Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Saturday, February 18, 2012

Wisdom word: Remain soft-spoken and forgiving, even when reason is ON your side

Terpikat dgn kata-kata di belakang kereta dan buktinya pompuan tudung hijau tu :D



Ada sesetengah orang, dianugerahkan Allah dgn sesuatu yg lebih dr oranglain.

Setiap orang, rezekinya lain-lain. Rezeki adalah bukan material (duit dan harta) saja. Ada orang rezekinya, kekuatan luarbiasa utk beribadah lebih banyak dr orang lain. Ada yg rezekinya kekuatan utk mengingat dan menghafaz, ada orang rezekinya dr segi ilmu yg lebih dari orang lain. Ada orang, rezekinya anak yg ramai. (Setiap anak telah ditentukan rezekinya oleh Allah SWT. Begitulah kata2 Rasulullah SAW.)

Mungkin ada org tidak berpuas hati kerana rezekinya bukan lebih dlm bentuk Duit. Tetapi apa yg Allah tetapkan untuknya sejak azali adalah yg terbaik untuknya. Jangan la  kita komen apa2. Itu ketetapan Allah, ada orang kaya, ada orang miskin. Allah  juga dah berfirman,  Sesiapa yg mensyukuri nikmat, Allah akan menambah lagi untuknya. Siapa yg kufur dan tidak bersyukur, dia akan dimurkai Allah.


Oleh itu, ingatlah kamu kepadaKu , supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).
When do ye remember Me I will remember you. Be grateful to Me, and reject not Faith.

 
Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".



WISDOM - bijaksana

Mula-mula saya baca kata-kata ni kat belakang kereta, saya rasa ia biasa saya. Masa tu, kami parking kereta nak masuk Jusco.

"Remain soft-spoken and forgiving, even when reason is on your side"

Tapi bila saya tengok balik, "ON your side" itu, membuat saya terfikir. Cantik betul kata-kata ni. Mirip kpd ajaran Islam yg diajarkan oleh Rasulullah SAW.

Maknanya lebih kurang, " Bersikap lembutlah dan memaafkan, meskipun kebenaran berpihak kpd kamu
(ataupun kemenangan itu pada kamu).

Meskipun yg mengeluarkan kata-kata ini ialah ajaran Master Cheng Yen, dalam bukunya Jing Si Aphorisms. Ia satu fenomena " Sifat baik " yang popular di kalangan orang cina. Mereka saling mmpengaruhi antara satu sama lain.

Ia satu keistimewaan yg Allah bagi pada seseorang,  yg mgkin lebih dr orang biasa . Iaitu WISDOM (kebijakan). Dia amat terkenal di kalangan bangsa cina.  Di bawah, saya translate sedikit pengalaman orang yg benar2 mengikuti pepatah yg beliau berikan. Taat betul, orang cina ni, kan? Mreka suka kpd benda yg baik dan mmbawa kebaikan. Cuma bukan rezeki mereka utk diberikan hidayah Allah untuk beriman kepada Allah sprt kita.




Sumber: http://enquarterly.tzuchiculture.org.tw

A Good Word, a Different Result

"Saya telah mendapat manfaat daripada banyak kata-kata MasterCheng Yen,"kata  Hei. "Jika saya mempunyai untuk memilih mengeluarkan satu Pepatah  yg telah mempengaruhi saya iaitu:

‘Giving vent to anger is temporary insanity.’
" Kemarahan itu ialah satu kegilaan yg sementara ".

Pepatah ini selalu berlaku di dalam kehidupan semua orang. Hei mengamalkan pepatah ini, dan telah mmberi hasil yg baik kpd keluarganya.

