Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, June 27, 2011

adab berkenduri

Salam sejahtera,

Semalam Alhamdulillah, saya dijemput ke kenduri tahlil. paginya saya sibukkan diri mmbantu dan meringankan beban tuan rumah. Petang pula, yasin dan tahlil oleh kaum perempuan. Kat sini, panjang sikit, sebab ada bacaan marhaban ke berzanji, macm tulah. Itu kehendak tuan rumah. Saya tak kenal sangat bacaannya kecuali masa " sallallah ala muhammad.." :D

Petang, saya ajak suami makan di sana. mana la sempat saya masak sbb sambil buat keja, berleret-leret pula sembang. huhu. Ya Allah, saya harap saya tak trlebih-lebih kelmarin, juga terjaga akhlak dan cerita saya. Macam2 kami sembangkan buat penambah rasa perbualan...

Bila balik rumah skejap, nampak rupa suami dah kelat skit. Aduhai intan payung... Terus saya ajak dia gi makan. Terketar2 badan saya rasanya sbb rasa bersalah. Dia sebenarnya tak sihat sikit. Selsema. Saya pula tinggal-tinggalkan dia. hehehe...
 
Di kampung saya, dan  kampung hubby......  Lelaki lebih diberi keutamaan dalam bab mmbaca tahlil, dan  yasin.   Dan mereka yg jadi ketua.  Tak seperti di sini, kaum perempuan yang dijemput baca tahlil dan yasin.  Kaum lelaki datang makan. Agaknya sebab itulah my hubby segan bila diajak makan. kalu saya nak mmbungkus, rasa segan pula... hehe... 

Percaya atau tidak. sejak kecil, saya jarang diajak Mama saya ke kenduri. Dan saya tak tau macam mana nak sesuaikn diri masa kenduri. Mama cuma pergi dgn Abah, kadang2  Abah seorang. Dan pertama kali saya brtemu bakal mertua, juga di majlis kendurilah. Kaget betul saya. saya tak pandai mmbawa diri sampai rasa sakit perut . hahaha...  Mujurlah makcik suami (kakak ipar mertua)  membuat saya rasa lebih selesa. Dia orangnya humble, dan saya rasa selesa dengannya. Syukur...  ;D

Jadi, saya mencari-cari sedikit rujukan, utk dijadikan panduan saya semasa mghadiri kenduri atau membuat kenduri. Maklumlah mnjelang ramadhan nanti, ada juga yg suka mmberi mmbuat tahlil dan masa bulan puasa pula, jamuan berbuka. Jadi apa salahnya kita prepare dari segi kerohaniannya... Yalah, majlis kenduri... bukan setakat makan. Apatah lagi jika ianya tahlil, yasin, atau marhaban. Semuanya mengharap keberkatan dari Ilahi... yang hadir, mahupun yang menjamu.



ADAB JEMPUTAN KENDURI:

Sumber asal: Khutbah jumaat kement. agama islam brunei
Rujukan: ummusya.blogspot
Sumber diolah kembali oleh: mysweetlife-nurindah


Dalam usaha mengeratkan lagi ikatan persaudaraan itu, agama Islam telah menunjukkan jalan atau amalan yang perlu dilakukan bagi mencapai hasrat tersebut, antaranya menjemput saudara mara, sahabat handai, jiran tetangga ke majlis kenduri yang diadakan. Amalan inilah yang menjadi tradisi di negara kita iaitu menjemput atau mengundang saudara mara, sahabat handai dan jiran tetangga untuk menghadiri majlis yang diadakan samada secara formal ataupun tidak seperti majlis perkahwinan, majlis rumah terbuka sempena hari raya, majlis membaca doa selamat, bertahlil dan doa arwah, majlis akikah dan sebagainya.


