Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, October 11, 2010

Adakah suami tidak mendengar?

Adakah suami tidak mendengar?

Siang tadi, saya membaca tulisan ummuhusna99. Suka melihat video yang dipaparkannya. Memang jelas nasihatnya. Mudah diikuti.

Saya terpikat dgn satu masalah seorang visitor, ttg sikap suami yang amat pendiam. Ada masalah, diam... takde masalah pun diam... Mungkin dpan kawan2 rancak bercerita. Tiba2 saya jatuh hiba dgn catatannya. Saya faham.. sahabat saya pernah mengalami masalah macam ni sehinga timbul curiga, juga......... kerana di awal perkahwinan dulu, saya pernah mengalami masalah macam ni. :))

Sebenarnya 1-2 tahun perkahwinan, tak sama macam 5-6 tahun bercinta sebelum perkahwinan. 1-2 tahun ialah masa yang sukar. MASA UNTUK MENGENALI LUAR DAN DALAM.

Lebih2 yang telah mempunyai anak dalam setahun perkahwinan. Belum lagi puas nak mengecap nikmat perkahwinan, tiba2 terasa ada batu galas yang terpikul di bahu sang suami. Saya tahu dan faham.. kerana saya orang2 di sekitar saya ramai yg mempunyai anak2 di usia muda. Anak2 adalah amanah. Bagi suami yang bertanggungjawab, memang makin lama... dia makin KURANG BERCAKAP..... Tapi TEKUN BEKERJA.

Dan perkara yg sukar bila kita sbg wanita sedih, ialah... meluahkan, tapi kita rasa macam sang suami tidak mendengar...

Pendapat saya mudah.... selagi dia bekerja mencari nafkah, dan masih pulang untuk menunaikan batinnya pada yang hak, iaitu isterinya... janganlah dikira sangat kelemahannya yang lain. Pelan-pelanlah memujuknya... :)

Pesan saya, jangan terlalu memendam rasa...
http://mysweetlife-nurindah.blogspot.com/

- Suarakanlah, tapi jangan mengungkit kekurangan sifatnya..
- Qanaah, menerima sifat kekurangan pasangan..
- Tepis semua pendapat org lain yang kurang baik. Isteri lebih kenal sifat suaminya luar dan dalam...
- Bersangka baik, dia mungkin ada masalah peribadi yg taknak menyusahkan isteri. Pujuklah dia...
- Meminta nasihat, tapi janganlah pada orglain... tapi pada ibubapanya. Suarakan dlm nada minta pendapat... tapi ikhlas dan redha, dan gembira dgn sifat suami. Berpura2 manis, tapi kalau hasilnya ialah gula, Insya Allah.
- Akhirnya.. Dia masih pulang ke rumah, menunaikan batinnya pada yang hak, iaitu isterinya. Bergembiralah.. wahai isteri. Syurga dah separuh kaki dijejak..

Moga kita sama2 mencapainya. :))

4 comments:

Sakinah said...

Salam kak,

Setuju dgn point2 akak. klu ada masalah rumahtangga, bincanglah dgn orang yg punya autoriti kan..tp mgkn tidak matang dan tak tahu, ada yg heboh di facebook hal rumahtangganya..mgkn tujuannya hanyalah utk luahkan perasaan, tp apapun jika menybbkan aib pada suami, dosa jg.

aeinio said...

setuju... moga kesemua rumahtangga yg dibina berkekalan bahagia hendaknya aminnn...

ijan said...

Salam Nur,
Apa khabar? maaf ye lama tak sempat bertandang...
Semoga kita sama-sama tabah mengharungi kehidupan berumahtangga.. Semoga kehidupan kita diredhaiNya..amin :)

indahhouse said...

@Sakinah: Salam sakinah, itulah tmpat pertama patut dirujuk kalu kita nak tanya pasal diri suami. Ada yg bagi kerjasama, tak kurang jg, kita pula kena marah balik. hihihihi.. Yang penting betul cara bertanya :))

@Kak Aini: Salam kak Aini, kita sama2 berusaha. :)


@Ijan : Salam Ijan, samalah saya, Ijan. Masih malas nak tayang menu, jadi kuranglah saya blogwalkin... Moga kita semua tabah mengharung ombak rumahtangga.

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────