Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Friday, August 13, 2010

Inti popiah goreng, nasi ayam

Salam ramadhan hari ke 3. Lupa nak buat ucapan aluan tadi. hihi. Alhamdulillah, saya makin sihat. Semua dah makin ok. Terima kasih atas ucapan ramadhan dan bertanya khabar kami. Insya Allah, kunjungan akan dibuat bertahap-tahap. Insya Allah




Popiah sebelum digoreng. Maafla yang dah goreng tak sempat snap. :D. Habiskan balance taugeh yg dah hampir layu. Sedap pulak ngunyah kulit popiah masa berbuka.


Inti popiah versi saya, guna sukatan tangan jeer

INTI POPIAH

3 genggam Taugeh - dibasuh, toskan.
1 genggam udang kering - direndam dgn air seketika, toskan. Lepas tu tumbuk biar hancur sikit.
1/2 biji Bawang besar saiz sederhana -dicincang
2 ulas Bawang putih -dicincang
2 biji Cili merah - dibuang biji, dicincang
Sedikit Minyak untuk menumis
1-1/2 kiub bilis maggi

CARA:
1. Tumis bawang putih, bawang besar, cili merah.
2. Masukkan udang kering tumbuk tadi. Biar udang masak.
3. Baru masukkan kiub bilis maggi dan taugeh.
4. Kacau rata sehingga taugeh sedikit layu.
5. Angkat dan sejukkan untuk digulung dalam kulit popiah.




Saya mencuba puding telur beroti kak rosaliza kelmarin. Tetapi saya masih tak pass lagi buat karamelnya.hihi. Sedap rasanya, manis lemak. Disejukkan dalam peti ais, sungguh menyegarkan tekak. Rasanya akan buat lagi. Terima kasih kak liza. ;)




Nasi lupa tayang, maaflah ya. Saya guna cara MIL, sebab dah selalu tolong MIL buat nasi ayam ni. Nasi ayam MIL selalu dapat pujian dari keluarga. Sukatan saya main agak jer, ikut rasa. Ayam tu hitam sangat sebab saya guna kicap pekat.

AIR REBUSAN AYAM : Ayam 1/4 atau 1/2 bahagian ayam direbus dgn halia ketuk/hiris hingga ayam empuk. Toskan ayam, tapis air rebusan.

NASI AYAM : tumis bawang putih,merah,(hiris) dgn majerin, baru masukkan beras dan air rebusan ayam, dan sedikit garam.
(NOTA NURINDAH: Malam tadi, saya lupa tumis bawang. Jadi, just topup majerin dalam periuk nasi. Saya guna beras siam AAA. Alhamdulillah, rasanya tak byk berubah)

AYAM : Ayam yang ditos tadi, masa panas2 lagi dituang kicap rata sehingga menyeluruh ayam. Guna penapis dan simpan air ayam berkicap dr ayam trsebut. Bole guna kicap masin/masin atau kicap pekat semata, atau campur2. Goreng hingga sedikit garing. Angkat. Toskan. Lepas tu, ketuk ayam tu hingga leper. Chop chop ayam tu. Siap!
(NOTA NURINDAH: Ini versi ayam kicap digoreng. Jgn goreng garing sbb ayam tu dah masak)

ULAM/SAYUR : Tomato hiris bulat, salad, timun. (er.. malam tadi takde timun, lupa beli ;)


Untuk Sup ayam ni, saya tak buat sup kosong, tapi buat sup betul2..sup ayam MIL. Guna bahagian leher, kepak, kaki, dipotong kecil.



SOS KICAP
Guna air lebihan ayam yang disapu kicap tadi. Tambah air sup dan kicap jika perlu.



Cili ni saya tak ingat camana, tapi buat ikut rasa:

SOS CILI NASI AYAM:
5-6 biji cili besar dibuang biji
5-6 biji cili padi
1 sdm sos tomato
1sdm sos cili
sedikit gula
secubit garam
2 ulas bawang putih
sikit air.

CARA: Kisar semua hingga hancur, guna blender kecil tu.


10 comments:

azian said...

Salam NURINDAH, Wah hidangan yg enak utk berbuka sesuai untuk bulan ramadahan sbb tak pedas sgt.

Kak Rosaliza said...

Salam indah...karamel tu boleh di cuba lg....indah guna api yang kecil je. Bila gula dh cair semua...kacau kejap hingga kekuningan...pas tu angkat n ketepikan...puding ni jimat belanja heheh.Tq indah sudi cuba

sweetie2010.blogspot said...

Salam,

Nasi ayam sedap juga buat berbuka ya Indah. Cepat juga nak masaknya.

Popia Goreng pula, Kalau Kak Sweetie dah ada taugeh campur sikit ngan sayur campur (3+1) tu.

Deliah's Deli said...

salam ramadhan nur...banyaknyer juadah bbuka n bnyk info ramadhan kat sini-suker!3x :) mil/fil nur dah ok,sihat? x balik banting weekend ni-puasa2 balik kampung best kan.. :)

LENDANUAR said...

wah nur...mabeles btl nasi ayam MIL tu ye...nanti sesenang ingat nak mcuba lah...

indahhouse said...

salam kak azian,
menu yg sesuai utk berbuka,kan :)

indahhouse said...

salam kak liza,
ya kak. saya ikut nasihat kak. :)

indahhouse said...

salam kak sweetie,
campur mix vege? gud idea kak. ms tu, saya cuma fikir nak abeskan taugeh :)

indahhouse said...

salam deliah,
Insya Allah untk kita kongsi. minggu tak balik, Insya Allah akan datang. Deliah, saya rindu besut la.. huhu

indahhouse said...

salam kak lenda,
Nasi ayam tu saya cuba2 ikut cara MIL. Tapi guna beras AAA. Alhamdulillah, menjadi walaupun tak sesedap air tangan MIL :)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────