Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, July 7, 2011

Bila dia belajar..

Hari ini, saya bercerita lagi. Terkenang kisah-kisah lepas sambil teringat, malam tadi kamera habis bateri. Takde foto makanan. Insya Allah, selesai masak arini, baru saya blogwalking.


Dia mahu menahan

Saya ingat satu pengalaman saya di bulan puasa. dgn seorang anak yg brpuasa. Saya mengasuh di taska selepas sesi mengajar tadika. Dari awal ibunya hantar, ibunya brpesan bahawa anaknya berpuasa. Tolong tengok-tengokkan.

Anak itu sudah 6 tahun. Awalnya, elok jer. Menjelang petang, selepas bangun tidur pukul 4-5 pm, dia mula baring letih. Mengadu apapun tidak. Saya juga risau, tanya keadaannya. Tetapi saya yakinkan dia, Insya Allah, boleh teruskan puasa. Ini bukan pengalaman pertama saya dgn anak-anak yg brpuasa. Lagipun dari buku pendaftaran, ibunya sendiri tidak menyatakan anaknya mmpunyai apa-apa penyakit.

Tetapi rakan-rakan saya yg lain kasihan padanya, asyik menyuruh saya mendorong anak itu berbuka. Katanya takut jatuh sakit. Sebab dia letih dan nak tidur.

Saya bingung dan hati lemah. Siapa yg tak kasihan? Namun, mengikut pengalaman saya dgn anak2 tadika lain, saya lihat anak itu masih mampu bertahan lagi. Saya sebagai guru, bukan sahaja pengasuh, harus mendorong dia teruskan berpuasa dan mmberi perhatian padanya. Saya juga takut ibunya tidak izinkan anaknya berbuka puasa. Ada juga ibu yg mengambil berat hal seperti itu. Terutama anak guru. Saya mmberi perhatian padanya sepanjang petang itu.

Masa ibunya datang mengambil dia, rakan-rakan saya macam menyalahkan saya di hadapan ibunya. Waktu itu dah hampir maghrib. Masa tu juga, dia bagi air pada anaknya. Matanya macam menyalahkan saya.

Anak itu kuat hati. Sepatah pun dia tak mengadu letih berpuasa. Cuma dia kelihatan nak baring dan main sedikit dgn adiknya. Tapi bila disua air, manakan dia menolak? Saya cuma terkilan. Anak yg berjuang seperti itu harus diberi ganjaran besar! Hampir saja saya berjanji dgnnya mmberi hadiah! Tapi ya, sebab ibunya macam marah pada saya, dia pun sama, sbb saya bukan ibunya.

Ya, jika dia meminta berbuka pada tengahari, saya juga lemah kot. Cuma sebab sudah 2 jam lagi utk berbuka, saya berusaha mendorongnya dan saya disalahkan. Saya pula yg patah hati..



Dia mahu berjemaah

Hari tu berqiyamullail. Saya lihat ada beberapa kanak-kanak yang saya kira belum baligh yg berada dalam satu saf dewasa. Mengikut tertib saf yg guru saya ajar, tidak boleh begitu.

Saya tidak menegur. Saya tau mereka anak-anak yg ingin belajar Qiyamullail. Kagum melihat kesungguhan mereka yg berumur 6-8 tahun bangun seawal 4 pagi. Saya tak ingin patahkan semangat mereka.

Antara solat tahajud yg 4 rakaat dua salam, ada jemaah di sebelah merungut kerana ada jemaah kanak-kanak di sebelahnya. Sorang jemaah lagi, siap berkata "mak diaorang tak ajar ke tak bole satu saf dewasa?". Kelu hati saya. Bukan begitu caranya kita orang dewasa berkata.

Saya diamkan saja kerana itu Solat Sunat. TIada apa yg nak digaduhkan dalam keadaan gelap dan seawal 4-5 pagi tu.

Bila masuk azan Subuh, saya masih lihat seorang anak itu mahu ke depan. Kakaknya bersama. Saya terpaksa masuk ke saf itu. Dan saya tegur sambil menepuk belakangnya. "yang belum baligh kena saf belakang". Saya tidak mengusir, cuma menyatakan dan yakin dia faham. Saya senyum saja.

Kasihan anak itu, mahu bersama kakaknya. Saya tunjukkan ada deretan jemaah kanak-kanak di belakang sana, sebelah kiri. Anak itu mengikut kata saya dan saya lihat kakaknya yg mungkin dalam 10-11 tahun mengekor adiknya. Aduhai, belum baligh rupanya...

Hati saya kelu, hiba pun ada. Alangkan anak itu baru belajar solat dan mahu berjemaah sewal pagi itu. Cuma guru-guru saya berpesan tertib safnya. Dan saya tahu, anak itu mungkin marah pada saya, kerana saya terserempak kakaknya selepas solat dan dia menjeling. Siapalah saya utk menegurnya. Agaknya orang tuanya berkata boleh.

Bahkan banyak kali, di surau mana-mana saya lihat ibu dan anak 6-8 tahun solat bersebelahan. Apa salahnya kalau dibelakangkan sedikit anaknya, tanda berjemaah? Bahkan kain solat surau pun diberikan pada anak-anak kecil. Yang dewasa ni menunggu giliran memakainya. Kenapalah si ibu tidak memahami pentingnya mendahulukan yg dewasa? Kerana tidak mahu berkecil hati, saya tidak lupa beg kain solat saya setiap kali keluar jauh dr rumah.


Maksudnya: “ Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. Imam (Ketua Negara) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Suami (bapa) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Wanita pemimpin di rumah suaminya dan akan ditanya mengenai kepimpinannya, Orang gaji adalah pemimpin kepada harta benda yang diamanahkan kepadanya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepimpinan kamu.” ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sumber khutbah jumaat masjidnegara.gov



6 comments:

Che Mid said...

Salam, Kita kena banyak bersabar untuk berkongsi ilmu kepada jemaah lain, terutama pada bab khilafkan.. orang lain kata boleh, orang tu kata tak boleh.. mana yang afdal dan patut didahulukan.. takut2 disebabkan 'salah' cakap kena jeling pulak..

KuNanGKuNanG said...

mmg puasa kene ajar dr kecil kn?nnti dah besar liat plak nk puasa..

nuwairani ismail said...

tidak salah menegur...tapi mungkin biarlah berhikmah... hmm...kadang2 susah juga kalau berurusan dengan orang sebab kita tidak tahu apa yang orang lain fikir..

indahhouse said...

Salam che mid,

Biasalah dlm jemaah, mmg mudah berlaku salah faham. sepatutnya nun, tuan Imam sepatutnya yg mengatur saf. takde la sekejap orang tu kata depan, orang ni kata belakang. kalu imam bersuara, sah semua orang ikut.. barulah sebulat suara walaupun ada bercanggah pendapat. hikhik..

indahhouse said...

Salam kak kunang-kunang,

payah. bila bukan anak kita... dorongan pula disalah erti. belum pernah anak-anak murid saya jatuh sakit sbb brpuasa, sbb yg sakit, pastinya ibunya tak benarkan dia berpuasa dr mula.

indahhouse said...

Salam nuwairani,
Kita nyatakan pendapat dan ilmu kita. pada yg lebih muda supaya dia tahu dari tidak tahu. kalau dia marah, harapnya teguran kita tidak disalaherti.. senyum jer la. :)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────