Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Wednesday, July 31, 2013

Limit, iklan raya, semangat dah tiba, family ramadhan, tips for last 10 days of Ramadhan


Segala aturan yang kita buat, ia sekadar meletakkan matlamat dan limit.
Supaya kita lebih high expectation terhadap diri sendiri dan ahli keluarga kita. Berasa BOLEH pergi lebih jauh daripada limit  ala-ala sahaja...
Ia bukanlah ukuran kita ini 'siapa' atau 'bagaimana'.
:)

Makin bersemangat saya hendak buat persiapan yang tertangguh. Rak dah beli, maka saya akan mula mengemas bilik. Cat dah beli, maka nak mula cat pagar rumah. Serving dish bertambah, rasa senang hati sangat-sangat.  Apatah lagi masalah saliran yg melimpah dah ok, buat sementara ini. Syukur...

Malam ini, sempat juga saya mengikut Hubby ke masjid untuk terawikh. Hubby tidak pernah memaksa saya utk bersolat jemaah terawikh di masjid.  Dia tahu macam mana banyaknya kerja harian di rumah. Baju yang bertimbun sejak tak boleh membasuh 3 hari lalu termasukdalam kes yang tidak selesai lagi. :)    Tetapi saya gagahkan juga nak ikut ke masjid , sebab semangat dah datang. :D
Ameen, moga istiqamah!

Berbuka tadi, Hubby belikan saya nasi ambeng, yg saya teringin nak makan masa pergi pasar Pandamaran haritu. hehe.  Alhamdulillah, beberapa list dah terbuat.  Pernah solat Qiyamullail dgn Hubby dalam musim ramadhan kali ini. Saya teringat kisah nabi SAW mengejutkan Aisyah dan qiyam bersama. Hubby siap ikut tatacara dari buku solat sunat.
:D



Alhamdulillah, malam ni elok jer internet.
Tertengok iklan raya.  Sepanjang ramadhan ini, belum buka TV lagi.  Aneh betul tahun ni. ;)



Thanks Aneesah Satriya :)


Er... ada Qiyam dan i'tikaf di masjid as Salam setiap malam. Noted!


TOOLS :))

1)



2) Panduan meraikan 10 malam terakhir :  
FREE Printable Poster- "Seek Lailatul-Qadr Edition :  Owhsomuslim.
http://owhsomuslim.com/OSM-Freebies/Download/OSM-FREE01.zip


3) AbdulRahman Chao
10 Tips for the Final 10 Days of Ramadan

1. Since you are already waking up for sahoor, pray 2 rakahs of tahajjud with extra dua.
2. If sisters cannot pray, they can also capitalize on the blessings by reading Quran from memory, read its translation or listening to Quran.
3. You've been served your iftar for almost 3 weeks. Get those gloves on and serve others. Trust me. You will feel great even if the food runs out.
4. Have takeout for Iftar so that your wife doesn't feel so tired from cooking and ends up not making it to taraweeh.
5. Start planning for a spectacular Eid. Instead of going around and shopping for clothes, save the money, decorate the house, and plan your first weekend after Ramadan with your family for a get away.
6. Take necessary steps to prevent post-Ramadanitis. Start thinking about setting 3 goals you wish to achieve after Ramadan and ask your spouse to hold you accountable with kind reminders and encouragements.
7. Have iftar at a park/forest, read Quran around a campfire, tell stories of the sahaba and pray a few rakahs of taraweeh with friends and family on a summer's night.
8. Don't focus on any odd night of the last 10 nights. Do different types of ibadah for each of the last nights by mixing and matching them. For example, reading quran, do some extra tahajjud. On another night, do some tahjjud and clean the masjid etc.
9. Don't give up. Even if you've been a little behind this month, there is still time. As long as you try, you're not slipping.
10. Give sadaqah to a poor person every night of the last 10 nights.


Kesimpulan:  Jangan lupa solat sunat bila bangun bersahur. Insya Allah!
Kat masjid ada i'tikaf dan Qiyam  pukul 4 setiap hari last ini.


DOA selalu-selalu....


Di antara doa dari hadith yang kami dapat semasa kelas Syeikh Nuruddin.  Diamalkan setiap kali lepas solat.   Mereka mengadaptasikannya dalam bentuk grafik. :)  Owhsomuslim 



Bila terjumpa malam lailatulqadar, baca doa di atas.


DI SAAT  hati walang, kerana pokok pegaga dimakan belalang di lama rumah. Hijau bulat pegaga dah tak nampak, kecuali kesan-kesan gigitan. Ternampak ini. Alhamdulillah.. moga ada hikmahnya.




Copyright © 2013


╔════╦╗╔╦═══╦╗─╔╦════╦══╗───── ║╔╗╔╗║║║║╔══╣║─╠╣╔╗╔╗║╔╗║───── ║║║║║║║║║╚══╣║─║║║║║║║║║║AND── ║║║║║║║║╠══╗║║─║║║║║║║╚╝║PROUD ║║║║║║╚╝╠══╝║╚═╣║║║║║║╔╗║♥──── ╚╝╚╝╚╩══╩═══╩══╩╩╝╚╝╚╩╝╚╝─────

2 comments:

Teacher Basariah said...

Alhamdulillah..semoga kita mampu istiqamah dgn amalan mulia di bulan ramadhan ini..Bagusnya tak buka tv..cikgu buka juga tapi bg anak tgk..huhu..kartun je manjang..entah bila nak ada channel kartun islamic?huhu..

indahhouse said...

Salam teacher,

Moga-moga, teacher. Moga kita dapat bangun utk Qiyam.
Hal tv, memang rasa teringin nak tengok. Tetapi wayar dah dicabut dari plug, malas nak pasang! hehe. Itulah caranya nak mengelak tengok tv.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────