Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Friday, June 24, 2011

Namanya Ikhlas... juga Mahabbah..

Salam sejahtera,

Selamat petang. oH... dah petang ya. Skejap jer masa.

Sejak pagi, mood pun kureng sbb sakit belakang dan rasa nak baring jer. La ni rasa ok skit. Tengah buat apa tu? hehe.. Saya pun dah trlepas rancangan yg biasa ada kat TV9 di hari Jumaat macam ni.

Pagi ini ada perkara yg menyentuh hati saya. Yalah, kita dok elok2 mmpertahankan hati kita dlm hidup berumahtangga ni, mesti ada suara2 yang BOLEH mmbuatkan kita runtuh segala kekuatan kita. Dok sebut2 kekurangan kami dan nak kami jadi 'perfect' macam keluarga lain.

Pagi tadi, hubby nak cepat dan tak sempat k**s betul2. Pun saya tersinggung. Terus cakap-cakap orang tu terngiang kat ingatan saya. Terus runtuh ketabahan.

Oranglain yg tak tahan tentu dah bercerai-berai. Tapi kami masih mncari erti 'baiti jannati' dan kami bersama kerana menuju jalan itu.

" Hargailah perhubungan itu selagi Allah izinkan kita bersama. Berikan hari yg penuh bermakna setiap hari, selagi kita masih bersama... "

Menolak cadangan bukan bererti kami kerasa kepala. Membantah bukan bererti tidak suka. Mengikut kata pula...... bukan bererti kami tak IKHLAS. Janganlah diperli-perli pula kalau kami cuba melakukan tranformasi dalam kehidupan. Bukankah seluruh hidup itu menuju JANNAH?


Ikhlas

Saya sedih bila orang yg berdegar-degar cakap pasal IKHLAS. Tetapi hati kita yg merasainya. Saya ada seorang sahabat lama, namanya kak Fina. Setiap kali brtemu dan brpeluk dgnnya, terasa sangat hatinya dekat. Terasa kita dihargai dlm hidupnya, walaupun kita bukanlah selalu berjumpa dengannya. Suami kami bersahabat sejak bujang.... dan satu tmpt kerja.

Saya brtemu dgnnya sejak kami mula brkahwin dan berjiran 2 tahun. Saya dan suami kahwin bulan 1, mereka bulan 3, tahun yang sama. Tetapi mereka skrg sudah ada anjakan paradigma dlm hidup mereka. Sudah ada anak 2 orang, suaminya dah nak abis master, dan sudah punya rumah sendiri kat emerald, dan kereta 2 buah.

Saya melihat transformasi itu dgn hati yg melonjak-lonjak inginkan perubahan. Tetapi, ada benda yg Allah belum izinkan.

Kak fina seorang yg sederhana, dia risau juga dgn perubahan itu. Bukan mudah mereka lalui. Saya faham itu. Kesenangan pun, perlu melalui penderitaan dan kesusahan. Takde yg datang brgolek.

Kadang2 hati saya juga kacau. Bila mengetahui banyak sgt apa yg orang ada. Itulah hati,kan? Berbolak-balik selalu. Belum lagi saya kacau apabila sedara-mara menyebut-nyebut kekurangan kami di waktu kami tengah STRUGGLE nih.

Juga, pelukan kak fina yg saya rasa mesra kaedahnya. Sama macam perasaannya apabila saya CUMA bercium pipi dengan adik-adik perempuan saya. Tetapi amat dekat dan sayu jer perasaannya. Perasaan ingin bergantung dan berkasih-sayang....

Tetapi ada sesetengah orang (Wanita sahaja), bila memeluk dan cium dahi saya sekalipun, saya tak terasa hibanya, tak terasa Mahabbahnya. Seolah hanya mahu mnjaga adat. Lepas peluk, terus berpaling. Sering saja begitu. Astaghfirullah. Begitukah orang yg brcakap soal ikhlas dgn saya?

Perlu ke mencium dahi dan memeluk orang kalau hati tidak sekata?

Setiap kali saya mghadapi situasi yg saya kurang ikhlas, saya akan lapangkan dada. Saya takkan brfikir apa-apa. Saya pasrah pada Allah moga ikhlaskan hati saya. Saya tau manusia sering melihat kelemahan orang. Saya akan tenung matanya. Mencari sinar Mahabbah di situ.


Forgive and forget. Itulah erti IKHLAS DAN MAHABBAH....


No comments:

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────