Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Friday, June 15, 2012

Cerpen seorang Mujahid




Perlahan-lahan matanya dibuka. Dilihatnya kipas siling berpusing perlahan-lahan. Kepalanya terasa sakit-sakit dan sengal. Ditolehnya ke kanan. Wajah ibu dan ayah kelihatan dalam riak yang sugul. Tangan ibu kemas memegang erat tangan kanannya. Seolah-olah ingin mengatakan sesuatu tetapi tidak terpacul dari bibirnya sepatah perkataan pun. Hanya deraian air mata laju mengalir membasahi kedua pipi.


Wildan berpaling pula ke sebelah kiri. Ibu dan bapa mertuanya serta ahli keluarga yang lain juga bermuram durja. Apa sebenarnya yang berlaku? Wildan jadi tidak sabar. Dikerahnya tenaga untuk bangun dan menggerakkan kakinya. Serta merta dia mengaduh kuat. Wildan panik. cepat-cepat dia menyelak selimutnya dan melihat kakinya. Kedua kakinya berbalut tebal.


"Kedua kaki kamu patah, nak." Bapa mertuaku bersuara perlahan sambil memegang bahuku.


Pantas Wildan melilaukan mata melihat sekeliling. Mencari-cari. Kakinya yang patah tidak dihiraukan lagi. Ada yang lebih penting. Lebih utama di hatinya.


"Ayah, mak, mana Wardatul Syaukah? Mana anak-anak saya?"


Seketika suasana menjadi makin sugul dan Wildan melihat titis-titis air mata berderaian dari kedua-dua keluarga yang dicintainya itu. Semua tidak berani bersuara. Mendiamkan diri menahan esak tangis. Dicapainya tangan ibunya, tangan ayahnya.


"Ayah, mak, mana dorang ?!"


Ibu mertua Wildan bersuara lemah. "Nak, Wardatul Syaukah dan keempat-empat anak kamu tidak berjaya diselamatkan. Mereka semua meninggal ketika dalam perjalanan ke hospital."


Saat itu juga Wildan kaku, bercucuran air mata. Kata-kata tidak lagi bermakna di ketika itu.






**********


Sudah setengah bulan Wildan terlantar di hospital. Banyak lagi rawatan susulan yang perlu dia jalani. Wajahnya makin cengkung dan badannya makin mengurus.
Bukan kerana sakit di kedua kakinya. Tetapi sakit di dalam hatinya makin menebal dari sehari ke sehari. Perasaan bersalah dan menyesal menyesakkan dada dan fikirannya. Ibu dan ayah serta keluarga mertuanya bergilir-gilir menjaga dan menziarahi di hospital. Namun tidak terlepas dari sedetik pun dia mengenang kesalahan sendiri. Tidak ada senyuman terukir di wajahnya. Sepatah ditanya, sepatah dijawabnya. Psikologinya dan mental makin pudar semangat serta kewarasan.


"Wildan, la tahzan." Ayah mertuanya bersuara lembut seraya duduk di sebelah Wildan.


"Ini dugaan dari Allah. Terimalah qada dan qadarnya dengan redha, nak. Bukan salah kamu memandu, tapi benda dah nak jadi. Allah cuma nak lengkapi cerita insannya dengan sebab dan akibat dalam melalui sakratul maut. Tolonglah terima dengan hati yang terbuka. Allah tahu kamu tabah, sebab itu Dia uji kamu dengan ujian seberat ini. Ini ujian tingkat iman. Ujian tingkat redha. Allah nak naikkan maqam kamu ke maqam lebih tinggi dari orang lain. InsyaAllah, ada hikmah besar di sebalik semua ni." Dihulurnya satu nota kecil dari koceknya, diberikan pada Wildan.


Wildan membacanya dalam hati, "Sesiapa yang menjadikan kesusahannya disimpan untuk dirinya sendiri, maka Allah akan mencukupkan kesedihan itu sehingga menjadi ringan. Dan sesiapa yang (sengaja) menyebarkan (menambah-nambah) kesusahannya, maka Allah tidak akan peduli di tempat mana saja ia akan binasa. Hadis riwayat Al-Hakim." "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram. Orang-orang yang beriman dan beramal soleh bagi mereka kebahagiaan dan tempat kembali yang baik. Surah Al-Ra'd ayat 28-29."


Wildan menatap lesu wajah ayahanda mertuanya. "Terima kasih, ayah. Ayah, tolong saya ambil wudhu'. Saya terasa nak bersolat 2 rakaat. Hati saya sangat-sangat sedih, ayah." Air matanya dah bergenang di kelopak. Air mata lelakinya sering tumpah tidak kira masa, tidak kira dengan siapa. Air matanya menjadi teramat manja. Air mata jugalah peneman setia Wildan. Kehilangan orang yang paling dikasihi, anak-anak yang belum sempat memanggilnya 'ayah' betul-betul menggamit hati kecilnya yang paling dalam.


"Allahumma inni a'uzu bika minal hammi walhazan, wa-auzubika minal 'ajzi wal kasal ( Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kesedihan dan kegelisahan. Aku berlindung kepadaMu dari kelemahan dan kemalasan. )...amin Ya Rabbal 'Alameen.."


Benar kata Allah, benar kata Rasul, solat dan sabar adalah kunci kehidupan manusia. Sinar semangat Wildan mulai bertitik-terjah dari dasar yang malap.



Ceritanya masih panjang dan menarik. Wildan yang sabar, tetap berdakwah dalam kesedihannya. Dan cintanya ialah dalam cinta kepadaNya.   Jangan lupa baca  sambungannya DI SINI...  :)


Selamat berhujung minggu buat visitor, dan teman-teman blogger yang sudi membaca catatanku.  Buat rusydee artz, mohon halalkan sedikit mukaddimah cerpen di sini, dan terima kasih atas kisah yang penuh kesabaran.... :)






Copyright © 2012





╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗─────
║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║─────
║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND──
║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD
║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥────
╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────




2 comments:

blogresipi.com said...

Salam Nur,
Membaca cerpen yang Nur kongsikan tu, saya tertarik dengan ayat "Sesiapa yang menjadikan kesusahannya disimpan untuk dirinya sendiri, maka Allah akan mencukupkan kesedihan itu sehingga menjadi ringan. Dan sesiapa yang (sengaja) menyebarkan (menambah-nambah) kesusahannya, maka Allah tidak akan peduli di tempat mana saja ia akan binasa. Hadis riwayat Al-Hakim."

Sesungguhnya peringatan yang baik.
Terima kasih.

indahhouse said...

Salam Ijan,
Saya juga asyik mengulang baca kata-kata itu. Subhanallah, Allah tidak mahu kita berlebihan dalam bersedih, dan meminta kita meminta kepadaNya.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────