Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Saturday, September 24, 2011

Curhati 2




Setiap kali selepas rewang atau kenduri saudara, emosi saya jd tak stabil. Saya jadi teringat-ingat setiap sedara yg tayang anak masing2. Anak skolah la, anak baby la. Apatah lagi, setiap kali sedara baru brkahwin, hati saya brdebar2 adakah mereka cepat mendapat anak.

Bbrp hari lepas, saya baca info pasal anak angkat. Sebenarnya dah lama teringin, bahkan saya boleh menjaga bayi kecil.

Bila nampak budak2 menangis meragam bergolek-golek, atau meragam di meja makan. My hubby selalu juga tanya saya, kenapa budak2 selalu macam tu? Dulu-dulu bila my hubby cakap dia tensen dgar anak jiran melalak-lalak. saya kata budak tu kena kacau hantu kot.

hahaha....

Hubby tak faham, kenapa budak kecik suka menangis. Dia tanya saya, dgn wajah kelat. saya cakap.... anak kecik memang kerjanya menangis. nak makan menangis, nak benda menangis.

Kalau nak jadi Parent yg bagus, kena tahan anak menangis.

`__`


Orang keja kilang ni, kasar skit caranya. Dia kan keja kuat. Banyak kali jugalah dia cakap, kalau ada anak sendiri.... dia nak latih macam askar.

adeh

Bahkan walaupun bbrp tahun lepas dia usulkan saya mnjaga anak orang, hati saya brdetik risau. kalau anak orang conteng dinding, agak-agak dia marah tak? kalau anak orang kuat makan, dia berkira tak? kalau Parent lambat bayar yuran, dia marah tak? kalau anak orang sakit, dia berkira tak nak beli ubat?

Yala, nak jaga anak orang kena sayang-sayang.... mana boleh marah kan? 

^__^

Masa tu kami baru kawen, sedang berusaha utk dapat anak sendiri. Sedang cuba mengenal sikap masing2. Sebab sebelum kawen, kami tak bercinta-cinta sangat. Akhirnya isu mnjaga anak orang luput macam tu jer... sebab kami masih mampu berbelanja walaupun tiada duit tambahan.

My hubby suka anak-anak walaupun dia tak pandai nak jaga. Hatinya lembut juga. Motto dia, As Long As You Happy.....

Syahdu skejap. :) Sayang My hubby...



Kata forum ni, banyak Moms yang teringin baby, ambik anak angkat kat KEWAJA, dari oranglain dll. kadang2 tak trfikir pula, nak ambik anak angkat, perlu sampai rm 3,000. Utk bagi saguhati pada si ibu yg melahirkan baby tu. Sebab mereka ambik sejurus lepas lahir. Bunyi macam direct je. huhu.... tapi itulah Naluri seorang ibu. Ingin memegang baby. mahu dengar tangisan baby.

kadang2, dgar orang brcakap, "Ambikla anak-anak orang yg ditinggalkan tu, dapipada dibuang tepi jalan, baik korang jaga."

That Words...  Hati saya brdetik. Sbb kasar bunyinya. Bukan utk kami, sbb kami jer yg bole buat kptusan ke tak utk ambik anak angkat, tapi pandangan mereka pada anak tu. Kasar bunyinya, "dari dibuang-buang".

Tapi sampai sekarang kami tak ambil. Sebab itu keputusan kami. Tapi saya tabik pada moms yg sanggup ambil anak-anak ini. Bukan semua ahli family  sanggup terima, walaupun parent angkat sanggup jaga.

Okla, tutup bab tu.

We,

Always ask our best time HERE, at babyhopes ovulation calendar.

Selain makan GNC's multivitamin with pre natal formula, with 400mcg perday.

Jangan tanya produk biodex ke ape. My hubby selalu cakap kena rujuk doktor dulu seblum makan.

But i think, that's not enough.

And last night... rezeki Allah agaknya, my hubby setuju nak gi tempat dr hamid arshat. :D Kami dah dapat kumpul duit kalu dia nak riban-riban pun. My hubby cakap, kalu trial tak menjadi pun, dia takkan mengungkit-ungkit.


^ _____ ^ There's a big smile in my heart.


Doakan dia tak berubah hati. Amin, amin, amin.... :))





6 comments:

Deliah's Deli said...

smg tak berubah hati...amin, amin, amin.... :)

Arina said...

Salam Nurindah,
Nak cerita sikit pengalaman akak ni... Akak sudah punya 3 org anak , dan telah punyai 2 org cucu. 4 tahun lepas ade seseorg tu beriya sgt nak bagi akak anak yg dikandung isterinye. Mula2 akak agak keberatan juga sebab almaklumlah dah lama sgt rihat dari melalui penat letih membesarkan anak2. Suami akak beriya sgt nak mengambilnye,berbulan bulan die pujuk akak utk menerima anak angkat. Akhirnya akak setuju dg cadangan suami, skarang anak angkat akak sudah hampir 4 tahun, selepas mengambil dan membela anak tersebut bertambah tambah rezeki Allah limpahkan kepada kami sekeluarga, Alhammdullillah syukur....jika membela anak angkat kite mesti selalu sedar bahawa itu adalah satu amanah besar yg perlu kite jalankan....Doakan kepada yg esa, semoga anak keempat akak ni menjadi anak yg 'Solehah' dan cerdik di masa hadapan....amin....

indahhouse said...

Salam Del,
thanx Del, terharu... moga langkah pertama kami dipermudahkan. :)

indahhouse said...

Salam kak arina,
ya, saya baca cite kak. Saya bangga atas usaha kak. tak pernah ada orang tawarkan saya anak dia, jadi saya takde pengalaman.
Saya doakan anak itu cemerlang hidupnya, amin... :)

che mid said...

Salam adikku Indah

Pertama - buang stigma dan persepsi negatif jauh-jauh. Siapa pun dia - anak kandung ke, anak tiri ke, anak angkat ke, anak apa ke.. semuanya manusia dan hamba Allah. Andainya satu hari nanti ada anak sendiri, Alhamdulillah, pucuk dicita ulam mendatangkan. Kalau dapat anak lain, Masyaallah, itu anugerah yang datang bersama pahala ganjaran amat besar. Terima saja dan enjoy!!

Firdaus adalah anak tiri akak. Orang luar pelik tengok akak boleh sayang dia. Mudah saja, akak gunakan prinsip di atas..

indahhouse said...

Salam Che mid,
ish... takde pesimis pun kak. Jangan salah faham...

Kita kan kena ada redha suami dn ibubapa utk ambil anak angkat. Suami yg menyara kita. Kena ada sokongan antara 2 pihak. Aurat pun masalah. Lgpun saya takde adik2 yg brsuami utk menyusukan anak angkat, spy mereka muhrim dgn saya dan suami.

Anak tiri, dah muhrim kak.... Kak dah sama taraf dgn ibu kandung. Kami takut mengabaikan anak angkat jika kami trlalu brusaha utk ada anak sndiri. Itu jerla. Kita yg buat kputusan yg rasa trbaik. Saya pun nak bahagiakn suami slg badan masih mmpu berbakti. :)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────