu katakan ia liabiliti. :)

Rasa nazak, tapi pengorbanan demi pengorbanan yg kami lakukan. Dah tak peduli apa kata orang yg suka mengkritik cara kami yg dah tahap kedekut nak beli baju baru. :) Tapi asal saja ada rezeki lebih, kami suka berkongsi dgn ibubapa dan oranglain.  Itu satu rahmat dan mmberi semangat buat kami...

Kata orang, kalau tak cukup duit, kerjalah part time. Tapi kami tak guna cara tu.  Kerja kilang saja dah rasa penat yg amat, mana larat lagi nak part time.  Saya pula sejak Hubby operation ACL dulu, saya dah tak kerja tadika. Dgn gaji RM 350 sampai jam 2 ptg, saya rasa tak berbaloi berada di luar.  Kemudian,  menjadi  PA (personal assistant) tak bergaji. Belum campur kerja2 rumahtangga lagi..

Alhamdulillah, dengan masa yg ada, saya manfaatkan mengurus masalah dari rumah. Asal saja ada plan baru, target baru, saya akan usulkan pada suami. Dan my Hubby lah yg menapis sama ada ia sesuai tak dgn caranya.  Dan biasanya, kami berjimat sehingga masalah itu segera berkurangan. Kerna utk melunaskan hutang bank, belanja rumah terpaksa dikurangkan.

Lagipun, saya tak perlu pakaian yg cantik sangat utk ke tmpat kerja, atau tudung dan handbag utk sama trend dgn teman2. Ataupun maintenance kenderaan atau duit minyak ke tempat kerja.  Jadi, saya dah kurang belanja di situ.  Dan saya tidak perlu meminta cuti dari sesiapa utk menemani suami yg kerap cuti pada  weekdays (hari kerja, bukannya weekend atau cuti umum? Saya tambah ya, jadi guru tadika susah nak cuti woo :)

Biarpun, kadang2 saya mmbandingkan diri dgn isteri kawan2 Hubby yg lain jugak. Mereka yg trendy, vogue, berduit, nampak ada 'kelas' bercakap ttg kerja dan life mereka. Dari pramugari, sampaila yg kerja bank. :) Nak bercakap dgn mereka pun saya malu dgn diri sendiri yg takde apa-apa.
 Cuma apalah nak fikirkan orang... memang hidup kita kan tak sama? :)



ALHAMDULILLAH

Sekarang ni, Alhamdulillah rasa pengorbanan berbaloi. Alhamdulillah, dengan usaha dan izin Allah, kami bebas dari hutang kad kredit yg bertimbun. Sebab Gaji dah naik pun, ya jugak.  Lebih lega rasanya. Sekarang ni pun, minyak kereta pun FREE selagi belum sampai limit. :) Tahun2 yg lalu, minyak keretalah yg banyak guna kad kredit. :) Allah yg Maha Pemurah..

Sekarang, kad kredit hanya utk bayar Autopay. Autopay, yg jenis bayaran tolak terus dari kad. Utk bil-bil asas. Er.. Kenapa tak bayar semua cash? :)
Sebab zaman ini CASH sangat bernilai. Tak semua tempat boleh guna kad.
Saya tambah ya, nak elak guna kad kredit masa brbelanja memangla sukar. Memang ada, tapi kami limitkan. Tapi kami masih amalkan yg satu ini sejak tahun lepas. Bayar CASH di pasaraya, utk keperluan rumahtangga. Jadi, kita tahu, apa yg mahal atau murah, dan yg perlu atau tidah perlu sangat. :)

Tak lama lagi, Insya Allah, naik rumah baru. Rumah teres setingkat saja. Tak besar, tak kecik sangat. Rasa tak malupun, meski teman2 sejawatan Hubby, semuanya rumah tahap banglo. hehe... Rezeki orang. Dahulu pun, nak cari rumah macam tu. Tapi teres 2 tingkat pun dekat 200K.  Menambah Aset baru bukan bermakna dah banyak duit. Tapi mengelak kerugian menumpang aset oranglain. Rugi, kerana selama ini menyewa, bagi duit kat orang. Membeli rumah, adalah membayar utk masa depan sendiri. Betul tak? :)

Nikmat Allah yg mana kita nak dustakan?

