Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Friday, July 27, 2012

Syeikh nuruddin tv alhijrah 5 dan 6 Ramadhan


Salam sejahtera,

Sebelum terlupa, malam ini ada Syeikh di tv al hijrah, kalau tak silap siaran majalah Islam. Ini utk peminat Syeikh, ;)


5  RAMADHAN : Ramadhan hanya 30 hari dalam sebulan.

Dalam satu hadis rasululalh SAW,
" Seandainya umatku mengetahui kelebihan/kemuliaan ramadhan, mereka akan berangan-angan agar  sepanjang tahun mereka dlm  itu bulan ramadhan. "

sebab dalam sebuah hadis yang lain,
" Melaksanakan ubudiyah sunat di bulan ramadhan adalah sama dgn melaksanakan satu kewajipan di bulan-bulan yang lain. 
Melaksanakan satu kewajipan di bulan ramadhan sama dgn  70 kewajipan/kebaikan di bulan-bulan yang lain."

" Ramadhan akan menjadi saksi kepada segala kebaikan yang kita lakukan dan bukan perkara negatif".
Salafussoleh - tinggalkan majlis2, dan membanyakkan ibadah dan tilawatul quran, membanyakkan zikir.

Jadi, kita sedar diri dan menyesuaikan amalan kita dgn waktu dan kesemptan di dalam bulan ramadhan.Ramadhan 1433H  hanya 30 hari dalam setahun.


 Soalan:

1. Tujuan utama berpuasa dan bagaimana utk mncapai puasa yang sempurna:

- Di antara tujuannya menahan perut dari makan minum dan perkara yang mmbatalkan, agar merasai bagaimana oranag2 yang tidak berkemampuan sprt makan dan minum, dan kita akan ada kasih sayang kepada mereka..

- Dlm satu ayat : " laallakum tattaqun - agar kamu menjadi org bertakwa."
Pengertian taqwa ini bukan saja taqwa dgn tubuh, tapi mentaqwakan segala dalam hidup,  dgn pakaian, makan minum, pergaulan, segala aspek.

Jika ubudiyyah HANYA  dgn seumpama sembahyang, puasa , solat, zikir,  manusia akan bakrup di hari kiamat.

-Panduan Ayat yang berbunyi :
"Katakanlah kalau kalian cinta, ikutilah aku .

- Mengikuti cara baginda dalam makan dan minum, pakaian, pergaulan baginda, duduk berdiri, tidur, bagun. Bila ubudiyyah kita mnyeluruh, kita akan mndapat kebaikan dari kehidupan bukan saja dgn ibadah,sejak dari bagun hingga kita tidur, sehingga kita kembali kepada Allah SWT.

Pengertian taqwa oleh Ulamak - Takut kepada Allah,  persiapan utk kembali ke alam akhirat, tidak redha dan restu dgn yang sedikit(habuan dunia).


2) Sembahyang sunat sambil duduk :

- Jika ada keuzuran, sakit, sama pahalanya  ganjarannya sama sprt bila berdiri. Untuk sembahyang wajib , kita tidak boleh sembahyang duduk selagi mampu berdiri,jika tidak boleh baru duduk, baring dsbg. Sembahyang sunat pula  BOLEH dikerjakan secara duduk walaupun sihat dan mampu.
Dlm berjemaah solat terawikh , jika ada halangan utk berdiiri, silakan sembahayang secara duduk. Kalau sembahyang duduk, kita ambil saf hujung, duduk di atas kerusi . Tiada halangan utk duduk semasa Solat Sunat sprt solat Terawikh.


3) Kedudukan hadis: " Kalian dipayungi bulan mulia, di awal ramadhan itu rahmat, di tengah-tengahnya maghfirah, di akhirnya dijauhkan api neraka."   Hadis ini nabi riwayatkan pada terakhir bulan syaaban :

- Ada ulamak berkata hadis ini dhaif. Sebenarnya, kita tidak berbincang ttg hukum hakam. kita boleh beramal dgn hadis dhaif untuk  fadhilat amal, boleh bersandar.  Jika hadis itu lemah sekalipun, ia tidak berbicara ttg hukum halal haram, cuma cuma kemuliaan ramadhan. Tidak ada larangan kita beramal dengan hadis dhaif,  apabila kita berbincang ttg fadhilat atau kemuliaan waktu.

