Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Thursday, April 8, 2010

Inti Kelapa manis dan tak manis :)


Salam sejahtera,

Teringat kelapa parut putih yg saya beli aritu lam petiais. Alhamdulillah, masih segar-bugar. Jadi saya pun cepat2la letak kuali atas dapur...perabihkan seme kelapa parut putih tu buat inti. Kenapa inti? Sebab intilah yg paling malas kita buat bila nak wat kue...hahahaha.

Disebabkan 2 biji kelapa, maka saya pun bahagikan kpd 2 jenis inti. Separuh buat inti Kelapa manis. Kelapa manis ni, mempunyai perann cukup penting lam kuih tepung gomak, bun kelapa, pulut inti manis, tepung bungkus, kuih bom, kuih ketayap, kuih koci, onde2 atau gula melaka. Yang bezanya, sama ada nak yg cair atau kering . (Beria2 jer saya ni...macam pandai sgt..uhuks. Ni pakcik Google yang cakap ya.baru search tadi.)

Satu adunan lagi saya wat inti cucur badak. Punyala terliur tngok cucur badak yang ika buat aritu, jadi saya pun cari kat MyR, Quinne. Yang ni nak wat byk skit. Nak frozen. Senang keja saya. Inti kelapa tu, saya guna resipi Princess Haryati, kopipes dr umah kak Maz, Ilham Dapur jer. Terima kasih kepada semua teman dan kakak2 yg sporting ni. Dengan seme inti ni, bila saya nak buat kue? Hihihihi....nanti dulu la...


Dah siap...senang dah ada inti. ;).

INTI KELAPA - sumber inti cucur badak Quinnie@myresipi.com. Resipi diubahsuai utk 1 biji kelapa. Utk kuantiti sikit,sila rujuk MYResipi ya.

Bahan2 untuk inti - diolah semula oleh nurindah
* 1 biji kelapa parut putih
* 3 btg serai
* 5 sudu besar udang kering - direndam sekejap supaya lembut
* 6 tangkai cili kering - dipotong, buang bijinya dn direndam ngan air panas seketika.
* 2 1/2 - 3 biji bawang besar dan 5 ulas bawang putih
* sedikit air asam jawa dan 1-2 sdb gula
* garam secukupnya

Cara buat inti
1. cili kering, bawang besar dan putih, udang kering, serai hendaklah dikisar halus.
2. campurkan kelapa dengan bahan kisar, sedikit perahan air asam jawa, gula dan garam secukupnya.
3. Gaul sebati dan goreng dalam kuali tanpa minyak hingga inti masak. (nurindah:saya buat lebih krg bila air yg keluar dr kelapa parut putih agak kering)







Saya buat basah skit. Takut terlebih kering lak. :)

INTI KELAPA MANIS utk inti - sumber inti"> tepung bungkus Princessharyati Myr, kopipes dr kak Maz, ilhamdapur. Resipi diubahsuai utk 1 biji kelapa. Utk kuantiti sikit,sila rujuk MYResipi ya.

Bahan2 untuk inti - diolah semula oleh nurindah
* 1 biji kelapa parut putih
* 5 keping gula melaka (saya guna gula melaka@manisan siam)
* sehelai daun pandan disimpul
* Secubit garam

Cara-cara
1. Cairkan gula melaka di dalam periuk kecil bersama 1/2 cwn air,garam dan daun pandan. Bila cair, tapis.
2. Kelapa parut putih dimasak bersama gula melaka dan daun pandan sehingga kering.
3. Kacau selalu dgan api kecil hingga kering. (nurindah:saya buat lebih krg bila air yg keluar dr kelapa parut putih agak kering)




4 comments:

Datin El said...

SALAM NURINDAH..WAH ..RAJIN SUNGGUH ..AKAK BAB NAK BUAT INTI NILAH YG PALING TAK RAJIN ( HEHE TAK NGAKU MALAS)

Watierman, rmanbkr said...

Salam Nur...yang manis tu digentel2 bulat buat candy....Akak suka juga kunyah2..inti manis tu...hehehe!

nurindah said...

salam datin el,
saya pun sama kak.. dua tiga hari ni, goyang kaki la saya...kikiki

nurindah said...

salam kak watie,
buat candy? hihi. sedap gak tu...

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────