Saya catatkan di sini, sekadar renungan kami berdua. Membangkitkan semangat juang lagi utk mncapai TARGET SETERUSNYA. Allah... terasa kerdilnya diri ini. Mudahkanlah dgn rahmat dan RahimMu!



 

Wednesday, January 4, 2012

Lau kaana bainana, dan manga islami?

Assalamualaikum,

Saya masih berlegar di rumah sendiri. Mohon maaf pada teman semua. Hari ni, start sekolah, kan? Saya doakan semuanya berjalan lancar.

Mr Hubby ada kat rumah, dapatlah saya menunjuk itu ini, bahkan berbula-bual. Bila saya tunjukkan hasil terbaru Nayzak seperti yg saya tayang kelmarin, hehe... katanya dia segan menengok gambar tu. Jadi, saya padamkan, dan letak LINK saja la. :D

Saya pun segan, bila mula-mula. Tapi kanak2 sampaila remaja, asyik tengok komik MANGA jepun dan cina yg pun ada 'romance' jugak. Then, apa salahnya mengajar mereka erti PERKAHWINAN? Dan mereka tahu, hanya orang berkahwin boleh bersentuhan sprt itu.. Halal!

Nak tengok? Di sini: http://nayzak.deviantart.com/art/Love-and-Mercy-275840601?q=gallery%3Anayzak&qo=3

Bila agaknya nak ada komik MANGA islami? :)

Oklah, Saya tayangkan Lau kaana bainana (Andai dia masih bersama kita)


MELODI PIANO




LAU KAANA BAINANA




*Special thanks to Asyraff Hafdzan Abdullah for translation..

~ Lau Kana Bainana adalah program dokumentari televisyen yang mengkaji penerapan nilai-nilai Islam yang diajarkan oleh Nabi Muhammad, dalam realiti masyarakat semasa. Tontonilah di TV Al-Hijrah.
====================
LAW KANA BAINANA

Puisi Intro
----------
Wahai Tuhanku, kami telah lalai lupa,
Namun setiap orang daripada kami tetap tamakkan,
Keampunan-Mu, dan sifat pemurah-Mu dan kebebasan daripada neraka-Mu,
Dan juga kami tamakkan syurga, yang dimasuki bersama-sama penghulu seluruh manusia.

Kami mohon pada-Mu...
Mohon dengan sangat, wahai Tuhanku,
Dari sudut hati kami yang paling dalam...

Start
-----
Kalaulah Kekasih-Mu, masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah
dengan haruman Baginda, sebelum hilangnya,
rasa yang meronta-ronta untuk berada hampir dengan Kekasih-Mu.

Berada berhampiran Baginda, jiwa turut menjadi harum
Dan apa jua yang kalian doakan kepada Allah, akan diperkenankan,
Cahaya Nabi Muhammad tidak akan pernah sirna,
Sempatkanlah kami bertemu dengan Baginda,
Wahai Tuhan yang Maha Memperkenankan doa hamba...

Hidayahmu kepada alam merata meluas,
Tanda hampirnya kasih sayang Tuhan pemberi hidayah,
Hadith-hadithmu ibarat sungai mengalir jernih,
Berada di sisimu bagaikan dahan yang tumbuh segar dan basah.

Kutebus diriku dengan dirimu, wahai Kekasihku,
Nabi Muhammad yang mulia, yang asing,
Berada berhampiranmu, jiwa menjadi harum,
Wahai yang diutuskan sebagai tanda kasih sayang Tuhan kepada seluruh alam....

