Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Friday, June 29, 2012

Kadang-kadang, terpaksa pentingkan diri sendiri...


Salam sejahtera,
Ini masuk bab-bab wanita dan rumahtangga. Ya, benar itu. Kadang-kadang kita terpaksa pentingkan diri sendiri. Tidak larat nak penuhi permintaan setiap orang. Atau setiap permintaan, meskipun dari ibubapa sendiri.



Ibubapa yang baik akan sentiasa memahami, bahawa anak-anaknya sudah mempunyai kehidupan sendiri dan tanggungjawab yang perlu dipikul.  Ibubapa saya sendiri, tidak lari dari masalah sendiri, tetapi, mereka banyak bertolak ansur dengan anak-anak. Sekurang-kurangnya, saya rasa tidak wajib balik Besut banyak kali setahun.  Saya bersyukur saya sebab mereka redhakan saya.  Hakikat, saya banyak lihat anak-anak dipaksa-paksa ibubapa mereka menurut kata, jika tidak berkecil hati pula.  Saya bersyukur sebab ibubapa saya mahu bertolak-ansur dan bersangka baik terhadap keputusan saya dan suami...


Kadang-kadang kita terpaksa pentingkan diri sendiri bila terlibat dalam satu situasi, yang mana satu utk kepentingan kita, satu untuk kepentingan oranglain.  Bila ada anak, kita bagi alasan sebab anak meragam atau apa saja. Bila takde anak, kita nak bagi alasan apa?  Atau jika tidak bekerja, kita nak bagi alasan apa? Nanti dengarlah orang 'smash' kita.... " Dah tak kerja, nak  sibukkan apa?"
Sebenarnya.... jika tak bekerja  'tetap', kita akan mencari kerja untuk mengisi  hidup kita. Itulah sebab utama.  Husnu Dzon (bersangka baik) itu penting, sangat penting...

Kadang-kadang, saya terpaksa bersikap pentingkan diri, demi kerana saya seorang  Isteri kepada seorang suami, menantu kepada  keluarga lain . Ibubapa saya dan adik-adiklah yang mungkin berasa hati. Tetapi, kita pujuk, kita cakap, kita tegas dengan keputusan kita tetapi tetap menunjukkan rasa belas kasihan dan sayang kita. Harapan saya, mereka redhakan saya...


Kadang-kadang, saya terpaksa bersikap pentingkan diri, demi kerana  saya seorang Suri di dalam rumahtangga.  Sayalah manager, sayalah organizer, sayalah tukang masak, sayalah tukang cuci. Jadi, demi kerana kita ada rasa tanggungjawab dalam rumahtangga, kita terpaksa menepikan permintaan oranglain. Jadi, dalam soal ini,  fokus  hanyalah kepada keluarga saya sendiri... (Saya + Suami) pada ketika itu.  Jika berkaitan hubungan dengan family suami, maka saya serahkan pada suamilah untuk bercakap.  Jika  keluarga saya, maka sayalah yang bercakap. Dan saya amat berharap mereka  bertolak-ansur dan redhakan saya dan suami.. Itu sajalah harapan saya. :) 

Teringat pula, banyak perkara yang kami terpaksa kejar kerana  hendak  masuk rumah baru kami ini.... Nak pindah,  akhir bulan  bulan 7  nak masuk bulan 8 .  Tuan rumah sewa sekarang pun dah bagitau dah. Memang terpaksa pentingkan diri sendiri buat masa ini.

Kalau bab membeli dan mengatur barang rumah, memanglah saya terpaksa pentingkan diri bila tidak mahu mendengar cakap-cakap orang. Yalah, HANYA kita yang tau apa yang kita perlukan. Oranglain tak tahu. Jadi, janganlah kita berkecil hati bila kita nak beli barang itu, barang ini,  ada bantahan oranglain. Sedangkan itu rumah kita, keperluan rumahtangga kita. Menjadi seorang Suri, terpaksalah berdepan dengan situasi macam ni... Betul kan? :))   Suami saya sendiri sering berkata, kita buat dan beli perkara yang kita perlu.  Saya selama ini, melebihkan Barang Dapur dari segala yang lain, termasuklah pakaian saya sendiri. Dah bajet ke situ....  kita jangan kecil hatilah bila dengar cakap-cakap orang. Rumahtangga kita kan,  ada BAJET SENDIRI....  Kan? :)


Tapi IMROVEMENT dalam rumahtangga kena ada, kena ada.... kami juga banyak impian yang belum tercapai. :))



Dan bersangka baiklah, mementingkan diri sendiri itu tidak salah, kerana  suatu hari nanti kita pun terpaksa memahami  keadaan oranglain apabila kita memerlukan mereka tetapi mereka tidak dapat membantu kita.  Dan keadaan itu tidaklah membawa perpecahan.


Serius, tetapi hakikat.


Alhamdulillah, atas segala rezeki suami yang tidak putus, atas nikmat  keluarga dan keluarga suamiku yang sangat baik kepadaku , juga segala nikmat dan ujian yang diberikan kepada HambaMu ini, wahai Allah, tuhanku. Hanya Engkau dapat membalas kebaikan mereka. Harap lapangkanlah kehidupan mereka dan bahagiakanlah mereka sebagaimana yang daku rasa dengan diberikan rasa cukup dengan apa yang ada, dan maafkan daku atas kelemahan diriku . Amin..




 Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

2 comments:

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

indahhouse said...

Salam perkenalan, :)
Insya Allah, moga itu membuahkan hasil yang tidak putus :)

Saya ada melihat web gan, bagus, service yang menarik. Moga sukses ya, outbound malang :)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────