Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Tuesday, April 10, 2012

Penkek tradisi, muffin pisang.

Bismillah. Dah tengahari, OPS.. petang dah. hehe. Tapi ini saja yang saya ada. Malam tadi, my hubby berbuka puasa dgn Mee goreng wan, dgn balance ketulan ayam saja. Lepas tu, kami bergerak ke kedai untuk mmbeli barang basah sedikit.:)





Pagi tadi sempatlah saya buat sarapan. Ini asalnya lempeng tepung kak Ummihumaira. Dah 2-3 kali saya buat.  Bentuk dan rasa lempeng ni macam penkek, cuma tiada rasa susu dan majerin jer, versi Tradisi.

Madu HPA dah lama tiada stok kat BS. Ni jumpa madu lebih murah kat kedai HPA, madu dgn campuran habbatusauda. Harga RM15.00. Ia dimakan dengan penkek tradisi.. sedap...:) My Hubby yang dalam kelam kabut nak pegi kerja pun  makan sampai 2 keping.  Nak masak pun, sekejap jer.

Versi pagi ini, saya guna serbuk penaik 1 sdt. Guna soda bikarbonat pun boleh, tapi 1/2 sdt



PENKEK TRADISI
VERSI NURINDAH

Sumber asal: kak ummihumaira/lempeng tepung
Diolah semula: Nurindah

1) Telur 2 biji + Gula 2 sdm. Blend (kisar) keduanya sehingga nampak berbuih-buih.
2) Masukkan 1/2 cwn air + 1/2 sdt garam + 1/2 sdt Soda bikarbonat + Esen vanila . Kisar lagi.
3) Masukkan tepung gandum. ( Saya tak sukat. Masukkan tepung sedikit-sedikit, supaya adunannya sprt gambar di bawah di bawah.
4) Bakar dalam pan leper.



Buat adik-adikku, akak tak sukat air dan tepung. Likat adunan macam ni la, di belakang sudu. Ia menyalut sudu, tak cair, tak likat sangat. Adunan masih menitik, tapi ia tersalut elok kat sudu.


Teringin koko Radix. Dah lama takde kat pasaran. Terjumpa koko E-man ni kat kedai HPA. Versi 4 in 1, ada campuran kurma tapi jenis pukal punya, takde paket kecik. Sedap rasanya, setanding koko radix yang lama tu..  Rasa coklat lemak2.  Harga RM15.90



Kelmarin, lepas buat pengat pisang, ada sedikit balance pisang. Pisang tu pisang abu, tapi hentamla buat muffin. Belek-belek buku ni..

Resipi asal, tapi saya dah buat perubahan sebab takde mentega.



VERSI NURINDAH
MUFFIN PISANG
Asal: resipi mufin pisang manja
Diolah semula: Nurindah

100 gm minyak jagung ( dalam Gram )
160 gm gula perang (soft brown sugar)
2 biji telur - (asalnya A, saya guna saiz B) - dipukul sedikit guna whisk
1 sdt esen vanila
2 biji Pisang ( saya guna pisang abu jer)- dilenyek
315gm tepung gandum
1 1/2 sdt serbuk penaik
1/2 sdt soda bikarbonat
1 sdt serbuk kulit kayu manis
1/2 sdt garam.
Susu cair  -  (  Penambahan saya. Adunannya agak likat dan berat , mungkin sebab penggunaan minyak masak. Jadi saya TAMBAH Susu cair. Rasanya dekat setengah cawan, tapi saya masukkan sedikit-sedikit.... (Jadi, sediakan tin susu cair di sebelah kita siap2 ya, ;)

CARA:

1. Panaskan oven
2. Satukan gula, telur, esen, pisang dalam mangkuk. kacau sikit.
3. Masukkan minyak jagung dan kacau sebati.
4. Ayak tepung, sebuk penaik , soda bikarbonat. Tambah serbuk kulit kayu manis dan garam.
5. Masukkann campuran tepung ke dalam adunan basah tadi. Masuk sedikit, kacau, lepas tu masukkan lagi dan kacau.
6. Saya masukkan Susu Cair ni LAST , sebab ia penambahan dr resipi asal. Saya tak sukat, cuma masukkan sedikit, kacau. Kemudian masuk susu lagi, dan kacau, sehinggalah kita rasa kurang berat bila mengacau adunan tu. ( biasanya adunan muffin, ia tak berat sangat bila kita kacau dgn sudip kayu atau whisk).
7. Bakar muffin dengan suhu 180-190. Saya bakar suhu 160c sebab menggunakan Acuan tidak lekat macam di sini, tanpa cawan kertas. Saya sapu juga sedikit mentega pada acuan.


Acuan tidak lekat. Sumber: Egg benedict

Adunan muffin resipi sebelum ni. Sumber: Adunan muffin scholzy




Hasilnya..... mengembang. :D


 Isinya, lembut dan elok jer isinya. Hampir semualah, sebab saya dah potong semua muffin besor tu, untuk bekal Hubby pagi tadi. Untuk teman2 ofisnya.. :)



  Copyright © 2012



╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

2 comments:

Watierman said...

Assalam Dik Nur....wah sedapnya menu hari ni..ada pankek & mufin yg gebus gebasss gitu....lama Akak tak buat ni!!

indahhouse said...

Salam kak watie,
haha.. muffin gebush, sekali dgn kebas dah kedua kaki saya dah ni. hehe..
Saya dah lama tak merempit baking. :D
Alhamdulillah, mufin scholzy tu jadi inspirasi saya. ;)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────