Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, March 15, 2012

Life's a box of chocolates.

Analogi

Bismillah. Moga sihat dan ceria selalu. :) Kisah hidup kita tidak sama. Sepertilah yang saya ceritakan pada entry saya Kelmarin. Saya cuma nak kata, saya dah besar, adik-adik saya dah besar. Dan Allah telah mendidik kami dengan pelbagai emosi yang tidak mudah dirasai, dan rasanya lebih lebih MANIS setelah melalui kepayahan. Dan mengenang perjalanan hidup bersama Mama yang banyak berkorban, Abah yang kami hormati, Ia membuat kami sentiasa sedar diri, Insya Allah.

Pernah mendengar analogi? Saya ambil dari filem-filem. :))



Honey, I shrunk the kids

Ingat tak dalam filem Disney, 'honey, I shrunk the kids' yang mana seorang ayah yang merekacipta sebuah mesin yang boleh membesarkan sebarang benda. Secara tidak sengaja, babynya yang bernama Adam telah tersentuh mesin itu. Baby Adam membesar setiap kali terkena elektrik sehingga 150 kaki. Ni kira jadi baby giant la. Baby Adam berjalan ke serata bandar Las Vegas yang mana dia fikir ia satu taman permainan yang sangat besar. (imdb.com ). Ibunya bergegas mencari anaknya, lalu memanggil-manggil, tetapi si anak tidak mendengar. Dia fikir ibunya macam benda toys yang kecil.

Akhirnya ada yg memberi nasihat, "Anak kamu besar dan tinggi. Dia tidak mendengar panggilan kamu. Kamu harus kelihatan lebih besar dan tinggi dari dia." Lalu si ibu bersetuju dibesarkan melalui mesin itu. Ni ibu giant pulak datang. Kesudahannya, bila si ibu melambai-lambai jer.. terus anaknya datang kepadanya. :) 


Kita cuma orang luar...

" Kadang-kadang Anak boleh salahtafsirkan kata-kata Ibubapa. Bila  Ibubapa kerap sangat marah-marah, si Anak berasa tidak tenang dan tidak disukai oleh sesiapa. Begitulah jua Hati ibubapa yang dah tua, bila kita marahkan benda lain atau oranglain, tapi dia pula terasa macam kita marahkan dia, terasa tidak disukai dan dia berkecil Hati pula. " Ingat kisah ibu yang ditinggalkan di hotel bajet di Youtube dan Metro? Itu kisah orang, dan sepatutnya Metro Tv mencari anaknya dahulu sebelum menyiarkan kisah itu. Takut Salah Tanggapan, atau Fitnah. Sebab ini sensitiviti Umum. Kemungkinan si Ibu dah sangat tua dan lupa-lupa. Memangla tanggungjawab orang yg sedar ini untuk mencari orang yang ibu tua itu percaya.

Walau baik camana sekalipun Nurse kat hospital, seorang ibu atau bapa tetap mahu balik ke rumah bersama orang yang dia kenali. Kan?


Life's a box of chocolates. You never know what you're gonna get

Ada tonton cerita Forrest Gump kat TV2 baru-baru ini? Kami berdua berjaga sampai 2 pagi, malam Isnin pulak tu. :)   Forrest Gump ni seorang lelaki yang mempunyai IQ yang rendah tetapi mempunyai sifat prihatin dan daya fokus yang tinggi. Kita pun tahu kan, fokus itu boleh menjadikan kita lebih berjaya? :)   Kita belajar dari Forrest ni.

Oklah, kembali pada Forrest Gump. Dia melalui perjalanan hidupnya dengan satu-satunya kawannya , Jenny. Dia mempunyai seorang ibu yang sangat cekal hati dan 'bangga diri'. Ibunya sangat positif menghadapi hidup, dan sprt kata Forrest "Ibu pandai memberi penjelasan kepada saya mengikut apa yang saya boleh faham. Dia selalu berkata, hidup ini UMPAMA sekotak coklat, kita tak tau apa yg akan kita dapat " (kotak coklat itu ada pelbagai isi). 
Mama always had a way of explaining things so I could understand them.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get."

Bila Forrest bertanya tentang destinasi hidupnya, ibunya berkata, " Kamu akan menemuinya sendiri".

^___^


Ada kata-kata indah di sini, carilah..

Forrest Gump Quote:


Mama always had a way of explaining things so I could understand them.
My momma always said, "Life was like a box of chocolates. You never know what you're gonna get."

Forrest Gump: What's my destiny, Mama?
Mrs. Gump: You're gonna have to figure that out for yourself.

Mrs. Gump: You have to do the best with what God gave you.
Forrest Gump:  Mama always said, God is mysterious.

Forrest gump: Sometimes, I guess there just aren't enough rocks. (When you angry)

I don't know if we each have a destiny, or if we're all just floating around accidental-like on a breeze, but I, I think maybe it's both. Maybe both is happening at the same time. I miss you, Jenny. If there's anything you need, I won't be far away.

Mama always said, dying was a part of life. I sure wish it wasn't.

You know it's funny what a young man recollects? 'Cause I don't remember bein' born. I don't recall what I got for my first Christmas and I don't know when I went on my first outdoor picnic. But I do remember the first time I heard the sweetest voice in the wide world. - That's his new friend, Jenny.

Were you scared in Vietnam?
Forrest gump: Yes. Well, I-I don't know. Sometimes it would stop raining long enough for the stars to come out... and then it was nice. It was like just before the sun goes to bed down on the bayou. There was always a million sparkles on the water... like that mountain lake. It was so clear, Jenny, it looked like there were two skies one on top of the other. And then in the desert, when the sun comes up, I couldn't tell where heaven stopped and the earth began. It's so beautiful.



Nota Nurindah: You never know what you're gonna get in this long life journey. Apa yang kita jumpa, apa yang kita bakal jadi, semakin baikkah, semakin burukkah kita? Kita tak tahu tentang masa depan. Hidup ini Rahsia, Rahsia Allah. Berdoalah!


Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

No comments:

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────