Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, February 8, 2012

Moga pahalanya sampai....



Bila saya baca balik apa yg saya tulis tentang makcik2 jiran, masa zaman anak gadis dulu, ada something yg saya terfikir. (Ia di entry sebelum).

Mama saya seorang yg amat murah hati mmberi makanan. Dia berniaga goreng2 (pisang, keropok, ubi) sejak saya skolah rendah. Kalau ada lebihan, memang dia akan bagi pada jiran kami yg sudah tua, dan jiran lain meskipun pisang goreng itu dah sejuk semuanya, tapi masih ada orang suka. Kadang2 ada lauk sedap, ada juga diberi pada jiran. Mama saya juga pandai mengambil hati orang tua-tua...Hurm, Abah saya pula  suka memanjakan anak-anak jiran tetangga dan anak sedara. Ada sorang anak sedara mama saya tu, asyik mengekor Abah saya jer, sampai kami naik jeles. :)

Tapi saya taklah sepandai itu. Saya agak garang. :) Sbb itulah saya fikir beratus kali meskipun terniat nak berniaga makanan kat gerai. Yalah, teringin nak ada produk sendiri kan?

Saya pernah terbaca kat satu majalah Anis, seorang isteri yg mengandung, suka sangat masakan makcik jiran sebelah rumahnya. Sampai selalu jugalah isteri minta makcik itu buatkan sambal, dan macam2 lagi. Tapi makcik tu baik, dia selalu layan pasangan tu. Kata pakcik pula, dia bayangkan pasangan tu macam anak-anak dia. Jika kita banyak tolong orang, dan murah hati pada oranglain. Moga dgn izin Allah, ada orang yang belas dan kasihan juga murah hati pada anak-anaknya yg semuanya duduk jauh2 dari mereka.
.................

Saya terkedu di situ.
Terima kasih, Ma Abah, memang kemurahan hati Ma Abah telah kami kecapi. Terima kasih Ma Abah, kerana bersusah untuk kami...

Memang banyak dah kejadian yg saya nampak, kalau kita buat Kebajikan atau Kejahatan sekalipun, biasanya balasannya bukan datang pada kita direct. Tapi pada orang2 kesayangan kita....

..................

Memang benar, ada orang mengasihi saya. Memang benar, ada orang bermurah hati pada saya. Memang benar, tak ramai orang mahu berbuat jahat pada saya. Sekalipun saya berbuat baik pada mereka semua, saya selalu NIATKAN pahalanya pada Ibubapa saya. Yalah, mana sama mak bapak orang dengan mama abah sendiri, kan?  Saya cuma  RINDU pada layanan mama  abah saya...  Saya hanya bersyukur... Allah mmberi banyak nikmat kepada saya. Kalau ada masa saya menunjuk perangai, harapnya, janganlah Allah mengira yg itu!


Allah... moga kebajikan2 saya mndapat pahala. Moga dengan mnjaga hati Mertua, maka menantu-menantu ma abah saya , akan belas dan kasih pada Ibubapa saya.
Dgn berbuat baik pada adik2 jiran, moga adik2 saya mndapat keselamatan dan kebahagiaan walau di mana berada.
Moga dengan sedekah saya, suami saya akan bertambah rezeki.
Moga dengan membuat perhubungan baik dengan teman suami, Suami saya akan mndapat kebaikan yg tidak putus-putus dan dipanjangkan umur.
Janganlah Dikau timpakan kifarah kesalahan daku ke atas mereka..... Amin Ya Rabb!



8 comments:

ijayuji said...

Salam rindu indah!! apa khabar? harap moga sihat2 n gembira selalu insyaAllah! terharu baca citer indah, teringat pulak kat mak ayah kita, hanya kita yg tahu mcm mana baiknyer hati dan budi mak ayah kita kan kan... kita rindu betul kat kembar kita yg sorang nii hihihi...

Cekgu Maz said...

salam...tu la xsalah berbuat baik pd org biarpon beribu kejahatan dilemparkan kepada kita...kerana apa kebaikan yg kita buat tu pasti satu hari nanti mendatangkan rahmat buat kita sekeluarga....

ijan said...

Salam Nur,
Harap2 Nur sihat2 selalu. Coretan Nur buat peringatan kepada saya juga, supaya sentiasa berbuat baik dan berbaik sangka dengan orang. InsyaAllah kita akan mendapat keberkatan dari Nya.

Teacher Basariah said...

peringatan yang baik terutama buat diriku yang mudah lupa ini..thanks..

indahhouse said...

Salam ika,
Rindu kat awak juga.. huhu. risau tul saya, bila awak hilang tgah2 berita banjir besar kat thailand. Saya selalu doakan awak, lebih2 masa birthday kita yg lalu. :)

indahhouse said...

Salam Chekgu maz,
Kita niat baik, Insya Allah, Allah nampak. kita berhak juga pertahankan diri, dalam soal aqidah. Tapi dalam soal perasaan, kita selalu kalah dan mudah marah, padahal Rasul suruh kita "wait and see", takut kita salah sangka.

indahhouse said...

Salam Ijan,
Moga2 Ijan. Terima kasih. kita kena selalu buat baik. Sebab Allah dan Rasul sayang pd budak baik :)

indahhouse said...

Salam Teacher basariah,
ingatan pada saya sendiri juga, kak. sama-sama..

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────