- Dari suku kata RAMADHAN :
ra - rahmat
mim maghfirah
dha- dhaman jaminan syurga/kebebasan api neraka

- Sesuai dgn rangkaian  hadis:
10 hari pertama ramadhan ialah ialah  Rahmat
10 hari kedua ialah Maghfirah
10 hari terakhir ialah kebebasan dari api neraka.


4) Konsep solat terawikh, di antara solat ada rehat, tetapi sekarang ini berturut-turut, tiada rehat. Sembahyang terawikh itu sampai bila sehingga bila :

- Cara solat terawikh tanpa rehat itu sama  seperti di mekah dan madinah.  Jika lepas 2 rakaat selawat panjang, akan ada godaan untuk tidak menghabiskan  sehingga 20 rakaat. Sebab itu dibuat berturut-turut, tanpa rehat.
- Waktu Solat terawikh itu dilaksanakan selepas solat Isyak sampai  dekat fajar.


5) Witir -Jika sudah witir selepas terawikh, bila bangun tengah malam, kita kena witir lagi atau tidak :

- Witir sebagai penutup sembahyang di malam hari. Jika ada rancangan utk tahajud, jangan witir dahulu. Kita berdoa atau kita berzikir sahaja dan balik bersama yg lain.
Jika kita sudah berwitir, sunnahnya kita TIDAK LAGI  mengulang witir selepas tahajud.Jika belum solat witir, kita laksanakan selepas semabhyang tahajud.



6 RAMADHAN : Solat Terawikh.

Dlm beberapa hadis: Dari saidatina aisyah:  Sesungguhnya rasulullah tidak pernah melebihkan jumlah rakaat sembahyang baik di bulan ramadhan atau bulan lainnya lebih daripada 11 rakaat. kemungkinan sembahyang tahajud dan witirnya. Ia tidak boleh ditafsir dgn sembahyang terawikh. Sebab selain bulan ramadhan yang 11 rakaat itu ialah solat witir dan tahajud.

Dalil sunat sembahyang terawikh atau qiyamullail. Sembahyang qiyam berbeza dgn sembahyang witir atau tahajud.

" Barangsiapa bangkit melaksanakan semabahyang di malam bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan tulus kerana Allah, maka akan terampun dosa-dosanya yang telah lalu. "
Ia satu dorongan dari rasulullah utk kita bangkit sembahyang, tanpa batasan rakaat dari rasulullah. Rasulullah cakap Man Qaama, bermakna mengikut kemampuan masing-masing.

Kita hanya berharap jangan komplen orang yg melaksanakan solat terawaih 20 rakaat sebab ia mengikut kemampuan. kalau seratus pun boleh.


Soalan:

1) Solat Qadaan wajib dahulu  atau  solat terawikh. 

- Jika solat terawikh, kita mndapat ganjaran, tetapi amalan ibadah sunat itu akan dihitung pada saat sembahyang fardhu telah cukup. Boleh dapat 2 dalam 1 kerja, imam solat terawikh, kita niat solat fardhu subuh. Itu boleh.


2) Bidaah yang sebagus-bagusnya bidaah

- Mengikut sejarah Saidina Umar mengatakan sembahyang 20 rakaat yg diimami Ubai bin Kaab beliau katakan "alangkah eloknya perkara baru (bidaah)  ini."

- Biadaah terabahagi kepada bidaah mahmuda (terpuji), dan mazmumah (tercela). Tak semua bidaah itu dhalalah, perkara baru itu sesat (dhalalah). Jangan menyalahkan orang yang sembahyang 20 rakaat.

