Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, February 23, 2012

menu saya jer :)

Assalamualaikum,
Alhamdulillah, bertemu lagi. Moga semua teman2 dalam sihat wal afiat.

Saya mencuba-cuba kamera. Dah lama tak pegang. Bergegar jugak kamera tu bila saya cuba fokus ambil foto makanan, hehe.. merajuk kot. ;) Lauk-lauk di bawah ni beberapa hari lepas. Malam tadi, saya buat nasi ala 'nasi ayam dara'. Saya buat ayam goreng berempah macam kat sini (tapi skip bawang putih dan lumur rempah serbuk je), buat kuah sup kosong, sambal belacan, kuah kari kosong, sayur timun. Malam sebelumnya, buat chicken chop ala riverside.  Saya buat  ayam bakar madu (tak buang tulang ayam pun), sekadar buat sos lada hitam simple, dan ubi keledek bakar. Semuanya sekadar melepas kemaruk dari makan kat kedai. hehe... Insya Allah, lainkali baru saya ambil gambar, ya. :)

Yang di bawah ni, semua ulangan. Tapi kombinasi menu mengikut apa yg ada.



Udang masak lemak  bercili campur tempe

Udang sederhana besar 10 ekor.
Tempe
Santan secukup kuah yang dimahukan
Bahan kisar: Bawang merah, bawang putih, halia, cili padi 7-8 tangkai, 3 tangkai cili kering(direndam lembut dahulu).
Tumis bahan kisar sekejap. Baru masukkan santan. Biar mendidih sekejap. Masukkan udang, juga garam, sedikit serbuk kunyit, dan perasa. Biar udang masak. Angkat dan hidangkan.


Lala masak lemak pedas

Lala 1 kg
Santan secukup kuah yang dimahukan
Bahan kisar : Bawang merah, bawang putih, halia, cili padi 7-8 tangkai.
Tumis bahan kisar sekejap. Baru masukkan santan, biar mendidih. Masukkan lala, garam, sedikit serbuk kunyit, dan perasa. Tutup kuali sekejap dengan tudung periuk supaya lala masak sekata. Bila masak sekata, angkat dan hidangkan.


Ikan cencaru sumbat

Ikan cencaru besar yang dibelah belakang - dua bahagian.
Bahan TUMBUK: 5 biji cili merah (buang biji) ,2-3 ulas bawang putih, garam secukup rasa, sedikit gula. Sumbat bahan tumbuk ke dalam bahagian belakang ikan yang telah dibelah tadi. Goreng dengan api kecil hingga ikan masak.


Kangkung goreng ikan masin

Kangkung 1 ikat - dipotong.
1 ketul kecil Ikan masin tenggiri - direndam dalam sedikit air dan dihancurkan kecil2.
Kicap cair
Bahan kisar: Bawang merah, bawang putih, halia, cili padi 7-8 tangkai.
Tumis bahan kisar, masukkan ikan masin. Baru masukkan kangkung dan kicap cair, juga air secukup rasa.






6 comments:

ijayuji said...

Salam indah! mekaseh tuk doanyer :-) alahaiiiii sume sedap2 nak2 yg ada tempe tu haaa.. kita lama tak makan tempe tau sob sob lala tu pun sedap sumeeeee sedap2! suke lauk2 mcm ni tp dlm masa yg sama jugak tak suke sbb mesti nak tambah nasi :D kita baca bismillah tauuu tp sbb sedap hihihi...

CitarasaKu said...

Salam,

sedap sedap menu makanan kat sini.Saya suka sangat makan siput lala..ummm sedap.

littlehumblelynn said...

indah

sedapnya ...lapar lak tgk sumer gambar tuh :)

indahhouse said...

Salam ika,
same2 :). susah cari tempe kat sana ya? saya jarang beli, bila teringin saja. hehe.
Alhamdulillah, nikmat sihat tu bila bertambah nasi. :D

indahhouse said...

Salam kak Nor,
hehe.. kalu dapat lala yg besar memang puas makan. Rasanya lala sejenis kerangan. er, ada jenis siput ya kak? Takpela, asalkan seafood, semuanya sedap2 ;D

indahhouse said...

Salam kak Lynn,
Insya Allah, kita cari nasi lepas nih. hehe..

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────