Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Tuesday, March 1, 2011

Saya teringat...

Saya teringat... setaun dua kawen dulu. FIL hidangkan buah seperti limau, epal, kadang-kadang anggur selepas makan. Kami pula jarang beli anggur sebab hubby memang kurang makan buah yang menyebabkan batuk. Masa kecik dia ada asma. Tetapi bagi saya terbeliak sikitlah sebab kat kampung, mahal harga anggur tu dan masa kerja pun tak pernah beli. Kira anggur ni saya letak dalam kategori mahalla. Padahal kat sini... satu pinggan dalam RM5. Boleh saja dibeli. Tetapi bila lihat mata hubby yang layu jer bila saya nak ambil anggur tu kat pasar, terus saya matikan niat. Nanti saya jugak yang pulun sorang2. Mana best kan? :)

Saya teringat... nak makan buah limau masa raya cina yang lepas. Nak beli sekotak kat pasaraya, tapi mr hubby cakap, dia akan ambil dari ofis. Ada berkotak katanya. setiap hari dia bawak balik beberapa bijik. Katanya tak boleh ambik 1 kotak, sebab orang lain pun nak juga. Saya pula tak puas makan, setiap kali nampak kotak limau kat gerai tepi jalan rasa nak singgah beli jer. Bila bagi hint hint pun dia tak mo layan. hehe... Saya tahan jer rasa terliur. Tetapi.... tiada apa yang tersangkut kat hati saya. Sebab saya tau prinsipnya, tak mahu dapat buah limau yang rosak dalam kotak.

Saya teringat... nak sangat makan buah durian.Bila nampak paket yang sudah dikupas pun, saya teringin nak beli. Hanya sebab penjualnya cina, sebab itu tak jadi. Bila nampak durian berlonggok-longgok kat gerai tepi jalan, air liur saya merembes2 dalam mulut. Sungguh... suka sangat. Teringat mama saya beli buah durian kampung satu raga besar. Alangkan mama saya pun sanggup beli sebanyak tu, takkan hubby saya tak boleh,kan? Mahal durian kat bandar ni, kata mr hubby. Saya telan air liur sendiri. Merajuk-rajuk sampai nak membawa diri. Langsung my hubby pujuk, katanya " kalau lah tahu awak suka sangat makan durian, abang hadiahkan kebun durian masa hantaran kawen dulu.". Hukss. Tapi kalu nak beli, sabar.. tunggu harga murah sikit.


Mungkin ada yang kata saya bodoh. Benda sekecil tu pun, nak tunggu hubby belikan. Takkan tak boleh beli sendiri? Ya, saya berduit. Tetapi saya tak beli. Sebab mr hubby dah cakap macam tu. Kalu saya beli juga, tentu dia kecik hati. Lagipun saya ingin makan berdua. Kalu dia kecik hati, sure saya kena makan sorang-sorang. Mana seronok... Hatta di belakangnya pun, saya tak sanggup nak beli, apatah lagi di depannya. Saya akan tunggu juga dia belikan, baru lebih manis rasanya, kan? :D

Walaupun dia tidak mudah penuhi kehendak hati saya, tetapi itulah yang membuat saya selalu teringat-ingat padanya. Sebab pesanannya. Tiada apa yang tersangkut di hati. Sebab saya tau, my hubby sentiasa cuba penuhi semua kehendak saya, lambat mahupun cepat. Dan, sabar itu lebih manis harganya. I love you.. abang, always....


4 comments:

AZLINA said...

Assalamualaikum Nur,suami mana yg tak sayangkn isteri..kalau x beli x brmakna x syg kan! Dlm rumahtangga harus bnyk bersabar, perkara kecik cuba jgn dibesarkan..ingatan utk akak juga.. :) Bukannya suka meminta2, cuma ingin dihargai..betul tak Nur?

Terima kasih akak ucapkan atas wish & doa utk anak akak semlm..Akak juga doakan Nur berbahagia disamping hubby yg tercayang...susah senang harus bersama2.. :)

sonata anak kancil said...

taatlah kepada suami mu!

indahhouse said...

Salam kak Azlina,
Terima kasih kak, atas pesanan. Saya tau, dia sayang saya. hehehe..
Insya Allah, saya masih dlm proses belajar menundukkan nafsu. Bila berumahtangga, hidup berdua.. bukan lagi seorang diri yg boleh buat ikut suka. Lagipun saya makin selesa, walaupun saya pernah disindir orang, mcmla saya ni bendul sgt.. haha :D
Terima kasih atas doa kak. Alhamdulillah. Amin3x..

indahhouse said...

Salam kak sonata,
Terima kasih atas pesanan kak. saya dlm proses belajar.. :))

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────