Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, September 27, 2010

Rentetan memory raya 2010. Thanks for everything. May Allah bless you All.

Hari ini, my hubby makin sembuh. Malam tadi, makan nasi, berlauk kerang rebus kering, besar2 isinya dan juicy. Maaf tak snap gambar. Ikan keli pula, saya goreng kunyit, gaul dgn sedikit bawang putih tumbuk. Sedap rasanya digoreng macam tu, dgn garing2. Maaf tak snap gambar. Ada juga buah mangga, buat tambah vit C untuk orang demam. My hubby makan brtambah tanpa saya sedar. Yala kan, kerang tu ada zat besi. Berselera mr hubby makan, dan menambah tenaga. Tapi dia still tak kenyang... huhu... lepas makan ubat, terus tido.

Rentetan di bawah ini hanya utk kenangan saya. Kalu sempat, bacalah. Kalu tak sempat, tak payahla baca. Ia sekadar diari.


Dalam 2 minggu.

9 Sept: MIL masak Rendang Daging Siat, nasi himpit, dll.. untuk hariraya. My lovely hubby still demand his mom's Tart nenas and rendang daging siat. That's MIL specialty, hariraya menu.
Juga MIL buat laksa untuk Malam Takbir. Saya pula buat Roti John dan dadih untuk makanan ringan. Dinner malam tu, laksa dan roti John. Rina mengemas ruang tamu, Thaqif dan my hubby ada tugasnya masing2.

10 Sept: Hari Raya. Kami pergi solat Hari raya. Tahun ini, ayah jadi pembantu nazir masjid dan Amil. Jadi, kami keluarga kariah masjid bersama2 untuk memeriahkan solat Aidilfitri. Bila balik, baru sempat breakfast. Rendang siat, nasi himpit dan bbrp juadah lain. Kemudian sesi bergambar keluarga. Kami menunggu sehingga Solat Jumaat. Ayah risau kalu tak cukup 40 jemaah. Then, barulah keluar melawat nenek2 di Sijangkang.

11-12 Sept : Juadah tetamu: Bihun soto : sup ayam + bihun celur + ayam disiat, kacang grg + daun sup dan daun bawang + bawang grg.
Roti John : Roti gardenia frankfurter bersalut telur + mayonis + sos cili life.

13 Sept: Memulakan perjalanan ke Kelantan Trengganu. Kami singgah di pondok tahfiz, Tnh Merah krana MIL ada bernazar utk atuk. Tidur di hotel Ombak, wakaf che yeh. Sambil membeli buah tangan utk sedara di slangor.

14 Sept: Pagi, makan di pasar Siti khadijah. Kemudian, terus ke Hospital melihat adik di Jertih. Saya menemani, melawat mertua adik My hubby di Kg Raja. Barulah balik ke rumah saya di Pdg Luas. Tidur di sana. My Mama menangis, Abah saya yg tua menangis, adik2 pun menangis, my FIL dan MIL juga my hubby keletihan krn perjalanan. Saya juga... perlu kuatkan hati.

15 Sept: Pagi, Saya dan hubby belikan nasi bungkus untuk 2 keluarga. Saya perlu ke hospital, berganti shift. Mama pulang utk menemani mertua saya. Jie, Ali dan isteri, Nura yang accident brsama Nurul pun ada di rumah. Saya menemani adik Nurul brsama Siti. Ramai juga yang menziarah. Malam, saya menemani adik Nurul bersama mama. Mama dah bengkak kaki. Dia ada darah tinggi. Dia rehat di surau. Saya tidur2 ayam jer di tepi katil adik. Tak abis mulut saya baca Al Fatihah utk kesembuhan penyakit, juga Solat hajat tiap kali lepas solat fardhu. Agar saya ditenangkan hati.