Satu hari, Anak kedua Hei, 16 tahun, seorang remaja, telah ditangkap mencuri sepasang sarung tangan di stor jabatan. "Tidak saya, atau isteri saya yg memarahi anak itu. Kami jg tidak memarahinya atau memukulnya. Kami hanya membiarkan dia berfikir. Budak itu juga tidak keluar untuk mengikuti keluarga bersiar-siar pada hari berikutnya. Pasangan itu terus mengikuti pepatah itu, dan mereka tidak pernah menjatuhkan 'Air muka' anak mereka dengan marah kepadanya. Beransur-ansur, budak itu berubah. Sekarang, anak itu telah mnjadi naib di Pusat Perubatan Universiti Washington. "Anda boleh lihat berapa banyak garis yang mudah telah membantu saya," kata Hei, Dia sangat berbangga dengan anaknya di Seattle.


Remain soft-spoken and forgiving, even when reason is ON your side

Li Mei Jin seorang Guru. Apabila Li Mei-jin berasa berada di pihak yg benar dalam satu pertengkaran atau percakapan, dia akan menegakkan prinsipnya dan tidak mmberi peluang kpd oranglain. Rumahnya sering dirasakan sprt dilanda Taufan setiap kali pertengkaran berlaku. Dia mebaca buku Jing Si pada tahun 1995. Pada masa kini Li berkata rumahnya terasa seperti dibuai angi bayu yg lembut setiap hari. Kata-kata yg dia jumpa ialah:

"Bersikap lembutlah dan memaafkan, meskipun kebenaran berpihak kpd kamu"
(Remain soft-spoken and forgiving, even when reason is ON your side)

Pendidik pastinya perlu untuk menegakkan prinsip-prinsip, tetapi yang lebih penting, mereka patut belajar untuk memudahkan masalah dan tidak Ego . Beri sedikit kelonggaran. Beliau kini tahu bahawa adalah lebih baik, seperti pepatah :
" to leave others a way out, a space for them to right their own wrongs"
Mmberi orang lain 'Jalan keluar' (atau peluang),  membuka peluang untuk mereka membetulkan kesalahan mereka.

Li telah bersara daripada mengajar, tetapi dia masih mnjadi sukarelawan di sekolah di mana dia biasa mengajar. Beliau berbincang ajaran yg baik bersama pelajar dan dia berkongsi pengalaman sendiri dan melawat keluarga miskin. Kanak-kanak mmberi respon yg baik dan menggalakkan . Ibu bapa mereka menyedari anak-anak mereka berkelakuan lebih baik.


Be Tolerant, Fulfill Your Duty

Dia bermula di Hotel Ambassador di Taipei sebagaiseorang penyambut tetamu. Beliau kini mengetuai hotel 540-pekerja . Demi untuk persaingan, beliau menjadi orang yg tegas dan tidak sabar dengan orang bawahannya, mencerminkan tekanan yang wujud dalam kedudukan beliau. Dia adalah seorang yg suka bercakap 'direct' dan jarang menahan kata-katanya. (Kira dia ni orangnya suka tegur orang tanpa memikirkan orglain)

Kemudian pada tahun 2006 Lin membaca buku master Cheng.Membaca buku itu telah membantu dia meredakan tekanan dan kebimbangan beliau dalam pekerjaanya. Walaupun kini pekerjaan beliau adalah sama iaitu masih mencabar dan tertekan, tapi berlainan dr sebelumnya, Lin hkini dapat membantu pekerja untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan mereka secara terus-terang, lembut, dengan empati.

Perkataan yg beliau jumpa ialah:
“How bitter life is when we have desires; our demands on others bring endless misery.”
Hidup yg pahit ialah apabila kita mmpunyai keinginan, tapi permintaan kita yg melampau membuatkan orang lain kesusahan.

Keinginan- sama ada untuk harta benda, kuasa, prestij, atau mengharap balasan atas kebaikan yg kita hulurkan, membuat kita mnjadi orang yg tidak puas hati dan tamak, dan menghalang kita dari membuka hati oranglain.


4 comments:

deeTha H said...

salam kak Nur,
apa kabar?
lamanya aku tak singgah ke blog akak ni... rindu laa.. :)

ijan said...

I like the quote too :)

indahhouse said...

Salam Deetha,
Rindu kamu juga :D

indahhouse said...

Salam Ijan,
Saya pun suka.. :D

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────