Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Tuesday, June 11, 2013

diet, planner, pengantin, bebola ayam homemade


Pelbagai perkara yang saya sedar baru-baru ini.

1) Pemakanan sunnah.
- Menumis menggunakan minyak zaitun.
- Mencampur madu, kurma, kismis, atau buah tin dalam smoothies/ jus, dan pelbagai masakan.

Sejak masuk umur 30 an ini, badan sering 'terasa' sesuatu setiap kali berlaku perubahan musim, dsbg. Dulu, semasa berumur 20-an taklah ketara sangat. Nampak sangat kita ni dah makin lanjut usia kan? :D
Sejak akhir-akhir ini pun, saya lebih terasa lesu dgn warna gelap. Ingin mencari pakaian cerah dan hiasan bling, hehe... bukan untuk suami semata, tetapi untuk diri sendiri. Menonton rancangan Safiyya di tv minggu lalu,tentang kisah diet pemakanan sunnah buat saya tertarik. Badan  saya yang rasa tak tentu membuat saya tak berani makan bermacam produk di pasaran. Rasanya saya dah perlu mula mengira bajet untuk membeli bahan makanan begini, Ramadhan pun bakal menjelang. :)


2) Pakaian pengantin mengikut sunnah nabi.

Apabila seorang ahli keluarga hubby bakal melangsungkan perkahwinan tak lama lagi, mencari-cari pakaian jubah untuk perkahwiannnya, saya terfikir, agaknya trend pengantin sekarang ini ialah memakai jubah. Ia mengikut citarasa hati. Saya dahulu tidak pernah berfikir begitu kerana hanya mengikut adat seperti yang dibayangkan oleh Ma dan abah. Bangga apabila memikirkan anak muda sekarang ini mahu mengubah tradisi itu, mencari cara untuk mengikut sunnah nabi dalam perkahwinan... dan bukan semata-mata adat. Yalah, biasanya ibubapa hanya menurut apa yang kita sukai, kan? Tidak mengapalah begitu.
Jubah kan sunnah nabi kita. Keupayaan untuk mengikutnya adalah terpulang kepada kehendak hati. Cuma peninglah juga, tak ramai butik pengantin yang menyewakan set jubah untuk pengantin perempuan. Set dress labuh, banyakla. Agaknya mereka tempah sendiri, kot.


3) Perkembangan mini garden.

Hanya laman depan rumah... Tanah masih kelihatan berbatu kecil. Saya fikir hendak menggabungkan pokok hiasan dengan pokok herba dan ulaman. Simple.
Ada bungaan sedikit. Memang ada sedikit gangguan belalang dan serangga. Tapi tak mengapalah. Sedang berusaha sedaya upaya mencantikkan laman. Saya fikir, porch depan hendak diperbesarkan, bolehla letak meja makan di situ, untuk berehat waktu petang. hehe... Angan-angan.


4) Ramadhan planner.

Perlukah ramadhan planner? Sekarang dah masuk minggu ketiga. Tengoklah dekat link kat side kanan blog ini. Jika ikut betul-betul plan tu, Insya Allah... kita kurangkan stress nak menghadapi ramadhan (yang popular sebagai bulan makanan bagi masyarakat malaysia ;) . Agar kita kurang stress hendak menghadapi hariraya, dan supaya kita tidak terkejar-kejar untuk tidak tidak melepaskan peluang meluangkan waktu bersolat terawikh yang setahun sekali. Apa salahnya? Jika kita ada solat yang hendak diqada pun, lakukan sebanyaknya di bulan itu. Ia kan bulan ibadah...


Snack.
Hehe... bukanlah. Bebola daging ayam.  Nampak kan yang oren tu, itu carrot yang disagat. Berkhasiat kan bila bebola ayam mengandungi sayur fresh. Saya buat apa dgn bebola ayam?  Humm.... yum yum, saya ada goreng begitu saja, ada juga masukkan dalam kuah spagetti prego.. Biar ia berladung lama-lama dalam kuah sos tu... hum, berbaloi!



KLIK NEW TAB ( ini rupa doh mentah.... belum goreng lagi ni , ;-)

Resipi mudah saja.
Daging ayam kisar (jenama Ramly)
Bawang putih dan bawang besar - dicincang kecil.
Serbuk lada hitam  (guna yang kasar sikit)
Serbuk lada sulah (saya guna ajishio lada sulah)
Garam
Carrot disagat.
Breadcrumbs (homemade)
Semua dicampur dan dikepal. Saya campur sedikit-sedikit breadcrumbs tu, sehingga doh bebola tak melekat di tangan (senang untuk dikepal dan dibentuk bebola).

Breadcrumbs homemade.
hehe..... kulit roti/ roti  yang dibiarkan terbuka dalam peti ais. Biasanya mengambil masa 2 hari utk keras. Dah keras semua bahagian, kisar saja sampai hancur. Insya Allah, boleh simpan lama dalam peti ais.

Kuantiti? Agak-agak saja, kalu nak rasa bawang banyak, bubuh paling banyak separuh. Lada hitam nak lebih, letak lebih. Carrot jangan pula melebihi daging, karang jadi bebola carrot! ;)




Breadcrumbs homemade saya.  Dah rupa serbuk. :D



Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

2 comments:

adda syuhada said...

meleleh air liur tengok bebola ni..

indahhouse said...

Salam adda,
Alhamdulillah dgn rezeki. Terima kasih atas komennya. ;)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────