Adab menerima jemputan :

Maka bagi orang yang menerima jemputan atau undangan, perlulah mengetahui bahawa agama Islam ada memberi panduan dan adab-adab yang perlu diikuti oleh mereka, antara adab-adab itu ialah:

Pertama: Tidak membezakan undangan, baik undangan itu datangnya dari orang kaya ataupun orang miskin, kerana perbuatan itu dilarang dalam Islam.

Kedua: Tidak menolak sesuatu undangan kerana alasan jauh.

Ketiga: Tidak menolak sesuatu undangan hanya kerana ia berpuasa, tetapi adalah lebih baik ia menghadirinya jika ia hanya berpuasa sunat. Ia dibolehkan berbuka dan tetap mendapat pahala jika niatnya berbuka itu untuk menyenangkan hati dan mengembirakan tuan rumah, tetapi jika ia berpuasa wajib seperti qadak, maka tidaklah ia boleh berbuka.

Keempat: Menolak undangan jika diketahui makanan yang dihidangkan itu dari barang syubahat dan haram, ataupun dalam majlis hiburan yang diharamkan oleh syarak.

Kelima: Janganlah menerima undangan itu dengan niat untuk memuaskan kehendak perut, bahkan hendaklah ia datang ke majlis itu dengan niat dan tujuan yang baik seperti memuliakan tuan rumah, menjaga hati serta perasaan saudaranya dan sebagainya.


Adab menjadi Tetamu :

Pertama: Mendahulukan orang tua atau orang yang lebih utama daripada kita.

Kedua: Jika mengambil makanan secara mengikut giliran, dan apabila sudah sampai giliran kita untuk mengambilnya, maka ketika itu janganlah kita melambat-lambatkan sehingga orang lain lama menunggu.

Ketiga: Jangan bercakap atau melakukan sesuatu perkara yang boleh menjijikkan orang lain.

Keempat: Janganlah mengambil makanan secara berlebihan, biarlah berampit-ampitan, dan janganlah makan terlalu banyak jika tidak mendapat keredhaan tetamu yang makan bersama-sama dalam satu hidangan.

Kelima: Janganlah memperbesarkan suapan dan makan dengan cepat supaya dengan berbuat demikian dia boleh memperolehi makanan yang banyak dan sehingga dengan caranya itu dia menghalang hadirin yang lainnya daripada memperolehi atau menikmati makanan tersebut. Lebih-lebih lagi jika makanan itu sedikit.

Keenam: Wajib bersikap adil terhadap tetamu lain umpamanya jangan makan dua biji tamar atau dua biji anggur sekaligus, melainkan tetamu yang bersama mengizinkannya. Perkara ini disebutkan oleh Abdullah bin Umar Radiallahu Anhuma:

"Jangan kamu makan secara Qiran (dua biji kurma sekali suap ke mulut) kerana Nabi Sallahu Alaihi Wassalam melarang Qiran. Kemudia dia (Abdullah) berkata: Kecuali seseorang itu telah mendapat izin daripada saudaranya (yang makan bersama)" (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

Ketujuh : Bagi orang yang hadir menerima undangan adalah dilarang memilih tempat duduk seperti duduk ditempat yang ditetapkan oleh tuan rumah untuk orang yang tertentu, tetapi hendaklah merendah diri dan duduk di tempat yang disediakan dengan memberi salam serta bertanya khabar pada orang-orang yang duduk berhampiran dengannya, kerana dengan itu kemesraan boleh terjalin.

Kelapan:  Jangan duduk terlalu lama sedangkan majlis telah selesai, dan jangan pula bersegera hendak pulang sehingga tuan rumah tergesa-gesa untuk menghidangkan jamuan.

Kesembilan : Sebagaimana kebiasaan orang kita terutama di majlis perkahwinan, bertahlil dan membaca doa arwah, apabila selesai sahaja majlis, jika hidangan berlebihan tuan rumah akan mengizinkan dan menyuruh tetamu mereka membawa balik lebihan itu. Amalan tersebut adalah amalan yang sangat mulia dan baik, di mana tuan rumah akan mendapat pahala daripada Allah Subhanahu Wata'ala di atas sedekah tersebut apatah lagi perbuatan itu boleh mengalakkan daripada berlakunya pembaziran, tetapi apa yang perlu diingat wahai kaum muslimin ialah memastikan makanan itu benar-benar lebih dan semua orang telah makan dan tuan rumah telah memberi izin kepada kita untuk membawa balik makanan yang lebih itu.



