Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, June 28, 2012

Buku: Blues Amni Oh Kerja!




Selepas Bern menghantar kereta amni ke bengkel, mereka singgah di RR  Awan besar untuk makan.

“ Dari tadi saya lihat awak seperti berangan. Nasi tidak disuap ke mulut… Sekejap muka awak kelihatan sedih.. sekejap bukan… entah.. saya sendiri sukar mahu menafsirkannya. Mengapa? Apa masalah awak?"

Amni terdiam beberapa detik sebelum bersuara lemah, “ Hari ini nasib saya malang. Saya dimarahi oleh seorang pelanggan… “

Mendengar luahan Amni, Bern tersenyum panjang sebelum menyambung kata, “Oh, biasalah soal dimarahi pelanggan. Costumer always right, right?”

 Tetapi Amni pantas menggeleng, sambil menggigit bibir, tidak peduli gayanya itu kelihata seperti kanak-kanak pada pandangan mata Bern. “ Tetapi ini sangat  tidak betul. Dia seorang doctor, bergelar Haji pula.. mengapa dia sanggup menyumpah saya?”

 Dahi Bern berkerut. Mulutnya berhenti mengunyah. Tangannya juga berhenti mencubit ayam Seluruh perhatiannya kini ditumpahkan kepada Amni, “Apa yang dia cakap?”

“Saya ini tidak pandai dan penipu..” Amni kemudiannya mengeluarkan telefon bimbit. Dia membuka SMS dari Dr Roslan lalu dihulurkan kepada Bern. “ Awak bacalah sendiri apa yang dia tulis?”

Bern menyambut telefon bimbit Amni. Sebaik saja membaca SMS tersebut, dahi Bern berkerut hebat. Dia memandang Amni dengan muka tidak percaya sambil menghululurkan kembali telefon bimbit kepada Amni.

Melihat reaksi Bern itu, Amni bertanya, “ Saya sedih sangat…. Mengapa ya, dia sanggup berkata begitu? Macamlah saya ini banyak sangat dosa terhadap dia… dia tidak fahamkah saya cuma bekerja dan menjalankan tugas sahaja? Lagipun dia sudah bergelar haji, mengapa sanggup mengata orang yang bukan-bukan?”


“ Dalam hal Agama, ada satu perkara sahaja dalam diri orang yang ‘belajar’ agama, tetapi  tidak mengamalkan. Tidak mengkaji dan tidak menjelaskan ilmu-imu itu senndiri. Orang seperti ni selalu mahu menjatuhkan orang lain dan berlagak seperti merekalah yang benar, walaupun memang kadang-kadang mereka betul. Namun merekia menganggap orang lain sahaja berbuat salah. Mereka sering mendabik dada mengaku Islam, tetapi pengisian Zero!”

Amni terdiam sebentar. Ada benarnya cakap Bern itu. Tetapi jangan-jangan dia pun serupa seperti yang dicakapkan itu. Menunjuk-nunjuk bersolat. Tiba-tiba Amni berprasangka buruk terhadap Bern. Apa yang ada dalam fikirannya terus terlontar keluar. “ Bagaimana pula dengan awak sendiri?”

Dahi Bern berkerut. “ Apa maksud awak?”

 “ Yalah… jangan-jangan cuma di hadapan saya sekarang awak solat, untuk tunjukkan bahawa awak pemuda yang baik dan beragama.”

“ Astaghfirullahalazim…!” Bern beristighfar panjang. Raut mukanya berubah menjadi merah padam. “Amni.. untuk apa saya menunjuk-nunjuk? Solat itu tiang agama. Apabila tiba waktu solat, saya akan berusaha untuk tidak melengahkannya. Imam Syafie pernah menyebut ‘ Seseorang yang tidak mempunyai sesuatu tidak akan mampu memberi sesuatu.’

Maksudnya sekiranya saya tidak mempunyai ilmu agama, tidak patuh urusan solat dan rukun Islam, bagaimana saya mahu memberi tunjuk ajar kepada oranglain terutamanya kepada isteri dan anak-anak? Contohnya sekiranya saya tidak tahu membaca al Quran, bagaimana mahu mengajar anak membaca al Quran?”

Tersentap Amni mendengar jawapan Bern. Serta-merta timbul rasa bersalah bercampur malu dalam hatinya kerana memperlekehkan Bern. Tidak semena-mea dia mengutuk diri sendiri. 

“Maafkan saya, saya tidak sepatutnya merendah-rendahkan awak.. saya Cuma terpegun kerena menemui pemuda seperti awak sebab selama saya bekerja, saya… “  Kata-kata Amni putus di situ. Dia tidak sanggup mahu meneruskannya. Malu dan bimbang Bern akan memandang serong padanya.


Bern mencerunkan mata, seolah-olah melakukan pengimbasan terhadap Amni. Kelihatan sedikit ragu, Bern bersuara, “Awak tidak solat?”

Terbeliak mata Amni mendengar telahan itu. Sangat tepat! Malunya Amni sehingga tidak terkata lagi. Terkebil-kebil memandang Bern. Tetapi pemuda it uterus merenung, mengharap jawapannya.

 Akhirnya Amni membuat pengakuan berani mati.” Bos saya pernah marah-marah, katanya sekiranya saya solat pada waktu pejabat, itu sudah mencuri waktu kerja kerana dia yang membayar gaji.”

