Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, March 30, 2011

Celoteh umrah, impian, skim rumah pertamaku, money management

Salam sejahtera,

Firstly, nak hulur2 salam dulu. hehe. Lama tak jumpa kan?

Alhamdulillah. Mertua saya dah selamat berangkat untuk menunaikan umrah, pukul 10 am, 24 march. Hari ni dah 5 hari mereka kat sana. Takde la sibuk sangat, tetapi saya ambil peluang muhasabah diri dan audit kewangan keluarga kami. Alhamdulillah, lepas 10 tahun menunaikan haji, mereka dapat juga menjejak kaki ke Mekah lagi.

Saya, juga berhajat. Mama abah saya tak sempat menyimpan duit. Pendapatan kecik sangat untuk menyara 6 orang anak. Maka, tidakla seperti orang lain yang dapat guna KWSP untuk pergi haji. Harapnya, Allah panjangkan umur mama abah saya. Mungkin lama lagi saya dapat bawa. Moga kami adik-beradik terbuka hati untuk sama mengumpul.

Jika seorang anak ingin mengutip pahala berbakti kepada ibubapa, usah lihat orang lain buat ke tidak, kita lakukan saja! Pernah mr hubby kata, saya senang sangat propose nak hulurkan duit. salah ke? katanya tak salah, tetapi ikut kemampuan. Kerana itulah, saya pulun 'rombak' plan keluarga kami. Moga ada berkah dalam memberi. Ikat belanja sementara, tak apalah.

Ada adik-adik yang bertanya suami ttg Skim rumah pertamaku. Saya banyak membaca blog kewangan dan hartanah. Jadi, ada juga dapat ilmu untuk membuat perancangan. Sebenarnya, kalau beli rumah melalui skim ini sebab dah plan untuk didiami bersama isteri, it is Ok. Rebutlah peluang ini. Kena check lokasi, dan tempat yang tidak jauh dari tenpat kerja, trafik, pasaraya terdekat. Barulah berbaloi beli rumah 1000 sebulan. Lagi2 dapat 100% loan, siapa tak nak? 10% dari 100k pun dah 10 ribu. First, pastikan gaji Basic 2,000 - 2500 sebulan. Bukan dah dicampur OT.

Ada juga yang berfikir untuk buat pelaburan, nak sewakan pada orang. Lebih2 masih bujang dan lambat lagi nak berkahwin. Bagi saya, tak payahlah. Sebab pelaburan tinggi, dan belum tentu pulangannya. Jadi, belilah rumah yang mengikut citarasa, dan kawasan strategik dgn tempat kerja. Mana tahu, dah ada rumah sendiri... tiba2 puteri jatuh ke riba?

Lihatlah skim rumah pertama dan KWSP anda dengan nilai tinggi. Belilah rumah yang sepadan dengan gaji anda. Sesuai dengan gaya hidup anda. Mintalah nasihat ibu, kerana biasanya dia ada banyak anjuran dan kehendak. Biasanya ibu akan menyuruh anak beli rumah dekat2, ruang yang besar, laman yang luas, kawasan orang Melayu dan dekat kedai. Itu yang biasalah. Terutama anak lelaki, sebab mereka fikirkan anak mereka akan punya keluarga sendiri. Ada juga setengah parent tak kisah, asalkan anak mereka mampu beli rumah sendiri. Ini biasanya anak perempuan, supaya mereka lebih terjamin hidupnya kalau mendapat menantu lelaki yg kurang berkemampuan dr segi duit.

Adik perempuan saya sendiri pun pernah berangan nak beli rumah guna kwsp. Tetapi saya larang, sebab kerja masih tak tetap. Kalau perempuan, first sekali, ambik kursus memandu dan beli kereta. Kenapa? Sebab they have to work. Mesti kena ada pengangkutan untuk safety. Dan mereka suka bekerja, jumpa orang, ada duit sendiri.

Lain dengan saya, dah memilih hidup di rumah. Tetapi tidak kerja ataupun bekerja, yang penting 'Management'. Untuk survive hidup, kita ada macam2 cara. Memang yg paling senang, ialah kerja dan dapat gaji. orang tak peduli "Saving" kita berapa, yang mereka nak lihat, kita ada rumah besar, kereta besar dan pakaian cantik. Last bila pencen, duit kwsp cukup2 bayar hutang rumah besar dan pelajaran anak2. Camana nak survive hidup dalam usia tua?

Yang penting dalam perancangan (Money management) ialah:
mysweetlife-nurindah.blogspot.com

1. Kenalpasti Masalah

2. Target

3. Belanja keperluan yang mana penting utk jimatkan masa, tidak stress, cara pemakanan, safety, knowledge, kesihatan.
 - Kos terbesar dalam hidup ialah kesihatan, dan makanan. Belilah barangan letrik yang memudahkan kita mengurus makanan dan kesihatan. Such as, rice cooker, blender, jag letrik, 'Water filter' (jika kawasan tmpt tinggal tahap air kurang bersih, mungkin tangki di apartment)
- Kos 'knowledge' -komputer, internet, beli buku, majalah, tiada masalah sbb dpt tolak tax. kalau tak perlu by tax, ilmu juga perlu ttp kurangkan membeli newspaper (saya kira-kira besar belanja newsp setahun).
- Kos 'safety' spt grill pada rumah, Toilettries (produk penjagaan badan) yang kurang bahan beracun, 'Make up' yang kurang bahan beracun (bahan beracun boleh menyebabkan resdung, sakit kulit dsbg). Kereta dan rumah last sekali, sbb bajet besar. selagi boleh, gunakan transport awam.
- Kos pengangkutan - Kenderaan yang baik dan tidak selalu perlu hantar ke bengkel (kos berbeza dg n setiap bengkel dan terpaksa tunggu sehari, kadang2 kerosakan berulang).
- Kos tempat tinggal - Rumah yang kita bayar utk diri sendiri (beli dgn kemampuan).

4. Kenalpasti belanja memenuhi kehendak diri, isteri, anak, ibubapa.
- Terutama ibu dan isteri. Ini penting, kerana biasa perempuan yang melaksanakan tugas rumahtangga. Dan biasanya di tidak akan lupa pada semua orang yang disayanginya. Happy mom is a happy family. Di sini pula kena lihat budget.

5. Pelaburan kesihatan 
- Untuk 'family', laburkan lebih pada makanan yang sihat dan segar, kerana makanan siap masak di luar sudah kurang zatnya. Kebersihan, mungkin ada tempatnya. Tetapi zat, tiada yg dapat lawan makanan 'homemade' dari rumah.

6. Pelaburan kedua utk kesihatan ialah Multivitamin.
- Ada setengah multivitamin di pasaran tak cukup. Sebab keperluan badan dan tahap kesihatan kita lain-lain. Contohnya orang yg bekerja kilang perlu lebih vitamin C. wanita mengandung perlu lebih folic acid. Teenagers atau yang yang perlu tenaga banyak perlu lebih B kompleks, penghidap Asma pula perlu minyak ikan . Rutin pula perlu Check BMI, tekanan darah, Pap Smear, payudara. Medical check sekali dalam 2 tahun. Tak mahal kalau buat medical check sekali dalam 2 tahun, kan?

Pelaburan ketiga untuk kesihatan ialah Insurans
- Kita tak tahu apa akan jadi di masa hadapan. Sekarang, ada shielplus (insuran kad kredit), fire insurance (insurans kebakaran). Juga insurans Nyawa, penyakit berbahaya, dan medical card (bil hospital)

7. Untuk 'Saving' pun di sinilah tempatnya. kesihatan dan makanan. Bagaimana? Ia seperti di point no 3 di atas. Bahkan Dengan makan makanan dari rumah, anda menjaga kesihatan. Jadi, kurang makan luar (fast food, hotel), kurang sakit perut (tersalah makan sbb alergi dsbg).

8. Saya dah hampir lupa mention pasal 'Debt Management'. hehe. Itulah asal usulnya kita buat plan ni, kan?
- Rasanya hampir semua orang berhutang. Dari pinjaman pelajaran hinggalah rumah, kereta dan barang letrik . First, adakah anda ada kad kredit? Gunakan dgn betul. Beli barang letrik yang berbaloi dr segi warranty, model,besar dan penjimatan tenaga. kad kredit kan 0% faedah, berbeza dgn AEON yang dua kali ganda harganya.
- Minyak kereta untuk jimatkan masa beratur di dalam.
- Pinjaman lain, set target.
- Dan jumlah yang mampu disimpan dan atur semua hutang dalam satu buku. Simpan pin nombor, due date bayaran, penyata bank dan surat dan no tel pihak terlibat. Rancang satu persatu supaya selesai peringkat demi peringkat. Insya Allah, saya berdoa semuanya berjaya. Kekuatan hati, emosi dan badan sangat penting.

9. Itu jerla point saya setakat 5 taun berumahtangga dan belajar manage sedikit demi sedikit. mysweetlife-nurindah.blogspot.com



No comments:

Post a Comment

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (8) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers