Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, June 13, 2011

Mengharap kasih yang satu..

Mohon maaf sbb mnghilang sabtu dan ahad. Mghabiskan masa bersama suami yg baru balik outstation, juga dgn urusan lain yg tidak dapat dielakkan.
Takde makanan apa, sbb kamera baru tiba brsama hubby. Semua masakan dah ditelan tanpa ambik gambar, hikhik..

Alhamdulillah, kita cuba yang trbaik.
pasal masakan, kita buat apa yg trbaik. mana-mana ibu pun, pasti mahu anaknya tidak kurus kering bila hidup brsama kita. kita pun mahu jaga air muka kita sbg isteri juga,kan? Dalam meniti usia rumahtangga ini, kepelbagaian itu amat penting. takde la jemu. takde la bosan. dgn darah muda kita, macam2 idea kebosanan itu wujud. Itu yg dipesan oleh Mama saya yang sentiasa mengasah saya memasak utk Abah dan adik-adik setiap kali saya balik rumah.

Bila keterpaksaan itu, dan kesusahan hidup, ia mengajar kita untuk lebih mghargai setiap makanan, hatta organ dalaman yg dikatakan tidak baik utk otak, tapi kami makan, sbb lauk itu yg lebih sedap brbanding telur dan ikan sardin yg jadi Menu setiap hari. Ia mengajar saya utk merajinkan diri memesin kelapa, bila abah nak makan Gulai ikan atau ayam. Meredah semak utk mncari lengkuas, kunyit, serai dan pandan. Walaupun memek muka saya dah pekat. :)

Dalam keterpaksaan belajar utk memenuhi selera abah, dan adik2 yang kelaparan, sepanjang Mama berniaga, saya cuba menjadi anak yg baik, meskipun gulai saya berketul-ketul. Telur saya tidak bulat dadarnya. Adik-adik cuma tau nak makan. Mereka tak tau, saya kena menyiang ikan dulu, kena meredah semak cari lengkuas dulu, basuh itu ini dahulu. Basuh periuk yg bekas masakan malam tadi dulu. :) Sebab umur kami agak rapat, sbb selang setaun, memang payah saya mahu jadi diktator mengarah adik-adik. Jadi, siapa yg rajin nak tolong, sila ke dapur. hmph.. tahan nafas skit. :D

Tapi, setelah dewasa ni, adik-adik mahu pula ke dapur. Berusaha menunjukkan kepandaian masing2. Lega hati saya. :D

Itulah, dalam keterpaksaan, kita mahu makan apa saja yg ada selagi halal dan bersyukur. Dan kalu beli, atau dihidang, atau yg dimasak apa saja dr fridge, saya masih begitu. Tak reti mengharap benda lain, selain yg kat depan mata itu sahaja.


Sekarang ini ramai sangat org brniaga, kan? Tetapi etika niaganya tiada. Etika Islamnya tiada. Masakan basi, terlalu masin dan terlalu pedas. Anak-anak pun susah nak makan. Membazir kan? Peniaga makanan dulu-dulu, yang kita kagum,

"Wah! Sedapnya lauk rendang ni. Cukup rasanya. pandai makcik masak. Saya pun tak mampu calen masak macam ni. Sedap sungguh! Puas hati. Moga rezeki makcik bertambah-tambah lagi. "

Tengok... peniaga tu dapat doa dari pelanggannya. Kerana dia berniaga penuh kasih-sayang.

Dan, moga Mak dan Ayah (MY MERTUA) dirahmati Allah selalu, krn selalu menghidangkan masakan dgn penuh kasih-sayang utk kami setiap kali kami balik Banting. :)



Pesanan saya:

Mungkin saya kurang pelajaran, kurang ilmu dan pengalaman, tetapi pengharapan saya pada Tuhan melebihi segalanya. Kerana itu saya tau, rezeki takkan jatuh dr langit. Saya akan berusaha juga mncari bekal utk saya dan bakal anak-anak. walau patah, saya kena bertongkat. walau rebah, saya kena merangkak. Itulah jatuh bangun bila kita buat bisnes apa pun. Bekerjalah dgn menawarkan Kepakaran kita atau berbisnes pun boleh.

Bisnes itu adalah sistem barter, kita menawarkan sesuatu yg orang mahu. Dia dapat faedah, kita dapat untung. Keyakinan saya, bisnes adalah lubang rezeki yg tidak putus2. Boleh buat harta pd anak-anak.

Masa takkan trluang jika tidak dirancang sempurna. Harus ada plan supaya tak menyusahkan diri dlm memenuhi tanggungjawab pd diri dan oranglain. Hati takkan bersih jika tidak mmbaca al Quran. Jika tdk mampu brsangka baik pd manusia yg menyakiti kita, bersangka baiklah pada Allah. Jangan pula selalu menganggap oranglain melakukan kesalahan sedangkan kelemahan sendiri tak nampak, ubahlah diri dahulu mana2 yg kurang supaya orang senang hati nak dengar cakap kita. Insan yg redha dan bersyukur dlm keadaan musibah walau sedikit dan bersyukur dalam keadaan nikmat dgn bersedekah, Allah akan tambahkan nikmatNya dan kasihNya pada kita. Kalau tidak pada kita, akan diberi nikmat tu pada anak cucu kita. Saya percaya itu..




2 comments:

CatlinaFly said...

samalah..sy pun jarang update sekrg huhu..nur ape khabar?

indahhouse said...

salam kak catlina,
saya sihat.. makin sihat. hehe. bila takde foto, mood akan merudum skit. :)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────