Bern menghela nafas panjang sambil menggeleng-gelengkan kepala. “ Bos itu tuhan awak? Awak lebih takut Bos berbanding kepada Allah?

Cepat-cepat Amni menggeleng. Tiba-tiba dia terasa mahu menangis. Menangis malu dan menangis kerana terasa jahil berhadapan dengan Bern. Agak lama Bern tercernung sehingga membuatkan Amni tersalah tingkah.  “ Habislah kau Amni! Mesti Bern akan anggap kau perempuan jahil!” fikir Amni.

“ Amni, menunaikan solat itu wajib bagi setiap umat Islam. Dari hadis riwayat at Tarmizi, Rasulullah SAW pernah bersabda maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah Solat seseorang. Sekiranya solat diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan sekiranya solatnya tidak diterima, rugilah ia. Sekiranya terkurang dari solat fardunya, Allah berfirman, “ Periksalah, adakah hambaku mempunyai solat sunat yang dicukupkan dengannya apa yang terkurang daripada solat fardunya?" Demikianlah keadaan amalnya yang lain.
Seorang Mukmin sejati tidak akan cuai dalam melaksanakan ibadat solat fardu yang diwajibkan termasuk menjaga waktu, mematuhi tertib solat disamping mengerjakan ibadat sunat yang termampu olehnya. Begitu juga dengan memenuhi perintah menutup aurat, adalah wajib sebagaimana wajibnya perintah mengerjakan sembahyang, berzakat dan perintah-perintah lainnya. “ Habis berkata, Bern menjeling sekilas ke rambut Amni yang diikat tocang ke belakang.

“Spontan Amni tertunduk. “ Perkara inilah yang menghantui saya sepanjang bekerja, Bern. Banyak yang saya fikirkan termasuk halal haram makanan yang saya makan. Saya mahu bertudung, tetapi keadaan persekitaran kerja membuatkan saya rimas. Sekiranya berkenaan solat, bukannya saya tidak solat langsung. Saya hanya dapat mencukupkan solat lima waktu apabila hari cuti. “

“ Amni… “ Bern memanggil lembut sebelum Amni menghabiskan kata-katanya. Apabila Amni mengangkat muka memandangnya, Bern berkata dalam senyuman, “ Kerja bukan alasan untuk kita menidakkan perintah Tuhan. Janga sampai terlalu asyik bekerja sehingga kita melupakan Dia. Semakin awak melupakan Dia… semakin awak merasakan hidup awak sempit. Sekarang awak berasa rimas dengan tempat kerja, jadi tidak mahu bertudung. Tetapi adakah awak memikirkan balasan Allah di Akhirat kelak?

Ada dialog antara Rasulullah dengan anaknya Fatimah berkenaan seksaan mendedahkan rambut.
“Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.” Fatimah bertanya mengapa terjadi demikian rupa. Rasulullah menjawab, “ Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana tidak menjaga rambutnya di hadapan lelaki (bukan mahram). Rasulullah melihat penyeksaan umatnya ketika baginda melalui perustiwa Israk dan Mikraj.

Tanpa dapat ditahan-tahan, airmata Amni menitis lagi. Sedihnya… malunya… kerdilnya rasa diri ini… Banyak hal yang tidak terduga berkenaan Bern. Walaupun dia kelihatan tenang dan santai pada penampilannya, tetapi jiwanya penuh ilmu agama.

ms 261-264 Blues Amni, PTS litera. 


NOTA NURINDAH:  

1.  Saya pernah membaca  catatan seorang blogger yang bekerja dengan chinese,  dia berasa hairan kerana bosnya itu amat percaya kepadanya, menumpang keretanya, suka berbual dengannya. Bila dia bertanya bosnya, bosnya itu berkata, "  I percayakan You kerana You  solat.. ".
Bila saya cakapkan pada suami, dia kata betul, sebenarnya orang bukan  Islam lebih suka kepada orang yang solat kerana orang yang beragama ada pegangan, dan tidak akan buat yang bukan-bukan.

2. Pengajaran, tak semua apa yang kita fikirkan  kita kena luah pada seseorang.  Tak semua benda kena cakap, meskipun kepada orang yang rapat dengan kita atau yang sudi mendengar cakap kita. Percayalah, meluahkan perasaan itu, haruslah dengan hikmah.

3. Seringkali  apabila melihat golongan tertentu, saya terfikir, patutkah saya berasa sinis pada mereka?  Sedangkan kita tahu,  Allah menilai apa yang ada dalam Hati kita.  Astaghfirullah...  Cukuplah kita bersyukur dengan keadaan kita, dan berdoalah agar mereka mahu berubah.
Aurat... oh, aurat.....
Pertama sekali saya mahu  fikirkan bab renovation rumah, ialah reno yang mampu menjaga aurat saya.  Sebelah dapur rumah baru saya ialah  India , dan ada anak, budak lelaki yang dah besar. 

3. Orang beragama ialah orang yang mengamalkan perintah Allah, mengamalkan apa yang dia belajar.


Aduhai.... adakah saya juga telah mengamalkan apa yang saya belajar? 





 Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

2 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Ya, dulu bos sy India pun ckp mcm tu juga...

indahhouse said...

Salam kak Sari,
Ya kak. Ia mengubah persepsi saya terhadap orang bukan Islam. Saya ni jarang bergaul dengan bangsa lain, harap-harap saya dapat sesuaikan diri dengan jiran baru saya nanti, keluarga India.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────