16 Sept: Selepas mandi, suami mesti pulang Selangor dahulu. Ayah ada tanggungjwb di masjid, MIL pula ada darah tinggi. My hubby kerja 20hb. Mr hubby izinkan saya tinggal di kampung. Masa itu, saya terkilan tanpa sebab... bukan menyalahkan sesiapa. Cuma hati sensitif sangat. Kena tawakkal pada Allah, dan Solat hajat dan Doa banyak2. Agar saya tenang hati utk balik atas nasihat Mama saya. Tapi, kuasa Allah sbb dalam haid, saya jadi moody juga. Kasihan smua orang di sisi saya.. Maafkan saya... Kami tiba dgn selamat. Adik pun keluar hospital pada hari yg sama tanpa ubat... kerana farmasi hospital dah tutup.

17 Sept: My Birthday. Still tak bole ceria. Adik demam sbb takde ubat. But Saya masih ke dapur. Malam, saya membantu MIL masak mee goreng untuk tetamu. Mak hidangkan kek oren sempena birthday saya. Thaqif pula, tunjukkan pinggan corelle yang baru sampai. Trima kasih atas sgalanya. Saya amat hargai.. Jua ucapan birthday dan doa dari teman2 blogger semua... Cheer My Day Up

18Sept: Kami lunch di rumah Mak Ngah atas jemputan. Then, melawat saudara di Sijangkang bersama-sama. Singgah rumah Umi, saya dapat ilham sikit camana nak uruskan cuti adik atas nasihat Kak Naharah, sepupu my hubby. Umi, mak sdara hubby nasihatkan saya spy menjaga hati suami, krana tindakan kita semuanya atas redha suami. Ombak hati saya mula reda. Adik still takde ubat.

19 Sept: Pagi. Saya masih ke dapur. Kami breakfast nasi goreng, dan roti canai. Tengahari, MIL nak jamu keluarga Mak Ngah dgn Nasi Ayam. Saya buat Dadih 40 bekas. Then, Jie, telefon kerana pada haritu, adik mesti ambil ubat di farmasi hospital dan faks surat MC dan laporan doktor. Saya hubungi pihak maktab, en. Zahir membantu saya menyemak hal2 attendance, dan urusan lain. Adik Nurul hanya bole cuti 2 minggu. Jika tidak, dia tidak dibenarkan exam akhir tahun ini.
Saya minta izin my hubby supaya saya tak ke dapur. Lepas siap tefon, kami berkemas utk balik Rawang. Kami makan brsama Nasi Ayam MIL, kemudian brtolak pulang. Sempat singgah di rumah baru sepupu hubby, kak Zilah. Juga national library, di mana saya pinjam "buku Mertuaku Sayang dan Bagaikan Khadijah di hati Rasulullah".

20 Sept: My hubby kerja. Saya masih hubungi pihak maktab untuk urusan cuti adik Nurul. Jie yang masih bercuti dari kerjanya di resort, membantu mengambil ubat adik, dan uruskan faks sekali lagi pada Pn Syikin, mentor adik. Adik sedia maklum, dia mesti cepat sembuh supaya boleh sambung belajar.

21 Sept- 23 Sept : Menu ala kadar. Nasi lemak, dll...

24 Sept : Breakfast mihun goreng. Hubby cuti. Urusan CTOS dan CCRIS, national library. Malam, ada sesi dgn GM Teoh. Trading..

25 Sept: Hubby kerja. Saya makin ceria. UPdate gambar raya di blog.. keadaan adik makin pulih dgn izin Allah.

26 Sept: Hubby demam selsema. Asyik nak minum teh Ahmad Tea London. Gi pasar,kebtulan bertemu silent reader. Petang, kebtulan bertemu first time ngan kak fzi, fzmenu. Dah jodoh... :)

27 Sept: Harini, my hubby dah kebah demam. Breaksfast nasi goreng.
Malam tadi, makan nasi + kerang rebus + ikan keli grg...dll..

No comments:

Post a Comment

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (8) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (1) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────



Daisypath Anniversary tickers