Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, December 19, 2011

Curahan sakinah dan rahmat untuk mereka yg berkumpul di majlis ilmu dan zikir

Assalamualaikum,

Moga semua dalam rahmat Allah selalu. Salam ceria. Saya masih banyak kerja rumah menanti. Jadi, saya taipkan pengalaman saya untuk tatapan teman2. Jomlah ke majlis ilmu, jangan baca buku agama saja atau video ceramah di internet saja, ia masih tak cukup.

Dengan rasa tulus dan hiba, saya ucapkan selamat utk Muhammad Adam (nama barunya) kerana mngucap syahadah di hadapan syeikh malam tadi. Beruntungnya beliau. Semua berkerumun nak tengok. Beruntungnya juga orang bawa baby kecik untuk mndapat berkat sentuhan ulamak. Bila ya giliran anak saya?....





" Menuntut Ilmu itu wajib ke atas setiap muslim. "  Ilmu agama di sekolah amatlah sedikit. Cuma asas, tak cukup sebagai bekalan Akhirat kita.



Di hadapan guru, belajar sifat Takzim.

Duduk di hadapan Guru agama,  harus bersifat takzim/ hormat. Itu adab menghadiri majlis ilmu dan berhadapan dgn guru. Belajar ilmu agama itu wajib dan meliputi seluruh ibadah juga kehidupan kita seharian. Contoh terbaik kekemasan malaikat Jibril yang menghadiri majlis ilmu Rasulullah SAW, yang mana di majlis itu Jibril memakai pakaian putih, kemas, bersih, bersikat, duduk dengan baik. Di sini, Jibril mengajarkan kepada kita tentang Iman, Islam, dan Ihsan.

Saya berusaha juga duduk dgn baik. Tahulah, tulang belakang saya ni mudah sakit dengan duduk, tidak menyandar hampir 2 jam lamanya. Syeikh Nuruddin sendiri tidak menyandar langsung! Begitu juga makcik2 depan saya... malu la, saya, kan? :)

Kelmarin, dalam satu bab, Syeikh melarang orang gila, atau kanak-kanak kecil yang belum mumayyiz masuk ke ruang solat, yang tidak pandai mnjaga adab masjid . Jika yg dah pandai, dan diam, tidak mengapalah.  Syeikh Nuruddin pernah mmbawa anak kecilnya di hadapan jemaah. Diam saja, sampai tertidur di sisi Syeikh yg sedang mmberi kuliah. Cuma yg dilarang masuk, anak-anak kecil yg agak nakal akan mnjadikan tempat solat sbg tmpt permainan. Bahkan jika AJK masjid menegur ibubapanya, terus mereka tak mahu datang ke masjid kerana berkecil hati.

Kita mungkin bole mndapat kitab, ilmu, ceramah dari INTERNET, CD, buku dan sebagainya. Tetapi itu hanya saluran. Para Ulamak dahulu pun menulis kitab. Sekarang pun ada banyak terjemahan. Imam Syafie juga menghafal semua kitab Imam Malik. Tetapi dia tetap mahu menjadi anak murid Imam Malik. Berguru melalui internet, boleh, tapi KURANG BERKATNYA.. kerana kita tidak berhadapan dgn guru dan tidak melakukan adab sepatutnya yang kita buat semasa menghadiri majlis Ilmu. Ada bezanya..


" Allah menjelmakan Sakinah (ketenangan hati) dan curahan rahmat pada saat kita berkumpul, di majlis ilmu dan zikir.  "  Percayalah, kita rasa aman kerana berada di kalangan malaikat yang menyukai majlis ilmu dan zikir. Jangan belajar melalaui buku sahaja, di internet atau CD saja, itu ialah salurann dan rujukan. 




Istiqamah untuk hadir majlis ilmu.

