Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Saturday, December 24, 2011

Kehidupan juga ibadah

Kehidupan juga ibadah.

Allah memang takdirkan rezeki setiap hambaNya tidak sama. Berkongsilah nikmat dengan oranglain. Kelebihan kita adalah nikmat dari Allah, pemberianNya. Bayarlah zakat.

Orang kaya, mereka disibukkan dengan harta-harta mereka. Mereka diuji sifat tawaduknya dengan harta. Mereka dimudahkan Allah supaya mndapat ilmu, kesenangan utk beribadah melalui harta itu. Gunakanlah sebaiknya...

Orang miskin sebenarnya tidak disibukkan dgn harta yg bertimbun. Mereka boleh menyibukkan diri dgn ibadah. Kenapa pula perlu mnjadi orang miskin yg miskin agamanya? Orang miskin dicintai Rasulullah, mereka masuk syurga lebih awal dari orang kaya.

Orang kafir yang bersedekah dan berbuat baik, Allah mmbalas kebajikannya terus di dunia, tetapi dia takkan selamat di akhirat kelak, kecuali dia bersyahadah. Itu janji Allah.

Jika orang yg mngamalkan sunnah Rasulullah dalam ekonominya, dalam politiknya, dalam pakaaian dan perhiasannya... Allah mmberinya ganjaran syurga.




Mendengar Azan

Dlm satu hadis, Rasulullah gemar bercanda dan amat ramah dgn ahli keluarganya. Tetapi bila azan berkumnadang, Rasululullah SAW seakan tidak mengenal kami lagi. Ini kerana baginda MALU kepada Allah apabila mndengar seruan azan itu.

Mengapa azan dilaungkan nyaring? Kerana untuk mngajak hamba-hambaNya supaya tawaduk kepada Allah dan diajak ke rumah Allah (masjid-masjid). Saya fikir, besarnya pahala Muazzin dan bilal tu, kan? Mengajak orang ke masjid, mungkin dgn sebab itu, kita diberi syafaat oleh Rasul di akhirat kelak?

Mahukah kita, Rasulullah tersenyum pada kita dan mngakui kita ummatnya, kerana kita mngamalkan SunnahNya?

Kita diancam dgn musibah apappun, jarang kita mahu kembali kepada Allah. Kita hanya ingat padaNya, bila kita diancam dengan MATI. Kita takut mnghadapi siksaan kubur, dan menunggu akhirat. Ingatlah, jangan tunggu sehingga waktu mata kita kabur, badan kita lemah, saat nak dipanggil Tuhan, baru kita rasa takut dan mahu tawaduk kepada Allah dan menggunakan masa yg singkat itu utk bersungguh-sungguh beribadah. Baru nak menuntut ilmu agama. Takut tak sempat...

Allahu akbar 2x - Mengagungkan Allah, mengingatkan manusia supaya tunduk dan tawaduk pada sang pencipta, iaitu Allah. Kerana manusia ada sifat2 ego, ujub, dll, kita hanya kerdil di hadapan Allah.

Asyhadualla ilaha illallah , wa asyhadu annamuhammadar rasulullah...
Setelah sifat ego, takbur, ujub ditundukkan, barulah kalimat syahadah dilaungkan. Kerana selagi kita akda sifat2 tercela itu, kita masih belum dapat mengakui kebesaran Allah dan mhu menuruti perintah dan larangannNya, serta mengikut sunnah Rasulullah SAW.

Hayya Alas solah.. Hayya alal falah,
Solat itu membawa ke arah kejayaan di dunia dan akhirat. Dalam azan pun dah bagitau kelebihannya. :)



Kenapa perlu ke masjid?

Kerana itu rumah Allah dan sentiasa dipenuhi malaikat. Beriktikaflah di sana, dalam keadaan berwuduk dan mnjaga adab-adab masjid. Meskipun kita sekadar tidur, baring atau berdiam diri pun, masih mndapat ganjaran pahala. Selama kita tidak berhadas, selama itulah para malaikat mendoakan kita. Kadang2 di masjid, kita boleh menangis, ia tanda kita disentuh malaikat, kerana itu hati kita lembut dan mudah terharu walaupun tanpa sebab.

Sifat tawaduk hanya diperoleh dengan bersujud di tempat orang duduk, iaitu di masjid. Tempat orang lain pernah duduk di situ. Allah tundukkan hati kita di situ. Bila kita sembahyang seorang di rumah, kita tak berasa apa-apa. Jadi bagaimana kita nak jauhkan diri dari sifat ria', takbur, ujub, dll?

Allah akan menundukkan hati seseorang jika dia patuh ke hadrat Allah dan sunnah Rasulullah SAW. dIa akan bagkit di hari kiamat dengan wajah bercahaya.

Untuk solat yang khusyuk dan sempurna, mula dengan wudhuk yang sempurna, dari doanya, mmbasuh tangan,.. sehinggalah membasuh celah-celah kaki. lalu mmbaca doa selepas wudhuk.


Mengapa perlu mencintai Nabi melebihi ibubapa, isteri, anak, dll?

Allah boleh mnyemat sifat-sifat ubudiyyah ke dalam diri manusia dgn sekelip mata. Begitu juga dgn penurunan wahyu. Allah utuskan malaikat Jibril sbg perantara mengajar Rasulullah mmbaca. Sedangkan Allah boleh mnyemat dalam dada Rasululullah dgn segala ilmu dan wahyunya.

Hanya sedikit keadaan di mana Rasulullah menerima wahyu secara terus. Kebanyakannya, adalah melalui perantara, iaiatu malaikat Jibril.

Jurang Allah dengan hamba-hambaNya amat jauh.
Pencipta dengan makhluk. Amat besar jurangnya. Bagaimana kita boleh beribadah dan menenal Allah jika tiada perantara? Kerna itulah Allah mengutuskan nabi dan rasul kepada manusia..

Cintailah baginda Nabi kita SAW.

Dalam satu hadis "Belum sempurna iman seseorang kamu sebelum ia mencintaiku melebihi daripada cintanya kepada anaknya, kepada bapanya dan kepada manusia semuanya"

Rasulullah SAW ialah semulia-mulia manusia dan sebaik-baik pekertinya kepada Allah, lingkungannya , keluarga, sahabat dan sekitarnya dan dalam hidup seharian. Tiada siapa yang dapat menandingi keelokan pergaulan Rasulullah SAW dengan manusia, pada isteri, anak, cucu, sahabat, dan kaum muslimin. Sifat amanahnya, sifat mesranya, sifat pemalunya...

Kerana itu kita disuruh mengikut cara Nabi SAW.

Rasulullah bukanlah seorang sangat garang dan tegas di hadapan anak isteri. Rasulullah suka bercanda dan bergurau mesra dengan ahli keluarganya. Agaknya kerana itulah para isterinya sangat sayang pada Rasulullah SAW. Baginda amat elok perlakuan dan layanannya.

Sebenarnya, keceriaan kita dapat menceriakan oranglain. Janganlah terlalu berasa berat dan beban dengan masalah sehingga mmbuat oranglain pun berasa begitu... Rasulullah lagi besar tugas dan amanahnya, tapi baginda masih mampu bergaul baik dan meluangkan masa untuk keluarganya...

Perkara yang terlarang dalam adab makan:
Makan dan minum berdiri
Makan dengan tangan kiri

Sunnah: menghampar Saprah, mmbasuh tangan, mmbaca doa, mula makan dari tepi, makan dengan tangan kanan dll

Dalam satu hadis nabi, "Inginkah kau, aku perkenalkan semudah-mudah amalan? Iaitu Senyap (diam) dan berakhlak mulia.."

"Janganlah memandang sinis dengan kebaikan yang kecil meskipun sekadar tersenyum pada saudaramu."

Janganlah kita memandang rendah akan ibadah oranglain, mungkin dia orang yg dicintai Allah berbanding kita! Tapi jika tidak berilmu, mestilah menuntut ilmu. Itu kewajipan...


Masih ingat kisah seorang sahabat yang dijami masuk syurga ? Setelah diselidiki, ibadah sunatnya tidak menandingi sahabat yg lain, tapi beliau menjaga hatinya dari sifat cemburu, tidak berdendam pada oranglain..

Dalam satu hadis, "Di dalam diri manusia, ada seketul daging, jika ia baik, baiklah seluruhnya. Jika ia tidak baik, maka tidak baiklah seluruhnya. Itulah hati."

Sifat tercela, ria' takjub, mmg susah nak dihapuskan, tapi kita mesti mengikut sunnah juga supaya Rasulullah kenal kita, di hari kita mahu mendapatkan SYAFAAT baginda di padang mahsyar. Dan perbaikilah hati kita..
mysweetlife-nurindah.blogspot.com . Nota Kuliah Syeikh Nuruddin.


No comments:

Post a Comment

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (8) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers