Jadilah Wanita yang Proaktif.

How much? Water (in litre) to drink a day
= Your Weight (in kg) X 0.033, IF 60 kg = 2 litre of water
1 liter = 4 (gelas besar) -6 (gelas kecil).
Mengurangkan kepanasan badan - Air zamzam.
Dengan kiraan ini, kita boleh tahu berapa banyak yg kita perlukan.
Yg saya sukat, 2 gelas besar= 500ml air. Kalau gelas sederhana agak-agak 3 gelas. Jadi nak cukup 1 liter = 4-6 gelas.

Importance of drinking water at the correct time maximizes its effectiveness on the Human body :
1.) 2 glasses of water after waking up helps activate internal organs.
2.) 1 glass of water 30 minutes before a meal helps digestion.
3.) 1 glass of water before taking a bath helps lower blood pressure.
4.) 1 glass of water before going to bed avoids stroke or heart attack.

Monday, May 3, 2010

Senyum pagi

Salam sejahtera, selamat pagi,
Mulakan hari dengan senyuman. hari ni nak gi pasar pagi. take care ya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sumber : anamarza.blogspot

Memula ayang antar kat abang..

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. Abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas. Abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik. Cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini.

Tentang kereta baru abang tuh.. Kereta tu mahal. Harga mencecah rm100k barangkali, sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang..sampaikan abang dah terlena dalam kereta tu dah masuk 3 malam sejak abang beli 3 bulan dulu. Abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang..nak tau nape?

Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letak masa kita kahwin dulu. Cuba kalau hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang..?

Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang. Bagi nampak kilat. Tapi ayangg..nak dapat kiss good morning pun susah..

Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta tuh. Ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

Kereta abang servis sebulan sekali. Abang kata nak jaga maintainance. Ayang..nak dapat pi saloon setahun sekali pun susah..

Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri..!!

Kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah rm100 setin pun ada. Ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita..abang kata ayang mengada-ngada..

Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya..abang marah anak macam nak telan orang..

Ayang tanya, ngape abang tidur dalam kereta? Abang jawab..takut orang curi kereta abang.. Kalau ayang kena curi..?

Paling menyedihkan..masa ayang jatuh longkang besar..sampai hati abang boleh gelak kat ayang..

Ayang nak balik kampung dulu. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa. Tak nak naik kereta abang..takut calar. AYANG CALAR TAKPE... Jaga diri elok-elok. Sarapan ayang dah sediakan. Ayang pi tak lama. Sekolah bukak, ayang balik lah dengan anak-anak. Pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKANAN KESUKAAN ABANG…
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG…
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG…
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG…
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG…
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG…
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR…

Love,
ayang

-----------------------------------------@---------------------------------------

Ni abang balas plak..


Dear ayang,

Bukannye abang sayang keta tu lebih dr ayang..tapi ayang kene faham..keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang, sapa nak ganti. Abang suruh ayang keja..ayang xnak. Ayang kata nak dok umah jaga anak. Nak siapkan sarapan, nak kemas umah..tapi abang tengok, ayang tiap2 hari bgn tido kul 12..macam mana nak wat keja umah.

Cubalah ayang pikir. Mana abang tak tido dalam keta. Abang balik keja lambat skit jer..ayang dah kunci pintu. Bukan nye abang gi foya2 kan..abang gi keja. Lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tuh. Ayang nak piza yg di oder dr jepun..mana lah abang ada duit nak oder. Abang nak bagi apam balik yg jual kat depan ofis abang ni, ayang xnak. Ayang nak piza dr jepun tu jugak.. Nasib baik abang x beli. Kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doraemon.. Ishhh..xnak laa abang..

Pasal hadiah…kan abang dah belikan, tapi abang sembunyi kan kat dapur. Ayang yang tersalah buang…ingatkan sampah. Tulahhh…abang suruh kemas umah tu, ayang kata tak payah..umah kita dah bersih. Tapi hadiah dgn sampah pun, ayang dah tak reti nak beza..dah jadi serupa jer. Hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu walaupun hantaran masa kita kawin cuma rm8k jer.. Ayang x tau brp kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k tuh.. tapi demi ayang, abang wat jugak..sbb masa tu abang tengok, ayang kalau mekup.. sebijik macam maya karin. Tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas..tiap kali ayang mekup, abang terbayang lak muka pontianak dlm citer Pontianak Harum Sundal Malam tuh.. Bukannya ayang x cantik, tapi yang ayang gi cukur kening tuh wat per.. Walaupun abang selalu cukur janggut abang..tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu pulak..

Pasal morning kiss tu..ayang bgn pun dah tghri, nak morning kiss apa ke bendenye.. Dah laa ayang, abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini, ayang tetap no 1 dlm hati abang. Nanti kalau naik bas tu bebaik. Ayang nak balik kampong, abang izinkan. Jgn lupa kirim salam kat mak ayah kat sana . Kalau ada gulai tempoyak ke, nanti jgn lupa bwk balik skit..

Satu lagi..kalau ada lembu terlepas ke, ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu… biar jer. Nanti abang balik kampong, abang kejar kan. Bukan apa..takut lembu tu tanduk ayang nnti. Bukan stakat calar jer, silap2 leh masuk hspital. ABANG KENE TANDUK TAKPE..

Ingatan akhir dari abang..jaga anak2 kite baik2. Jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni. Nak dpt anak bukan senang. Takut nanti ayang ngidam lagi piza jepun lak..lagi haru. Baik jaga jer yg ada tuh. Ayang pun jaga diri baik2. Jgn sampai jatuh longkang lagi yer.. hehe.. Ayang..yang sebenarnya, abang memang xnak gelak masa tu, tapi nak wat camne.. ayang jatuh longkang masuk kepala dulu. Dah tu pulak, rambut ayang baru jer lepas rebonding masa tuh.. camne abang tak gelak giler…hahahahahahaha
Sumber : di copy paste dari blog Patah Sayap Bertongkat paruh oleh nasier Kassim.



4 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak...saya dah pernah baca crita ni kat email.....kalau la si suami tak balas surat tu mesti kita tak tau hal sebenarnya kan.....

fzi said...

Salam nur...
hehe...akak duk tergelak sorang2 baca citer tu nur...hehe... jadi ceria mood lepas baca citer2 canggini...terhibur ati :))

nurindah said...

salam alimaz,
aha.ya alimaz. mula2 salah faham gak ngan suami dia. rupanya, memang isterinya byk kelemahan. kihkih. pengajaran buat kita semua.. :)

nurindah said...

salam kak fzi,
kihkih. saya pun, bila baca lagi pun gelak lagi. ceria-cerikan mood ;)

Kategori Post

acar (2) adik2 (2) adunan 3 in 1 (4) ais (1) Aktivitiku (4) Anniversary (3) apam (5) award (18) ayam (44) belacan (1) belajar (1) Besut (1) bihun (12) Birthday (2) biskut (15) Bisnesku (3) bounty bars (1) Brownies (5) buah kabung (1) budu (2) Buku (3) Bulan Asyura (1) Bunga (1) burger (2) capsicum (1) Cekodok (3) Cendawan (12) cendawan butang (1) cendawan enoki (2) cendol (1) cili padi (1) coklat masakan (1) Computer (3) Cucur (12) Curhati (17) dadih (3) daging (12) dessert (20) Doa (2) Doa Awal Tahun (1) Donut (3) Durian (1) End Year (1) fishball (1) Foto (6) Foto makanan (6) Gadgetku (4) Gift (1) Hikmah (1) Ibadah (1) icecream (1) ikan (7) ikan bawal (1) ikan bilis (2) ikan cencaru (10) Ikan Keli (5) ikan kembung (4) ikan kerisi (3) ikan kukus/stim (2) Ikan masin (8) ikan pari (1) ikan patin (3) ikan selar (1) ikan siakap (3) ikan tongkol/aye/ kayu (3) info (8) info berguna (1) inti (2) inti kelapa manis (1) inti kelapa savouri (1) inti popiah (1) inti sardin (1) isi ayam/daging (9) Isteri (1) Jagung (2) Jalan-jalan (12) kacang (3) kad (1) kad raya 09 (3) keju (4) Kek coklat (4) Kek Mentega (3) kelas masak (1) Keluarga (9) Kenduri (2) kentang (9) kepak ayam (1) kepak/ayam (1) kerabu (2) kerang (5) kerepek (1) ketam (6) ketupat (1) kisah kami (1) kitab (2) kueteow (5) kuih (31) Kuih Bakar (3) kurma (1) labu (3) laksa (1) Lala (4) Lempeng (2) madu (2) Makan-makan (6) maulidurrasul (3) mayonis (1) mee (18) mee cintan n-fried (3) mee sanggul (1) mee suah (1) mengurus rumahtangga (1) Menjahit (1) menu (84) MIL (14) minuman (12) mixed vege (1) muffin (10) Mutiara Hati (9) mutiara rumahtangga (2) nasi (30) Nasi Goreng (18) nasi lemak (2) New Year (1) nota hati (4) nota rumahtangga (5) Novelku (5) Oat (2) oren (1) pancake (4) paru/hati (2) pasar malam (1) Pasta (6) petai (2) picnic (1) Pie (1) pisang (16) pisang abu (1) Pizza (2) popiah (5) price list (1) Puding (17) Puff pastry kawan (2) pulut (4) Ramadhan 09 (16) ramadhan 2010 (11) ramadhan 2011 (21) ramadhan 2012 (31) Raya 2011 (5) raya Aidilfitri 09 (3) raya haji 09 (4) resipi jawa (1) resipi kltn/trg (2) rojak (1) roti (27) roti paratha (3) roti pizza (1) Rumahku (2) sajer (2) Sakit (2) salad (2) sambal (21) Sandwich (3) sarapan (1) satay (1) sate (1) sayur bayam (1) sayur bendi (2) sayur brokoli (4) sayur kacang buncis (1) sayur kacang panjang (3) sayur kailan (3) sayur kangkung (8) sayur kcg botol (2) sayur kcg buncis (4) sayur kobis (6) sayur kucai (1) sayur peria (1) sayur pucuk manis (1) sayur pucuk paku (1) sayur sawi (1) sayur siew pak choy (4) sayur taugeh (4) sayur terung (8) sayur timun (1) snack (14) sos (1) Sosej (3) sotong (14) soya (1) spagetti (2) suhun (2) sup (17) sup ayam (3) sup sayur (2) susu segar (1) Syawal (1) syawal 2010 (1) syeikh nuruddin (2) takziah (1) taucu (2) tauhu (12) Teh (1) telur (21) teman2 (3) tempe (4) Tips Bajet (budget tips) (2) Tips baking (3) tomato (1) Tomyam (3) tulang (2) ubi (4) udang (23) ulam (4) video (10) wantan (3) western (1)
Ya Allah, daku menginginkan kebaikan bagi blog ini, maka jadikanlah ia sebagai kebaikan buatku, dan pembacanya. Janganlah daku lalai, tutupilah aibku . Sebarkanlah khazanah ilmuMu kepadaku dan jangan jadikan bacaanku sia-sia. Berikanlah daku ikhlasnya orang yang yakin, persahabatan dgn orang yg baik. Sebagaimana Engkau memperindah rupaku, maka perindahlah akhlakku. Pakaikanlah daku dengan pakaian taqwa, dan jauhkanlah daku dari dosa. Sampaikanlah salam kepada nabi Muhammad SAW dan keluarganya.Wahai Tuhan yang Maha Pengasih.



