Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, July 12, 2012

Celoteh dan Native Deen - Not Afraid to stand Alone nasheed



Nur: Saya edit, sebab tulisan kelihatan terlalu 'bias'. Saya tidak mahu kelihatan begitu. Maafkan saya :)


PERANAN ISTERI

-Sebagai isteri, we are standing alone (kita berseorangan).
Kenapa? Kerana tidak semua lelaki mempunyai hati selembut wanita, yang mahu memahami sensitif atau keinginan wanita. Dgn memahami hakikat itu, tidaklah wanita mudah 'melatah' jika suami kurang memahami dirinya :)

(Pernah baca buku Men from mars and women from venus)

- Kita juga melakukan pekerjaan rumahtangga sendirian, harus memikirkan organize (menyusun) rumahtangga dengan baik. Sama ada orang suruh atau tak, ada orang ajar atau tak, kita lakukan kerana itu tanggungjawab kita sebagai wanita, sebagai isteri.

( Kenapa begitu?  Kerana hanya wanita lebih memahami tugas-tugas wanita...:))

(Seperti yang saya sebut di post ini, TIADA skop kerja yang khusus dalam rumahtangga, kerana setiap pasangan ada kepandaian tersendiri, yang penting ialah keseimbangan  dalam urusan rumahtangga. Dan masing-masing berasa adil. )


- Samalah macam bila melakukan ibadah. Kita belajar sendiri, buat sendiri.No kompromi dalam hal ibadah. Kita nampak suami kita terlewat solat pun, kita jangan jadi begitu. Kitalah yang mesti recharge Iman si dia..   Saya lihat ada sesetengah wanita berharap suami mereka menunjuk ajar mereka dalam hal ibadah dan hukum hakam, sedangkan tak semua orang mempunyai kebolehan menjadi seorang guru (yang mahu mengajar dan boleh mengajar). Wah, jangan bergantung pada suami untuk mengajar kita banyak perkara, ataupun berharap bakal suami mengubah sikap buruk kita. Tiada lelaki yang mahu memikul tanggungjawab sebesar itu untuk perjalanan ke akhirat. Allah..

- Rata-rata lelaki juga berharap isteri tahu dalam banyak perkara (Multi-tasking).  Jadi, seharusnya kita mesti belajar untuk mengurus diri (Kecantikan diri dan Ibadah ), dan dalam masa yang sama 'take care' (menjaga) semua ahli keluarga...

- Kita sebagai isteri juga sendirian apabila mula melangkah ke rumah mertua kita. (kita dihantar oleh ibubapa kita, bukan?)   Kita sendirian apabila mula menyesuaikan diri bergaul mesra bersama sanak saudar suami .  Jelasnya, apa sekalipun cabaran, kita harus tetap berdiri di situ, di samping suami kita wala di mana dia berada.

- Tak semua isteri yang selalu dikunjungi ibubapa, kerana mereka orang jauh...
Mereka akan berasa keseorangan, kerana mereka juga berasal dari sebuah keluarga dan ada ibubapa. Janganlah biarakan isteri berperasaan begitu. Temanilah dia dalam susah dan senangnya... dan itu takkan merendahkan harga diri seorang suami, dengan berasa belas terhadap isteri.


 Alhamdulillah, dalam hal urusan rumahtangga, si dia masih mahu memahami dan melakukan improvement (kemajuan) apabila saya meluahkan rasa.   Begitu jugalah saya, apabila si dia mahukan saya ada perubahan.  Tiada teman terbaik melainkan pasangan kita yang halal  ;)



BILA MELIHAT KESUSAHAN ORANGLAIN

Seringkali kita berasa ada duit, dan melihat orang susah, kita fikir kena bagi duit pada mereka, atau menolong-nolong mereka kerana mereka susah.
Tidak pernahkah kita terfikir mereka ada Harga Diri?

- Sedangkan mereka tidak meminta, tetapi menjual kerepek. Saya beli juga, tetapi duit lebih saya tak ambil. Saya tahu harga kerepek tak banyak, dan mereka cuma ambik komisen. Sedangkan suami saya pembekal kerepek...