Wahai Kekasihku, wahai Nabi Muhammad
Wahai doktor hatiku, wahai yang dipuji dipuja
Dirimu memiliki kelebihan yang diakui
Oleh Tuhan yang turut berselawat ke atasmu.

Tuesday, January 3, 2012

malam tahun baru

Assalamualaikum,

Cuti 2 hari yang lalu, kami bersama-sama menghadiri Solat sunat tasbih di malam tahun baru, bersama T.G.Syeikh Nuruddin di masjid Shah Alam. Bersama suami, mak, ayah, juga adik ipar.

Di dalam kawasan sebesar itu, terasa sempit pula dengan ramai orang. Solat sunat tasbih secara berjemaah bermula dari selepas maghrib. Kami tiba di waktu maghrib dan lekas-lekas masuk Saf. Dan saya, terpisah pula dari my MIL. Waktu itu, saya terasa pula berada di padang mahsyar... huhu. Semua terpisah, dah tak tahu di mana. Maka saya mengambil kisah Nabi Muhammad SAW yang sering bergurau senda bersama keluarganya, dan bila tiba waktu azan Rasululah SAW sudah seperti tidak mengenal keluarganya jua keluarganya tidak mengenal baginda, kerana menyahut panggilan Allah, Hayya Alas Solah!

Alhamdulillah, saya mencelah ke hadapan di kalangan Muslimat yg mgkin ada urusan lain untuk keluar dari saf selepas maghrib. Jadi, dapatlah Saf kedua. Dapatlah lihat tuan guru dgn jelas sikit. :)

Menurut Syeikh, Solat sunat tasbih, khasiatnya untuk memohon keampunan pada Allah. Dan lebih berkat di Malam Tahun Baru yang mana saat seluruh dunia orang menyambut tahun baru dengan hiburan, dan perkara melalaikan...

Saya akui, pergi dalam keadaan lupa untuk semak cara solat sunat tasbih. Meskipun pernah buat, ia suatu yg kita tak selalu buat. Syukurlah Syeikh bagitau secara ringkas caranya. Dan semasa solat, saya jelas mendengar di mana saat beliau baca tasbih, tahmid, takbir tu, dan sempatlah saya habiskan bilangan tasbih saya . Solat ini dibuat 4 rakaat dengan 2 salam. Kemudian, kami mengalunkan zikir yang sedap-sedap bunyinya.... lepas tu ramai yg tersedu-sedu dan menitikkan airmata. Kata Syeikh, di masjid, kita mudah rasa terharu kerana kita berada bersama malaikat dan malaikat telah menyentuh kita, sebab itu, kita terharu...

Saya... pejamkan mata rapat-rapat masa alunan zikir tu, sebab kadang2 nampak budak2 atau orang berjalan di saf lelaki. Akhirnya, saya mampu juga menitiskan airmata, dan saya menangis semahu-mahunya. Alangkah kerasnya hati ini... Allah..






LOVE AND MERCY


وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
"And of His signs is that He created for you from yourselves mates that you may find tranquillity in them; and He placed between you love and mercy. Indeed in that are signs for a people who give thought."

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.
Surah AR-RUUM - Ayat:21
Dengar Ayat ini di sini: http://www.alquran-melayu.com/30-ar-rum/



New From Him - nayzak

http://nayzak.deviantart.com/art/Love-and-Mercy-275840601?q=gallery%3Anayzak&qo=3

AND

HOW TO DRAW HIJAB  MANGA STYLE



Monday, January 2, 2012

Beautiful Patience

Assalamualaikum,

Shoutmix dah tiada. Rindu, mungkin tiada bernoktah pada si biru muda dan si pink mudaitu. ;) Selamat Tahun Baru 2012.



