Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, October 4, 2010

Diari Hati Seorang Ibu

Diari Hati Seorang Ibu
Nukilan Hamba Allah, http://www.ataphijau.com/2010/09/28/diari-hati-seorang-ibu/

Mata adik kelihatan bergenang dengan manik-manik air jernih. Raut muka adik kelihatan mendung. Mak tahu ini adalah hari pertama adik mendaftar di asrama. Tapi, mak tak sangka adik akan menitiskan air mata. Adik yang mak jaga sejak kecil adalah seorang yang kental dan keras, sungguh berbeza dengan abang yang sedikit lembut dan ‘beralus’. Jadi, mak agak sedikit kaget dengan reaksi adik kali ini.

Adik kesian kat mak..tinggal sorang-sorang dengan ila je kat rumah. Takde orang lelaki kat rumah kecuali bila ayah ada. Takde orang boleh tolong mak pergi kedai, buang sampah ke tong sampah besar dan bantu buat kerja-kerja berat kat rumah.”
Masih terngiang-ngiang di telinga mak kata-kata adik itu. Itu rupanya sebab Adik sedih. Mak tahu Adik sayangkan mak. Memang mak pun banyak berharap kepada Adik sebelum ini. Memang mak suka kalau Adik tinggal dengan mak untuk tolong mudahkan urusan mak. Mak perlukan Adik untuk ke kedai, buang sampah, belikan makanan, hantar Ila ke kelas dan sebagainya. Kalau Adik ada di rumah, adalah juga orang lelaki di rumah untuk temankan mak dan Ila kalau jadi apa-apa.

Mak pun dah tua Adik, mak dah tak larat untuk buat kerja berat-berat. Kalau boleh mak nak duduk berehat je, memasak pun mak tak nak. Kalau boleh, mak nak semua kerja dibereskan oleh orang gaji kalau ada. Tapi apakan daya.

Mak pun tidak sangka Mak akhirnya tinggal berdua je dengan Ila di rumah ni. Mak tak pernah terfikir yang mak akan kesunyian macam ni dan mempunyai masa bersendirian yang sangat banyak. Mak tidak pernah membayangkan rumah yang besar ini hanya dihuni oleh 2@3 orang pada satu-satu masa. Mak tidak pernah menyangkakannya. Sungguh..

Mak mengandungkan dan melahirkan 11 orang anak semuanya. Ramai.. sangat ramai. Semua menyatakan hidup mak akan senang bila anak-anak dah besar nanti. Tapi bila anak-anak dah besar, mereka pula meninggalkan mak untuk urusan mengejar cita-cita, jadi mak tidaklah nampak kesenangan itu. Semua  merasakan mak tidak akan pernah sunyi dan sendirian kerana anak-anak yang ramai sentiasa di sisi. Tapi akhirnya mak ternanti-nanti juga panggilan telefon dari anak-anak di asrama.

Tapi Mak yakin bahawa ini adalah merupakan pengajaran Allah pada Mak. Walaupun Mak mempunyai ramai anak yang baik-baik semuanya, Mak akan tetap keseorangan apabila dijemputNya nanti. Mak tidak akan ditemani oleh anak-anak yang disayangi apabila terbaring di liang lahad nanti. Mak tahu Allah nak latih diri mak supaya terbiasa dengan bersendirian.

Dan jagalah dirimu dari (`azab) hari (kiamat, yang pada hari itu) seseorang tidak dapat membela orang lain, walau sedikit pun; dan (begitu pula) tidak diterima syafa`at dan tebusan daripadanya, dan tidaklah mereka akan ditolong. (Al-Baqarah:48)

Namun, janganlah Adik bimbang, kerana sesungguhnya Mak tidak keseorangan. Walaupun anak-anak Mak tidak menemani Mak di rumah, Mak masih ada Allah. Mak yakin yang Allah akan menjaga Mak di sini. Lagipun, bukan Mak tidak pernah membuat semuanya sendiri dan berkeseorangan. Mak juga tahu, Mak tidak patut berharap pada manusia, namun hanya pada Allah semata.

Mak masih ingat pada suatu ketika Mak membawa kelima-lima anak Mak yang masih kecil dalam kereta. Hujan ketika itu sangat lebat dan tatkala sampai di suatu tempat, air telah melimpah dan naik tinggi. Mak tak berani meredah air, takut enjin kereta yang dah tua ni semput atau lemas di tengah jalan. Mak pun tak nampak sangat nak memandu sebab hujan tersangat lebat. Ketika itu, Mak tak tau nak buat apa. Mak risau kalau apa-apa jadi pada anak-anak Mak. Mak menangis…  Tulah yang Mak mampu lakukan. Mak menangis memohon bantuan dan perlindungan Allah. Alhamdulillah, semuanya selamat.