Adab  Menjemput :

Bagi orang-orang yang hendak menjemput dan menerima jemputan, maka perlulah mengetahui bahawa agama Islam ada memberikan panduan dan adab-adab yang perlu diikuti oleh mereka, antara adab-adab itu ialah orang yang mengundang itu hendaklah tidak membezakan kedudukan mereka yang diundang samada golongan kaya atau golongan miskin. Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam ada menyatakan dalam sabda baginda maksudnya:

"Dari Abi Hurairah Radiallahu Anha ia berkata: Seburuk-buruk makanan ialah makanan walimah yang dijemput orang-orang kaya sahaja dan ditinggalkan orang-orang miskin" (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).

Sementara itu, niat menjemput pula hendaklah semata-mata untuk merapatkan hubungan silaturrahim, bukan untuk lain-lainnya seperti hendak berbangga-bangga dan bermegah-megah, dan hendaklah jangan mengundang orang yang memang sukar untuk menerima undangan, begitu juga orang yang diketahui kehadirannya akan merosakkan dan menghuru-harakan majlis yang diadakan.


Adab Tuan Rumah :

1. Dalam kita menghormati tetamu, setentunya kita tidak akan lupa memberikannya hidangan atau jamuan walaupun secara ala kadar sahaja. Itulah peribahasa yang kita lakukan sebagai penghormatan. Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam bersabda maksudnya:

"Dari Abi Hurairah Radiallahu Anha, Nabi Sallahu Alaihi Wasalam bersabda: Barangsiapa beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya". (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari)

2. Menyegerakan untuk menikmati hidangan jika jemputan telah ramai dan tetamu yang belum hadir hanya sedikit sedangkan waktu yang telah ditetapkan telah berlalu.

3. Makanan yang dihidangkan pula hendaklah sekadar mencukupi, jangan sampai membazir, kerana perbuatan sedemikian boleh dikategorikan sebagai ria', dan jangan pula sampai tidak mencukup kerana ia merupakan perbuatan kurang sopan, hidangan yang dihidang janganlah diangkat atau dikemas melainkan setelah semua jemputan selesai makan.



Sesungguhnya adab-adab yang diajarkan oleh Islam mempunyai kelebihan dan kebaikan jika kita hayati dan amalkan. Oleh itu marilah kita sama-sama ingat mengingati, nasihat menasihati, dan mematuhi adab-adab yang telah diajarkan oleh Islam. Mudah-mudahan cara baik yang kita praktikkan dan amalkan itu menjadi majlis yang diadakan diberkati Allah Subahanahu Wata'ala dan hubungan silaturrahim akan menjadi erat dan harmoni. Amin Ya Rabbal Alamin.

Surah Al-Baqarah ayat 172 tafsirnya:

"Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari benda-benda yang baik yang halal telah kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu beribadah kepada-Nya".
http://www.religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_info&pg=bm_info_khutbah&ac=425
http://www.religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_info&pg=bm_info_khutbah&ac=459




2 comments:

Juwita Jamaludin said...

salam indah.. bagus perkongsiannya.. akak pun dulu tak pandai juga pergi rumah kenduri tambah kalau orang tu kurang rapat dengan akak.. tapi lama2 dah leh bawa diri..

indahhouse said...

salam kak Juwita,
hehe.. terima kasih kak. rupanya bukan saya sorang yg pernah macam tu. pengalaman yg mendewasakan kita. Moga2..

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (11) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (30) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (1) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (13) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (27) Nasi Goreng (17) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (3) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (1) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────