Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, January 20, 2011

:D Moga hari ini lebih indah buat kita semua... Amin...

Salam sejahtera,

Petang kelmarin, buat kuih bakar pisang, hancus... pasang api oven TOP. Jadi, masak bahagian atas je. Potong separuh, susun elok2 dalam pinggan. My hubby makan berketul2. Saya gelak jer.... :D

Pastu buat agar-agar nanas, buat sos vanila. Saya tuang masa ia hampir sejuk. Pastu potong. Rupanya belum betul2 keras. Jadi la crack... macam puding koktel. Still Sedap.... rupa no hal.... Gelak lagi... mood happy jer. Komen hubby, sedap jugak ;))

Malam tadi gi dinner kat riverside. Ala, takde romatik2nya.. sebab tak booking meja. huhu... Jadi, mencarila meja mana yg kosong. Dapat satu meja yg goyang2.. haha. Lepas oder chicken chop dan lamb chop sepinggan besor, pindah lagi meja sebelah. Ala, asalkan tak bergoyang masa nak potong lamb tu sudah... hehehe... ( Hampa juga, tapi tetap mempamerkan wajah ceria. Yalah, tak mo rosakkan mood hubby. Penat dia redah jem semata-mata nak balik awal kelmarin ;D )

Lampunya malap, jadi tak dapatla tunjuk lamb chop yg gedabak tu. Chicken chop grill mmg faveret saya. Dgn sos lada hitam yg selambak . yummmm...
hihi. sorry. kalu dapat meja yg cerah skit, lenkali saya snap gambar ya... All RM30 sekali makan : chicken chop dalam RM10 +, lamb chop RM16 +, fresh orange, air suam. Restoran Riverside jalan ke Sg Buaya, hulu selangor. Memang makanan lagi sedap dan banyak dari hotel! amaran.. sediakan perut sebelum pergi, memang selambak sepinggan nasi goreng ke, mee, claypot, chicken chop ke.... kenyang betul. :D

To my hubby..... happy Birthday... Moga hari ini lebih indah dari hari-hari sebelumnya. Moga panjang umur, dimurahkan rezeki, dan diberi kesihatan dan dalam perlindungan Allah sentiasa.

Jua, happy anniversary. ;D. Terima kasih atas kasih dan sayang yg diberi sepanjang 5 tahun ini. Hanya Allah mampu membalasnya. (syahdu skejap.. huhu)

Thanks ajak saya dinner last night. Malam ni, saya masak ya. Insya Allah, apa yg ada, saya buat, takde membazir. :))

Dah send this E-card to mr hubby : http://www.123greetings.com/love/i_love_you/crazy/crazy54.html


6 comments:

kakchik said...

assalamualaikum nur. kakchik pun tumpang gelak juga baca cerita nur masak-masak dan keluar makan ni. tak kisahlah nur asalkan hati gumbira. happy b'day utk suami nur. semoga Allah pjgkan uur dan murahkan rezekinya agar dia dapat jaga nur dengan baik.

NzA said...

rajinnya nur masak....
hepi besday utk suami nur.

Kak Rosaliza said...

Salam Indah..selamat hari lahir buat suami ..sama date ngan ank akk nih

said...

Selamat hari lahir buat Abang dan selamat ulangtahun buat kak Wan sekali. Semoga umur yang bertambah seiring dengan pertambahan ilmu, iman & amal kepada-Nya. Semoga rumahtangga yang dibina kekal selamanya hingga ke syurga~ ツ
p/s: jarang2 singgah blog kak ni, takde nak masakkan apa2 yg special ke? huhu~

Mas said...

slmt hari lahir wat hubby indah...moga diberkati Allah sentiasa....

indahhouse said...

@kak chik:
Salam kak chik. hihihi... itulah asam garam kehidupan, tak semua perfect.
Terima kasih atas ucapan dan doa. Hanya Allah mampu membalasnya.. :))

@NZA:
Salam kak Nza, :) Masak harian je kak.. hehe..

@kak Rosaliza:
Salam kak Liza, Oh... sama birthday ya. Anak yg mana? Jap saya gi hop ya..

@Thaqif:
Ehem3x... hadiah mana... hehe... takdela, doa itupun dah bererti buat kak dan abang. Moga kehidupan Thaqif lebih baik dan bermakna dari kami yg serba kekurangan ni. Buatlah yg terbaik. :))

@ kak Mas:
Maceh kak, terima ucapan bagi pihak mr hubby. hehe..

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────