Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Sunday, April 8, 2012

Kegiatan kelmarin, 2 nasihat Habib Ali al Jufri

Bismillah, Alhamdulillah, inilah kegiatan kami berdua kelmarin. :) Habib Ali al Jufri dari sisi tepi. Thanx to My Hubby yang mengambil semua foto sepanjang majlis di UIAM.   Speech tersebut terbuka kepada umum. Oh... makluman, ada Maulid bersama beliau juga di masjid Besi Putrajaya malam ini.



Tajuk speech : The Globalization Challenges for Knowledge Seekers.  Habib Ali al Jufri bercakap dalam bahasa Arab, diterjemah oleh Habib Ali zainal Abidin di sebelah beliau.



KLIK newtab untuk lihat saiz besar








Saya mendengar dari tingkat 4. hihi.. sipi-sipi dekat tepi pagar koridor tu.  Muslimat berada di tingkat 3 dan 4, saya naik tingkat 4 sebab nak dapat tempat duduk tepi grill, untuk melihat terus  ke bawah. Slide dan speaker masih ada kelemahan. Tapi Alhamdulillah, saya masih boleh dengar
 speech Habib Ali al Jufri.



Siapa Habib Ali Al Jufri? Masa speech ni, baru saya tahu. His parents, both, descendants of Imam Hussein son of Ali R.A.  ' Beliau mempunyai salah silah keturunan Rasulullah, dari saidina Ali R.A'.  Masyarakat Arab mengakui salah silah beliau.  Dan saya yang tak tahu apa-apa ni pun, suka kepada speech beliau, walau sepatah pun tak faham bahasa Arab yang digunakan beliau. Gaya beliau cantik sekali, manis jer air mukanya. :)))

Antara Nasihat beliau:
1.  Jangan mengharap apa-apa daripada manusia. - Lebihkan pengharapan kpd Allah.
2.  Waktu malam ialah untuk Allah. - Gunakan sepertiga malamnya untuk solat sunat, dan ibadah sunat.
3. Menjawab satu soalan Muslimat : Bagaimana untuk mencintai Allah dan Rasulnya?

i)Menyenangi dan mengenal Diri sendiri.  - Jika tidak mengenal diri sendiri, bagaimana hendak mengenal Allah?
ii) Mengenal Nikmat Allah.  - segala nikmat di dunia adalah pemberian dan pinjaman Allah. Dan ia boleh ditarik/dicabut oleh Allah bila-bila masa.
iii) Bertafaqquh dengan keindahan Alam dari pandangan mata. - cara untuk mengasihi Allah juga dgn menghargai segala keindahan alam yang dikurniakan Allah di atas muka bumi.


NOTA NURINDAH:

Alhamdulillah, inilah rakaman majlis Maulid Darul Murtadza hari Jumaat yang lalu. Saya dan suami baru first time mghadirinya. Bagus, dan diorganize dgn baik. Sepanjang majlis, ada slide Selawat dan Qasidah yang dibacakan. Jadi, kita boleh baca kat slide.


LINK RAKAMAN: http://www.darulmurtadza.com/2012/04/rakaman-majlis-maulid-bulanan-darul.html


Alhamdulillah: Dah muncul rakaman gambar Habib di UIAM, dan juga rakaman MP3 TAZKIRAH Habib Ali al Jufri di UIAM sehari sebelum seminar ini.

LINK GAMBAR HABIB UIAM: http://www.youtube.com/watch?v=l5KL32BzEJo&feature=player_embedded

LINK RAKAMAN Tazkirah Habib Ali al Jufri Hari Jumaat di UIAM, diterjemah oleh Habib Ali Zainal Abidin : http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dFlZyqvJGd4#!

Sumber: http://www.darulmurtadza.com/2012/04/ziarah-habib-ali-zainal-abidin-bin.html




Jemputan yang kami dapat selepas majlis.  Klik Newtab untuk saiz besar.  Perhimpunan HaRUM.  Pengkajian tauhid dan tasawuf, pameran ttg Wali songo, dll.... 

 Klik Newtab. jemputan konsert Rhytym of Soul. bayaran masuk RM85.



Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

4 comments:

Watierman said...

Assalamualaikum Dik Nur....Syukur Alhamdulillah Adik mendapat peluang ini dan berkongsi di sini....Moga Allah juga meberikan sedikit keberkatan buat Akak melalui perkongsian bacaan ini..Insyaallah...Amin!

Ijan said...

Assalamualaikum Nur,
Bertuah Nur dapat mengikuti program ilmu yang semacam ini. Apatah lagi tokoh jemputan yang bukan calang calangnya,

indahhouse said...

Salam kak watie,
Alhamdulillah kak. Moga kita sama2 mndapat berkat. mana yg termampu, saya akan kongsikan. :))

indahhouse said...

Salam Ijan,
Alhamdulillah, Ijan. dah lama beliau tak datang malaysia. Semua berebut nak dengar hadis dr beliau. Mujurlah ada penterjemah. :))

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────