Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Sunday, December 4, 2011

Berkat? Allah...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, bertemu lagi. Moga semua teman dalam keadaan sihat dan ceria. Saya online dari Banting ni... hehee....

Jumaat lalu, 2/12/11,  kami brjumpa wakil bank, loan dah diluluskan. Allahuakbar! Macam magic. Dapat 90%! Masa ni rasa nak menangis, nak sujud syukur tang-tang tu jugak. Brmakna, tak banyakla kami keluar utk bayar rumah. Dahla tak perlu banyak renovation, sbb masih status rumah baru. Saya pernah cerita kat sini pada 11/11/11 yg lalu. Rumah dah ada CF, katanya senang lulus. Kami dapat 90% sebab rumah kedua. Rumah ketiga baru payah sikit; 70% je.


Hidup biarlah senangnya hati, bukan bergantung senangnya hidup  ^____^

Hati biarlah trjaga. Bukan mudah,kan? Terutama bila tengok rumah orang lagi besar. Rumah kat kampung saya, pun luas. Walaupun kayu. Tapi tak ramai penghuni. hehe... Angan-angan memanglah rumah besar. Kalau ikutkan saranan kawan2nya, mmgla semua promote duduk rumah besar :) Tapi Hubby ada Lot kedai yg tak aktif kat damansara,yg tak dapat disewakan. Jadi bersyukurlah dgn rumah baru ini. My Hubby pun tak terkial-kial nak bayar bulanan yg lebih sikit dari bulanan sewa rumah sekarang jer. Harapan saya, kawasan kejiranan baik, elok dan bersatu padu. Doakanlah, ya.

Alhamdulillah. Tak taulah Berkat tu dari mana. Ms mula2 sign kontrak dgn pemaju, memang kena bayar banyak juga, sampai takde lebihan. Tapi tiba2 loan yg cover, trmasuk Insurans kebakaran takaful, tau! Sebelum tu, kereta rosak, lagi. Habis rm 700. Dahla saham tgah jatuh.huhu... Dgn  Berkat doa ibubapa juga mungkin :)

Masa ni rasa syahdu. huwa... Saya rasa tak layak sungguh dgn segala Nikmat Allah ini, tapi terima kasih , atas kemudahan ini, Allah...


Sayangi Nikmat Makanan


Dalam kuliah ada sebut ttg keberkatan Allah dan syafaat Nabi SAW, kita tak tau datang dari mana. Syafaat Rasulullah pun senang jer kita dapat, dgn tidak menolak permintaan orang miskin, mengusap kepala anak yatim pun dapat. Bahkan, siapa yg mengucap Hamdalah (Alhamdulillah) walau makan sesuap nasi, dan seteguk minuman, sudah mndapat pengampunan dosa. Yalah, umur umat Nabi Muhammad SAW pendek, setakat 60-70 . Jadi setiap amalan perbuatan  kita, jika digantungkan kpd Allah, sebut nama Allah, Allah gandakan pahalanya. Tidak mustahil. Kita cubalah, tak salah dgn amalan kecil-kecil.


Kalau makan, letaklah lauk di tengah. Sebab Rahmat dan keberkatan itu Allah turunkan di TENGAH-TENGAH pinggan.  Adab makan mulalah dr tepi pinggan, Insya Allah nasi habis. Sayangi Nikmat Allah yg Allah berikan kita dari makanan itu. Ada Orglain susah dapat makanan. Sunat mnjilat jari dan habiskan sisa nasi di pinggan. Kita tak tau yg mana satu berkat pada makanan itu.  Mungkin saja, hasilnya kemudian nikmat kesihatan, mgkin saja lain2... Allah saja Maha Tahu.

Hidup kita lain-lain, masalah juga lain. :) Kesenangan itu datangnya dari Hati, bukan dari senangnya kehidupan. Masa dulu2 selalu rasa brserabut, sehingga buat keputusan selalu saja SILAP. Tapi sekarang dah ada cara nak RELAKS dr masalah dunia, dengan hadir kuliah agama.  Cubalah!


Oklah, saya cau dulu. Ada kenduri sedara. Moga dalam Rahmat Allah semuanya.


 

4 comments:

dZana said...

dpt jugak akk brkongsi ilmu dgn nurindah.. TQ nur..

ibundo said...

salam nur. Apa kabar...

indahhouse said...

Salam kak Zana,
sama2 kak.. :)

indahhouse said...

salam ibundo,
saya sihat.. :)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────