Katakanlah: “Siapakah Tuhan langit dan bumi?” Jawabnya: “Allah.” Katakanlah: “Maka patutkah kamu mengambil pelindung-pelindungmu dari selain Allah, padahal mereka tidak menguasai kemanfaatan dan tidak (pula) kemudaratan bagi diri mereka sendiri?”(13:16)

Mak masih ingat ketika Along masih kecil dan Angah masih dalam kandungan, Mak bersendirian di rumah setiap malam kerana Ayah sentiasa ada urusan di luar. Sakit demam anak-anak Mak, semua Mak uruskan sendiri. Mak tiada pembantu, Mak juga tiada mak sendiri untuk diharapkan bantuan. Ketika itu, Allah sajalah pembantu Mak. Dan Allah tak pernah sia-siakan permintaan dan doa Mak. Jadi Adik janganlah bimbangkan Mak tidak dibantu di rumah.

“Di sana pertolongan itu hanya dari Allah Yang Hak. Dia adalah sebaik-baik Pemberi pahala dan sebaik-baik Pemberi balasan.” (18:44)

Bertahun-tahun selepas melayari bahtera rumah tangga dengan Ayah, memang tiada saudara mara di sisi Mak. Dunia Mak hanyalah dengan anak-anak. Namun, percakapan dan perkongsian Mak terbatas kerana anak-anak tidak memahami perasaan dan percakapan Mak. Walaupun Mak dikelilingi anak-anak yang pasti tidak membiarkan Mak kesunyian walau sesaat, tapi Mak tetap keseorangan meneruskan kehidupan yang penuh mencabar ini. Mak tiada teman berbicara kecuali Allah Yang Maha Besar.

Semasa Mak bertarung nyawa melahirkan anak-anak Mak, jarang sekali Ayah berada di sisi. Ketika itu, memang tiada yang lain terlintas di fikiran. Allah sahaja di hati Mak. Alhamdulillah,Mak selamat. Anak-anak Mak juga sihat semuanya. Semuanya membesar menjadi anak-anak yang bijak dan membahagiakan hati Mak.

Ketika Adik masih dalam buaian, pernah rumah kita disambar kilat. Mak juga kebuntuan dan ketakutan. Ayah pula masih di pejabat. Mak membawa anak-anak Mak yang kecil keluar dari rumah. Mulut Mak tak lekang daripada zikir mengingati Allah. Mak mohon keselamatan kita semua dan Allah masih memelihara kita sehingga ke hari ini.

Jadi, janganlah Adik bimbangkan Mak di rumah. Ini bukanlah kali pertama Mak bersendirian dan perlu berdikari. Mak tahu Mak tidak berkeseorangan kerana Allah sentiasa di sisi Mak menemani. Anak-anak juga tak putus-putus mendoakan kesejahteraan Mak. Jadi, tiada apa yang perlu dirisaukan.

Walaupun anak-anak Mak jauh di mata, Mak tahu sekurang-kurangnya Mak masih punya peluang untuk berjumpa dan berbicara dengan buah hati kesayangan Mak ini. Sekurang-kurangnya Allah masih meminjamkan kamu semua kepada Mak. Kita masih berada dalam dunia yang sama. Maka, Mak memanjatkan kesyukuran pada Yang Maha Pelindung dan Pemelihara.

Mak masih ingat pada satu berita kemalangan yang menyebabkan kematian 4 adik-beradik perempuan pada 4-5 tahun lepas. (Klik untuk ke berita penuh)

Katakanlah: “Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudaratan dan tidak (pula) kemanfaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah.” Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak (pula) mendahulukan (nya) (10:49)

Siapa sangka anak-anak yang dikandung, dilahirkan dan dibesarkan selama 20++ tahun,diambil Allah dalam sekelip mata. Keluarga yang besar tiba-tiba menjadi kecil dengan kehendak Allah. Jadi, Mak bersyukur kerana anak-anak Mak masih bersama-sama dengan Mak di dunia ini.

Untuk Adik, Janganlah bimbangkan Mak. Adik jalankanlah tanggungjawab Adik untuk menuntut ilmu tuh. Adik belajar lah bersungguh-sungguh sehingga berjaya menjadi orang yang berguna nanti. Moga Adik terus menjaga solat dan bacaan al-Quran. Mak akan pasti lebih gembira sekiranya Adik berjaya pulang sebagai seorang Imam, Hafiz dan Intelek. Jadi, Adik usahalah agar kejayaan menjadi milik Adik. Adik jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga Adik. Dan Adik jangan lupa doakan agar Allah memelihara Mak, Ayah dan kita sekeluarga. Sayang sayang dari Mak buat Adik~~

No comments:

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────