Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.
Showing posts with label sayur bendi. Show all posts
Showing posts with label sayur bendi. Show all posts

Wednesday, June 2, 2010

Lala bercili, bendi goreng


Salam sejahtera, selamat pagi. Sudah masuk tengahari. Baru sempat menyempatkan diri untuk mysweetlife. Sejak tadi berkampung di email, dan web tshirtmuslimah kami. Alah, bendi goreng. Tumis bawang merah,bawang putih yang dihiris, ikan bilis, masukkan sikit air. Kemudian masukkan bendi. masak sampai separuh empuk. Jangan risau jika berlendir sikit, tak terasa pun bila makan. :)Bahkan bendi amat membantu jika ada sengal2 tulang, kurang bendalir dalam badan. :)


Lala yang menjadi pujaan hati..hihi. Kempunan aritu tengok lala kak liza, embunrosaliza. Dibeli Ahad lalu, simpan lam freezer. Fuh, nasib baik elok jer. Tetapi isinya agak kecil. kadang2 dapat besar jugak. Musim lala kecik. Tetapi beli yg betul2 fresh. ada seketul dua jer yg kosong. Buat tumis malam tadi, halia takde. Tetapi ok jer. My Hubby dan saya dok merantah sampai habis setengah kilo lebih jugakla. hikhikhik...Oh, ya, kat sini lala RM 5 sekilo, kalau musim lala besar, naik harga skit. :)

LALA BERCILI

1. Lala setengah kg-bersihkan,buang kulit yang pecah2.
2. Cili boh atau cili kering yang dikisar 2 sudu (pedas sederhana. Tak cukup pedas, boleh tambah cili api)
3. Sepotong serai
4. Bahan tumbuk: Bawang besar 1/2 biji+ Bawang putih 2 ulas+ sepotong halia.
5. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk hingga naik bau. Masuk cili kisar. Biar cili masak.
6. Kemudian, masukkan lala, 1/2 sudu kecil garam dan perasa,sedikit air,serai dikacau rata. Tutup kuali dengan penutup periuk.Perlahankan api.
7. Sekali-skali kacau.Nampak kulit terbuka,dan kemerahan, dan isi mudah tertanggal dari kulit,kira masak dah tu. Tak lama... :)

Sunday, March 14, 2010

laporan masakan dan kisah kami

Salam sejahtera,

Insya Allah, awal bulan 4, Hubby dah nak start kerja. Esok, masuk minggu ke 7. Sekarang, kami kena kerap2 gi fiosio kat ospital damansara tuh. Hubby saya dah makin rajin exercise, sbb kakinya tak cukup kuat. Bila rajin exercise, otot kaki makin kuat. Tapi, exercise tu, kena warm up dulu, strengthen kaki rapat2 ke lantai...pastu hanging lagi,....baru bole guna thread mill. Tiap kali lepas fisio, saya slalu puji My Hubby yg jalannya dah elok. hati saya pun seronok. kalu tak, Hubby merungut, kakinya macam bengkak dn susah nak bengkok.


sumber. Best sungguh main benda ni. kalaula saya yg buat, mau turun berat 5 kg nih. hahaha.

kalu bab drive, tak yah cakap.Sejak DOC bagi lesen drive, dah laju benenor My Hubby bawa .....tapi, still berhemah. ikut undang2. saya ni, penakut...100km/hr kat highway pun saya rasa macam keta nak terbang...hahaha. al maklum, keta kancil. hati saya ni cepat kecut, lebih2 kalu Hubby main2...sajer nak takutkan saya. haish, ni buat takut nak pegang stereng nih. tapi, masa main2 bawa aritu, saya dah pandai buat U-TURN . Tapi, terkial2 lagi nak tukar gear.

Tiap kali jalan bersama sekarang, saya nak pegang tangan pun dia tak bagi. katanya nak usaha sendiri. hati saya bangga melihat usahanya. Haish...2 minggu lagi nak kerja. risau saya...Cukuplah bagi saya kalau Hubby dah bole berlari, dan berjalan elok. Insya Allah. Moga usaha kami diberkati. :)



Ini jer yg saya sempat amik foto menu kami. Ini menu yg lepas. ulangan juga. sajer postkan sbb dah naik debu dinding blog ni. hihi. nak polish, lap2 skit.


Tofu bersos tiram yang kami gemari :). kali ni, saya tak masuk sos lada hitam. rasanya manis2 skit. Resipi di sini.


Udang goreng oat guna resipi simple macam seblom ni, tapi skit upgrade. Inspirasi dr udang nestum kak maz . thanks a lot kak...

1 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
4 biji cili padi.
Semua dihiris.

Udang - dikopek kulitnya, buang kepalanya
2 sdb majerin utk menumis
sedikit serbuk kunyit
secubit garam
1/2 sdt gula.
2sdb Oat

CARA:
1. Cairkan majerin sebagai minyak penumis.
2. Tumis bawang putih dan bawang besar hg sikit garing.
3. Masukkan udang, oat, gula, garam, serbuk kunyit, cili padi.
4. Kacau sebati hingga udang masak.
5. Angkat dan hidangkan.


Bendi rebus ni, MIL yang ajar saya makan. mula2 tak reti, tapi bila masak asam rebus..sedap plak. kali ni, saya rebus kosong jer. ikan bilis takde. make sure, guna bendi yang muda. Lembut dimakan. yg saya terbeli nih, liat nak makan. hahaha.


ikan senangin ni besar jgk, tapi main goreng jer. malas nak buat asam pedas ker, masak lemak. haish...


Kategori Post

Aktivitiku (4) Anniversary (3) Besut (1) Birthday (2) Bisnesku (3) Brownies (5) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) Cekodok (3) Cendawan (12) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) Ikan Keli (5) Ikan masin (8) Jagung (2) Jalan-jalan (12) Kek Mentega (3) Kek coklat (4) Keluarga (8) Kenduri (2) Kuih Bakar (3) Lala (4) Lempeng (2) MIL (14) Makan-makan (6) Menjahit (1) Mutiara Hati (9) Nasi Goreng (18) New Year (1) Novelku (5) Oat (2) Pasta (6) Pie (1) Pizza (2) Puding (17) Puff pastry kawan (2) Ramadhan 09 (16) Raya 2011 (5) Rumahku (2) Sakit (2) Sandwich (3) Sosej (3) Syawal (1) Teh (1) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) Tomyam (3) acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) bihun (12) biskut (15) bounty bars (1) buah kabung (1) budu (2) burger (2) capsicum (1) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) dadih (3) daging (12) dessert (20) fishball (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) kelas masak (1) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) kurma (1) labu (3) laksa (1) madu (2) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) menu (84) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) nasi lemak (2) nota hati (4) nota rumahtangga (5) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) petai (2) picnic (1) pisang (16) pisang abu (1) popiah (5) price list (1) pulut (4) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) sajer (2) salad (2) sambal (21) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) telur (21) teman2 (3) tempe (4) tomato (1) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers