Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, August 5, 2013

27




Robbana taqabbal minna. Innaka antas samii'ul  'alim.
Ya Allah, terimalah daripada kami (amal kami). Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. al Baqarah : 127


Bismillah.
Dah 27 Ramadhan kan? Cepatnya.... :)

Sekarang, kemeriahan Syawal mula terasa. Yalah, sekali sekala saja saya mengunnjungi pasaraya  bulan ini. Jadi, tak bergendang di telingan lagu-lagu raya. Tesco yang terdekat pun, tak berdendang lagu raya pun. Kat ikea,  pun takde lagu.
Teringat zaman asrama dahulu. Kalu petang-petang nak buka puasa, nasyid berbentuk kerohanian atau zikir hasbi rabbi jallallah..... akan dipasang. Sambil study, atau riadah, mulut mengikut. Tetapi zaman ini agaknya dah bertambah, dgn qasidah agaknya. :D

Kelmarin, pecah rekod saya dan Hubby pasang tv. hehehe. Kami ambil adik Siti  dari  Damai, datang berbuka puasa kat sini.  Alhamdulillah, senang hati saya nak masak itu dan ini. Lepas berbuka, senang hati untuk membekalkan makanan yg ada kepadanya. Yg paling senang hati, Hubby mahu mengambil dan meraikan adik saya datang ke rumah.
Syukur.

Dekat-dekat Raya ini, hati saya tidak lagi risau-risau. Yg mana mudah, kami laksanakan. Yg mana tak sempat, skip jerla lepas balik dari Banting. Memang agak sibuk sebab  tahun ini 2 minggu raya berturut-turut terlibat dengan kenduri my bro in law Thaqif.  Tetapi, Insya Allah tak menjadi halangan untk kami menjemput teman atau saudara datang ke rumah.
Ameen.

Meskipun orang berqiyam, atau i'tikaf di masjid, kami hanya sempat di rumah. Kepenatan. Pergi tengok orang pasang pintu kat Botanic, memasang rak dsbg.
Ah, tahun ini kami masih lagi dalam sesi dan rencana hendak melengkapkan rumah sendiri.  Tak macam oranglain... :)


Insya Allah, kita bertemu lagi. Mungkin dah ada teman-teman yang mula bercuti.
Saya dahulukan pada 27 Ramadhan ini,  dengan ribuan ampun dan maaf jika saya ada  salah tulis, terkasar bahasa atau mengguris rasa selama berblog ni.  Sebarang keburukan itu, datang dari kelemahan saya sendiri.    Mohon maaf sekali lagi.  Buat customer, mohon maaf juga kerana banyak menolak order baju....




brotherhoodarts


“Taqabbalallahu minna wa minkum” 

(Semoga Allah menerima (amalan) dari kami dan darimu sekalian). : disebarkan dari Darul murtadza

Mohon sebut Ameen ya? :)



 Copyright © 2013


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Friday, August 2, 2013

Urus masa, ABC, dan keperluan


Moga teman-teman semua dirahmati Allah.
Dah 24 Ramadhan.
Malam ini dah malam ke 25.
Hendak mengisi malam atau tidak, terletak kepada pengurusan masa masing-masing.

Mengurus masa, itu penting.
Kalau kami, banyak betul perkara luar harus diselang seli.  (Kami sedang sibuk membeli barang rumah last minute, tengah ada duit lebih kan?  ;). Jadi adakala solat terawikh di surau, masjid, adakala di rumah.
Tetapi Qiyam, itukan tengah malam. Bergantung kepada 'tidur' kita. Kita cubalah buat walau  2 rakaat semasa bangun sahur.


CUTI

Jujur, Adakah sewaktu  ramadhan ini tiba-tiba kita didatangkan  'cuti', kita menjerit dalam hati :  Horey!! Ada masa lebih nak buat biskut raya, kemas rumah, etc!

Bersedihlah!

Kita dah tertinggal nak dapat lailatulqadar.
Kita dah takde alasan nak bertahajjud dgn suami kerana mencari lailatulqadar.
Kita dah kurang pahala orang berpuasa. Orang berpuasa ni, doanya mudah dimakbulkan. Lebih2 di bulan Ramadhan.
Macam syeikh cakap, jangan senang-senang orang musafir nak batalkan puasa kalau perjalanannya sangat selesa (tak letih dan  tak dahaga). Rugi kena qada, puasa di bulan lain takkan sama dgn puasa di bulan Ramadhan. 70x ganda versus 1 !
Kalau ABC (Allah bagi cuti),  manfaatkan waktu menstrual dgn cerdik!
Kita boleh membaca buku tafsir,
Kita boleh berzikir.
Kita boleh berdoa banyak2 di waktu siang dan malam.
Dalam selang-selang kita membuat persiapan hari raya.


PERLU

Saya membaca satu nota seorang bapa hari ini.
Dia seorang penulis. Isterinya berniaga di pasar ramadhan. Mereka mengumpul duit  untuk anak yang sakit.

Ah, saya fikir, orang berniaga kerana ingin pendapatan lebih. Rupanya ada juga sesetengahnya memang benar-benar perlukan duit....
Sangat perlu.
Saya hanya fikirkan persiapan raya saya saja... Insaf.
:((  







 Copyright © 2013


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Musim raya, tertinggal



Allah,
Rasa tak bermaya.
Hubby baru saja siap memasang rak kasut. Juga sakit kepala.

Kadang-kadang kami  'sebau' dalam bab sakit kepala.

Ntah siapa menjaga siapa.  Hubby masih larat ke surau, tetapi saya memilih  solat di rumah sahaja.

Dah lama saya tidak menyuap Hubby makan. Dulu-dulu masa mula kahwin, kerapkali saya menyuap Hubby jika nampak dia keletihan dan nak tidur. Saya tak mahu perutnya kosong.
Hari ini rasa belas melihat dia. Saya menyuap dia, sambil menyuap diri saya juga. Seronok begitu.
Terasa alpanya saya kebelakangan  ini untuk memanjakan buah hati.

Sibuknya kita menghadapi musim raya beberapa hari lagi. Saya rasa ketinggalan sangat.
Sana-sini orang bersiap-siap,
Sana-sini  teman2 membuat kuih raya.
Aduh! Berhempap masalah sejak kebelakangan ini.

Rumah sewa di Botanic tiba-tiba perlukan pintu baru sebab saya dan Hubby terpaksa memecahkannya kerana kuncinya rosak.
Saluran air di belakang dapur yang melimpah. Dah makin surut airnya.
Biskut raya yang dipos dgn kasih sayang utk family di Besut, bila sampai dah takde rupa biskut. Hancur berderai.
Saya berasa perlu membuat majlis housewarming/doa selamat. Tetapi mampukah saya buat?
Bilik yang belum berkemas sepenuhnya. Yg baru beli, rak buku ikea.
Stok kerepek perlu dijual semuanya.
Dan banyak perkara berderet yang perlu kami settle.
Saya terima dgn redha. Hubby juga.
Saya harus positifkan hati jika ada rungutan dan komen di sana sini.

Realiti, bukan hanya orang yg ada anak yang sibuk. Orang seperti saya, tidak sibukkah?




ANAK-ANAK BERAYA

Mengenang seorang anak kecil yang cuba bersembahyang di sebelah saya semasa di surau the Curve, membuat saya berhati-hati membaca dan melakukan rukun solat. Dia sangat rapat, seolah-olah mahu mendampingi saya.  Saya terbayang-bayang.... saya dengan anak saya nanti, beginikah?

:)

Bila teringat anak-anak seumur 7-10  tahun yang dah kurang rasa hormatnya kepada orang lebih tua, membuat saya jadi buntu. Bagaimana seharusnya saya melayan mereka.  Pada seminggu lepas raya tahun lalu , mereka berteriak di pagar rumah kami, untuk beraya (mengutip duit raya).
Tak apalah, saya sudah biasa.  Masa kat apartment dulu, anak-anak siap minta duit raya depan pintu rumah.  Kemudian round 2-3, suruh kawan dorang pula yang mintakkan.
Adeh. Saya gelak je.

Tahun lepas, kami baru pindah ke rumah baru sehari sebelum hari raya dan masih berkemas-kemas.  Tak prepare apa pun.

"Makcik baru pindah ke sini , tak prepare apa pun. Maaf ya. "
Tetapi, ada group lain datang round seterusnya, berteriak lagi, seolah-olah nak lepas geram di depan pintu pagar. Yg besar je berani, yang kecik mengikut...  Maka saya suruh Hubby berikan beberapa keping duit raya.
Bila kami melalui mereka di tengah jalan, ada sesetengah mereka yg dah besar sedikit, berani mengejek-ejek kami. Astaghfirullah. Inikah anak-anak di tempat baru kami ni?
Saya lapangkan hati.

Semasa membersihkan surau, saya cuba perhatikan anak-anak di sini. Cuba mengenali watak mereka. Ibubapa sedang sibuk membuat kerja, mereka berguling-guling di ruang solat. Main gomol-gomol dan berlari-lari. Bukan baby tu.... dah umur sekolah.  Makan merata-rata di ruang solat, dan ada air tumpah di atas karpet  juga.  Adeh!  Siapalah yg nak melarang.  Akhirnya dgn niat Lillah, saya tepuk-tepuk bahu mereka, dan minta jangan bising di ruang solat. Saya berkompromi sebaik mungkin.  Nasib baiklah mereka nak dengar.
Ah, anak-anak, jika dilayan kasar, mereka juga akan berkasar dgn kita. Moga suasana anak-anak ini,  sentiasa menceriakan kejiranan ini. Ameen.





 Copyright © 2013


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

Kategori Post

Aktivitiku (4) Anniversary (3) Besut (1) Birthday (2) Bisnesku (3) Brownies (5) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) Cekodok (3) Cendawan (12) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) Ikan Keli (5) Ikan masin (8) Jagung (2) Jalan-jalan (12) Kek Mentega (3) Kek coklat (4) Keluarga (8) Kenduri (2) Kuih Bakar (3) Lala (4) Lempeng (2) MIL (14) Makan-makan (6) Menjahit (1) Mutiara Hati (9) Nasi Goreng (18) New Year (1) Novelku (5) Oat (2) Pasta (6) Pie (1) Pizza (2) Puding (17) Puff pastry kawan (2) Ramadhan 09 (16) Raya 2011 (5) Rumahku (2) Sakit (2) Sandwich (3) Sosej (3) Syawal (1) Teh (1) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) Tomyam (3) acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) bihun (12) biskut (15) bounty bars (1) buah kabung (1) budu (2) burger (2) capsicum (1) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) dadih (3) daging (12) dessert (20) fishball (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) kelas masak (1) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) kurma (1) labu (3) laksa (1) madu (2) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) menu (84) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) nasi lemak (2) nota hati (4) nota rumahtangga (5) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) petai (2) picnic (1) pisang (16) pisang abu (1) popiah (5) price list (1) pulut (4) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) sajer (2) salad (2) sambal (21) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) telur (21) teman2 (3) tempe (4) tomato (1) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers