Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, January 17, 2013

La tahzan.


Merawat Hati  dengan qasidah.
Mengenangkan rabiulawwal yang bakal menjelang, saya dan suami menyempatkan diri menghadirkan diri ke majlis qasidah malam cinta Rasul oleh Habib Syech assegaf.  Dah lama rasanya tidak menghadiri majlis sprt itu, berselawat, berselawat...
Cuma kali ini bentuknya lain, kerana ada bait syair yang memuiji Allah dan nabi kita. Qasidah ini, macam nasyid juga... kita kan selalu menyanyikan nasyid kerana tujuannya baik, kerohanian dan menginsafkan. Qasidah juga peranannya begitu, cuma dialunkan dalam bahasa Arab. Terasa lebih dekat dengan bahasa al Quran, bahasa nabi kita dan bahasa ahli syurga...


La Tahzan.

Saya telah kehilangan ayahanda beberapa hari yg lalu. Beliau telah kembali ke hadrat Allah, di rumah kakak tiri saya.  Setibanya di kota bharu, kami pergi mencari kereta untuk disewa, lalu pergi mencari  kampung kakak tiri saya, kampung lama abah.  Saya hanya sempat melihat pengebumian...

Itu tidak mengapa, saya sudah bersedia. Siapalah yang tidak mahu melihat bapa di saat terakhir?  Hati saya kelu, tatkala mendengar cerita adik-adik  yang tinggal berdekatan yang sempat melihat abah semasa dikafankan.
Tiada siapa mengerti jeritan hati saya. Saya keletihan berlari ke kampung... sehingga tidak mampu menangis.  Meskipun suami saya mahu mengejar masa kerana mahukan saya melihat abah.... tetapi saya menahan dia.
 " Kita solat dahulu sebelum ke sana ". Saya mahu hati ini tenang.

Selama ini memang abah berharap tinggal di situ.... di kampung lamanya, barangkali sehingga akhir hayatnya.   Saya, mama dan adik-adik  sentiasa mendoakan abah  bahagia walau di mana dia berada...
Saya bahagia jika kakak dan abang tiri saya menjaga dia baik-baik. Selama ini pun, arwah abah memang banyak bergantung dgn kakak abang tiri saya dalam banyak hal. Hendak berulang-alik dari Besut  ke kota bharu memang jauh.


Allah...
Dan sekarang, arwah abah dah kembali ke sisi-Nya, dgn doa dan permohonan keampunan, salam kasih dari anak-anaknya..  Sekarang, saya hanya fikirkan ttg nasib mama dan adik-adik perempuan saya.. Ia terpikul di bahu saya secara automatik untuk mengambil berat keadaan mereka.  Sepanjang masa di kampung pun, saya dan suamilah yang membawa adik-adik perempuan ke sana dan sini, kerana suami masih bercuti 4 hari masa itu.  Jiwa adik-adik perempuan, memang sensitif dan berasa ditinggalkan, masing-masing keletihan emosi...  Lainlah saya, dah ada suami, ada tempat mengadu perasaan.
Kasihan melihat 4 orang adik perempuan yang duduk rapat-rapat, bercerita nasib diri.  Melihat keluarga saya yang tertinggal, saya harus mengawal hati saya.


Baru pagi tadi, saya melihat tv9 tanyalah ustaz tentang La tahzan, Innallaha ma'a Ana ( Jangan bersedih, Allah bersama kita ).
Tidak kiralah apa kesedihan kita, jangan mendengar kata-kata yang mencetuskan emosi. Kita ini lemah, dan cuma insan biasa yang punya had kemampuan. Bertawakkallah kepada Nya.

Sekarang saya di rumah saya, terasa cepatnya masa 4 hari itu berlalu. Hanya yang teringat... , pokok puding di pusara abah. Saya harus banyak bersedekah pahala utk abah, meskipun semasa abah sakit di hospital lagi... setiap kali teringatkan abah,  sedekah masjid, anak yatim dan hatta solat sunat pun, saya hadiahkan pahalanya utk abah. Saya mahu sakit abah terasa kurang, bebannya diringankan.

Saya tahu, di saat terakhir kita, kita hanya berharap keampunan, keampunan, kredhaan dan kasih sayangNya sahaja. Dan Allah memelihara aib kita. Saya mahu mnjadi lorong buat abah ke syurga. Bahkan tidak mahu menjadi penyekatnya. Saya tahu, anak-anak perempuan boleh menjadi lorong ibubapanya ke syurga, ataupun menariknya ke tempat sebaliknya. Saya mahu adik-adik perempuan saya hidup baik-baik, kerana roh Abah memerhatikan kita. 

 

 Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

4 comments:

  1. Takziah indah
    Smg rohnya disamping roh org2 yg beriman
    Bersabarlah dik.
    Smg adik kuat utk mak &adik2

    ReplyDelete
  2. salam Iza,

    moga tabah jua.. terasa air mata menitik buat awak.. moga Allah ringankan beban Iza sekeluarga dan buka jalan kemudahan..

    al fatihah~

    ReplyDelete
  3. Taaziah pada indah dan keluarga.

    Aruah talah dipanggil dahulu,kita akan menyusul kemudia,itu telah pasti.Bagi yang tinggal janganlah henti menndoakan agar Aruah berbahagia dialam sana.

    Makbonda pernah dengar kenyataan Dr Muhaya,sebenarnya kita lebih mudah berbakti pada kedua ibubapa bla mereka telah meninggal dunia,sebab kita boleh setiap masa mendoakan dia,jika mereka masih bersama kita tidak boleh elak dari membuat salah kepada mereka.

    wallahuaalam.

    ReplyDelete
  4. Salam kak Lyyn, shidah, dan makbonda,

    Terima kasih, terima kasih atas ucapan takziah. Alhamdulillah, baru hari ini berasa tidak berat melihat post ini. Moga kita semua dilimpahkan rahmat dan diberi keampunan sentiasa.

    ReplyDelete

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (8) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers