Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, December 3, 2015

Jujurlah, bersyarat.... SALAM SAYANG.


Bismillah,

Apa khabar teman2...
Amat payah berkata-kata apabila jarang duduk di hadapan PC.
Apps blogger dalam tab di tangan,sering, tidak stabil. aduhai apps...
:)

Sering,
Saya tak menghiraukan apabila saya terasa sesuatu trhadap seseorang, kerana selagi mereka tidak mengatakannya, mana mungkin saya hendak bersangka-sangka apa di dalam hatinya. Allah pun tak suka.

Namun...sering juga saya bertemu, seseorang yang riak mukanya berlainan dari kata-kata manis yg keluar dari bibirnya .Mohon maaf, saya tidak menerima sandiwara. Ya, kerana mungkin saya berhati-hati kerana pernah 'terkena' dengannya.
Ada orang akan jujur apabila kita meneka perlakuannya, biarpun perlakuannya 'negatif', tetapi kita masih menerima kerana kejujurannya. Berbanding orang yg bersandiwara.

Ada juga, yg KETERLALUAN jujurnya, sehingga tidak tahu menjaga perasaan oranglain. Teringat kisah seorang wanita yg terkentut di hadapan ulamak tetapi disembunyikan. Kisah nabi saw makan limau yg masam pemberian seorang wanita. Jujur itu lebih bagus dari sandiwara, tetapi jujur bersyarat, mengikut cara yg digalakkan nabi saw.

Tetapi Rasulullah tak pernah mengenepikan hukuman dan larangan. Pernah dua orang sahabat yg bergaduh dan memaki, maka dia dihukum dgn membalas apa yg dilakukannya, ada juga yg dihukum dgn harta dan dinar.

Cukuplah dahulu.
Ini bukan kata semangat, mahupun luahan rasa. Ia ceritera dari pengamatan sekeping hati..
Hakikatnya, JUJURLAH. Dlm sikap baik, atau buruk kita. Syaratnya, asalkan tidak melanggar adab, akhlak dan kesopanan. :)
Kerana ia soal perasaan, Hablunminannas.
Sesuatu yg kita lakukan dgn niat Lillah, Insya Allah kita akan mndapat hasilnya. Mana tau dgn keikhlasan... yg buruk Allah akan lindungi aib kita, dan jadikan kelihatan lebih baik ?
Bila niat ikhlas, buat betul2 sampai habis.

:))
SALAM SAYANG, adik-adik, teman dan kakak sekalian..



Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Monday, October 26, 2015

sarapan hujung2..

Bismillah,
Sarapan kelmarin. First time macam2 ada, biasanya satu jenis je, haha. Dah akhir bulan, kita apply mana yg ada dlm peti doraemon aka peti ais.

Nasi balance saya tambah santan pekat, garam, air skit, daun pandan, panaskan balik. Insya Allah, adalah bau nasi lemak..hehe. (tiru sorang kakak kat fb).
Paru bersambal balance dinner  resepi kak anisdiary. Ms dinner, basah skit. Utk sarapan, saya garingkan. Makan dgn nasi kat atas.

Ada sedikit beras wangi saya masakkan jd bubur, bubuh balance kangkung goreng, ayam goreng dari tepung bestari, bubuh lada sulah, garam, yuuuum!. Bubur ni cukuplah 2 mangkuk. Begitulah cara saya saya buat sblm letakkan beras wangi yg baru dibeli (beras lama tak campur beras baru).

2 hari lepas dah rebus ubi keledek oren, jadi buat cekmek molek. Tak susah, ubi yg dah lenyek tu campur tepung gandum, bubuh skit2 pastu gaul doh, uli . Saya tambah skit garam dan skit majerin. Tambah tepung agak2 doh tak melekat pada bekas. Melekat pd jari takpe, tanda doh msih lembut. Kepal2 dan bubuh gula. Pasal buh majerin, optional, mama saya letak dlm doh cekmek jualannya, katanya spy kulit garing skit. -nurindah©2015.

Alhamdulillah, 😀.

Thursday, October 22, 2015

apabila...


APABILA


~ Apabila hati tertanya-tanya, kenapa kita harus sentiasa menerima kelemahan dan kesilapan oranglain, tetapi mereka tidak mahu menerima kelemahan kita?

Adakala, hati begitu sukar menerima kelemahan diri, apa lagi oranglain bukan? Sentiasalah merendah diri dan menjadi bunga yg mewangikan taman... bukan yang menghulurkan duri yg ada pd tubuh. Tidak rugi sedikitpun berbuat begitu.
(Biarpun tidak lagi remaja periang, tetapi sudah ada kedut di bibir mata,;)
nurindah@2015


~ Apabila hati berkata, untuk apa berkorban sedangkan orang akan tetap melupakan?

Allah takkan lupakan kita, kecuali kita melupakanNya. Biarpun oranglain berbuat begitu, kita tak harus buat sprt mereka. Tapi, pilihlah orang2 yang layak menerima pengorbananmu...supaya titis airmata darahmu berbaloi. Pilihan di tangan kita, biarlah Allah yg menentukan kesudahannya.


~ Apabila hati ingin melupakan tapi tidak mampu?

Ada benda yg Allah taqdirkan utk hambaNya. sebagai hamba yg mesti pasrah dalam ujian dan liku. Kerang di laut sentiasa menangis sblm mencipta mutiara di dalam mulutnya. Biar kita kelihatan tak elok di mata orang, namun, berdoalah selalu, kerana Allah suka hamba yang berusaha dan yang meminta-minta dr TuhanNya.
notaCintaNurindah@2015


(klik kanan utk saiz pic yang besar :)

Copyright © 2015






╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Sunday, October 4, 2015

ada pun tak apa, tak ada still ok.

Jadilah, orang yg  ada pun bersyukur, tak ada  pun tak apa.

Saya tak lupa bagaimana kenduri ahli keluarga. Saya sntiasa menelefon pengantin sendiri, ambil tahu apa yg berlaku. Dia kata tak ada apa. esoknya akad, sekali majlis. Malam kenduri, rupanya tiada orang nak sediakan meja pengantin. mereka rupanya mcm tak tidur nak buat dessert, lauk pengantin. hias tempat sanding.
Maaf, saya taktahu nak cakap apa.  Esok lagi sibuk. Utk apa buat lauk pengantin banyak2  sampai tak rehat dan bermasam muka ? 

Saya dan suami berehat  di rumah  mama.  Penat drive. Bukan hubby je penat, kita pun menjaga hubby spnjg perjalanan. kereta kancil je, adik2, semput nak sampai. Hum, dpt nasihat org beradat2, mmg kita trpaksa ikut telunjuk. kita kna tahu kemampuan kita.
Tiba2 saya teringatkan majlis kahwin belah saya. 😃. hum...mmg trpaksa ikut telunjuk orang mcm2.

Utk kahwin adik bongsu, saya suruh dia prepare betul2, dan buat sendiri. Tak payah harapkan orang jika janji mulut je.
Alhamdulillah, dia ada ikut jg.
Kita ni, masih tak pandai apa2... makcik2 pakcik2 pun sgt uzur n sibuk. Jadi upahlah orang, dik, bagi deposit.
Tak ada, tak apelah.
kita pun anak yatim dah...tinggal mama je. Sapa yg nak berkira dgn kita? kalau ada, kak lesing!  😂😂

Saya teringat, bagaimana beria2 mencadangkan itu ini utk prkahwinan seseorang, tiba2 hampir majlis, dapat tahu duitnya tak cukup.
.rs tersentap juga hati sbb rs bersalah mncadangkn macam2 kpd dia.
kami turut menyumbang dan berdoa agar majlis itu cukup menampung semua.
Pengajarn utk saya di situ. Ada orang sukar mengakui keadaan dirinya, last minute baru cakap.

Ingatlah, kenduri lelaki dan perempuan tak sama. Lelaki trpaksa keluarkan duit lebih, tanggungannya lpas kahwin lg. Perempuan pula menerima, apa yg ada pun tak apa. simpan utk rumahtangga. Saya dulu kena 'smash'  bila cakap nak simpan duit. Dah lama kawin ni... trust me, simpanan itu penting.

Sunday, September 13, 2015

celoteh roti fuji, hot tuna, puding raja, bhp.