Ya Allah, jadikanlah daku qanaah atas setiap rezeki yang Engkau anugerahkan kepadaku, tutupilah aibku dan berilah selalu daku kesihatan selama Engkau kurniakan kehidupan padaku, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku ketika Engkau mengakhiri kehidupanku. Ya Allah, lindungilah kedua orang tuaku, suamiku, kaum keluarga, dan semua orang yang pernah berbuat baik kepadaku dengan sebaik-baik perlindungan. Langsaikanlah hutangku serta jauhkan daku dan keluargaku dari kemiskinan dan mudahkanlah urusanku. Ilhamkanlah daku utk taat kepadaMu dan mengamalkan kebaikan yang membawa keredhaanMu dan menjauhi kemaksiatan yang mengundang murkaMu, Daku berlindung kepadamu dari kejahatan setiap makhluk yang ubun-ubunnya berada dalam genggamanMu. Sampaikan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan keluarganya, wahai Tuhan yang Maha Pengasih antara yang Mengasihi.

Doa Penawar Hati


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang.”" — HR. Al-Bukhari 7/158.


Glory be to Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗──────╔╗─────────────
──╔╗║║║║║║──────║║─────────────
╔═╝║║║║║║║──╔╗──║║╔═══╗╔╗──────
║╔╗║║║║║║║╔╗╚╝╔╗║║╚══╗║║║╔╗╔╗╔╗
║╚╝╚╝╚╝║║║║║──║║║╚═══╝╚╝╚╝╚╝╚╝║
╚══════╝╚╝║╚══╝║╚══════╦╦═════╝
──────────╚════╝───────╚╝──────


All Praise be to Allah[God]:

────╔╗╔╗─────────────╔╗╔╗
──╔╗║║║║─────────────║║║║
╔═╝║║║║║─╔═╗╔══╗╔═══╗║║║║
║╔╗║║║║║─╚╗║║╔╗║╚══╗║║║║║
║╚╝╚╝╚╝║─╔╝╚╝╚╝╚═══╝╚╝║║║
╚══════╝─╚════════════╝╚╝


there is no god but Allah[God]:

────╔╗╔╗╔╗─╔╗╔╗╔╗─────╔╗╔╗─╔╗╔╗
──╔╗║║║║║║─║║║║║║───╔╗║║║║─║║║║
╔═╝║║║║║║║─║╚╝║║║─╔═╝║║║║║─║╚╝║
║╔╗║║║║║║║─║╔╗║║║─║╔╗║║║║║─║╔╗║
║╚╝╚╝╚╝║║║─║╚╝║║║─║╚╝╚╝║║║─║╚╝║
╚══════╝╚╝─╚══╝╚╝─╚════╝╚╝─╚══╝


Allah[God] is the greatest:

─────╔═══╗╔╗─────╔╗╔╗╔╗
─────║╔══╝║║───╔╗║║║║║║
───╔╗║╚══╗║║─╔═╝║║║║║║║
─╔╗║║╚══╗║║║─║╔╗║║║║║║║
─║╚╝╚═══╝║║║─║╚╝╚╝╚╝║║║
╔╝╔╦╦════╝╚╝─╚══════╝╚╝
╚═╝╚╝──────────────────