Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Saturday, July 6, 2013

Kali pertama, Lillahi ta'ala, Ramadhan gift :)


Salam 27 Syaaban.

Hari ini, mesti ramai yang sibuk, kan? Mengemas, mencuci rumah terutamanya ruangan dapur dan memasak. :)

Kitchens is the Heart of the Home. :-)
Perlu bersih.
Peti sejuk, macam mana? hehe. Susun, jangan tak susun...

Sama seperti kata-kata : Rumah yang tiada kurma seperti rumah yang tidak mempunyai makanan. 
Paling sesuai untuk diambil panduan sempena bulan Ramadhan ini.

Alhamdulillah, saya dah belajar-belajar memakan makanan buah sunnah ini semasa berpuasa qada yang lalu. Bukan selalu buah kurma dijual di pasaraya.

Bab mengemas lagi.
Tak kurang juga yang mengambil sedikit masa mengemas almari pakaian.  Menyediakan pakaian sembahyang baru ataupun yang paling elok, serta  pakaian harian ke surau untuk berterawikh.
Seronok perasaannya, kan?
Masya Allah, masa ini, kita akan nampak ada pakaian kita yang sudah tidak muat. Nak simpan lagi, atau sedekahkan?
Saya berharap dapat membeli baju sembahyang baru kali ini. Alhamdulillah, mula puasa ni tahun ini, saya dah boleh berpuasa, tak macam tahun-tahun yang sudah. ;)



KAMI 

Family Hubby, raya tahun ini agak sibuk nak menyambut orang baru. Adik ipar saya bakal berkahwin  selepas hari raya ini. Jadi mak ngan ayah  agak sibuk menguruskan itu dan ini.

Kami pula, tahun ini agak berdebar menyambut Ramadhan. Inilah kali pertama, kami berpuasa di rumah sendiri. Kali pertama bakal berpuasa di sekitar kejiranan baru. Kali pertama bakal beraya di rumah sendiri.
Last tahun lalu, kami amat sibuk menguruskan renovation rumah, dan berpindah sehari sebelum Aidilfitri. Malam saat orang takbir raya, tu. hehe.

Oh, saya gementar.

Sepatutnya minggu ini, hubby dan saya bersama-sama membersihkan rumah dan membuat sesuatu untuk menyambut Ramadhan. Mempunyai rumah sendiri, membuat saya beria-ia nak buat itu dan ini. :)))))))
tetapi rasanya, ia ditangguhkan dulu lah.

Hubby masih di kilang. Kejap lagi, kami hendak ke banting. Kuarga hubby lebih memerlukan kami kerana persediaan kenduri besar yang bakal menjelang . Moga segalanya dipermudahkan Allah. :))

Niatkan  لله تعالى





Below -  Ramadhan gift from me. :D
Remember: share the original link, my gorgeous ladies. :)


Planner
Simple, and more simple. :)  Saya telah susun untuk teman2 blogger semua.

FOR MOMMIES:

Menu planner 1 - http://blog.jannahsteps.com/2011/07/ramadan-menu-with-my-halal-kitchen/

Menu planner 2 : http://ramadhanplanner.files.wordpress.com/2012/07/weekly-menu-2012-ramadhan.pdf

Ramadhan calendar : http://blog.jannahsteps.com/2011/07/ramadan-planning-resources/

blank calendar: http://ramadhanplanner.files.wordpress.com/2008/08/ramadhan-calendar-blank.pdf


Activities
Sesuai untuk mendidik anak-anak menghayati bulan Ramadhan. Bila ada aktiviti, taklah mereka bermain sahaja. Ataupun leka dgn tv yang banyak iklan makanan. hehe.

FOR THE KIDS :

Kids ramadhan calendar : http://www.smartark.com/downloads/misc/Ramadhancalendar1_2.pdf

Kids Ramadhan Kit- http://www.mini-mumin.com/RK2.html 

Colouring book - http://talibiddeenjr.wordpress.com/2010/08/13/ramadan-kindergarten-readingcoloring-book/

ABC'S ramadhan colouring book. seperti di   http://rplanfamily.wordpress.com/2011/08/08/abcs-of-ramadan-mini-colouring-book/
Tapi download dari sini, ya. https://www.box.com/shared/qziz6m1648

Story book - http://ademmm.deviantart.com/art/Zeynep-liked-Ramadan-very-much-64478768

Story telling : http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ykC1xvPSmTY#at=97

Ramadhan Graphic:  http://www.smartark.com/1/fun-stuff






 Copyright © 2013


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

4 comments:

che mid said...

Selamat berpuasa, maaf zahir batin dari Che Mid

Teacher Basariah said...

Salam ramadhan Indah..tak sabar kan tunggu bulan yang mulia ni..cikgu sampai dah termimpi2!Semoga kita dapat memaksimumkan amalan baik di bulan yang mulia ini(^_^)

indahhouse said...

Salam mesra, Che Mid.
Alhamdulillah, berjaya juga masuk blog chemid aritu. kalu tidak, asyik tak jupe address. Line problem kat sini.
Saya juga begitu, kak. :) Peluk cium buat Deeja.

indahhouse said...

Salam teacher,
:D Moga kita mendapat barakahnya...

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────