Assalamualaikum, weekend kat botanic, klang. Pagi ni makan roti dgn tuna spreadable ayam brand yg hot, huhu, smpai bape bijik cili padi dlm 1 small tin. 😂.  serve with 1 sachet milo.  Roti fuji ni sedap...ala roti benggali or mcm kat kopitiam. Kelmarin lalu damansara. Nampak tak bekas kosong belah kanan? Ana Patin House. First time msuk, biasanya mkn di kedai nasi kukus seberang jln yg fixed price. Waktu tengahari, order nasi dgn ikan patin semangkuk (1 ketul rm13) share laki bini. Tapi, fokus utama, sebab nak merasa..... Puding Raja. Haha!
1 bekas, rm20.  Terkejut ambo. Tapi da mengidam dekat staun...lpas tengok puding raja maktok hidang ke istana. Maka kupejamkn mata. 😁.
Semalam simpan, pagi ni saya dan hubby merasa. actually, saya dah curi mkn tgh mlm lg, hehehe... Baru tau rasa dia cmna. Pisang mas tu, agak byk. Jala mas dgn gajus, kurma, dan sos kastard sj pn sedap dah.
Di damansara laluan ikea dll, hubby nak hantar borang 'larian' kat bhp. Dah jd runner my hubby ni. Dulu bina badan. Takpela... bagus utk jantung. Sorry gamba miskin, takde isinya...lupa nak snap 😂.

Thursday, September 3, 2015

Mee goreng dengan lebihan tomyam.

Ada mee.  Juga baki tomyam malam tadi dgn sedikit lauknya. Tomyam guna perencah adabi, yg penuh sayur kobis, putik jagung, tomato dan potongan ayam. 😊.
Saya teringat mee paprik resipi chef hanieliza yg saya pernah masak zaman aktif berblog. Jadi saya nak olah, dan guna lebihan kuah tomyam ni..

Caranya:
1/2 paket mee siram dgn air panas. Tumis bawang, cili kisar skit, masuk sayur tomyam, lauknya dgn kuah sikit. Masukkan mee, kacau. Masukkn 1/2 sdm sos cili, 1/2 sdm sos tomato, cili padi dipatahkn. Tambah kuah tomyam utk basahkn mee. Tambah sikit garam/perasa. Saya kacau shg kering sikit.
Kalau nak tambah kobis segar atau tomato pn boleh.
Burp...Alhamdulillah, 😁.

Kalau siapa2 yg belum kenal mee paprik, mcm saya dulu,  ini link resepinya 😀:
  http://shw.hanieliza.fotopages.com/9869151/Mee-Paprik.html

Resipi tomyam? Saya guna cara my mama. Kuah yg banyak, sayur byk.
Utk adik2, 1 paket perencah tomyam adabi : 1 periuk sederhana.
Ayam dah kurang segar, jd saya tambah 2 ekor udang utk menambah rasa kuah.
Jgn lupa serai, daun limau purut, cili padi skit, bawang2 dihiris. Sayuran. garam.

Saturday, August 29, 2015

Masak lemak cara tumis

Salam sayang, teman2 blogger,
Saje nak update menu ni. malam kemarin punya, hehe. Pilih2 gambar yg elok akhirnya tertangguh.
Dah lama tak makan style ni...cair je kuahnya. kalau tak silap masa kecik pernah makan kat kampung. Masa round fb, ternampak ayam masak lemak camni, mertuanya buat. Rupa masak lemak tu, kuahnya santan cair je. Resipi biasa kn pekat2. Saya pun dah lupa style ni.

Saya try je tumis, utk dapatkan minyak tu. Kemudian ia akan brcampur minyak dr ayam. Buat pedas taruk gula skit. Tak sangka jadi.. Menghirup saya. Pagi tadi balen kuahnya saya campur dgn nasi skit. Macam bubur...pergh!

Hubby macam biasa, katanya sedap!  Malam td ada menu sotong goreng tepung bestari dgn ulam..
Tp tak over macam saya  la... Saya kan nostalgik skit. hehe.

Cara cincai je:
Ayam 4-5 ketul.
Kisar  kasar : 3 bawang kecik/ suku bawang besar, 2 ulas bawang putih,  halia, 1 serai hiris skit. Serai selebihnya diketuk.
4 cili padi diketuk
1 asam keping
gula, garam
santan cair/sedikit santan kotak
daun kunyit jika mahu.
perasa jika mahu.

Caranya:
Panaskn minyak dlm periuk, tumis bahan kisar dan serai shg naik bau.
Kemudian masukkn ayam, gaul skejap sebati. Baru masukkn air paras ayam. Dan santan cair secukupnya/ sedikit santan pekat. Biar didih.
Masukkn garam, 1 asam keping, sedikit gula. Kecilkn sikit api dan tutup periuk. Biar ia mereneh sampai ayam masak dan keluar minyak skit.
😁 nurindah©2015

Friday, August 28, 2015

duhai

Duhai,
Syurga seorg anak pd ibubapa.
Syurga seorang Isteri itu pd suaminya. syurga seorg lelaki itu pula pd ibu dan bapanya.

Maka, perempuan...pilihlah suami yg membawanya ke jalan syurga.
Ia jg tggjwb ibubapa utk pilihkan.

Lelaki, pilihlah perkara2 yg membawa ke jalan syurga...bukan merosakkan diri. bukan menyusahkn Iman dan hati. Ekonomi itu teras kejayaan.

Syurga diperoleh dgn duka dan kesusahan... halangan Fitnah dunia dan hembusan nafsu.

Ibubapa kita insan biasa, kita juga ibubapa yg merupakan manusia biasa. Isteri dan anak2 kita juga insan biasa.

Duhai lelaki,
Jadi...beringatlah, Tunjukkan keluargamu jalan yg betul yg menuju syurgaNya.
Duhai istri....jadilah pemimpin utk anak2 yg boleh diteladani, yg amanah kpd suaminya.
Duhai... Moga kita menjadi ibubapa yg tahu membezakan hal yg perlu atau mana yg mengikut nafsu.

Ada balance ikan rebus, Bubur oat dgn isi ikan rebus bercili.

Alhamdulillah, moga teman2 sihat dalam kasihNya. Pagi tadi blur nak buat sarapan apa. Nasi dah hampir licin, mee pun takde, roti takde.
Dinner malam tadi ikan rebus bercili, ketam goreng kunyit, sayur brokoli dgn cendawan panjang. Tengok dalam lemari...jupe oat.

Jom sarapan.
Bubur oat dgn isi ikan rebus bercili.

Bubur oat:
1 gelas besar air
3  sudu makan membumbung Oat.
garam sikit.
Didihkan shg spt bubur.
kalau nampak cair, boleh tambah 1sd oat lagi.
Ambil isi ikan rebus dan kuahnya.
Makan. 😁.

# bubur oat, bila sejuk ia kental sedikit.
Minuman: horlick koko + nestum.

Ikan rebus balance Dinner, hehe.. :
Saya buat ala ikan rebus tompoyak, tapi tanpa tempoyak.
Ikan selar /kembung 4 ekor.
Bawng putih 2 ulas, cili padi hijau 6 dan 1/4 bawang besar, halia, 1serai hiris sikit. Serai selebihnya ketuk masuk dlm periuk. Kisar bahan lain.
Masukkan air paras ikan.
Tambah 1 asam keping, garam, perasa. biar didih dan ikan masak.

Thursday, August 27, 2015

nasi goreng sambal petai

Maaf, sarapan sdg lalu…
Sambal bilis tumis petai rewang kenduri dibekukn, ambik sikit untuk goreng nasi cara my mama. Merah sambal ni... tapi rasa manis2 pedas.
Biasanya mama guna cili kisar tapi saya ganti dgn sambal. Sambal ni banyak bawang holland hiris, jd saya tak guna bawang. Kalau tak kelihatan bawang, cincang sikit bawang besar sblm masuk sambal.

Caranya masuk minyak dlm kuali, panaskn sambal, masuk telur 2 biji, kacau, masukkn nasi sejuk, masuk garam/pasti sedap knorr. kacau.
Jadi nasi goreng petai. heheh.

p/s: jgn lupa gosok gigi 😀.

telur masin kenduri, dan dari menu daging.

Alhamdulillah,
Dinner. Telur masin bekal dr rewang kenduri dekat 10 biji. baru masak 5 biji. Terkejut byk ? hehe, cayalah, tak begitu masin...sesedap rasa.
Buat masak lemak cincai je. 😊 Bubuh rencah sesedap rasa sbb takut termasin. Dlm gambar ada minyak tumis skit, sbb terpercik sambal dr dapur sebelah. hehe.
Menu lain, daging masak kicap, dan siew pakchoy goreng.

Macam biasa, bila ada balance, saya akan recycle utk sarapan. Pagi ni, mee goreng kicap (guna rencah daging kicap malam tadi). Tambah sos tomato, sos cili cili, cili padi hiris, tambah air bagi mee basah skit.
Siap! Bertambah2 hubby makan, walaupn recycle..😄
Lgpun daging kicap mlm tadi saya tak bubuh cengkih dsbg....

peluk

Peluklah,
Tak perlu berkata apa-apa.

Anak kecil, biasanya jarang faham. Mereka mengikut saja tanpa fikir banyak, dan akan stop bila dah bosan. Anak kecil banyak mengikut tauladan, jd mendengar jatuh no 2.

Anak yg besar, kadang2 mudah malu dan serba salah apabila diberitahu secara berhadapan. Sebab mereka mula ada harga diri. Mungkin mereka akan patuh, tetapi mungkin jg akan mngelak ibubapa.

Saya perasan memeluk seseorg yg muhrim, tanpa bercakap apa2, lebih menyenangkan mereka ( dari riak wajah ), berbanding kita berpesan atau bercakap apa2. Barangkali, Itu bermaksud kita mmberi peluang dan ruang kepada mereka. Iaitu, memberi perasaan yg tak meminta Balasan.

Tuesday, August 25, 2015

Ia bukan mudah, kerana mereka istimewa.

Benar, sifat orang dewasa, harus menyantuni kanak-kanak. 😊.
Saya teringat perbualan dgn hubby, bagaimana kami cuba mengusik anak2 di kalangan saudara, dalam ajakan bersolat.  Maklumlah, mereka dah 7-8 tahun, tapi dibiar bermain2 lg, sedang ibubapa mereka bersolat. 

Saya fikir, kanak2 kini bijak. Kita ajak selalu, bagi tawaran bagus mesti mereka nak. macam upah ajar berpuasa.

Didikan utk anak perempuan, beza dgn lelaki.
Anak lelaki, tugas bapanya sbg figur utk mengajak ke surau dan masjid.
Anak perempuan, diajak dan diasuh dgn figur ibunya. Menjadi makmum ibunya.
Maka, bila dah baligh, bolehla anak lelaki mmbantu mengimami ibu dan adik perempuan apabila ketiadaan bapa. Fikir saya begitulah.

Saya tahu, ia tak mudah. walaupun bila solat di rr dan jemaah di masjid, sebelah anak kecil yg berpakaian solat yg comel2... Saya terfikir tentu tak mudah utk ibunya mengasuh shg begitu. Melihat bapa yg mengajak2 anak lelakinya duduk diam mndengar kuliah, tentu amat payah. Asuhan.

Jangan dikritik kanak2,, atau mencengil. Betulkan sikap mereka, bukan menyalahkan mereka. sekadar pengalaman mengajar tadika dulu.

Nota Nurindah:
Silalah baca Catatan dari Puan Fazeila Isa, profesional dlm pendidikan kanak-kanak. Lucu, tapi dalam isinya:   https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10203256250087434&set=a.1588885462433.62756.1844741576&type=1

Friday, August 14, 2015

taatnya khadijah

Alangkah taatnya Siti Khadijah bt Khuwailid.
rezeki masa, sempa mencerna al kuliyyah tv3 walaupun hampir habis.

persis namamu, ika.. 😊. beruntungnya...

Allah, dalam tenatnya, masih beliau tanyakan keadaan nabi saw yg tiba2 menitiskan airmata.
apakah yg merunsingkanmu, duhai Rasulullah...
apakah dikau sakit, izinkan saya ubatkan..
😢.
rasulullah saw bersedih krn tenatnya keadaan khadijah..
Rasulullah mnyebut satu persatu kebaikan khadijah,
(yang sabar dgn pengasingan, dlm kelaparan, yang tabah menghadapi cemuhan kaum musyrikin ketika itu...., dan rela menghabiskan seluruh hartanya)

Khadijah meminta rasulullah saw jangan mengungkit kebaikan dan kebajikannya...
kerana apa yg beliau dapat ialah Nikmat yg lebih besar dr itu.
Nikmat Iman dan Islam...

pada masa itu islam masih permulaan...

Terasa kerdilnya diri ini. Yg sering tak tabah. Adakala berhadapan dgn orang jahil...lebih rela ,  dari terpaksa berhadapan dgn orang yg nampak beriman luarnya, tapi tajam lidahnya.... imannya cuma di luar mungkin. La tahzan. akhir zaman..

kepimpinan

Subhanallah,hari ini, khutbah ttg kepimpinan dan amanah bapa dlm menjaga rumahtgga.
maafkn saya. Tiba2 teringat byk perkara yg saya belajar dr prsekitaran.
Saya sudah tiada bapa sejak 3 tahun lalu. moga...ini sedikit membantu suami dlm kepimpinannya pd masa hadapan.
Catatan ini dari kacamata saya....

Kisah anak dewasa
Apabila seseorang bapa itu tiba2 mahu berubah kpd lebih sempurna, lalu mahu mengatur  anak-anak yg sudahpun dewasa, mengikut acuannya  yg dirasakan mengikut tuntutan agama dan adat keluarga...
......
anakku dah dewasa, dia sprt diriku.

Apabila anak-anak telah lepas dari pergantungan dari ibubapa, belum tentu dia akan mengikut kita bulat-bulat. Biarpun dipaksa. Dia ada guru sendiri, pendirian sendiri dan kehidupan sendiri.

Dlm kepimpinan,
Pertama, tunjukkan Tauladan, bukan ceritakan kelemahan (masalah) kita.
Jadi Pendengar. Bukan pengkomen.
Jadi Pemerhati, bukan pemarah.
Bapa harus teliti dgn masalah dan kesilapan anak. Tak harus emosional, kerana si ibu akan mengikut utk emosional.
Jangan menyokong kesilapan anak, atau TERLALU  backup kewangan anak. Strict utk anak lelaki sahaja. Anak perempuan, bapalah Pelindung.

Moga suamiku nanti mmpu mnjadi tauladan yg baik. bercakap dgn nada dan sikap yg baik.

Pengalaman saya dgn adik-beradik;
Anak perempuan, mudah menurut, mudah taat. Tapi hatinya mudah terluka. bila hatinya terluka, sifat kelakuannya akan berbeza. Apalagi jika dia dikasari. Tetapi dia menurut juga krn ibubapa adalah walinya.
Selepas kahwin, ketaatannya akn berubah sbb memang begitu sifat cinta seorang perempuan. Jika kita ingin anak perempuan kita menteladani ketaatan si ibu, redhakan dia. Jangan susahkan hatinya, kerana anak perempuan lebih bersifat belas kasihan, walaupun dia tampak keras.

Anak lelaki, mudah menurut kemahuan ibunya. Tetapi jika ibu pernah berbohong, selalu buat trick yg kurang logik supaya anak sentiasa mentaatinya, takut si anak akan hilang kepercayaan. Atau ibu dan bapa membuat keputusan yg tidak menghormati egonya, dia mungkin akan memberontak atau diam tapi membuat hal di belakang.
Akhir, anak lelaki tak perlukan wali.
Jd Bapa harus memahami ego anak lelaki, krn dia lelaki.

UBATNYA,  Saling menghormati, menjaga perasaan satu sama lain.
Moga bapa2 mmpu mnjadi tauladan yg baik. bercakap dgn nada dan sikap yg baik.
nurindah@2015

Friday, August 7, 2015

kerana kita suka


sumber grafik: owhsomuslim.com.

Kepentingan pada diri setiap orang itu, berbeza.

