Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, May 30, 2012

Do not stop dreaming..





We were strangers,

starting out on a journey
Never dreaming
what we’d have to go through
Now here we are,
and I’m suddenly standing,
at the beginning with you

No one told me
I was going to find you,
Unexpected
what you did to my heart,
(BOTH) When I lost hope
you were there to remind me
this is the start

(Chorus) And life is a road
and I wanna to keep going
love is a river
I wanna keep flowing
life is a road
now and forever
wonderful journey

I'll be there when the world stops turning
I'll be there when the storm is through
in the end I wanna be standing
at the beginning with you

We were strangers
on a crazy adventure
Never dreaming
how our dreams would come true
(Both) Now here we stand unafraid of the future
At the beginning with you

(Chorus)

(Both) I knew there was somebody somewhere
that made love in the dark
Now I know my dream will live on
Ive been waiting so long
Nothings gonna tear us apart

(Chorus)

Life is a road and I wanna keep going
Love is a river I wanna keep going on
Starting out on a journey

Life is a road and I wanna keep going
Love is a river I wanna keep flowing
In the end I wanna be standing
at the beginning with you

Loving you for the rest of my life...
With heart and soul


Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Saturday, May 26, 2012

Willing to learn and willing to accept

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, saya berada di sini. Isnin lalu, saya dapat online sekejap, kemudian, internet putus berhari-hari.

Saya baru balik dari Besut. Seminggu saya berada di sana. My Hubby  outstation. :))

Aktiviti balik.... hurm,  memasak, mencuci, mengemas. hehe...
Apa gunanya anak perempuan jika tidak meringankan tangan membantu kerja rumah?
Itulah saja yang meringankan hati saya bila berjauhan begini.

Selain itu, berborak, bergaduh, dan berborak lagi. haha.
:)
Aneh, bertekak sekali sekala terasa manisnya. macam cakar cakar kucing,  tidak sampai ke hati.
Juga berhati-hati.

:)
Bila My hubby tak ikut, dia jauh nun di Jepun.
Saya terasa hilang sebelah, tetapi adik-adik yang mengisi kekosongan itu.
Kami tidur satu katil.
Kadang-kadang ada teddy di tengah (maklumlah semua gadis bujang, kecuali saya, sebab saya dah tak perlukan teddy ;)
saling melihat pakaian satu sama lain,
saling melihat perhiasan terbaru mereka,
saling menatap body sama lain ( haha...)
berborak sampai terlelap.


Masa itulah, saya terkenang, adik-adik dah lama tidak rasa kasih sayang saya, sebab kalau saya balik atau bila mereka datang ke rumah,
Saya tidur dengan my hubby.
saya masak pun ikut citarasa hubby.
Meskipun saya cuba menjaga hati mereka,
Saya rasa saya dah jadi oranglain,
barangkali itulah yang mereka rasa, saya barangkali dah terlalu jauh, buat apa-apa mesti untuk suami.
Padahal ia tidak begitu, sebab saya tidak pandai barangkali.
Tidak tahu bagaimana.

Sebab itulah, hati saya terpalit hiba, setiap kali setiap bulan suami membawa saya balik ke Banting,
saya melihat my Hubby tidur berderet dengan adiknya Thaqif, kadang-kadang Ayah pun ada sekali.  :)
Masa itu, saya rasa bersalah pada adik-adik.




Serius,
Kita harus tahu bersifat belas kasihan,
Kita harus tahu menunjukkan rasa sayang,
Saya tidak tahulah mengapa ada sesetengah orang takut menunjukkan rasa sayang kerana
 Sindrom ' Takut Orang Pijak Kepala '. 
Menunjukkan rasa kasih itu berbeza dengan memanjakan.
Berbeza.

Saya pernah dinasihati :
" Anak-anak ni, penjaga kita bila kita dah tua. Masa dia dengan kita, berilah apa yang dia nak. Bila dia sayang kita, dia takkan tinggalkan kita."
Begitukah? Bagaimana pula jika hati dia berubah? Itulah soalan bodoh saya di dalam Hati.
Masa tu umur saya dalam 19 tahun.

Bila dah besar begini, saya belajar,
Anak-anak itu amanah Allah. Tanggungjawab kita ialah membesarkan dia, mendidik dia, menyayangi dia, menyara dia sehingga mampu berdiri sendiri tanpa mengungkit-ungkit atau mengharap balasan.
Apa yang ibubapa bagi dengan ikhlas, Allah akan balas balik segala kebaikannya.



Saya pernah terpempan  bila ada seseorang berkata pada saya :
" Ibu mertua memang tegas dengan menantu. Sebab itulah mertua akan nampak lebih kasih pada anak-anaknya saja atau cucu, tapi tidak pada menantu. Dia sayang, bukan tak sayang. Tapi dia takut menantu akan pijak kepala. "
Itukah rahsia bahagia dan membahagiakan?
Er, macam buku dr Muhaya je.. :)

Tidak luak bila kita memberi kasih sayang,
Tidak bila kita mengenal hati budi seseorang.
Saya selalu mendengar cerita orang. Sebelum kahwin, seorang gadis akan mengikut cara ibunya. Tetapi selepas kahwin, dia mudah mengikut cara mertuanya.  Terutama yang tinggal serumah atau yang selalu balik. Jika dia tidak mahu belajar cara mertuanya, memang payahlah dia nak masuk ke dalam keluarga suami. Itu hakikat. Kita tak boleh pentingkan cara kita sahaja, atau berpegang dengan cara kita sahaja. Jika menantu itu mahu belajar, haruslah ditunjukkan cara dan sikap yang baik, supaya mertua itu tinggi di hati menantunya , dan dia berasa bangga berada di dalam keluarga suaminya.  Menantu berasal dari keluarga lain , dan dia juga mempunyai penilaian sepertimana oranglain menilai dirinya. Jika dia tidak sombong dgn harta, kecantikan atau keturunannya  keluarganya, dan mahu bertolak-ansur dengan segala, bermakna dia  sangat mahu mencintai keluarga suaminya sepertimana dia mencintai suaminya. Sepertimana dia mahu disayangi.

Saya komen panjang, bukan kerana siapa-siapa. Saya kasihan pada mereka. Dan itulah nasihat saya kepada si ibu.   Yalah, bukan nasihat, barangkali cuma 'fikiran bodoh'  saya.

:)
Hakikat yang jelas, isteri tetap akan kalah dengan suami dan mertua. Tiada konsep tarik-menarik. Tiada konsep ungkit-mengungkit. Kita lakukan tanggungjawab kerana itu yang diamanahkan Allah.



Allah percayakan anda, kerana itu Allah memberi anda amanah dan tanggungjawab untuk dilaksanakan sepanjang hidup kita. Jangan persiakan  kepercayaan Allah.
When it's said "God believes in you" it means, he puts his trust in you. belief here is not the religious belief which includes worship and adoration. it just means trust and confidence. The God created man for a purpose. he gave him a trust and a responsibility. it's obvious that he believes in man, otherwise he wouldn't give him his trust...

Maafkan saya, dari kisah adik, bersambung kisah rumahtangga pula. Saya berkata dengan hati, tetapi mengambil iktibar atas segala

Kita  kena berani belajar sesuatu yang baru, dan berani menerima kelemahan sendiri.
"Willing to learn and willing to accept"

Takmo la dengar lagi hal takut pijak-pijak kepala. Semua orang memerlukan kasih-sayang. Tiada Anak tanpa masalah, itu dah fe'el mereka. Tiada suami atau isteri yang merajuk-rajuk kecuali mereka mahukan perhatian. Tiada ibubapa yang menangis kecuali berasa jauh dari anak-anak. Bukan benci, bukan marah. Semata-mata inginkan kasih-sayang...

Saya rekemen buku:

CINTA DI RUMAH HASSAN AL BANNA
TRAVELOG CINTA ABADI
TRAVELOG IMPIAN ABADI
BUKAN SEKADAR RESIPI
JANGANLAH BERSEDIH, JADILAH WANITA YANG PALING BAHAGIA.

5 TAHUN, 5 BULAN, HLOVATE?  hahaha...
Biasalah perempuan, emo...... ;)




Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Thursday, May 10, 2012

Hari Ibu, Rejab bakal menjelang


Bismillah.
Assalamualaikum.
Seluruh dunia menyambut bakal hari ibu. Meskipun ia dicipta orang barat, saya menganggap ia satu kemeriahan yang seluruh dunia menyambutnya.

Born a Muslim, born for Heaven.
Gambar, ibunya tidak bertudung. Mestila, bersama anak, ialah masa privacy, kan? :)  Tapi saya suka gambar ni. :))  Hati wanita ini tersentuh sangat.  Hargailah anak-anak.... itu amanah Allah, anugerah Allah. 

Selamat Hari Ibu saya dahului untuk hari Ahad nanti. 

Tidak lupa, REJAB bakal menjelang 22hb nanti. Rasa tidak sabar menanti... Ramadhan bakal menjelang lagi


Ini satu lagi gambar dari Nayzak. Cantik, kan? 


 Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,-
SUMBER

 Sempena Hari Ibu ini, moga Allah mendengar bisikan hatiku. Moga Allah memberi teman-teman saya di internet mahupun di luar, dan semua Ibu, kebahagiaan dalam membesarkan anak-anak. Tiada orang yang boleh menggantikan wanita  yang mengandung, melahirkan, membelai dan membesarkan kita. Ia tiada ganti. Buat anak-anak, taatilah ibubapa  dalam landasan agama, dan sayangilah mereka.


Doakan kebahagiaanku juga wahai para ibu...
P'/S: Insya Allah berjumpa kembali 2 minggu lagi. Mohon maaf atas salah silap saya yang serba kekurangan ini. Rejab bakal tiba, sudah dekat dgn Ramadhan.... excited dan hiba bercampur baur.



 Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Hati Besar


Assalamualaikum..... bagaimana hari ini. Sihatkah semua? :)) Moga semua teman dalam rahmat dan cinta Ilahi.

Bismillah,

Meskipun sedang mengemas, buat itu ini, atau masak.... otak saya  laju berfikir. Bila suami balik, saya kacau-kacau suami pula. hehe...  tapi, tidakla sampai dia nak berehat pun tak boleh, itu dah mendera tuh!


Bagaimana nak Hati Besar?
Ia satu persoalan yang kerap singgah di fikiran saya.


ISU

Sentiasa, jika ada isu terkini, cerita akan datang kepada saya. Padahal saya tidak mencari pun.

Hal suami, jika ada isu yang berkaitan isu besar berkaitan kesalahan suami, janganlah bagitau sesiapa...
Sungguh....
Jangan bagitau sesiapa.
Hati saya terusik.

Terutama jika ada yang cakap, suaminya 'makan' duit isteri.
Nak luah pun, carilah orang yang akan pendam rapat-rapat kisah itu.
Yalah, mungkin salah suami dia  hanya sudut itu. Tapi sudut lain, dia OK.
Jika si dia dah menyesal atas salahnya yang disebarkan isteri, mana suami nak taruk muka?
Tiada siapa mengenal suami, kecuali orang yang pernah hidup sebumbung dengannya.

Isteri mesti ' berhati besar' untuk menerima kesalahan begitu.
Itu kisah isteri yang bergaji.

(Maafkan saya berulang kali, jika ia mengguris hati sesiapa. Saya tidak suka mendengar cerita begini. Saya pun tidak suka masuk campur. )


KISAH 

Kisah orang tidak bergaji pula?
Kalau bab makeover barang2 rumah, sayalah yang hampir membuat segalanya. Yang kurang cantik... saya serasikan. Saya guna segala bahan yang ada, match, dan buat mengikut ciri yang saya impikan. Saya susun di sudut yang saya suka.
Kelemahan.... suami saya jarang campur tangan, perasan 'makeover' tu pun tak.
KELEBIHAN.... suami saya jarang tidak bersetuju dgn citarasa saya. Dia mengizinkan saya mengemas, menyusun, dan menghias, mengikut apa yang saya inginkan.
Saya beruntung di situ.
Banyak saya dengar suami isteri berselisih pendapat.
Suami saya amat suka berjimat.  Jadi, sekadar makeover, Insya Allah tiada masalah.

Bagi saya.... dalam part ini, suami sayalah yang berhati besar, sebab dia sangat tidak cerewet selagi itu menjimatkan kos belanja rumah.
Itu hal di rumah sewa sekarang.


KISAH TERKINI

Hal rumah baru...
:)

Dari awal lagi saya dah berpesan pada suami.
Saya tidak mahu tergesa-gesa.
Saya ingin suami saya mengambil part dalam semua hal, kerana saya mahu rumah baru kami... ada sentuhan kami berdua. Bukan saya seorang.  Saya berbangga jika dapat memberitahu oranglain....
"Oh.. sudut itu  hasil kerja suami saya. " :)


PINDAH DULU ATAU RENOVATE DULU?

Bila saya bercerita bab suami, tentulah saya takut kalau tersalah cakap.
Risau kalau ada pihak yang  tidak berpuas hati dengan saya.
Tetapi suami saya tidak pernah begitu.
Dia percayakan saya.

Bayangkan saja, baru bulan April dapat kunci rumah, dan loan dilepaskan pada pemaju...
Bayaran pertama, harus pada bulan Mei, bulan ini.
Tempoh hanya sebulan.
Nak prepare untuk renovate sedikit, pasang gril, cantikkan sedikit bahagian laman, tembok pagar, kerana rumah kami lebih rendah dari rumah jiran.

Kami belum lepas lelah setelah berpenat berusaha memperoleh loan. Suami saya gemar memberitahu dan membawa saya ke sana- ke mari untuk menyelesaikan  hal-hal penting seperti ini.  Jika suami saya lelah, saya pun lelah. Maaf saya katakan ,  saya juga tahu prosedur. Bukan bergoyang kaki berharap suami menyediakan segalanya untuk saya.

Ada jugalah cadangan-cadangan supaya kami 'cepat' pindah dalam keadaan rumah yang kosong-sekosongnya...
My hubby pun nak macam tu juga.  Secara logiknya, benar.... takkan hubby harus membayar 2 buah rumah.  Satu rumah sewa, satu rumah baru.
Bab itu kami dah fikir dari awal, tetapi biasalah suami isteri... pendapat bercanggah.
Saya nak prepare dulu,
Hubby nak buat renovation bila dah siap pindah.

Bila ada cadangan dari sekeliling supaya kami cepat pindah dalam keadaan begitu.
Saya memang berkecil hati.
Seolah-olah saya saje suka nak membebankan suami
Kerana itulah saya  berdiam diri selama berminggu-minggu dari blogging. 
Saya tertekan dan buntu.

Berulang kali jugalah saya yang menata kewangan.
Kerana kebiasaannya begitulah.
Kalau suami saya, suka barang yang 'long-lasting' dan harganya mestilah agak mahal.
Tapi yang long lasting , tak mesti menepati citarasa saya.
Saya selalu ingatkan suami, jika membuat keputusan apa-apa.....  fikirkan saya dahulu, bagitau saya, dan fikirkan perasaan saya. Saya yang hidup susah senang bersamanya sepanjang hayat...


SEPAKAT

Sekarang,
Kami agak mencapai kata sepakat.  Suasana agak menekan, tetapi  saya takkan fikirkan kata orang.

Saya ingin mempunyai 'Hati Besar'
yang tidak membandingkan kemampuan suami dengan oranglain.
yang tidak meminta keterlaluan
yang dapat menerima kesalahan si dia yang mengguris rasa saya dengan tenang.
yang dapat membetulkan sesuatu bukan secara memaksa, tetapi penuh kasih dan impian....
Saya ingin rumahtangga penuh mawaddah, sakinah wa rahmah...
Ia hanya tercapai dengan sifat kasih-sayang,
kerana kekerasan dan disiplin ialah   pada Ubudiyyah kita kepada Allah. Ia tiada kompromi.
Tetapi hablun minnas (hubungan dgn manusia).... ialah secara lembut dan kasih-sayang, barulah maksud Islami itu difahami.

Saya harap Allah membantu saya dan suami





Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Thursday, May 3, 2012

PENUH KASIH SAYANG DAN CINTA

Bismillah,
Assalamualaikum.

Sepanjang tidak online, saya tidak tahu berkata apa. Ada banyak benda yang saya fikirkan.

Alhamdulillah,
Kami baru mendapat kunci rumah.
Berbincang-bincang dgn penuh teliti dan harapan berbunga...

Duit bukanlah masalah besar. Tetapi paling besar ialah, CARA kita membelanjakannya.
Cara kita menerima HAD-HAD  belanja.
Cara saya meluaskan erti qanaah dalam menerima kemampuan.


Saya mengambil tauladan dari orang sekitar saya.
Suami menyalahkan isteri sebab berkeinginan macam-macam.
Isteri menyalahkan suami sebab tidak memahami keinginannya.


 Fikiran isterimu ini selalu keliru,
Wahai Suamiku.

Suami saya tiada pencen untuk hari tua,
Jadi saya berharap kami dapat menabung untuk kegunaan hari tua kelak.
:)

Kwsp mungkin bakal  habis untuk mmbayar hutang piutang yang ada.
Jadi saya berharap kami dapat lunaskan hutang sebelum usia 50 tahun.
:)

Belum lagi masa depan bakal anak-anak..
yang saya berharap dapatlah menabung.
:)


Jadi bagaimana?
Saya masih tidak tahu.
:))
Senyumlah demi mengharap rahmat masuk ke rumah dan ke dalam dada..
  

Sayang,
Ya, mungkin sekarang, bukan masanya  kita menikmati hidup.
Mungkin sekarang ini ialah waktu kita struggle membina rumahtangga
dan struggle DEMI  membina masa depan dan bekalan hari tua.


Saya ingin menjaga rumahtangga baik-baik.
Saya cuma  berharap rumahtangga saya bahagia...
Penuh sakinah, mawaddah wa rahmah, 
Itu saja.


Saya tidak mahu memandang kenikmatan oranglain,
Yang sering membuat hati ini keliru.

Harapan saya agar suami saya menjadi tauladan dan pembimbing terbaik buat kami,

Penuh kasih-sayang dan Cinta,
Isterimu.






Dan katakanlah (wahai Muhammad): "Segala puji tertentu bagi Allah (yang melimpahkan nikmat-nikmatNya yang tidak terhitung), Ia akan memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanNya supaya kamu dapat mengetahuinya (dengan jelas nyata)" dan Tuhanmu tidaklah lalai akan segala yang kamu lakukan.
Sumber: pmo.gov.my


Copyright © 2012



╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────