Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, February 13, 2012

Keceriaan merupakan kekuatan untuk kehidupan

Assalamualaikum,

Hari ini ialah Hari Kebersihan. Kelmarin, kami 'marathon kuliah Syeikh lagi di as salam. Dr Subuh sehingga petang. Malam, Syeikh berceramah masa mulid nabi kat masjid batang kali. Mereka baru khatam kitab Syama'il. kami baru khatam kitab la tahqiranna. syahdu.


Hari ini:

1. Membasuh pakaian dgn riang hati, kerana cuaca sangat panas. Ada can la pakaian kering cepat. Nasib baikla, baju kerja suami dan basuh Khamis lalu. FUH!

2. Pagi2 mmbersih timbunan pinggan dan kuali di sinki.

3. Saya bersihkan voice recorder yg banyak dlm nokia saya. siap transfer ke PC.

4. Saya padamkan gambar yg sebanyak 200 pcs dalam nokia saya. dah transfer siap2 dalam PC

5. Saya sort (asingkan) gambar2 dalam PC mengikut folder.






KECERIAAN

Bagi orang miskin, keceriaan adalah sumber utama bagi mereka meneruskan kehidupan. Sebab mereka berasa disayangi dan dikasihi dan diterima. Sedangkan orang kaya, hak dan milik mereka lebih berharga.

Mghayati peribadi Rasulullah, Rasulullah adalah insan yg paling baik akhlaknya terhadap anak isterinya. Baginda orang yg suka bergurau-senda dgn keluarga, dan berbaik-baik. Apabila sampai waktu azan, baginda akan meninggalkan keluarganya utk menyerah diri pada Allah. Baginda meluangkan waktu untuk keluarga, bukan meletakkan 'Family Time' pada waktu yg tersisa dari masa sehariannya. Bahkan baginda menyerahkan ubudiyyah kepada Allah sebaik saja azan berkumandang.

Baginda cepat pergi ke masjid, dan cepat pulang untuk keluarganya.
Baginda seorang yg tenang, dan suka tersenyum. Berjalan di belakang sahabatnya semasa di perjalanan tanpa disedari, dan mendahulukan salam. Baginda suka menceriakan kanak-kanak kecil. Baginda pernah ditunggang Umamah, cucunda baginda semasa bersolat, tapi baginda amat santun trhadapnya.

Syeikh Nuruddin, adalah orang yg amat mmberatkan cara dan peribadi Rasulullah dalam kehidupan sehariannya. Cara tidur, cara masuk ke tandas, cara bergaul dgn keluarga. Sepertimana Rasulullah bertegas trhadap ssuatu perkara yg ummat ambil mudah, seperti itulah syeikh tidak menyukai jika ada segelintir yg tidak mnjaga adab-adab masjid atau adab majlis, meskipun beliau sudah pesan banyak kali.

Tentang bercakap di henfon, bunyi yg mengganggu orglain, bersembang, duduk jauh-jauh dari teman sekuliah, makan sewaktu kuliah, juga kisah anak-anak kecil. Sepertimana kita mengikut peraturan di majlis korporat, atau majlis lain ilmu-ilmu keduniaan, sepatutnya majlis ilmu agama dan ibadah kena mengikut peraturan, kerana yg menilainya ialah Allah . Mereka yang menghormati oranglain, akan dihormati.



KISAH ANAK-ANAK DI DALAM MASJID

Saya belum mnjadi ibu, dan saya cuma mmahami keadaan itu sedikit sahaja. Kerap ibubapa mmbawa anak2 yg amat kecil, yg masih tak faham, dan suka menjadikan tempat solat sebagai tempat permainan. Saya pernah merasai, berada di kalangan ibu yg mmbiarkan anak mereka berlari sana sini, dalam usaha mereka utk mndengar kuliah. Tetapi perhatian mereka bukan pada kuliah, tapi pd anak-anak kecil itu. Belum ditambah, anak-anak diberi makanan sehingga lantai masjid bertompok-tompok. Juga sudah timbul bau kurang enak, dari pampers, kerana berak dan kencing. Di dalam masjid.

Alangkan, kita berada di rumah Allah. Usah dikira teguran dari ustaz, tapi adakah kita patut mnjaga adab2 di masjid? Kita mesti takut dgn 'teguran' Allah.

Semestinya saya tidak berkata apa-apa. Sebab saya pernah mengajak teman saya ke masjid, katanya anaknya kecil dan suka bermain, dia takut mengganggu oranglain. Jadi, saya bersyukur sajalh dgn diri saya.

Ibubapa boleh:

1. Sentiasa check pampers anak-anak, kerana merka yg bernajis, tidak elok memasuki ruang Solat. Allah nampak tu.

2. Makanan janganlah dibawa dalam masjid. Sebab anak-anak kecil yg makan, pasti akan mmbuang (berak). Atau pastikan mereka berak dahulu sebelum dibawa ke masjid.

3. Ada sesetengah ustaz, berasa letih melihat anak-anak kecil mngganggu ibubapa yg sedang menghadiri kuliahnya. Ia mmbuat kita kelihatan kurang sopan trhadap Guru. Ustaz yg mengajar adalah Guru, jadi haruslah mghormati majlis. Jadi, didiklah anak dari rumah, supaya boleh berdiam diri sepanjang majlis ilmu.