The phrase sabrun jameel is most famous from the saying of Sayidna Yaqoob alayhi salam upon hearing the news of his son Yusuf, as told in Surah Yusuf:

فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ
But [as for myself,] patience in adversity is most goodly [in the sight of God]; and it is to God [alone] that I pray to give me strength to bear the misfortune which you have described to me.” 

Image: http://www.alfaraj9.com/XPPortal/Arts/2/168.xpp
Sumber ayat: http://fafirrooelaallaah.wordpress.com/2007/10/18/sabrun-jameel/


Cara berfikir yang tidak sama

Dalam meniti kehidupan, kita mudah keliru tentang suatu persoalan. Dari persoalan hidup, kerja, rumahtangga, Agama.

Bertanya kepada Orang tua, kadang-kadang, kita pula yang dimarahi. Kerna selalu sangat jadi mainan perasaan. Atau soalan kita itu salah agaknya.

Seorang yg 'wise' dan tenang, akan berasa kita hanyalah orang muda yg mudah keliru, tidak tahu. Dan seperti oranglain, tak suka disalahkan.

Dahulu, semasa saya masih bujang, banyaklah ruang saya utk adik-adik yg suka bertanya itu ini. Dan saya, akan menganggap mereka tidak tahu.

Tapi bayangkan sekarang ini, dengan tanggungjawab rumahtangga, dan mereka yg makin dewasa dan banyak pancaroba di perjalanan... saya mula tertekan dengan pelbagai soalan dan keluhan mereka. Dan bila saya TERMARAH... memang benar, mereka akan menjauhkan diri dari bertanya lagi. Dan ibu saya pulalah yg mnjadi orang tengah menyampaikan maksud mereka kepada saya. Sayang sekali, kan, kalau keadaan itu berlaku? Sedangkan kita ingin menunjukkan kita seorang yg 'wise' dan tenang seperti Owl, kan?

Keadaan yg sama berlaku bila dengan isteri atau suami, dngan mertua, ibubapa, atau saudara dan kawan rapat. Marah ialah sesuatu yg menjarakkan hubungan kita dengan mereka.


Saya tertarik dengan kata-kata di facebook hari ini: http://www.facebook.com/hasrizalabduljamil

" Jika rumahtangga berantakan kerana masalah tidak faham hukum agama dan tidak mengamalkan hukum agama, maka penyelesaiannya ialah cari ilmu agama dan beri galakan.

Bagaimana pula jika rumahtangga berantakan kerana masalah cara berfikir, hingga ilmu agama pun tidak dapat difahami dengan betul? "


Ini contoh. Dan Orang Mudalah yang selalu keliru.

Dalam meniti rumahtangga yg aman, kita sering mencari Agama sebagai panduan hidup.

Tetapi menjadi masalah apabila kita boleh bertekak kerana berkecil hati antara satu dengan yg lain. Dari rasa nak menghuraikan bab Agama, melarat-larat kepada bab perasaan-perasaan pula...

Bukankah agama itu berkait dengan kehidupan?  Agama adalah merangkumi semua aspek.

Ketidaksabaran dalam memahami agama yg selalu berlaku, apabila terlalu ingin mencari ilmu tapi lupa mengamalkannya.

Seringkali, orang muda merujuk pada ibubapa. Ibubapa yg penyabar menghadapi persoalan anak, memberi CAS TENAGA untuk anak melayari kehidupan, baik di tempat kerja, mahupun dalam rumahtangga. Bayangkan saja, jika ibubapa marah atas pertanyaan anak yg bermacam-macam itu...

Sepertimana perhubungan kita dengan bos, dengan suami, isteri, ibubapa, mertua, anak-anak atau saudara mara dan sahabat, kesabaran itu menjadikan hati dan akal kita ampuh utk memahami mesej oranglain. Dan menjadikan kita lebih 'wise', sama ada dalam perhubungan dengan oranglain, atau  memahami masalah yg berlaku dalam kehidupan kita. 


فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا
Therefore [O Believer] endure all adversity with beautiful patience.


Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────