- Sejarahnya, Tentang solat terawikh yang dikerjakan pada zaman Umar. Awalnya 11 rakaat. Manusia terpecah-pecah, tiap rakaat mereka membaca ratusan ayat sehingga berakhir sembayang qiyamullail habis dekat sahur. Jadi, saidina umar menambah rakaatnya dari 11 kepada 23 rakaat , dan surahnya diperpendek. Hasilnya, semua jemaah selesa, dan satu imam, serentak sebut Aaamin... berbanding malam-malam sebelumnya, dengan gerakan yang sama, maka saidina Umar berkata:
 "Cantiknya perkara baru inisiatifku ini."
Jadi tidak semua perkara bidaah itu dhalalah, ada juga yg mahmudah (terpuji) selagi ia tidak bercangkah dgn hukum.

Sabda nabi: "Sembahyang itu sebaik-baik amal kepada Allah."

Tsauban pernah mndapat tawaran istimewa dr nabi. Permintaan nabi pasti akan dikabulkan. Tsauban tak nak duit, pankgat, dll." Saya mohon agar bersama rasulullah, bersama syurga" . Rasul berkata, "Maka banyakkan anda melakukan sujud/ ibadah kepada Allah" 

Maka semakin banyak solat terawikh tanpa batasan rakaat, semakin elok. Yang berkata hanya 11 rakaat tidak bijak, yang kata 23 rakaat tidak tepat, paling bijak mengikut keadaan, kemampuan atau kesihatan masing-masing.


3) Perempuan solat di rumah atau masjid :  

- Di mana yang afdhal. Beberapa hadis, jangan sekali kalian mencegah kaum muslimah ke rumah Allah, tetapi jika mereka sembahyang di rumah mereka lebih afdhal, semakin jauh dr pandangan lelaki itu lebih afdhal. Tetapi tiada larangan. Di masjid ada kelebihan, boleh iktikaf, berjalan dikira pahala, jumlah jemaah lebih ramai.
Tertakluk keadaan, jangan suami menghalang, dgn syarat tidak bersolek, berdandan atau berwangian.


4)  Antara witir 3 rakaat 1 salam atau 2 salam :

-  Pendapat Jumbur, Ulamak syafiiah hambali, malikiah, mengatakan 2 kali salam lebih afdhal. Ulamak hanafiah mngatakn 3 rakat itu bersambung itu afdhal. Terserah, jika mahu boleh ikut pendapat ulamak hanafiah. Elok solat witir 3 rakaat DUA salam.


5) Solat witir, lebih adfhal lepas sembahyang tahajud atau sembahyang tarawikh: 

- Afdhal lepas terawikh jika tidak terkejut waktu malam. Jika terkejut utk semabhyang malam, seeloknya selepas tahajud. Rasulullah berkata "Jadikanlah sembahyang penutupmu itu sembahyang witir (solat yang berjumlah ganjil)" . Kalau tak akan bangkit tahajud, lebih afdhal sembahyang witir selepas sembahyang terawikh.

Mengikut riwayat, Saidina abu bakar sembahyang witir di awal malam, saidina Umar sembahyang witir di akhir malam. Abu Bakar mngambil sikap berhati-hati, Umar pula terbuka.


6) Wahhabi mengatakn solat terawikh 11 rakaat (8 rakaat 3 witir). Sedangkan  di mekah 23 rakaat. ( 20 rakaat 3 witir): 

- Wahhabi pengikut muhammad bin abdul wahab. Ada ramai di arab saudi. Wahabi tempat kita terlalu keras. Di mekah, mereka terawikh 23 rakaat. Di sini, kita disalahkan. Tidak ada percanggahan tertakluk kepada kemampuan, lebih banyak bilangan rakaat tentu lebih elok sebab tak ada larangan sedikit pun dalam mana-mana hadis. Kemungkinan dalam hadis sayidatina Aisyah yang mengatakan solat terawikh 11 rakaat, itu merujuk solat tahajud dan witir.

Kalau hanya mampu solat terawikh 2 rakaat atau 4 rakaat, tetapi dgn ikhlas dalam ubudiyyah kepada Allah, mungkin yang 4 rakaat itu lebih diterima dari ratusan rakaat. Ia mengikut kemampuan.






 Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

No comments:

Post a Comment

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (8) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers