Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, February 2, 2011

Kita ramai2 gesa kerajaan bawak anak-anak kita pulang...

First, rusuhan bukan cara terbaik. Sebagai umat Islam, saya sendiri menolak sifat radikal kecuali mempertahankan diri..

Rakyat Mesir ingin keamanan dan pemerintahan baru. Rakyat kita kat sana terperangkap. Seperti diluah mati ibu, ditelan mati bapak. Apapun, perkara akan berlanjutan, mungkin berminggu lagi. Semangat orang Mesir ni jangan memain. Diaorang sebelah palestin jer tuh. Sepatutnya, orang kita dibawa keluar cepat2. Kerajaan kita ni pun, ambil lengah sangat.... grrrrr.......

Namun, tiada apa yang kita dapat lakukan kecuali bertahan dan sediakan senjata dan ilmu segala. Yang perempuan harapnya  mintak perlindungan pelajar lelaki di sana. Saya yakin, pelajar kita menjaga adab semua. pasti menjaga maruah kawan2 perempuan dgn nyawa sendiri. Takut juga orang jahat mengambil kesempatan. Huru hara macam ni, diaorang bermaharaja lela la...

Melihat rusuhan di Mesir, saya teringat gambar rusuhan di Selatan thailand, di mana ramai rakyat terbunuh dgn askar2 Thailand di bulan ramadhan. Ditembak.... tau. huhuhu.
Melihat rusuhan di Mesir pula, para pemberontak dilanyak dgn lori askar. Astaghfirullah. layanan mereka kepada rakyat macam bukan sebuah negara Islam... pemerintahan beraskar. Saya tertarik dgn isu di blog kak chik keluargaku sayang , ada juga catatan dari Tuan Guru nik aziz di sini.

Cuma tak sangka dari bantahan bertukar rusuhan spt ini. Layanan kerajaan Mesir kpd rakyat tak ubah seperti dedaun. Senang saja dia nak nyalakan api. Terbakar baru tau!

Kita ramai2 gesa  kerajaan supaya bawa pelajar kita pulang.... mereka masih kecil. Kasihan mereka. Mereka pemangkin negara kita. Jika kehilangan, negara kita juga yang rugi. Tak patut kalau kerajaaan berkata Kos membawa mereka pulang besar belanjanya. Grrrr.... kita bayar TAX tau! Untuk masa depan anak-anak juga. Anak2 malaysia kita kat sana! Merekalah nanti yang mempertahankan negara kita...

Hosni Mubarakla sekutu Israel, kejam terhadap Palestin. Tetapi kita bukan support rusuhan! Rusuhan bukan cara yang terbaik.... :(( Hanya doa dan usaha menggesa kerajaan kita supaya bertindak. Kami harap Hosni Mobarakk cepat2 la turun. Supaya rusuhan ni berakhir. Supaya Mesir kembali aman.... dan berpuas hati... pelajar kita kat sana pun selamat... saya agak, rusuhan ni susah dipatahkan. Dah seluruh dunia tersebar. Kita hanya pasrah menanti. Saya support Hosni turun cepat2. Anak-anak kita menumpang belajar di negara mereka. Nak bawa balik pun kerajaan banyak karenah.....

Hurm..... janganlah ada hati tercalar tengok video di bawah ini ya... yakinlah Orang Muslim yang melalui jalan menuntut ilmu, dinaungi sayap malaikat dgn izin Allah. Dipelihara oleh Allah. Jika syahid pun, di jalan Allah. Redhalah, tapi dalam masa yang sama... kita pakat2 gesa kerajaan. Pelajar kita kecik2 lagi semua. Kesian mereka... mereka itu kekuatan negara Malaysia.

Link youtube: Support terhadap kejatuhan Hosni Mubarak
Link youtube: Live dari Egypt.


Terbaru:
Berita terkini pelajar dan rakyat Malaysia (Facebook):

Blog krisismesirnasibrakyatkita


Info lain:
Kronologi pergolakan Mesir (bagi yang belum tahu)


Kata Najib nak bawa balik pelajar melalui udara atau laut.

Malaysiakini, report ttg pelajar

Atm nak pindahkan pelajar ke Jeddah.


Tindakan JPMK, Education Malaysia Egypt

Malaysiankini, report transfer ke Jeddah

Malaysiakini, Kelantan hantar bantuan duit utk pelajar beli makanan



No comments:

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────