- Begitu jugalah dengan adik-adik, saya tidak menghulur kecuali mereka nyatakan mereka dalam kesusahan. Kenapa? Sebab saya kenal adik yang mana yang jarang meluahkan kesusahan, dan saya kenal adik yang mana yang mudah meluahkan rasa. Hati seorang Kakak, akan tahu bila si adik memerlukan, meskipun bila dia nyatakan,
" Kak, hanset kena curi..."
Masa tu, hati saya tetap tersentap.

- Harap-harap, Allah memberi belas-kasihan kepada kami berdua apabila kami dalam kesusahan. Sebab Dunia ini macam roda yang berputar-putar. Kejap kita berada di atas sana, mungkin esoknya kita berada di bawah memandang oranglain pula.

Ya Allah, murahkan rezeki kami dengan sifat yang baik.



BILA JADI TUAN RUMAH

Seringkali, bila kita berada di tempat orang, atau kenduri-kendara orang, kita berharap untuk dilayani. Apatah lagi kita datang jauh-jauh, dan sesat pula lalu terlambat. Apa lagi, lapar kan? Tetapi pernahkah kita terfikir, jika kita sendiri menjadi Tuan Rumah, kita juga akan berasa tidak mampu melayani semua orang. Kita terpaksa terima hakikat , "maafkan atas segala kekurangan".

-Bagaimana nak atasi masalah macam ni? Ia tidak lain, kecuali tetamu dan tuan rumah sama-sama berasa majlis itu adalah untuk keberkatan. Bukan sekadar nak mengeratkan ukhuwwah saudara mara kita. Tetapi, jika kenduri itu untuk anak, Ia Untuk Anak, bukan untuk kita... Jadi kita lebih bersikap terbuka dan tidak stress...

:)




Dahulu, saya ada mendengar lagu ini. Tetapi masa itu tak boleh terima rentak orang, asyik berasa ia agak 'asing' dan susah didengar. Jadi, saya belajar untuk menerima. Sebab Allah menjadikan kita manusia lain-lain. Meski kita sesama Muslim pun, tetap peribadi kita lain-lain. Kita tak perlu nak memandang sinis..


You Feel alone? ( Kamu berasa berseorangan?)
Ada lagi orang yang betul2 berseorangan dari kita.
Mungkin kamu akan mendapat sedikit sunyikan semangat.
Tiada orang yang kekal 'Tenaga baterinya' atau 'Tenaga Imannya' sepanjang hari. Ia kena recharge!






A new track from Native deen. (Final edition)
* Added Lyrics:

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Single mother raising her children
And Now she's a Muslim
Started praying and wearing a headscarf
It Was a healing for her heart

Struggling with no one to lean on
But with prayer she would be strong
Had a job but then she was laid off
Got a better education and it paid off

She was called for a job that she dreamed of
Close by, great pay -she was in love --
They brought her in -- told her shes the 1 pick
You got the job, but you gotta lose the outfit"

It's a tough position that you put me in
Cause look at my condition, and my two children
But I'll continue looking for a job again
Cause my faith and my religion I will never bend

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Peer pressure, they were insisting
And I was resisting
Some days.... I felt I would give in
Just wanted to fit in

I know.....when I'm praying and fasting'
They be teasing and laughing
So I called to my Lord for the power
For the strength every day, every hour...

one day there's a new Muslim teacher
Single mom and the people respect her
Just seeing.... her strength I get stronger
They can break my will no longer

You don't see me sweatin' when they're jokes cracking
Never see me cussing' with my pants saggin'
I aint never running Yo Im still standing,
sorry I aint jumping on your band wagon, cause...

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high

Now, I'm a tough one, who can bear their blows
The rest play dumb, they don't dare say no
Scared of being shunned, but its clear they know
I aint never gonna run, I aint scared no more....

Man, these sisters be resolute
Never stressed when the rest say they wasn't cute
And the get the respect of the other youth
Come best with the dress yo and thats the truth

These sisters are strong gonna hand it down
So me Im a brotha gotta stand my ground
No fear, Im tough Im the man in town
Peer pressure no more, its my planet now

Others may fall, but Im hold my own
With Allahs help I'll be strong as stone
And I'll be the one to let Al Islam be shown
Cause I am not afraid yo to stand alone

I am not afraid to stand alone
I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
I am not afraid to stand alone
Everything is gonna be alright
I am not afraid to stand alone
Going keep my head up high

I am not afraid to stand alone
If Allah is by my side
Everything is going be alright
Going to keep my head up high





Copyright © 2012


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

No comments:

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────