4. Jika kita mmbawa kakak dan abangnya supaya mnjaga si Kecil, kita haruslah mengajar anak kecil supaya mghormati si kakak atau abang, dan mndengar arahannya. Bukanlah anak2 besar ini terpaksa berkejar-kejar dgn si adik.

5. Permainan itu lebih baik drpd makanan utk Si kecil di dalam masjid, kecualilah Bayi yg belum boleh berjalan. Permainan yg tiada bunyi atau terlalu keras sehingga berbnyi apabila diketuk di lantai masjid.

6. Kita sayangkan Allah, sayangkan Rasul, kita juga kena sayangkan rumah Allah. Tempat semua orang bersujud ialah tempat yg dirahmati dan malaikat di dalamnya, janganlah kita tidak berhati-hati.

7. Mereka yang menghormati oranglain, akan dihormati. " Mereka yg malu pada Allah, malaikat akan malu padanya " (Kisah Uthman bin Affan, kerana dia seorang yg amat pemalu)





MENGUPAS


Mengupas Entry ttg penyakit kejiwaan (Ia ada di Entry terdahulu) Setiap kelemahan ada sumber kekuatan. Kita mncari kelemahan diri, supaya diperbaiki dan lbih kuat dr oranglain. Seperti itulah kenapa Allah memberikan kita cubaan dan masalah yg tidak terduga. Lama2 kita dah pandai mengatasi masalah, kan? Ia untuk menambah kekuatan pada manusia. Di sini kupasan saya:

1. Jika kita kaya, dekatilah orang miskin, kerana Rasulullah sangat menyayangi orang miskin. Mintalah mereka mendoakan kita. Itu saya belajar

2. Keajaiban Sedekah. Allah dah janji, sesiapa yg melapangkan masalah oranglain, Allah akan mmberi kelapangan dalam hidupnya.

2. Cara membuang perasaan ego, ria' atau takbur, ialah bila kita berasa, kita sujud di tempat orang pernah duduk dan berpijak di dalam Masjid. Ini juga saya belajar

3. Jika buntu dengan masalah atau jiwa tak tenang, cubalah berii'tikaf dan bermuhasabah di masjid. Ramai orang yg mndapat ilham utk mnyelesaikan masalah, semasa di dalam masjid.

3. Pengalaman SAYA: Khasiat mmbaca ayat2 al Quran semasa menjaga Pesakit atau semasa kita sakit. Contohnya di dalam al Mathurat terdapat beberapa ayat Ruqyah (ayat penyembuh) dalam perubatan Islam utk menyembuhkan hati dan fizikal, selain zikir, dan doa2 lain. Yasin juga membantu mmberi ketenangan hati kita dan orang yg sakit, jg mghalau gangguan jin.

4. PENGALAMAN SAYA: dengan berwudhuk dan bersolat merupakan terapi untuk proses penyembuhan dari penyakit. Bersolat tidak menyusahkan orang yg sakit, malah memudahkan proses penyembuhan, dgn izin Allah. Jika kita di antara insan yg dipilih Allah, menjadi Penjaga orang sakit, atau pesakit berat yg susah nak bangun, cubalah cara ini. Kita berusaha..



4 comments:

ijayuji said...

Salam indah! indah tgh buat apa tuuu :D kita ni dtg malam2 ajerr sbb siang2 kita bz sikit. setuju betul dgn n3 indah kat atas ni, sbb tu kita kdg serba salah nk bawak budak2 kecik ke masjid sbb mesti punyer mengganggu, takpelah tunggu ank2 dah phm n besar sikit boleh lah bawa ke masjid, itu pun klu tak notty lagi :D

littlehumblelynn said...

INDAH

menarik entry ini..ada yang saya sokong..ada jugak sebaliknya.

pernah ada kisah dizaman Rasulullah saw-ttg isu kanak2 di dlm masjid

mmg fitrah anak2 itu adalah bermain, dan membiarkan anak2 bermain didlm masjid mmg x molek pada pandangan mata kita

tp alangkan Nabi junjungan kita pernah bersujud sebegitu lama hanya kerana cucunya memanjat di belakang badannya sewaktu baginda mengimami solat sehingga cucu baginda turun lalu baginda naik semula meneruskan solat baginda.


soal kebersihan mmg xde kompromi tapi mengimarahkan /memakmurkan masjid dgn kehadiran anak kecil tidak salah rasanya.

mendidik & mentarbiah kanak2 biar dr rebungnya.

segala yang kurang dari akak..yang lebih segalanya dr Allah

maaf & smg ALLAH mengampunkan akak jika tersalah bicara

amin..

indahhouse said...

Salam ika,
Wah, makin merempit dgn menu terkini. Terliur saya bila tgok ika masak. hehe

wanita yg menjaga anak-anak dan urusan rumahtangga, pahalanya besar. Apatah lg dgn menggosok pakaian, dan menyiapkan suaminya yg mahu ke masjid atau kuliah, dia juga mndapat pahala yg sama dgn suami itu.

indahhouse said...

Salam kak Lyyn,

Benar, kak. Kita perlu melatih anak-anak mendekati masjid.
Mengikut riwayat, Umamah, cucu baginda itu dlm keadaan bersih dr najis. Jk tidak, solat pun pasti trbatal.
Kerana itulah, ustaz2 pun risau nak tegur. Sebab takut ada ibubapa berkecil hati dan tidak mahu ke masjid. Insya Allah, kita berhati-hati.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────