Ada orang pentingkan saudara-mara. Ada yg pentingkan perhatian suami, Ada yg pentingkan anak-anak. Ada yg sangat mendahulukan perasaan ibu dan bapa, ada yg mementingkan kawan-kawan... tak kurang yg mementingkan diri sendiri.

Saya tidak menolak kepentingan semua itu. Walaupun sering 'dimomokkan' supaya mengikut pelbagai pendapat. Saya susah nak menyatakan apa-apa. Bila cakap, sah-sah kita kena marah, :)

Mengikut apa yg rasulullah saw ajar, ada orang yg berhak terhadap diri kita. Cuma bagaimana diri kitalah, mendahulukan siapa. SAMA ADA kita berlebih-lebih dalam mendahulukan seseorang dengan  nafsu, emosi, atau Lillah Taala.

Saya jarang melihat apa yg oranglain pentingkan, kecualilah persekitaran orang2 kesayangan di sisi saya. Cuma, adakala, saya cuba memahami supaya pergaulan dgn orangluar itu lebih baik. Bukan dengan bersangka-sangka. Bab bersangka-sangka ni, adakala bisikan syaitan lebih mencucuk kepada suuzzon daripada husnuzzon .

Ramai, yang mementingkan sesuatu/seseorang, mengikut Ilmu  yg mereka ada. Tiada apa yg salah tentang itu, :)  sebab ilmu sentiasa perlu ditambah, mengikut persekitaran, pertambahan usia, pengalaman. Hum, bila berasa suami sangat penting, semua diturutkan tanpa ilmu. Bila rasa ibubapa sangat mulia, semua diturutkan tanpa berfikir. Bila rasa anak-anak pendahulu di atas senarai, semua kehendak anak akan diturutkan tanpa berfikir panjang.

Sebab sering diam, sering orang mendesak saya mengikut pendapat2 mereka, tak ikut, tak boleh geng.  Ish..BUKANNYA kita tak tahu apa-apa. Kalu follow pun bukan sebab kita sependapat.
Tetapi ia kerana ada perkara yg kita suka tentang dia. Jadi, semua kekurangan nampak kecil.

:) Cukuplah bertentang pendapat, berbahas. Lagi berdosa jika menjadi batu api, sekadar mahu orang menyokong kita.  Adakala kita ikut dia, adakala dia ikut kita. Ilmu, dan  pengalaman berbeza2.

p/s: Namun belajar pengalaman orang, dan melihat sempadan dan tauladan orang, TIDAK bermakna hidup kita juga akan berakhir seperti itu. Usah menakutkan diri sendiri, atau berlagak tahu.

Berdoalah, supaya jalan hidup kita sentiasa betul.



 Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

mengundur

Untuk menjaga bersihnya hati, bukannya mudah.

bila mendengar orang tua-tua bercakap ttg impian mereka, cerita mereka.... kita tumpang seronok. sebab kita belum merasai pengalaman orang tua2. walaupun mula bercakap ttg harta pusaka, kita masih mengawal hati kita dan perasaan kita dari rasa tamak haloba. Allah....Kita jangan sibukkan Harta Orang.
Tetapi, apabila kita disoal, dibandingkan, didesak untuk buat macam2 yg mungkin mereka saja yg rasa betul. Kita akan rasa lebih kita tak duduk dengan mereka dari awal.
Nak jaga hati sendiri.

bila mndengar kawan2 sebaya bercakap-cakap ttg gaya hidup mereka, kita senyum tumpang gembira. mereka bercakap besar ttg anak2 mereka, kesenangan hidup mereka, kita buang jauh2 rasa hasad dan iri hati.
Tetapi, apabila mereka mula membandingkan diri kita, komplen diri kita, kita rasa lebih baik kalau kita tak kenal Dia.

Nak jaga hati dari bersifat keduniaan bukannya mudah. Kita nak kaya...tapi kita kena pandai nak kaya. Mama pernah cakap, kalau ada duit, buatlah apa yg kita mahu. tapi kalau tak ada cash dalam tangan.... duduk Diam-diam.
Kalau nak tempah susah, berhutang, tapi pandailah bayar... Siapa kata berhutang itu Tak susahkan diri? Kami kalau boleh nak guna cash semua. :). Aci ?

Kita nakkan macam yg oranglain ada.... tapi rezeki setiap orang tak sama. kita dah blajar sungguh2, tapi rezeki bukan dlm bidang tu. kita dah berubat macam2, tapi hakikat Allah belum beri izin utk sembuh, kita nakkan anak ramai macam org ada tapi rezeki tak ada. Jangan sedih.

Masa kami mula kahwin....dalam rumah takde ape pun. Saya tak sedih pn masa tu. Saya pakai baju raya tahun lepas utk raya, takde kesan pun bila kena kritik suami hang takde duit beli baju raya?
Anehnya bila masa tu hati kita tak kotor...baru nak kenal dunia orang dewasa.

 Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Sunday, July 26, 2015

celoteh, dan kisah itik dan ayam versi kita.

Kehidupan kita bukan sekitar kita shj. Bukan kelompok trtentu shj.
Kita, tak dapat menjadi orang yg berfikiran luas, jika diri kita sering bergaul dgn setengah orang shj.
Kita juga, tak dapat mengajar oranglain utk berfikiran luas, jika mereka sering sempit dlm pemikiran mereka.
Judgemental.

Berbual dgn hubby, dia tahu kelmarin ada movie hindustan ttg surirumah yg msuk kelas bahasa inggeris. Saya bercakap dgn hubby, kerana hubby ingin meluaskan pnguasaan bahasa Jepun utk peningkatan pergaulannya dgn pihak atasan. Kelas bahasa, patut ada satu bahasa dalam kelas. taklah selalu trdengar bahasa jepun dlm kereta, haha.

Actually, Hati saya tidak berkata bgitu... cerita itu tentang Marriage/perkahwinan, isu anak2 skrg yg sangat open-minded , isu ibubapa yg menganggap anak susah ditegur,  kisah mertua dan menantu perempuan yg saling memahami khendak khendak hati masing2, isu pasangan yg judgemental. Yg mungkin asalnya, pasangannya tak berniat pun begitu pd mulanya.
Tp hubby tak minat dengar isu feeling2 nih, 😊. Istri tahu kelemahan dia kat mana, dan suami juga. Cuma Komunikasi.

Saya lihat juga... Ibubapa tidak harus berasa harus mncampuri urusan komunikasi menantu dan anak. Harus jadi Pendengar dan Pemerhati, dan TIDAK menghakimi. wlupun sebumbung.

drama 5 kali cinta...
(Raya ni, banyak drama aih! Saya bukan boleh kluar beraya time hubby kerja dan smua orang balik kampung. 😀). Si perempuan sedap2 mngkritik si lelaki tak mampu menyara hidupnya sbb katanya lelaki itu mekanik, sekali lelaki itu bos bengkel kereta, haha.

Lelaki atau perempuan sama je... Sama la bila orang nampak kereta kami kecil lalu berkata saya ni pemalas. Terus mengkritik. Dia tak nampak saya pening kepala cari jalan nak tolong Suami. walaupun hubby kata, tak perlu...jangn susah payah. Saya cari jalan diam2 dan mintak suami pertimbangkan.

Smua orang berasal dr tak tahu.... Saya belajar, cari maklumat, belajar dr orang yg betul pandai2 dan ada pngalaman. Jg Tak patut cenderung dgn satu pndapat saja. Kita tak tahu, mengaku tak tahu. Kalau tahu, jangan melawak sgt, orang kata not down to earth. Hakikatnya, Jangan harap sesiapa akan ajar kita kalau kita tak usaha. Dah belajar, adaptasi dlm hidup kita...bukan copy  bulat2. 😂.

Hubby kata, nak berbual dgn oranglain soal2 tertentu, jangan sprt itik dengan ayam. Jadi tak payahla nak bertukar pndapat jika dia tak mnerima pun kita. Mula2 kahwin pn saya taktahu apa yg hubby minat. Tp saya belajar dan masih belajar shg sekarang. Sebab dia lebih ke depan. ada setengah orang, istri lebih advance dr suami. Jangnlah susah payah bandingkan diri kita.

Sama la bila orang nampak kami mnyewa hampir 7 tahun,  siap cakap, " bila lagi nak ada harta ni, sampai bila nak mnyewa ?! "
Adeh... sekali saya cakap, hubby dah ada rumah apt dan lot kedai sebijik Jer.. ni nak pindah rumah kedua dah kat depan sana. Lpas dah restructure loan.  (5 tahun lpas tak berani la saya lawan cakap mcmtu....hahaha. )
Tp cukupla lawan sikit, sebab tak suka orang judge that we are sooo poor. Atau sgt kaya dan suka bergaya2. Sbb itu jarang saya tunjukkan benda dlm rumah. Bahaya 😁.

Orang yg sdg bersusah2 dulu mcm kami... sebab nak brsenang kmudian. 10 tahun dulu kami pn takde apa2 dalam rumah. Satu demi satu masuk stiap kali dpt rezki lebih. Itupun sbb nak susun barang.... Smuanya bayar lump sump.

Samaada mereka sedar atau tidak..Ada setengh orang....dia tak sedar kehidupan skelilingnya sudah berubah. Macam di traffic light, kita rasa kereta kita tiba2 bergerak , pdhal lori di sebelah yg bergerak dahulu. 😂. kita belum tekan minyak pun.
Bersyukurla, moga Allah tambahkan nikmat. Jangan risaukan kata2 orang duit berkat tak berkat, meniaga maju tak. Mereka sendiri pn tak sempurna..

Tuesday, July 21, 2015

Syukur dan Sayang selalu.


Bagi setengah orang, cuti raya bermakna cuti bekerja yg panjang. cuti utk berjumpa keluarga di kampung. Kilang tempat hubby bekerja ramai jg orang jauh2, orang utara, orang kelantan, dll...
Hubby selalu mngalah dgn kawan2 yg ingin cuti panjang, kerana dia orang dekat.

Keluarga saya di Terengganu, dah lama saya maklumkan ttg kerja hubby. Rela atau tak, kena mnerima. Ms arwah abah ada dulu, arwah abah dan mama sangat memahami. :)) masa tu, hati rasa lega sangat apabila ibubapa redhakan kita yg dok Jauh ni. Saya pekakkan telinga mndengar sindiran org sekeliling.

Jk keadaan berbeza skrg, adalah sebab ramai sgt orang baru dalam keluarga saya. Pendapat tak sama. Mama mndapat jodoh baru. Adik2 perempuan pula mndapat suami. Dah adat khidupan, yg perempuan mengikut suami. saya sllu mngingatkan mereka, spy berjiwa besi, berfikir bijak, berkata baik, kerana Kita semua perempuan...

Yg membela kita, ialah diri sendiri.
Yg melunakkan jiwa suami dan orang2 sekitar seorang Istri, ialah  ALLAH.
Bukan semua orang akan mndengar kita, dan mengasihani kita, walaupun kita berlunak hati trhadap oranglain.
Aturan hidup bagaikan roda... Senyumlah, para istri. :) kasihanilah suamimu.

Selamat ber open house, ya. :D :D. Salam idulfitri yg berlalu berapa hari dah.
Alhamdulillah, masalah kancil kami dah selsai.
SAYANG HUBBY.





INI MENU RAMADHAN. Peringatan. hehe.
Nasi kerabu ayam percik mudah-mudah. :) 


 Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Tuesday, July 14, 2015

hati seorang isteri.

Bg setengh orang, kesalahan terbesar bagi seorang perempuan itu, apabila dia tidak bekerjaya atau tidak mempunyai anak.
Bg setengah orang, kesalahan terbesar bg seorang lelaki, ialah apabila dia  sering menemui kegagalan dalam usaha hidupnya.

Tidak salah apabila orang2 tertentu berkata2 n menegur. ada org yg berhak menegur trhadap kita.

Namun,  Seorang isteri tidak akan mampu berhadapan dgn seseorang yg memperkecilkan Dirinya atau Suaminya.

TITIK.

Thursday, July 9, 2015

update cite rumah

update cite rumah.

Ia sesuatu yg mnyeronokkan utk memasang sendiri / DIY kabinet rumah.... tetapi, dah 3 years, dan masih belum lengkap, cik abang sayang... hehe.

Bukan senang mempunyai rumah yg asalnya rumah trbengkalai ini. Sebab itulah, kami pasang siling dan letak lampu cantik sekali.  Ia melindungi kekurangan yg ada. 😊 Ya, walaupun orang komplen kami tak ptt buat. kata membazir, siling satu hall dalam 2ribu+. Pecah dapur skit, naik tembok hodoh2... tak mau cakap full brape.
Mmg kos binaan tak murah. Alhamdulillah, masa tu ada duit lebih2 bonus +lain2.

Saya ingat lagi, masa mula mnyewa apartment, orang desak kami sewa rumah kawan 2 tingkat full furnished, kmudian didesak sewa rumah sedara, kmudian ada offer apartment kawan . Hubby mmg ikutkan semua kalu saya nak, tp bila ditimbang2 saya tak mahu.

Sampai kena marah dgn orang, katanya kami ni Bila lagi nak beli rumah? rumah besar pn taknak? mcm sengkek sgt dikata org.  Masa tu, telinga saya tahan kena marah, tabah kena kutuk... tahap tertinggi kata orang... 😃.

sekejap orang suruh kami beli rumah apart yg nak lelong, skejap orang desak kami beli rumah dua tingkat kwsn hulu skit. Saya terasa hati gak. Satu, bukan angkuh, tp tak nak. Dua, hubby ada komitmen lain.
Tak larat kalau diingatkan spy ikut cakap semua orang. Saya ada bincang dgn Mama saya yg menziarah. Mama saya pn nak ikut cakap orang gak. 😊 Saya? Mmgla nak rumah besar gak, tp tengok poket lah! Jika kita isteri Tak mampu menghulur, Jangan kita bebankn suami..!

Saya utamakn kemudahan, ingin rumah sebelah jalan besar, sebab keta suami bawa ke tmpat kerja. Ada kemudahan awam...

Mujur, dari rumah yg takde tanah, jumpalah rumah yg ada tanah sekangkang kera. Dulu kedai jauh, kini berjalan 10min dah jupe kedai sederet, mcm2 ada.... perabot, kedai 1 malaysia, kedai mamak...hehe, 7 eleven. Ada kemajuan di BB ni. 😀
It is our home.

Alhamdulilah, moga Allah berkati.

update cite rumah

update cite rumah.

Ia sesuatu yg mnyeronokkan utk memasang sendiri / DIY kabinet rumah.... tetapi, dah 3 years, dan masih belum lengkap, cik abang sayang... hehe.

Bukan senang mempunyai rumah yg asalnya rumah trbengkalai ini. Sebab itulah, kami pasang siling dan letak lampu cantik sekali.  Ia melindungi kekurangan yg ada. 😊 Ya, walaupun orang komplen kami tak ptt buat. kata membazir, siling satu hall dalam 2ribu+. Pecah dapur skit, naik tembok hodoh2... tak mau cakap full brape.
Mmg kos binaan tak murah. Alhamdulillah, masa tu ada duit lebih2 bonus +lain2.

Saya ingat lagi, masa mula mnyewa apartment, orang desak kami sewa rumah kawan 2 tingkat full furnished, kmudian didesak sewa rumah sedara, kmudian ada offer apartment kawan . Hubby mmg ikutkan semua kalu saya nak, tp bila ditimbang2 saya tak mahu.

Sampai kena marah dgn orang, katanya kami ni Bila lagi nak beli rumah? rumah besar pn taknak? mcm sengkek sgt dikata org.  Masa tu, telinga saya tahan kena marah, tabah kena kutuk... tahap tertinggi kata orang... 😃.

sekejap orang suruh kami beli rumah apart yg nak lelong, skejap orang desak kami beli rumah dua tingkat kwsn hulu skit. Saya terasa hati gak. Satu, bukan angkuh, tp tak nak. Dua, hubby ada komitmen lain.
Tak larat kalau diingatkan spy ikut cakap semua orang. Saya ada bincang dgn Mama saya yg menziarah. Mama saya pn nak ikut cakap orang gak. 😊 Saya? Mmgla nak rumah besar gak, tp tengok poket lah! Jika kita isteri Tak mampu menghulur, Jangan kita bebankn suami..!

Saya utamakn kemudahan, ingin rumah sebelah jalan besar, sebab keta suami bawa ke tmpat kerja. Ada kemudahan awam...

Mujur, dari rumah yg takde tanah, jumpalah rumah yg ada tanah sekangkang kera. Dulu kedai jauh, kini berjalan 10min dah jupe kedai sederet, mcm2 ada.... perabot, kedai 1 malaysia, kedai mamak...hehe, 7 eleven. Ada kemajuan di BB ni. 😀
It is our home.

Alhamdulilah, moga Allah berkati.

Sunday, June 28, 2015

Dah 3 kali ramadhan

Sejak membeli rumah hampir 3 tahun yg lalu ( tahun ini, kali ke-3 ramadhan di BB ini),
banyak yg kami suami isteri korbankan, masa, tenaga, saki baki dlm bank...
Jadi semakin sikit yg kami simpan, sikitlah pemberian. Dgn komitmen , jaranglah nak jalan ke sana sini.
Segala sindiran, kata-kata orang dan prasangka , saya telan, redhakan saja.

Saya sedar diri, Orang yang memuji kita saat ini, tak mustahil akan mengutuk kita di masa hadapan. Pengorbanan kita - tak semestinya dihargai orang. Susah dulu, senang kemudian.

Tiap kali mnjelang raya, hati berdebar-debar takut kami tak mampu membahagiakan hati kedua belah ibubapa dan keluarga. Takut tak mampu nak bagi duit lebih,  takut tak sempat balik kampung awal utk sama menyiapkan juadah raya, takut mnghampakan ibubapa yg mengharap kita menemankan mereka menziarah sedara mara.  Takut orang tanya knapa kami yg berkereta kancil ni tak balik besut. 
😂 Saya tahu ibubapa saya macmmana Alhamdulilah, tak susah hati soal balik raya.
Saya heran knapa oranglain nak desak saya spy menangis dan susah hati. 😅.

Bila anak -anak berumahtangga, kerjaya adalah komitmen krn utk nafkah anak isteri, komitmen tanggungjwb rumahtangga, komitmen nak menyenangkan hati ibubapa juga. Zaman kami tidak seperti orang dulu yg berlalu tanpa sedar dan akhirnya mngharapkan pencen. byk kna plan.

Cukup2lah kita nak judge hidup oranglain dan kemmpuan orglain dari pandangn mata kita je. Takut Allah uji kita pula nanti. Na'uzubillah.

Monday, June 1, 2015

Salam nisfu Syaaban :)

Salam malam nisfu Syaaban. Di antara malam mustajab doa.
15 Syaaban, esok, disunatkan berpuasa.
Malam ini, Berdoalah, bacalah yasin, dan ibadah sunat lainnya.
Saya pernah mengamalkan sejak di sekolah menengah, walaupun sekarang kurang istiqamah. 😊 Insha Allah, banyak fadhilat.
Doa setiap kali habis membaca yasin ada di link : http://darulmurtadza.com/kelebihan-malam-nisfu-syaaban/

Bagi yang tidak pernah beramal dgn nisfu Syaaban, Imam Syafie rahimahullah menyatakan: Lima malam yang dimustajabkan doa ialah malam Jumaat, malam 2 hari raya, malam awal Rejab dan malam Nisfu Syaaban..

Raikan khilaf ulamak, bukan bertelingkah.

pic: nayzak devianarts.

melabur

Salam 14 syaaban..😊
Pagi td ada seorg remiser saham dlm tv3. Sebagai istri seorang pelabur, dr tak celik, saya bertatih utk celik hal2 pelaburan.. yup,  saya pn takut macam2... 😂,  
but mostly hubby...duit habis utk hartanah, jd nampaklah bendanya..

Percayalah, pelaburan ni, kalau kita nak duit segera..risikonya hilang pun segera.
Main duit, habis pun duit.
Main beli barang, buruk2 rugi pun ada stok barang.
Main share jadi business partner orang pun, ada untung, kos, dan rugi.
Terletak pd kekuatan hati kita utk mnerima risk yg mana...

Sbg istri, jika kita tak dapat memahami tindakan suami, just join him! temankan dia, usaha memahami dunianya.  Akan ada banyak rungutan dari keluarga dan oranglain sebab orang berniaga kn.. melabur kn... orang cite mngharapkan kita nampak gah, nampak ada untung, bisnes byk cwngn / rumah besar / kereta besar2... 
Pemberian jg harus besar2.

Even, masih  makan gaji skalipun, orang nak kita pretend duit kita banyak. Bab sedekah byk2, saguhati utk mncari pahala, takpe jugak. Janganla berhabis, pastu nangis belakang orang... alasannya nak buat ibadah dan jaga hati.
Allah tak mnzalimi kita, tp kita sendiri.

It is your husband. Remember that. asalkan dia berhati2 bab halal haram, tidak lupakan Allah dan melaksanakan tggjwb semampunya... selalu ingatkan diri, jangan kerap menangis sbb cakap2 orang... 😢😁


OH....sebelum lupa. note remiser  saham tadi:
1. waktu semua orang berebut disuruh masuk/beli, waktu itulah sesuai kita jual.
2. beli saham dlm trend graf menaik, bukan yg graf dah kat paling atas.
3. kejatuhan oil and gas memberi kesan kpd saham syarikat teknologi.
4. Jangan, jangan tengok saham setiap hari (bskl) sbb nanti mata jd rambang, otak blur.
5. dgn duit yg limit, limitkan pilihan. Jangan tamak.



Sunday, May 31, 2015

Nisfu syaaban

Baru lepas menonton rancangan cintailmu, ustaz zulkifli.
Amalan nisfu Syaaban. 
- Nisfu syaaban, di antara malam mustajab doa dan digalakkan beribadah.
- Boleh beramal dengan yasin, tapi jangan sandarkan kepada rasulullah saw. Tambah amalan ibadah sunat yang lain.

Elakkkan bertelingkah dlm prkara yg khilaf di kalangan ulamak.
Alhamdulillah, saya pernah beramal dgnnya kerana ia asuhan ustaz2 semasa skolah menengah, dan setahu saya ia amalan ulamak lama krn skolah itu asalnya sekolah pondok.  Jangan berani berkata apa yg kita tak tahu dan tak pernah beramal, itu asuhan ustaz 😊 

Alhamdulillah, waktu itu hati kami kental utk mnjaga solat, beribadah sunat dan belajar, dan berdikari, meskipun jauh dari ibubapa. Sangat lebih baik berbanding sekarang ini. 😔

Bagi yang tak pernah beramal malam nisfu syaaban, cukuplah tahu yang malam nisfu syaaban ada hadis sahih di antara malam mustajab doa.
Raikan khilaf.

Saturday, May 30, 2015

pandangan hati

Pandangan hati sering memandu kita utk berbelas ihsan, memanja-manjakakn, menghulur kasih tanpa syarat.
Seringkali, setelah kita terkena, barulah kita mngenakan syarat kpd diri kita.

Banyak kisah2 lain yg saya dengar, setakat jadikan sempadan sajalah.
Bukan utk menakut-nakutkan diri, bila ada anak nanti, takut anak tak sayang, tak balas jasa, buang kita kat tepi jalan?
Tidakkah kita tanya...adakah anak takut kepada Allah sebelum tanya dia sayang kita?

Ada satu satu ketika, apabila parents terlalu memanja-manjakan salah seorang adik,  saya mnerima nasib yang seorang kakak harus pandai berkorban, dan tidak harus pandai berdengki. Namun apabila  parents terlalu membela kesalahan si adik, saya trpaksa menegur dgn rasa tidak wajar.  Biarpun tiada apa yg berubah.

Sbg si kakak, ada waktu harus memahamkan adik2 trsayang bahawa...Anak dewasa harus memikul beban dan tggjawabnya sendiri.  Ada si adik yg menerima, ada jg yang kata berat sama dipikul, :) :) Letih camni.

Dalam berkasih sayang suami isteri jg sama, jangan terjun ke kancah dosa bersama2. Jangan sbb tak solat jemaah, maka tak solat pun nak jemaah jg. :) itu bukan berat sama dipikul, tp dosa yg berpikul2. 😁😂

Kita hendak menyoal kesalahan sndiri kpd Allah laaagi banyak... biarlah kesilapan oranglain. Untuk apa membawa beban?

Jiwa yang perlukan panduan

1. Jiwa yang penuh rasa bersalah dan kekesalan.
2. Jiwa seorang anak yg mencari teguran dan memerlukan buah fikiran kita, bukan duit dan harta
3. Jiwa seorang yang mencari landasan hidayah yg benar dan takutkan Allah.
4. Jiwa yang jahil dan tak pernah diisi.

Jiwa yang perlu berkeras:

1. Jiwa yang tiada rasa bersalah.
2. Jiwa seorang anak yang datang hanya untuk duit dan harta.
3. Jiwa yang sombong kepada Allah dan manusia. hanya hormat kpd harta dan kuasa.
4.  Jiwa yang tak takut neraka Allah. tinggalkan dia jk dia mengheret kita bersamanya.

Pandangan hati sering memandu kita utk berbelas ihsan, memanja-manjakakn, menghulur kasih tanpa syarat. Sedangkan landasan yg baik sntiasa ada had dan syarat. Usahalah, Jangan marah jika bukan kerana Allah..

Tuesday, April 21, 2015

lempeng je.

Masak awal pagi, baru nak sarapan nih dengan coffee instant. menu tegar mak, my MIL. rasanya ado kat menu resepi tu. mak buat lagi berketul, saya blend hancus... 😛😄

Tuesday, April 7, 2015

Nampak ada 2 sidebar tak?

Assalamualaikum,
Entah kenapa, dah lama saya nampak.. tapi sangka baik lagi. Yang pelik, kat desktop, nampak 2 column je, 1 sidebar . Side yang ada waktu solat, recent post langsung tak ada.
Saya printscreen ni dari smarttab. Ada je side waktu solat tu, 3 column template lagi.
Pelik sesungguh. 😩

Monday, March 30, 2015

tambah nota ilmu


Alhamdulillah.
Ya, baru faham sedikit cara dunia traders.
Patutlah pengalaman berniaga tshirt muslimah dahulu tak berapa nak untung.. (tujuan saya nak menjalankan syarikat. Gaji langsung tak ambil ).
Hubby yg jual repacking kerepek pun dapat untung hari-hari. tinggal dlm opis- nak balik kerja, ambil ringgit2. Satu, sbb org kenal dia. Saya lebih kpd ambik untung agen pasaran online.


Kalu modal kecil --> cari stokis.
macam kita cari cosway, bukan cari pembuat cosway. smile emoticon Dah boleh blaja dr sistem syarikat antarabangsa.
Marketing sekarang mmg 'melebar sayapnya' secara online. Orang boleh cari supplier/pengilang secara online.
Pembekal/pengilang mgkin tak layan pembelian try and error dan bajet kecil.
Sebab tu tak hairan pembelian awal dari pengilang rm600 ke ribu-ribu. tapi kalu tak pandai cari pasaran...modal hangus.
((Namun ada jg pengusaha kecil, yg boleh bagi untung lebih kat kita sbb sayapnya baru nak melebar :))

sebab STOKIS ---> pun bermula dari agen.
Hidup harus bertahap-tahap kalu ingin berniaga.
Nak kuasai pasaran jg bukan mudah.
Paling penting tahu mcamana sistem stokis/pembkal kita itu berjalan. Jenis yg buat demo ke/ yg suka mencari pasaran tender ke/ yg boleh ajar marketing/ yg tawarkan dropship (tak perlu simpan stok) / yang nak kita ambik stok dulu ke.
Dan macammana mereka membantu/support kita. Saya pernah terkena pembekal buat online sales jauh lebih murah dari harga bagi kat agen sbb mereka nak habiskan stok gudang. Lama pulak promotion tu..

Ingat -> Untung agen sgt lbih rendah kerana modalnya pun rendah. Sesapa pun boleh jd agen. Kena banyakkan sales. Dah kuasai pasaran baru boleh upgrade.


NAK MULA
Kenal pasaran-->apa kehendak pengguna/orang sekitar yg nak dipasarkan.
baru mula dgn apa yg ada. cari network -->luaskan pasaran ---> upgrade/ ada pengembangan smile emoticon

Jadi agen adalah utk starters. kualiti pembuat yg jaga, harga pembuat yg jaga, network ada kalu produk terkenal.
NAK MULA produk sendiri, kena buat dari O. buat produk, jaga kualiti, jaga harga, maintenance alatan 'besi' utk pengilang, urusan dgn pihak kerajaan, cari network, pemasaran gerila, nak mengabiskan stok gudang, urusan dgn petenders, cari modal, pengembangan...fuh...

Terima kasih atas posting tuan-puan pengusaha online/ABS/ DLL. Moga Allah merahmati dan meluaskan rezeki.

‪copyrightNurindah‬©2015




╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Monday, March 16, 2015

breakfast labu, dessert labu.

Pengat labu yg dah ciput. 😁 Alhamdulillah.  Masih berketul umpama ubi, taklah terlebih lembik. Yum.

Beli sebelah je. Masa breakfast,sebahagian labu diparut, campur tepung gandum, garam, gula, air. Jadilah Cucur Labu.
Guna 1/3 dah cukup.

Pengat Labu :
Rebus labu yg dah dikopek dan dipotong, rebus dgn daun pandan. Nampak hampir lembut (tanda: bhgian atasnya hancur skit),  masukkan santan, gula melaka hancur, garam, gula secukup rasa. Biar sekejap hg sebati. Bila dicucuk dengan sudip terus terbelah, dah masaklah tu.
nurindah©2015.

Friday, March 6, 2015

lama dah.. ;)

Salam sejahtera,

Membelek-belek posting lama, membuat saya terasa nak post gambar masakan. Nanti kena ingat balik resipinya. Hubby pun ada tanya, dah lama tak ambik gambar masakan?
Post masakan yang paling lama, rasanya yg inilah,bulan jan 14 masa anniversary. Kemudian, start bulan 6, prestasi internet dah down, hubby tutup akaun internet.

Nilah baru pasang balik, baru 2 bulan masuk balik internet.
Cari mood.
:))

MASAKAN LAMA



Kuah kacang campur ayam. Buat masa raya tahun lalu.. hehe. Lama sangat simpan gambar ni.
Hubby kena kerja pada hari raya idulfitri.

Alhamdulillah, sempat juga saya bekalkan hubby kuah kacang, nasi impit beserta kuah lodeh utk dimakan bersama teman-teman ofis.  Bekas besar saya taruk. Habis, dorang makan...
Kuah lodeh saya buat pagi-pagi raya. Saya lebihkan kuah utk makan malam.. sebab saya guna santan kotak, dan panaskan sekejap-sekejap. Elok jer sampai waktu makan malam. Ni hepi sebab beli periuk  apiware, ;)




Sate digril saja.. macam kat sini. http://mysweetlife-nurindah.blogspot.com/2013/04/


Raya haji 2014 :





Di atas ni, TEKA? :) Nasi mandhy, dibuat masa Raya haji.  Sama... Hubby terpaksa kerja juga hari tu. Sama juga, saya bekalkan utk hubby dan kawan-kawan yg masih bekerja. Nasi mandhy, ayamnya, sambal, Kat bawah tu tinggal secoet dah. Utk saya :) Puas masak.




Di bawah ni, ntah masa bila, hehe... tapi sangat mudah dan lazat.




Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Thursday, March 5, 2015

sawda'

Salam sayang, teman-teman,
Kelmarin kecoh skejap takut kna catu air di hulu selangor, rupanya kawasan lain, Alhamdulillah.

Konon nak lebih sihat, bubuh habbatussawda dan madu dalam 3 in 1, haha.. (kena pantang skit 3in1 ni ada kolesterol trsembunyi). Sebotol kecik ni rm10, beli masa halalfest, puas cari merata booth. :)

Kata makcik tu bubuh 5 biji jer.Ni coffee suam. Kalau letak dalam minuman panas, biasanya dia kembang, jatuh ke dasar cawan, digigit rasa mcm kopi je. makan gitu jer rasa pahit sikit.

Idea dtg bila singgah minum coffee sawda munifhijaz, perut yg sakit terus lega skit masa tu. beli nasi mandhy kamben aritu kat kedainya di greenwood, sedap.. :D Thanks hubby cayang sbb sudi singgah situ. :D





Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Tuesday, March 3, 2015

Adakala terpaksa mencalar hati sendiri. :-)

Salam tengahari, dah makan?

(catatan ini bukan emo tau :-D)

Tak semua orang boleh menerima cara kita. 😢 Saya sentiasa bersabar, dan menerangkan logiknya seblm menerapkan kpd orang2 di bawah tggjwb saya. Cuma yg tak kena, apabila kita dimarah kembali. Sabar lagi. Agaknya dia ada masalah peribadi, atau bulan mengambang.  Manusia mana yang TAK  BERASA susah utk mengikut satu perkara yg baik? Setiap orang pasti ada halangannya.
Ada orang yg saya kenal yang mudah naik darah macamtu. *geleng kepala*

Adakala trpaksa brtegas walaupun sangat kasihan. seperti mnggerakkan hubby yg kletihan trtido skejap, utk solat. Terutama bila dia demam...rasa hati tercalar-balar bila terpaksa mngejutkan dia, dah tggjwb saya sbg pasangan... itu jualah yg saya mahukan jk saya dlm keadaan yg sama. Alhamdulilah, hubby sgt ringan dlm ibadahnya. sgt mudah.

Kita hanya boleh mengawal intonasi suara, akhlak, dan hati serndiri. Kita tak mampu mengawal perlakuan orang lain. Allah yg bagi kita tgungjawab. Bukan kita yg pilih..😥

Saya hanya boleh buktikan kesungguhan utk menyayangi, mengambil berat. Tapi bukanlah utk dipijak kepala.
Kalu anak-anak, kita kna cantas cepat kalau mereka tak hormat oranglain. Jangan kata  " Alah, masih budak....
Nanti bila umur teenagers , kita masih kata " biasalah, budak tgh membesar ".
Bila dah umo suku abad pun, still kata " fikiran budak-budak lagi, tak matang."
😑

Harus cepat ajar anak-anak bab akhlak. Agree?

notaNurindah © 2015

Monday, March 2, 2015

Mengharap prestasi hati dan iman

Dengarlah katahati yg jujur, bukan yg dipengaruhi nafsu.
Bersifat mengasihanilah kpd orang yg pernah mnyakiti kita yg dlm kesusahan. tetapi berhati-hatilah. tak semua org sedar dia membuat kesalahan. dan tak semua akan insaf dari kesalahannya..

Sifat orang zaman kini, merasa diri terlebih betul, tetapi jarang mahu menerima nasihat. bukan saja orang muda, bahkan yang old school juga. Mungkin kerana zaman kesibukan ini, kita JAUH dari Allah, jarang yg menyerah diri mahu ditegur ayat2 Allah dan ulamak.

# Saya tak lupa bagaimana sntiasa berasa diri tersindir dan sakit di dada setiap kali mndengar kuliah. Hanya Allah tahu dosa kita apa dan apa yg terlintas di hati kita. Tapi kita trpaksa pasrah kerna hndak membaiki prestasi hati dan iman. Amin.

Hidup ini disediakan Allah bukan utk kita mentaati manusia dan menurut permintaannya semata.
Kalau suami/ibu bapa mentaati Allah, ikutlah yg baik. Kalu dia melanggar hukum Allah, kita JADILAH YG LEBIH BAIK. jgn merendahkan mereka. Tugas kita hanya menjaga orang2 di bwh perlindungan kita.

Hidup ini disediakan jalan yg penuh hasutan, kepayahan dalam beribadah.
Kalu bergaduh suami isteri, isteri jaga iman. suami jaga akhlaknya trhadap keluarga. Kata nak ikut sunnah nabi? Ibu dan bapa mesti menunjukkan tauladan yg baik, agar tak mngecewakan anak. Soal jodoh, itu urusan Allah . Urusan kita - BERUSAHA.

Jika hati sendiri keras, jgn salahkn oranglain yg berkeras dgn kita. kita pandanglah orang itu baik- baik, adakah dia mengharap kebaikan utk kita, atau sebaliknya. Dengarlah katahati yg jujur, bukan yg dipengaruhi nafsu.

Nota hati Nurindah © 2015

Gelas dan ibarat hati




Bismillah, salam kasih teman-teman. 3 hari lalu saya dan suami asyik sibuk dengan hal di luar. Kena cari wifi jerla kalau di luar.

Ada masa saya menonton rancangan pagi.
Ustaz Asrul nizam di slot tanyalah ustaz pernah cakap hendak mendidik anak seperti menuang air ke dalam glass. Kalau sikit, tak cukup menghilangkan dahaga. Kalu banyak, akan melimpah-limpah. MACAM TULAH IBARAT KASIH SAYANG. Kalu nak anak terpimpin dan pandai memimpin dirinya cukupkan mengikut besar gelas tu, Insha Allah.

Kalu taknak anak susah, bukan dgn memberi dia kemewahan, tp bagi dia berdikari, jangan membazir nikmat yg Allah beri. Baju raya pun jgn terlebih sampai 3-4 psg.
Jangan ajar anak perkara yg melemahkan otaknya, fizikalnya, dan jgn beri makanan yg melemahkan dia. Hati dan otak kanak-kanak kan masih bersih?

Note kecil psikologi anak-anak :
Anak lelaki role modelnya mestilah papanya. kalau ada anak lelaki, the father has to be more responsible.
Bantu anak kecil kawal perasaannya dan kawal keinginannya, bukan marah dia.
Your child is not your bestfren. kna ada gap antara ibubapa dan anak. Ibubapa mesti sayang anak, share interest, good listener, tapi must be higher than their kids. anak juga sayang, tak lose respect dan patuh. 'kira tak naik kepala smile emoticon'
Suka cara puan ini buat playgroup.

http://saatakukaupilih.blogspot.com/2014/12/another-12-useful-tips-from-child.html



Copyright © 2013


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Thursday, February 26, 2015

sejuk jer hati mendengarnya.. syeikh Misyari - Rahman




This song in Arabic + Russian version.
source lyric: http://dearbella-bella.blogspot.com/2013/01/rahman-ya-rahman-by-shaikh-mishary-al.html (THANKS :)

Lyric :
Rahman, O Rahman
Aid me, O merciful
Fill my heart (with love) of Quran

Open my chest ti the Quran
and pour the Quran down in my life

For Allah
my desire for Allah is passionate
So I can learn the book of Quran
to start with Bismillah
for it closure (Quran) and his approval

O nur (The Light), O nur (The Light)
O Quran, (you) descended to the graduate
Unto Muhammad SAW, by jibreel
guided by the lord of the throne
For man, and all that exist

Takbir..., Takbir
Allah is the greatest
For the one, While young, Who has learned the Quran
the eyes illuminate with serenity and content
bearing the light of the dawn, shining
and the universe enriched with the recitation

Allah Allah
O, Allah, gather us together
by your book, and make it a benefit for us
make it our fortress
our tranquility, and our eternal guide
Copyright © 2015


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Wednesday, February 25, 2015

dari ulat jadi kepompong....

Salam ingatan teman2,

Saya jarang melihat kepompong. Tadi sedang membelek pokok limau purut, ternampak si 'dia' ni. Saya fikir ulat, terus saya potong daunnya nak buang. Terpandang sayapnya. Alahai....kesiannya... kalu dah jadi rama-rama, takkanlah makan daun lagi kan?

Terngiang di telinga nursery rhymes  Melayu yang saya dan anak tadika nyanyikan dulu;

rama-rama terbang melata,
sunguh cantik aneka warna,
hisap madu di taman bunga,
tapi sayang tak hidup lama.

begitulah hidup manusia,
tanpa iman dan juga taqwa,
hidup mnjadi sia- sia,
di akhirat sangat kecewa...

Saya letakkan atas para kayu ni, entahlah.

Harap hayatnya panjang.

p/s: kita nyanyi lagu gajah berkaki empat pulaklah.. :-)
http://www.azzahrah.net/lagu--lirik-kanak-kanak.html

Sunday, January 25, 2015

minit

dalam seminit, kita boleh meraih hati, dlm semint kita mnjauh hati.
mg Allah mndekatkn kita kpd prkara2 yg baik.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────