Gembira saya, adalah untuk mengajak. Mula-mula kuliah Syeikh dahulu, ramai jg yg datang. Tapi kemudian, dah kurang, kerana Tidak ramai yg mampu BERISTIQAMAH menghadiri kuliah 'bersiri' seperti ini........ Belajar kitab fekah dan hadis. Menghabiskan beratus-ratus perbncangan Hadis. Dari kitab  karangan beliau.


Saya juga pernah berasa begitu masa mula2. Rasa macam taknak pergi dah. Sebab tak pandai sgt baca kitab yang fully bahasa Arab, wlupun sekolah dulu belajar bhs Arab tinggi.  Syeikh Nuruddin menerangkan semua dalam bahasa Melayu, tapi kita mesti nak baca juga kan? Mana sama, bahasa arab tahap sekolah dgn bahasa arab dalam kitab hadis? huhu... Rasa down, malu. Tapi baru sebulan, berlalu .....  Saya mula RINDU kuliah suara Syeikh Nuruddin. . Suka belajar dg beliau... My Hubby pun asyik ulang kuliah Syeikh dalam MP3 dalam kereta. Dia rakam.  Saya  pula berusaha search internet. Cari terjemahan hadis dan kata-kata bahasa Arab. Tak langsung, saya belajar bahasa Arab. Baru rasa semangat sikit bila dah buat persediaan untuk bab atau hadis seterusnya..

Bila kita rasa takzim dan hormat dgn guru, kita juga rasa hormat dgn ilmu yg diajarinya. Kita tidak mudah keliru dan rasa LEBIH BERSEMANGAT untuk diamalkan dalam hidup seharian :)


 

Kitab Al yaaqut an Nafiis fi mazhab ibn Idris

- Kitah fekah, ilmu fardhu ain dan kifayah dll. Karangan al Habibi Ahmad bin Umar asy Syatiri.

Bab terakhir yang dipelajar, Iktikaf mukasurat 67.  Sebelum tu, kami pelajari terperinci juga bab Zakat. Seronok... :)

warna kertas  lain, sbb cahaya kamera.

Bab akan datang, Haji dan Umrah, mukasurat 68.



Kitab yang akan cuba dihabiskan bulan hadapan: Dua  Kitab Hadis.



1) Kitab La Tahqiranna minal Ma'ruufi Syai-aa

- Kumpulan hadis-hadis, yang menerangkan amalan yang mudah tapi besar ganjaranya dari Allah SWT.  Ditulis oleh Sheikh Muhammad Nuruddin.


Hadis last belajar waktu maghrib kelmarin, ms 48, hadis ke 137.  Hadis tentang mengaminkan Imam.
Alhamdulillah, tak sangka dah belajar hadis sebanyak itu dari Syeikh. :))



Insya Allah, mukasurat seterusnya, 49, hadis ke 138 tentang Asma ul Husna. :)  sehingga habis jika diizinkan Allah  sehingga hadis ke 207







2) Kitab al awaail waakhir wal asaanid

-Kitab sanad dan ijazah karangan Syeikh Nuruddin. Di dalamnya ada nama-nama kitab yang beliau pelajari dari guru-gurunya. Hadis-hadis yang bersambung sanadnya dgn Rasulullah SAW.

Bab terakhir dari kuliah petang kelmarin, ms 105. Hadis yg diterangkan dalam bab ini, ialah:

Dari Abi Barzah al-Aslamy berkata: Rasul SAW bersabda: “Tidak akan bergerak kaki seseorang pada hari kiamat sehingga ditanya tentang umurnya untuk apa dihabiskan, tentang ilmunya untuk apa ia mengamalkannya, tentang hartanya dari mana dihasilkan dan untuk apa saja ia infakkan dan tentang jasadnya untuk apa ia gunakan” (HR Tirmidzi)
Sumber rujukan terjemahan , ustaznaim


warna kertasnya putih, tapi gelap sikit sbb cahaya kamera.

Bab yang akan dibincangkan pada bulan hadapan ms 107, sehingga habis jika diizinkan Allah.




No comments:

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────