Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Tuesday, June 28, 2016

3 bulan ke depan.


Kita nak hidup, nak berbelanja, bukan pada waktu raya je.

Tanya orang lain, dah siap semua kelengkapan raya? Settle semua dah. Antara sebab, semuanya beli. Nak angkut semua beraya kat kampung.
Raya sana nak beli. Raya rumah sendiri pun kena beli juga. Tak pun rumah sendiri kena tutup pintu 😂.

Dah merasa masa rumah masih dlm proses membaiki. 4 tahun lepas. Kami beli rumah terbengkalai, dan hubby nak cepat2 pindah SEHARI sebelum raya.
😅😅.

Kawan2 hubby asyik tanya dah pindah rumah baru? Then round dari depan sampai belakang rumah.😰. Berpeluh saya. Hubby senyum je sbb tak rasa apa2 yg pelik. Cool.

Saya asyik touch-up di ruang sana sini. Hubby cuma maintenance bila perlu. Sampai sekarang tak sudah2.
Saya fobia dgn musim raya. Hahhaa... Jangan hairan.

Musim raya, bagi saya sekarang.... ada duit lebih. Selain bayar hutang, ia masa utk shopping barang masak dan rumah utk 3 bulan mendatang. Jimat dah 3 bulan utk sabun pencuci, makanan tin, beras, rempah ratus, bihun, minuman kordial.

Jadikla utk SEHINGGA lepas raya Haji. Cuma duit bahan2 basah je kena sedia.
EH? Jauh sangat fikiran.

😄 Hanya wife je yg tau. Musim pra ramadhan to raya, barang2 letrik murah dari bulan lain dlm setahun. Barang masak dan rumah agak murah dari sales bulanan dan clearance. Hidup kat bandar terpaksa survive camni.

Ini khas utk orang yg TAK amalkan ansuran perabot , ansuran barang rumah.

Kita nak hidup, berbelanja bukan pada waktu raya ni je. lepas raya pun kena ada belanja rumah. Ada duit lebih, settle semua. Simpan duit nak bayar loan bulanan, dan bahan basah utk memasak setiap minggu.

Moga Allah permudahkan kita para isteri, semuanya. Amin!

notaHatiNurindah : Sejak abah meninggal, dan mama juga berkahwin lain... saya tidak beria sangat nak balik besut. Dulu adik2 bujang, sekarang ikut suami . Saya tak pun desak adik2 kahwin cepat and want them happy. They have made their choices, right after mama married. May Allah bless. Hati seorang Kakak... biasalah! Risau selalu 😄.

ITak apalah jika keadaan dah tak sama. We have Allah to make it right dan membahagiakn. Trust Allah!


Copyright © 2016

╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Thursday, June 9, 2016

Nasi tomato 2

Salam 4 ramadhan 1437, :)
2 ramadhan, berbuka dengan masak nasi ayam ala my MIL.
3 ramadhan kelmarin, kami berbuka dengan nasi tomato dengan daging masak merah.
Kedua-dua hidangan tak sempat ambil gambar. :).
Sahur Alhamdulillah, sikit atau banyak masih sempat buat.

Hubby, kalau nampak nasi ayam ala maknya berselera dia, memang laju jer. Tak sempat nak ambik kamera pun.... Alhamdulillah. Kalau teringin nak tengok resipi versi nasi ayam saya klik sini : http://mysweetlife-nurindah.blogspot.my/search/label/nasi%20ayam.



Daging masak merah versi saya di atas diganding dengan nasi tomato. Hasil yg diperbaharui :D. Ada lebihan sambal nasi ayam kelmarin.
Rebus daging dahulu, hiris kecil.
Saya kisar bawang merah dan putih, tumis, masukkan sambal nasi ayam tersebut, biar sekejap.
Tambah sos tiram, sos tomato dan sos cili  sukatan yang sama. Biar nampak pecah minyak.
Masukkan air secukup kuah dan daging, sedikit garam. Biar sebati.

( Sos cili nasi ayam: resipi: My MIL, hasil mengintai di dapur :)   5-6 biji cili besar dibuang biji,  5-6 biji cili padi, 1 sdm sos tomato, 1sdm sos cili,  sedikit gula,  secubit garam, 2 ulas bawang putih, sikit air.  Cara: Kisar semua hingga hancur.
sdm=sudumakan )

Nasinya tak sempat diambil gambar, tetapi ada gambar dari entry lama saya untuk dijadikan rujukan dan resipinya daripada chef Hanieliza.


<"____">


                Gambar LAMA nih! Gambar baru tak ada. Nasi yang guna buah tomato, bukan paste.


