Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, February 2, 2011

Nasi Goreng planta (dari nasi minyak) dan kisah 5 tahun dulu...

Kisah banjir berkumandang lagi. Biasa bulan 1 dah kemarau. Musim pun dah tak menentu sekarang. Setiap kali banjir, saya teringat kisah dulu2. Masa nak meminang diriku. Saya jadi penunjuk jalan tak bertauliah ke rumah saya.
Jalan dr Selangor ke Besut, bukan kemahiran saya. Tak pernah mengukur jalan dgn kereta. Dalam bas, asyik tido jer. heheh.. Tersangkut ngan banjir dari Kuala terengganu nak ke Besut. Kereta tak boleh lalu, boleh mati enjin. Bas lori lepas lagi.
Masa tu saya dah kena usik, katanya nak meminang puteri Besut ni, sampai meredah lautan banjir. huhuk...
Nak patah balik selangor, banjir pula kat Kuantan. Tersangkut kat tengah2. Jadi, patah balik ke Kuala terengganu. Sedara mara pun takde kat kuala terengganu ni. Masa tu berterima kasih sangat kat adik ipar saya nih. Cool jer dia. Dia dah biasa ke kemaman dan terengganu sbb ada seminar. Akhirnya, tumpang bermalam rumah kawan adik ipar nih.

Dah 5 tahun berlalu, adik ipar tu pun dah 5 tahun kawen juga. Kawen taun yang sama. Moga iman makin bertambah, moga hubungan sentiasa mekar. Isteri dia pun orang besut juga. Sesama orang besut, mesti dapat menerima sikap masing2. Lgpun sama2 menantu, dah ambil anak orang, kan, dik... kena pandai bawa diri... Syukurlah sbb suami sangat sayangkan kita. Segala benda dia sanggup korbankan hatta nyawa sendiri utk berhempas pulas bekerja utk menyenangkan isteri dan anak... Mak mesti faham perasaan menantu, sbb dia pun isteri dan ibu... cuma dia jarang tunjukkan.

Er..... dah merapu saya ni.

Pagi ni sarapan kami nasi minyak goreng... :D Nasi tu menggunakan nasi minyak. Daging kurma tu, kurang rasa, maafla empunya katering... thumb down... jadi saya basuh.. masuk dalam nasi goreng.

Nasi minyak di bawah, bukan nasi kenduri.... ada majlis makan kat ofis my hubby. Sampaikan dah pesan, tak payah masak nasi.... dia nak bungkus utk saya. Er.. malu tau. Patutnya saya yg masak nasi minyak ni. hahaha...
Sampai 2 bungkus nasi penuh dgn lauk pauk semua dia bawa balik. Rezeki... rezeki... katanya banyak tak abes. Haritu, pun masa kuliah agama, dia bawa balik mihun jugak. Sebijik macam my ayah mertua. selalu ingat bini bila makan kat luar... Terharu.... :)) Takpe, kasihmu akan kuingat di mana-mana, akan kubalas dgn kesabaran dan kelembutan, dgn sifat berterima kasih atas kasih sayangmu...


Sedap! my hubby baru e-mail tadi sbb dia bawak bekal. hehe.... Resipinya..... Cuma cairkan planta, jadikan minyak utk memasak nasi. Saya taruk sesudu cili kisar, skit garam,  masukkan daging  yg dibasuh (saya siat kasar daging tu). Biar skejap baru masuk nasi minyak 1 polisterin penuh. Biar sebati semua, baru masuk sayur kobis yang dihiris nipis. Saya renjis air skit, supaya nasi tak kering. Tabur cili padi, tabur kiub ikan bilis maggi. Biar sebati semuanya. Angkat. Hidangkan.







4 comments:

Jijahh @ f.k said...

wahh ... tetiba rasa lapar lak ...

Anonymous said...

Akak..macam hubby nur. Dia suka masak nasi goreng kalau ada nasi minyak, beriyani or tomato yang lebih-lebih. Nasib baik sedap..creative! =D

Cendana Kasih said...

akak kalo masak nasi minyak kat rumah ni mmg tak sempat nk buat nasi goreng pun..kejap jer dh abis..selalunya tak cukup laaa....

indahhouse said...

@Jijah:
salam jijah, tengahari mmg lapar :)

@Nur:
salam nur, si dia suka masak, bertuahla nur.. :)) Memang akak selalu camni. Sebab nasi goreng tu jimat... hehe..

@noorma:
Salam kak Noorma. hehe.. penggemar nasi minyak tuh. kami selalu berlebih2. :))

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────