Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Friday, July 29, 2011

Salam ramadhan 1432H

Salam sejahtera,

:) Saya nak mula cuti lagi dah. Macam biasa, Insya Allah balik banting jer. kalu sempat, bersahur kat sanalah. Tak mo lagi jadi macam hari tu. Tengah rushing nak balik bersahur waktu malam, tiba2 tayar keta poblem. trpaksa bw keta slow2 sampaikan makan kat kedai mamak siap2 tu, takut tak sempat sahur kat rumah banting. hahaha...

Lusa atau tulat dah nak mula pose kana? Kat sini saya mohon ampun maaf ya, kalu terkasar bicara, tersilap bahasa, tak tersopan cara sepanjang kita kenal-kenal secara maya. Moga kita semua dapat keberkatan Ramadhan terutama malam Lailatul Qadar. Sebenarnya, kalu kita melambat-lambatkan keinginan kita beribadah kepadanya, yakni bertangguh-tangguh, jangan kecewa bila Allah tangguhkan Doa dan keinginan kita. Itu jerla yg saya mampu pesan pada diri sendiri dan pada semua teman yg dikasihi.... Selamat menyambut bulan Ramadhan al mubarak :))





www.365greetings.com



Saya tinggalkan ini ya, buat sementara. Jemput... jemput. :)



Mee yang dimasak bersama isi kerang, sedikit air kerang campur air secukup kuah yg disukai, guna sayur kobis dan kucai jer. Pes perencah bihun Adabi. Saaangat puas hati! ;)

Segar betul minum air ni :)



UDANG SALUT TEPUNG

Udang - potong kepala, kopek kulitnya bahagian atas. Tinggalkan bhg ekor.
Tepung beras
Telur
Air kapur makan
Garam secubit
serbuk kunyit sbg pewarna
Air secukupnya
serbuk lada sulah
serbuk kari
serbuk cili kering babas


Campur tepung beras, telur ,garam, serbuk kunyit, serbuk kari, serbuk cili kering babas, serbuk lada sulah dalam satu mangkuk.
Masukkan air kapur.
Tambah air sedikit-sedikit sambil kacau adunan.
Dapatkan batter cair utk menyalut udang. Tandanya batter menyalut sudu dgn cantik.
Panaskan minyak, dan udang dicelup ke dalam batter lalu digoreng sehingga nampak keemasan.


Inilah durian yang saya bawa balik dr banting last Week. Dapat jadikan tempoyak. Ikut resipi chef norzailina. Dah dua ari peram kat luar. Skrg masuk dlm fridge pulak. Sebanyak ni, banyak stok ya. Esok2 bolehla bagi kat jiran.


RESIPI TEMPOYAK HOMEMADE
Sumber: Chef Norzailina.blogspot

Tempoyak juga mudah disediakan sendiri. Selalunya, ia diperbuat daripada isi durian yang tidak begitu elok atau sudah mulai masam. Gunakan pisau yang kering. Basuh tangan dan lap kering-kering. Ambil isinya saja dan bubuh di dalam bekas plastik. Untuk 1 cawan isi durian, campurkan 1 camca besar garam.

Jika tempoyak dibuat dengan isi durian yang elok, rasanya lebih sedap dan harum. Anda juga tidak perlu menunggu hingga tempoyak bertukar menjadi terlalu masam sebelum menggunakannya.
Gaul rata isi durian dan garam. Kemudian tutup kemas. Simpan di tempat yang gelap dan sejuk sedikit seperti di dalam almari atau kabinet dapur. Esoknya, gaul semula dan tutup. Biarkan selama 3-4 hari sebelum diubah ke dalam peti sejuk. Letak di atas rak paling bawah.

Anda boleh gunakan atau simpan tempoyak selama beberapa bulan. Anda juga boleh menambah dengan isi durian yang baru ke dalam tempoyak yang lama. Dengan cara ini, tempoyak juga akan berasa kurang masam.


Dah jadi agaknya. Nantilah nak buat resipi tempoyak2 pula.


6 comments:

Watierman, rmanbkr said...

Assalam Dik Nur...Selamat menyambut Ramadhan ya Dik...moga kita sentiasa diberi kesihatan yang baik untuk terus beribadat kepada nya...Amin!...andai ada salah silap Akak minta maaf ya Dik!

indahhouse said...

Salam kak watie,
Salam ramadhan kak. mohon maap salah silap jg. huhu.. moga kak jg diberi kesihatan utk beribadah.

Makbonda said...

Selamat menempuh madrasah Ramadhan,semoga Ramadhan ini leboh baik dari sebelumya.

Deliah's Deli said...

salam ramadan nur n famili..ada kat kg eh..bestnya puasa n bbuka dgn keluarga..:)

indahhouse said...

Salam makbonda,
Insya Allah makbonda. moga saya belajar banyak kali ini..

indahhouse said...

Salam Del,
salam ramadhan. Belum lagi Del. ada mslh kat kilang, belum dpt sahur ngan family lagi..

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────