NASI TOMATO
RUJUKAN : http://hanieliza.blogspot.my/2009/01/nasi-tomato-n-gang.html
Saya tak ikut sepenuhnya, cuma rujukan.

VERSI  mysweetlifenurindah:

Air rebusan daging 2 1/2 pot.
1 1/2 pot  Beras basmathi direndam (saya guna beras basmathi parboiled).
Bawang merah 2-3 biji - dihiris.
Bawang putih 1-2 ulas - dihiris.
1 batang serai diketuk.
1 helai daun pandan.
1 sudumakan majerin planta.
1 biji tomato - didadu.
Garam.

Panaskan majerin dalam rice cooker.
Tumis bawang merah dan putih serta serai.
Masukkan beras, buah tomato, daun pandan. Saya tambah sedikit hirisan daging. Kacau sekejap.
Masukkan air rebusan 2 setengah pot.
Tambah garam secubit.
Masakkan nasi.




 Copyright © 2016



╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

2 ramadhan 1437



Ini sahur pagi 2 ramadhan yg lalu. Daging ayam goreng bawang, balance berbuka ayam masak kicap, ikan jeruk goreng... 👍. hehe... Sayur bayam nak buat sayur masak bening, terlupa nak potong bawang-bawangnya, terus saya celur. Alhamdulillah, suami kata sedap bayam celur, jadi ulam.




Alhamdulillah, tahun ini ada perubahan. Untuk sahur saya dah tak guna rice cooker, tanak nasi guna periuk biasa 1 pot: air 2 suku. Dah hampir kering nasi, kacau, tutup periuk dan kecilkan api. Biar masak. Air susu panas pula buat sorang satu, guna thermos mug ni. Kemas2 kabinet haritu jumpa mug hadiah ni. Air susu buat awal2, minum lepas makan pun masih panas.
Pinggan biasalah, masih campo2.. tak cantik 😅.

<"____">



Copyright © 2016




╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Daging masak merah kak yani




Daging masak merah hari pertama ramadhan yg lalu. Saya tuliskan utk nota dan catatan. Alhamdulillah, suami berselera makan hari pertama tu. Asyik ulang ambik lauk ni 😁. Saya guna daun limau purut yg besar dan tua, wah...baunya menyerlah!
Saya pernah terpandang seorang wife pilih daun limau dekat kaunter bayar di kedai runcit, dia ambil bahagian pucuk yg daun hijau2 muda. Allah... saat itu saya rasa sangat rezeki Allah beri pokok limau purut kecil yg saya beli hidup dan membesar. Tak semua pokok yg kami tanam menjadi. Alhamdulillah..

Bahan memang ada dalam peti sejuk, cuma ikut sukatan sosnya.
Terima kasih kak yani.

sdb=sudubesar. Saya guna sudu makan je.
Daging direbus dahulu.

Oleh: mysweetlifenurindah
Sumber : kak Yani myresipi,
( dari buku Jom berjimat memasak lauk-pauk ms 43 , MPH)

Daging Masak Merah

1/2 kg daging
4 sdb sos tiram
4 sdb sos cili
2 sdb kicap pekat manis
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2-3 helai daun limau purut
1 biji cili merah
sedikit garam
sedikit gula
1/2 cawan air
nurindah:Boleh tambah cili padi kalau mahu.

1. Potong daging dalam ketulan besar. Bersihkan dan rebus sehingga empuk.
Sejukkan daging sekejap dan hiris nipis.
2. Ketuk bawang putih, potong bulat bawang besar, hiris cili merah, dan carikkan daun limau.
3. Masukkan sedikit minyak ke dalam kuali. Panaskan dan tumis bawang putih sehingga wangi.
4. Masukkan sos cili, sos tiram, kicap dan 1/2 cawan air. Biarkan mendidih.
5. Masukkan daging, bawang besar, cili merah, daun limau, garam dan gula. Kacau biar rata.
Biarkan selama 2-3 minit sebelum padamkan api.


Copyright © 2016


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Kitab hadis 700-704



hadis no 700. ISI.
Dr sayidatina Aisyah ra, yg mana rasulullah bangun malam, jika nabi berhajat kpd Aisyah, maka nabi melayaninya. jika berjunub, nabi saw akn terus mandi. Jika tidak, nabi saw terus bangun wuduk dan solat sunat 2 rakaat.
ulasan syeikh : Tidurlah dlm keadaan suci, dan mmbaca doa . waktu yg ideal utk hubungan intim, elok Selepas bangun tidur. bahkn elok di akhir malam...dgn itu kita boleh terus mandi dan solat tahajud.

hadis 701. ISI
sentiasalah bertahajud di malam hari, sesungguhnya ia amalan para solihin, mendekatkn diri kpd tuhannya, asbab keampunan, pengusir penyakit dari tubuh, dan pencegah dosa.
ulasan: nak sihat, bertahajudlah dan amalkn berpuasa.

hadis 704. ISI
doa mana yg didengari? Doa di akhir malam dan doa selepas solat (sendirian/jemaah).

sikit2. 😀.
wallahuwa'lam. apa yg mampu saya faham.



DOA




Copyright © 2016


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Bubur oat dengan isi ikan rebus



Bubur oat dgn isi ikan rebus bercili.

Bubur oat:
1 gelas besar air
3 sudu makan membumbung Oat.
garam sikit.
Didihkan shg spt bubur.
kalau nampak cair, boleh tambah 1sd oat lagi.
Ambil isi ikan rebus dan kuahnya.
Makan. 😁.

# bubur oat, bila sejuk ia kental sedikit.

Ikan rebus balance dinner.
Saya buat ala ikan rebus tempoyak, tapi tanpa tempoyak.
Ikan selar /kembung 4 ekor.
Bawng putih 2 ulas, cili padi hijau 6 dan 1/4 bawang besar, halia, 1serai hiris sikit. Serai selebihnya ketuk masuk dlm periuk. Kisar bahan lain.
Masukkan air paras ikan.
Tambah 1 asam keping, garam, perasa. biar didih dan ikan masak.

resipi lama nih baru update. ;)

Copyright © 2016


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Nasi goreng sambal




Sambal tumis petai rewang kenduri yang dibekukn, ambik sikit untuk goreng nasi cara my mama. Merah sambal ni... tapi rasa manis2 pedas.
Biasanya mama guna cili kisar tapi saya ganti dgn sambal. Sambal ni banyak bawang holland hiris, jd saya tak guna bawang. Kalau tak kelihatan bawang, cincang sikit bawang besar sblm masuk sambal.

Caranya masuk minyak dlm kuali, panaskn sambal, masuk telur 2 biji, kacau, masukkn nasi sejuk, masuk garam/pasti sedap knorr. kacau.
Jadi nasi goreng petai. heheh.

p/s: jgn lupa gosok gigi.

Resipi lama nih baru update. ;)

 Copyright © 2016


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Bubur nasi rice cooker




Gambar tak cantik, tapi ia untuk catatan saya juga. Cara tersenang masak bubur, guna Rice Cooker :)

Untuk 2 org makan, 1 setengah cawan beras, air 3/4 tinggi periuk.
Tekan button. Jangan tutup periuk nanti melimpah, tinggal je... tengok2 juga supaya tak kering.
Dah kembang, kacau, boleh tambah garam. Tutup letrik, naikkan button.
Tips dari seorang sis.




Malam kelihatan masih berkuah, tp berasnya dah pecah. Pagi esoknya bubur nampak agak kering, jadi kena tambah air panas. Periuk saya 1 litre je, 😊.
On button, bubuh air panas, pastu masukkan Perisa yg dah siap dimasak (resipi kat bawah), rasa garamnya, kacau sebati shg bubur meletup2 sikit.
Angkat je periuk nasi sekejap, button akn naik sndiri. Tutup letriknya.

Perisanya : Bahan-bahannya udang yg siap dikopek, minyak bijan, bawang putih 3-4 ulas ditumbuk/cincang, sikit halia kalau nak, serbuk lada sulah+lada hitam, garam/perasa, carrot didadu.

Caranya masukkan minyak bijan campur minyak masak sikit ke dlm kuali/pan, tumiskan bawang putih dan sikit halia tadi, masuk carrot jika ada, masukkan udang kacau, masukkan serbuk lada sulah+lada hitam, garam . Dah masak, masukkan sedikit air ke dalamnya pan. TUANG semuanya ke dalam periuk bubur.

notaNurindah: Perisa bubur ni, saya baca dlm buku puan roza, tapi saya olah ikut suka. dan bubur saya kekurangan sayur, heheh...

Resipi lama nih baru update. ;)


Copyright © 2016


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

kuih Cek mek molek




Rebus ubi keledek oren, jadi buat cekmek molek. Tak susah, ubi yg dah lenyek tu campur tepung gandum, bubuh sikit2 pastu gaul doh, uli.
Saya tambah skit garam dan sikit majerin. Tambah tepung agak2 doh tak melekat pada bekas. Melekat pd jari takpe,tanda doh masih lembut.
Kepal2 dan bubuh gula. Pasal bubuh majerin, optional, dahulu mama saya letak dlm doh cekmek jualannya, katanya supaya kulit garing sikit.


resipi lama nih baru update. ;)

Copyright © 2016


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────